Vilken försäkring?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

maangee

Vilken försäkring?

Inlägg av maangee »

Har en M3 Highland som jag köpte juni -25. Tecknade halvförsäkring med Trygg Hansa och betalar 6800kr/år. Fick idag erbjudande från Länsförsäkringar (som jag har till boende, andra bilen etc.) och deras motsvarande försäkring kostar 4700kr/år.

Skiljer ju ca 2000kr och vad får man mer genom Trygg hansa? Jag vet att Tesla har ngn slags deal med TH men vad innebär det för mig som försäkringstagare?
heldiggrisen
elbilist

Re: Vilken försäkring?

Inlägg av heldiggrisen »

Kör båda villkoren genom ChatGPT för att lätt se skillnaden.
Om det inte är större skillnad så ringer du TH för att pressa priset.
Om inte det hjälper så byter du.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Vilken försäkring?

Inlägg av Autonom »

maangee skrev: 30 apr 2026 17:24
... men vad innebär det för mig som försäkringstagare?
Att du bör byta?

Man bör dock studera det finstilta i försäkringsvillkoren, för det skiljer ofta (men inte nödvändigtvis till THs fördel). Om glastaket ingår är en sak som kan skilja, en annan sak är självrisker som t.ex. på glas som är den delen av försäkringen som du troligen kommer att utnyttja mest.

Ytterligare en sak att tänka på är skadehantering, olika bolag har olika goda omdömen (för egen del är inte TH mitt favoritbolag).

Ytterligare en sak att tänka på är om bolaget är ömsesidigt (som LF) eller vinstdrivande (som TH). Alla försöker undvika att bli bedragna och hålla nere försäkringsutbetalningar, men i det första fallet är det för rättvisa mellan försäkringstagarna, i det andra ett vinstintresse. Å andra sidan kan ett vinstdrivande försäkringsbolag ha en större press på sig att effektivisera, så det kanske går på ett ut. Men det kan ge en skillnad i hur man hanterar större skador.

Jag skulle aldrig i livet basera beslutet på vad ChatGTP säger.