Tesla har egentligen inte så stort utrymme om man räknar på vanligt sätt, men vinner på den stora baljan under golvet och frunken. Men ska man köra till exempel en tvättmaskin så är nog iX3 bättre. Var lite imponerad när jag fick in en tvättmaskin på bredden i min förra X3:a utan att fälla sätet. Tveksamt om det hade gått i Model Y, då den har smalare bagageutrymme och karossen sluttar brant.Baeckman skrev: ↑28 apr 2026 21:08Denna myt lever kvar än alltså. Det är inga 800 liter. Det är två olika mätmetoder som används. Tesla vägrar använda VDA liter som alla andra i europa. De anger enbart enligt den amerikanska SEA metoden. Jmf man ID.4s och Tesla Model Ys SEA siffror så har faktiskt ID.4 lite mer utrymme. För att sätta lite perspektiv på det hela.
Tyvärr letar detta felet sig in i videor och tester överallt och Tesla är nog överlyckliga över det. Jag skulle nästan kalla det bedrägeri...
Jag tog fram lite data om detta för ett bra tag sedan. Mer info finns i den här tråden; viewtopic.php?p=855120&hilit=vda#p855120
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: BMW iX3
-
tesla newbie
Tycker också det är märkligt att det tycker Teslan var roligast att köra. Model Y LR är ganska trist på kurvig väg tycker jag. Har testat den två gånger vid olika tillfällen och kommit till samma slutsats båda gångerna. Den reagerar långsamt på styrinput och känns gungig vid snabba rattrörelser. Faktiskt är min gamla LR roligare att köra. Mer gokart-känsla. Jag tycker faktiskt inte iX3 känns tung. Trots att BMw i4 väger lite mindre och är en låg bil så upplever jag att iX3 är rappare i reaktionerna.carlf skrev: ↑28 apr 2026 20:16Väldigt intressant. Dels tycker jag själv i princip helt tvärtom, i likhet med i stort sett ALLA andra videos jag sett på temat. Att de dessutom klassar Audin som roligare än BMWn får mig att undra vad de sysslade med. De får ju även rätt märkliga resultat i ”räckviddsjämförelsen” som mest verkar bestå att kika på hur pressbilarna rullat…Nicke Nyfiken skrev: ↑28 apr 2026 19:29Carwow håller inte med dig.bmwixxdrive50 skrev: ↑28 apr 2026 12:23
iX3 har fått extremt bra omdömen för sina köregenskaper. Bättre än Model Y helt säkert.
Vid 11:20 börjar de testa köregenskaper.
Nu är det tre bilar som är rätt mysiga att hantera oavsett. Även om Carwow i sin tidigare video med iX3 gjorde sitt bästa för att få den gamla x3 bensin att framstå som roligare.
-
Krasche
Off topic, men eftersom avsaknad av lastgaller verkar ses som ett olösbart problem i den här tråden:
https://amzn.eu/d/0fIS0B9K
Funkar kanon, man kan fälla hela sätet och mittsätet kan fällas individuellt.
För övrigt är Model Y Juniper och BMW iX3 båda kanonfina bilar som de flesta svenskar bara kan drömma om.
https://amzn.eu/d/0fIS0B9K
Funkar kanon, man kan fälla hela sätet och mittsätet kan fällas individuellt.
För övrigt är Model Y Juniper och BMW iX3 båda kanonfina bilar som de flesta svenskar bara kan drömma om.
Model Y RWD 2026