Tesla har egentligen inte så stort utrymme om man räknar på vanligt sätt, men vinner på den stora baljan under golvet och frunken. Men ska man köra till exempel en tvättmaskin så är nog iX3 bättre. Var lite imponerad när jag fick in en tvättmaskin på bredden i min förra X3:a utan att fälla sätet. Tveksamt om det hade gått i Model Y, då den har smalare bagageutrymme och karossen sluttar brant.Baeckman skrev: ↑28 apr 2026 21:08Denna myt lever kvar än alltså. Det är inga 800 liter. Det är två olika mätmetoder som används. Tesla vägrar använda VDA liter som alla andra i europa. De anger enbart enligt den amerikanska SEA metoden. Jmf man ID.4s och Tesla Model Ys SEA siffror så har faktiskt ID.4 lite mer utrymme. För att sätta lite perspektiv på det hela.
Tyvärr letar detta felet sig in i videor och tester överallt och Tesla är nog överlyckliga över det. Jag skulle nästan kalla det bedrägeri...
Jag tog fram lite data om detta för ett bra tag sedan. Mer info finns i den här tråden; viewtopic.php?p=855120&hilit=vda#p855120
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: BMW iX3
-
tesla newbie
Tycker också det är märkligt att det tycker Teslan var roligast att köra. Model Y LR är ganska trist på kurvig väg tycker jag. Har testat den två gånger vid olika tillfällen och kommit till samma slutsats båda gångerna. Den reagerar långsamt på styrinput och känns gungig vid snabba rattrörelser. Faktiskt är min gamla LR roligare att köra. Mer gokart-känsla. Jag tycker faktiskt inte iX3 känns tung. Trots att BMw i4 väger lite mindre och är en låg bil så upplever jag att iX3 är rappare i reaktionerna.carlf skrev: ↑28 apr 2026 20:16Väldigt intressant. Dels tycker jag själv i princip helt tvärtom, i likhet med i stort sett ALLA andra videos jag sett på temat. Att de dessutom klassar Audin som roligare än BMWn får mig att undra vad de sysslade med. De får ju även rätt märkliga resultat i ”räckviddsjämförelsen” som mest verkar bestå att kika på hur pressbilarna rullat…Nicke Nyfiken skrev: ↑28 apr 2026 19:29Carwow håller inte med dig.bmwixxdrive50 skrev: ↑28 apr 2026 12:23
iX3 har fått extremt bra omdömen för sina köregenskaper. Bättre än Model Y helt säkert.
Vid 11:20 börjar de testa köregenskaper.
Nu är det tre bilar som är rätt mysiga att hantera oavsett. Även om Carwow i sin tidigare video med iX3 gjorde sitt bästa för att få den gamla x3 bensin att framstå som roligare.
-
Krasche
Off topic, men eftersom avsaknad av lastgaller verkar ses som ett olösbart problem i den här tråden:
https://amzn.eu/d/0fIS0B9K
Funkar kanon, man kan fälla hela sätet och mittsätet kan fällas individuellt.
För övrigt är Model Y Juniper och BMW iX3 båda kanonfina bilar som de flesta svenskar bara kan drömma om.
https://amzn.eu/d/0fIS0B9K
Funkar kanon, man kan fälla hela sätet och mittsätet kan fällas individuellt.
För övrigt är Model Y Juniper och BMW iX3 båda kanonfina bilar som de flesta svenskar bara kan drömma om.
Model Y RWD 2026
-
Leo
- Teslaägare
Hade precis kontakt med min säljare och det verkar som det blivit ytterligare förseningar och framför allt de med mera utrustning (Supercharged) pga begränsad tillgång på delar som inte kommer fram till fabriken. Beställde min 9 september med Supercharged-paket och sportstolar och den har nyss fått regnummer så förhoppningsvis står den på båten till Sverige.
Så nu ska min Renault R5:a säljas. Haft den ett år ganska precis. Blåmetallic Techno med den diskreta blå inredningen. 52kWh, säkerhetspaket och dubbfria Goodyear V-hjul med de snygga (extremt dyra) hjulsidorna. 950mil och nyservad 4:e maj. Företagsleasad på mitt AB just nu. Hör av dig via PM om det är intressant.
Så nu ska min Renault R5:a säljas. Haft den ett år ganska precis. Blåmetallic Techno med den diskreta blå inredningen. 52kWh, säkerhetspaket och dubbfria Goodyear V-hjul med de snygga (extremt dyra) hjulsidorna. 950mil och nyservad 4:e maj. Företagsleasad på mitt AB just nu. Hör av dig via PM om det är intressant.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster. Best BMW i3X och Volvo EX60 P12
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
Electron
Grattis till en bra bilLeo skrev: ↑29 apr 2026 19:41Hade precis kontakt med min säljare och det verkar som det blivit ytterligare förseningar och framför allt de med mera utrustning (Supercharged) pga begränsad tillgång på delar som inte kommer fram till fabriken. Beställde min 9 september med Supercharged-paket och sportstolar och den har nyss fått regnummer så förhoppningsvis står den på båten till Sverige.![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Sportbilsentusiasten
Kanske något märke från italien o Frankrike, tex Lancia. Men de tyska har steppat upp oerhört!
Så nej
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
SwedishAdvocate
Håller med. Ska ju bli minst sagt intressant att se hur det går för Elon och hans självkörande bilar… Går ju inte direkt strålande för TSLA…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
bmwixxdrive50
Håller med. Det finns väl inget som tyder på det? Visst kommer kinesiska elbilar att öka i antal men än så länge har det inte riktigt lossnat för dem i Europa. De tyska tillverkarna får från klarhet till klarhet och bygger de bästa elbilarna i världen just nu.
Är det någon biltillverkare som inte finns om 10 år så är det nog Tesla. Allt fokus på taxi och robotar. Det är möjligt att det är ett genidrag men troligen kommer de sluta tillverka bilar oavsett. Ingen genuint ny modell sen Model 3 kom (Model Y ser jag som en Model 3 med ett annat skal). Ja om vi inte ska räkna magplasket Cybertruck förstås.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Tesla har varit uträknat förr och visat sig överträffa olyckskorparnas förutsägelser. Ska bli spännande att följa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
bmwixxdrive50
Ja fast lyssnar man på vad de själva säger så verkar de inte fokusera alls på bilförsäljning längre.Gustafsson skrev: ↑30 apr 2026 08:45Tesla har varit uträknat förr och visat sig överträffa olyckskorparnas förutsägelser. Ska bli spännande att följa.
Jag är inte så insatt men finns det ens planer på nya modeller i dagsläget?
-
holden
- Teslaägare
Tesla + kineserna kommer ha hela marknaden, såvida inte Tesla slutar med biltillverkning vilket är fullt möjligt. Tyskarna har ju inte levererat något nytt, det är stor hype med en bil som Tesla i många avseenden levererade för tio år sedan. Ska Europa kunna konkurrera måste man få ner kostnaderna och då måste man minska fackens makt och det lär inte hända, se bara den pågående farsen med IF Metall och det är ännu värre i Tyskland.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
tesla newbie
Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 08:28Håller med. Det finns väl inget som tyder på det? Visst kommer kinesiska elbilar att öka i antal men än så länge har det inte riktigt lossnat för dem i Europa. De tyska tillverkarna får från klarhet till klarhet och bygger de bästa elbilarna i världen just nu.
Är det någon biltillverkare som inte finns om 10 år så är det nog Tesla. Allt fokus på taxi och robotar. Det är möjligt att det är ett genidrag men troligen kommer de sluta tillverka bilar oavsett. Ingen genuint ny modell sen Model 3 kom (Model Y ser jag som en Model 3 med ett annat skal). Ja om vi inte ska räkna magplasket Cybertruck förstås.
-
bmwixxdrive50
holden skrev: ↑30 apr 2026 10:04Tesla + kineserna kommer ha hela marknaden, såvida inte Tesla slutar med biltillverkning vilket är fullt möjligt. Tyskarna har ju inte levererat något nytt, det är stor hype med en bil som Tesla i många avseenden levererade för tio år sedan. Ska Europa kunna konkurrera måste man få ner kostnaderna och då måste man minska fackens makt och det lär inte hända, se bara den pågående farsen med IF Metall och det är ännu värre i Tyskland.
Tesla för en tynande tillvaro som biltillverkare. De har haft minskande försäljningsvolymer i flera år och gamla utdaterade modeller. Vad menar du tyder på att Tesla ska vända utvecklingen?
Fackens makt? Vad pratar du om?
-
carlf
Hade Tesla en mellanstor SUV med 800km WLTP och 400kW laddning för 10 år sen?holden skrev: ↑30 apr 2026 10:04Tesla + kineserna kommer ha hela marknaden, såvida inte Tesla slutar med biltillverkning vilket är fullt möjligt. Tyskarna har ju inte levererat något nytt, det är stor hype med en bil som Tesla i många avseenden levererade för tio år sedan. Ska Europa kunna konkurrera måste man få ner kostnaderna och då måste man minska fackens makt och det lär inte hända, se bara den pågående farsen med IF Metall och det är ännu värre i Tyskland.
Nej, det finns ju inte än idag.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
bmwixxdrive50
Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:11Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 08:28Håller med. Det finns väl inget som tyder på det? Visst kommer kinesiska elbilar att öka i antal men än så länge har det inte riktigt lossnat för dem i Europa. De tyska tillverkarna får från klarhet till klarhet och bygger de bästa elbilarna i världen just nu.
Jag tror att försäljningen minskar av flera anledningar. Dels är det gamla modeller med gammal teknik och som börjar tappa rent tekniskt mot konkurrenterna. Dels är det faktumet att det är kontroversiellt att välja Tesla av flera skäl. Trumps protektionism och galenskap, Musks vurm för den europeiska ytterhögern och hans töntiga sätt osv.

Lucid och Rivian är märken med nästan noll närvaro utanför USA. Teslas största konkurrenter i Europa heter Volkswagen, Kia, Hyundai, Skoda, BMW, Audi, Mercedes, Cupra, Volvo... Och kanske Xpeng, Zeekr, BYD... Men några amerikanska udda märken får nog det enormt svårt.
Det märks väldigt tydligt vilka av er som tittar på amerikanska Tesla-influencers på nätet.
-
tesla newbie
Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:21Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:11Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 08:28Håller med. Det finns väl inget som tyder på det? Visst kommer kinesiska elbilar att öka i antal men än så länge har det inte riktigt lossnat för dem i Europa. De tyska tillverkarna får från klarhet till klarhet och bygger de bästa elbilarna i världen just nu.
Lucid och Rivian är märken med nästan noll närvaro utanför USA. Teslas största konkurrenter i Europa heter Volkswagen, Kia, Hyundai, Skoda, BMW, Audi, Mercedes, Cupra, Volvo... Och kanske Xpeng, Zeekr, BYD... Men några amerikanska udda märken får nog det enormt svårt.
Det märks väldigt tydligt vilka av er som tittar på amerikanska Tesla-influencers på nätet.
-
holden
- Teslaägare
Jag pratar om lönekostnaderna, att bilar tillverkade i Europa kostar 8-900 tusen och marknaden för dom bilarna är för liten volymmässigt. Kineserna kommer att kunna hålla lägre priser och det är det som avgör i slutändan. Tesla behöver inte vända någon utveckling, det är dom som drivit den hit. Så längre europeiska tillverkare kan kränga fossiler kommer dom finnas kvar, sen är det kört.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:13holden skrev: ↑30 apr 2026 10:04Tesla + kineserna kommer ha hela marknaden, såvida inte Tesla slutar med biltillverkning vilket är fullt möjligt. Tyskarna har ju inte levererat något nytt, det är stor hype med en bil som Tesla i många avseenden levererade för tio år sedan. Ska Europa kunna konkurrera måste man få ner kostnaderna och då måste man minska fackens makt och det lär inte hända, se bara den pågående farsen med IF Metall och det är ännu värre i Tyskland.
Tesla för en tynande tillvaro som biltillverkare. De har haft minskande försäljningsvolymer i flera år och gamla utdaterade modeller. Vad menar du tyder på att Tesla ska vända utvecklingen?
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
bmwixxdrive50
Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:35Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:21Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:11Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 08:28Håller med. Det finns väl inget som tyder på det? Visst kommer kinesiska elbilar att öka i antal men än så länge har det inte riktigt lossnat för dem i Europa. De tyska tillverkarna får från klarhet till klarhet och bygger de bästa elbilarna i världen just nu.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 apr 2026 22:48
Kanske något märke från italien o Frankrike, tex Lancia. Men de tyska har steppat upp oerhört!
Så nej
Mjukvara hit och mjukvara dit. Jag körde Tesla Model S förr och saknar inget direkt. Gillade dog mode och på längre resor var det smidigt att se vilka matställen och övrig service som fanns nära superchargern. Men i övrigt saknar jag ingenting. I vardagen fungerar BMW:s mjukvara tillräckligt bra. Har mobilnyckel, bilen låser på walk away osv. Appen är helt ok, klarar det jag behöver göra.
Att kunna trycka på en knapp för att fälla ut dragkroken, fotvift för att öppna bakluckan, en bra HUD som visar navigation i synfältet och Android Auto tycker jag mer än kompenserar. Fördelen med Android Auto är att det blir mycket enklare att söka fram t ex gamla WWWK-avsnittet i Podme-appen på mobilen och sen spegla till bilen. Var inte alls lika enkelt att hitta i Teslas inbyggda Spotify-app. Visst kunde man använda blåtand och lyssna från mobilen men det var inte lika bra som detta heller.
Att komforten och ljudnivån är på en annan planet är såklart en fin bonus.
Vad gäller Superchargers så kan jag ladda där i nödfall nu också. Men annars kör jag på BMW charging. Har ett laddkort i bilen som fungerar hos de flesta leverantörer. Smidigt och enkelt. På Ionity är det plug&charge så där är det ju exakt som med Tesla.
-
bmwixxdrive50
Priserna på europeiska bilar är konkurrenskraftiga skulle jag säga. Annars skulle inte försäljningen se ut som den gör.holden skrev: ↑30 apr 2026 10:58Jag pratar om lönekostnaderna, att bilar tillverkade i Europa kostar 8-900 tusen och marknaden för dom bilarna är för liten volymmässigt. Kineserna kommer att kunna hålla lägre priser och det är det som avgör i slutändan. Tesla behöver inte vända någon utveckling, det är dom som drivit den hit. Så längre europeiska tillverkare kan kränga fossiler kommer dom finnas kvar, sen är det kört.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:13holden skrev: ↑30 apr 2026 10:04Tesla + kineserna kommer ha hela marknaden, såvida inte Tesla slutar med biltillverkning vilket är fullt möjligt. Tyskarna har ju inte levererat något nytt, det är stor hype med en bil som Tesla i många avseenden levererade för tio år sedan. Ska Europa kunna konkurrera måste man få ner kostnaderna och då måste man minska fackens makt och det lär inte hända, se bara den pågående farsen med IF Metall och det är ännu värre i Tyskland.
Mercedes, BMW och även Volvo gör inte bilar för massorna. Det blir VAG, Kia osv som gör det. Och de är billigare.
Och jo, Tesla förtvinar globalt. Utan nya modeller och en trevligare framtoning från Musk et al så vänder inte det. Att två år i rad ha en minskande försäljning på en marknad som växer är riktigt dåligt.
-
BaronHellJug
- Teslaägare
Trots att jag numer glatt kan säga att jag tillhör team europa tycker nog de är lite dyra - både mot specifikt tesla men än mer mot kinesiska som om jag förstår det rätt dessutom "lider" av strafftullar. Men trots att bilar numer är sjukt dyra kanske åtminstone vissa har lyxen/möjlighet att svälja detta.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 11:29Priserna på europeiska bilar är konkurrenskraftiga skulle jag säga. Annars skulle inte försäljningen se ut som den gör.
Mercedes, BMW och även Volvo gör inte bilar för massorna. Det blir VAG, Kia osv som gör det. Och de är billigare.
Sett till mig själv: Om jag bara skulle gått på bang for the bucks är jag tveksam om det hade blivit en iX3, mer troligt att typ zeeker 7x eller en Juniper hade fått ersätta min MY LR. Men jag är väldigt glad att så inte var fallet utan att jag hade utrymmet att ta en iX3 så jag slipper ha en bil från företaget som leds av en (i mina ögon) knäppgök.
Och sett enbart till biltransaktionen är jag är dessutom ganska tacksam att den andra knäppgöken lyckades stänga hormuzsundet och därmed pressa upp bla drivmedelspriserna precis när jag bytte bil. Det tror jag bidrog inte obetydligt possitivt till att det blev ett i alla fall inte katastrofalt försäljningspris på mitt restvärdesbojsänke (MY LR)
Senast redigerad av BaronHellJug, redigerad totalt 1 gånger.
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
Magnus71
I senaste Teknikens Värld testades IX3 mot Kia EV5 och Zeeker 7x.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 11:15Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:35Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:21Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:11Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 08:28
Håller med. Det finns väl inget som tyder på det? Visst kommer kinesiska elbilar att öka i antal men än så länge har det inte riktigt lossnat för dem i Europa. De tyska tillverkarna får från klarhet till klarhet och bygger de bästa elbilarna i världen just nu.
Mjukvara hit och mjukvara dit. Jag körde Tesla Model S förr och saknar inget direkt. Gillade dog mode och på längre resor var det smidigt att se vilka matställen och övrig service som fanns nära superchargern. Men i övrigt saknar jag ingenting. I vardagen fungerar BMW:s mjukvara tillräckligt bra. Har mobilnyckel, bilen låser på walk away osv. Appen är helt ok, klarar det jag behöver göra.
Att kunna trycka på en knapp för att fälla ut dragkroken, fotvift för att öppna bakluckan, en bra HUD som visar navigation i synfältet och Android Auto tycker jag mer än kompenserar. Fördelen med Android Auto är att det blir mycket enklare att söka fram t ex gamla WWWK-avsnittet i Podme-appen på mobilen och sen spegla till bilen. Var inte alls lika enkelt att hitta i Teslas inbyggda Spotify-app. Visst kunde man använda blåtand och lyssna från mobilen men det var inte lika bra som detta heller.
Vad gäller Superchargers så kan jag ladda där i nödfall nu också. Men annars kör jag på BMW charging. Har ett laddkort i bilen som fungerar hos de flesta leverantörer. Smidigt och enkelt. På Ionity är det plug&charge så där är det ju exakt som med Tesla.
Zeeker blev testsegrare.
Summerat är IX3 är en mycket bra bil. Men kanske inte den revolutionerande bilen som BMW vill ge skenet av.
IX3 fick kritik för hög förbrukning (+ ca 40%) och i samma nivå som Zeeker.
Även bagageutrymmet och ljudnivån fick kritik.
Panoramic display, laddhastighet och chassit fick beröm.
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-
macky
Revolutionen är ju att BMW nu är ikapp och i topp med sina elbilar. Inte att de skulle vara bättre på allt, så har det aldrig sett ut på ICE-sidan heller. Likaså gäller att Mercedes är i framkant med sina nya produkter och VAG har väldigt bra produkter också även om deras premiummärken behöver lyftas lite tekniskt. Ändå mals det på om hur hopplöst efter tysk bilindustri är, vilket inte är sant. Tyska bilar är dyrare och det har gällt på ICE-sidan och det lär fortsätta gälla på elbilssidan också. Detta utan att behöva vara bäst på allt.Magnus71 skrev: ↑30 apr 2026 12:19I senaste Teknikens Värld testades IX3 mot Kia EV5 och Zeeker 7x.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 11:15Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:35Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:21Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:11
Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.
Zeeker blev testsegrare.
Summerat är IX3 är en mycket bra bil. Men kanske inte den revolutionerande bilen som BMW vill ge skenet av.
-
bmwixxdrive50
En fyrhjulsdriven Zeekr 7x med färg och dragkrok kostar 726 tkr. En nästan fullutrustad iX3 går på 840 tkr efter 2% rabatt. Ja det skiljer 124 tkr men jag tror nog den skillnaden består om 3 år. Dvs BMW:n får nästan garanterat ett mycket bättre andrahandsvärde procentuellt sett. Tror totalkostnaden för dessa båda blir väldigt lika varandra. Ja BMW:n blir aningen dyrare men kom igen. Kinesiskt eller BMW?BaronHellJug skrev: ↑30 apr 2026 12:18Trots att jag numer glatt kan säga att jag tillhör team europa tycker nog de är lite dyra - både mot specifikt tesla men än mer mot kinesiska som om jag förstår det rätt dessutom "lider" av strafftullar. Men trots att bilar numer är sjukt dyra kanske åtminstone vissa har lyxen/möjlighet att svälja detta.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 11:29Priserna på europeiska bilar är konkurrenskraftiga skulle jag säga. Annars skulle inte försäljningen se ut som den gör.
Sett till mig själv: Om jag bara skulle gått på bang for the bucks är jag tveksam om det hade blivit en iX3, mer troligt att typ zeeker 7x eller en Juniper hade fått ersätta min MY LR. Men jag är väldigt glad att så inte var fallet utan att jag hade utrymmet att ta en iX3 så jag slipper ha en bil från företaget som leds av en (i mina ögon) knäppgök.
Och sett enbart till biltransaktionen är jag är dessutom ganska tacksam att den andra knäppgöken lyckades stänga hormuzsundet och därmed pressa upp bla drivmedelspriserna precis när jag bytte bil. Det tror jag bidrog inte obetydligt possitivt till att det blev ett i alla fall inte katastrofalt försäljningspris på mitt restvärdesbojsänke (MY LR)
-
bmwixxdrive50
Revolutionen är räckvidd och laddhastighet. Och sett ur BMW:s synvinkel även köregenskaperna som nu för första gången är jämförbara med en klassisk BMW.Magnus71 skrev: ↑30 apr 2026 12:19I senaste Teknikens Värld testades IX3 mot Kia EV5 och Zeeker 7x.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 11:15Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:35Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:21Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:11
Tror inte Tesla kommer introducera någon ny modell så länge Model Y säljer så bra som den gör. Till och med i Kina där det finns en uppsjö av alternativ så säljer den fortfarande bäst i sin prisklass. Så länge den säljer bra så har jag svårt att tro att de lägger ned den. Visst så säger Musk att man ska fokusera på robotaxi och Optimus men det dröjer nog mycket länge innan man kommer ha någon lönsamhet inom de områdena. De intressantaste konkurrenterna till Model Y tycker jag är Rivian R2 och Lucid Cosmos. Men det är ganska oklart om de kommer till europa.
Zeeker blev testsegrare.
Lustigt att förbrukningen drar iväg så mycket. Har den gjort det i andra tester också? 21" fälgar?
-
bmwixxdrive50
macky skrev: ↑30 apr 2026 12:33Revolutionen är ju att BMW nu är ikapp och i topp med sina elbilar. Inte att de skulle vara bättre på allt, så har det aldrig sett ut på ICE-sidan heller. Likaså gäller att Mercedes är i framkant med sina nya produkter och VAG har väldigt bra produkter också även om deras premiummärken behöver lyftas lite tekniskt. Ändå mals det på om hur hopplöst efter tysk bilindustri är, vilket inte är sant. Tyska bilar är dyrare och det har gällt på ICE-sidan och det lär fortsätta gälla på elbilssidan också. Detta utan att behöva vara bäst på allt.Magnus71 skrev: ↑30 apr 2026 12:19I senaste Teknikens Värld testades IX3 mot Kia EV5 och Zeeker 7x.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 11:15Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.tesla newbie skrev: ↑30 apr 2026 10:35Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.bmwixxdrive50 skrev: ↑30 apr 2026 10:21
Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.
Zeeker blev testsegrare.
Ja precis. Vore pris allt skulle Dacia vara världens största bilmärke.
Elbilar från BMW är egentligen inte dyrare än fossila alternativ från samma märke. Priserna på nya fossilbilar har sprungit iväg nåt oerhört de senaste åren. (Därav "bra" andrahandsvärde)
Håller inte med om att tidigare elbilar från BMW varit under par heller. Gamla iX3 är underskattad eftersom den inte kom som fyrhjulsdriven men det är en bra bil. I4 och i5 är trevliga bilar också, för att inte nämna gamla i3. Och såklart iX som jag själv har som är en otrolig kärra.