Har en M3 Highland som jag köpte juni -25. Tecknade halvförsäkring med Trygg Hansa och betalar 6800kr/år. Fick idag erbjudande från Länsförsäkringar (som jag har till boende, andra bilen etc.) och deras motsvarande försäkring kostar 4700kr/år.
Skiljer ju ca 2000kr och vad får man mer genom Trygg hansa? Jag vet att Tesla har ngn slags deal med TH men vad innebär det för mig som försäkringstagare?
Vilken försäkring?
Moderator: Redaktion
-
heldiggrisen
- elbilist
Re: Vilken försäkring?
Kör båda villkoren genom ChatGPT för att lätt se skillnaden.
Om det inte är större skillnad så ringer du TH för att pressa priset.
Om inte det hjälper så byter du.
Om det inte är större skillnad så ringer du TH för att pressa priset.
Om inte det hjälper så byter du.
-
Autonom
- Teslaägare
Att du bör byta?
Man bör dock studera det finstilta i försäkringsvillkoren, för det skiljer ofta (men inte nödvändigtvis till THs fördel). Om glastaket ingår är en sak som kan skilja, en annan sak är självrisker som t.ex. på glas som är den delen av försäkringen som du troligen kommer att utnyttja mest.
Ytterligare en sak att tänka på är skadehantering, olika bolag har olika goda omdömen (för egen del är inte TH mitt favoritbolag).
Ytterligare en sak att tänka på är om bolaget är ömsesidigt (som LF) eller vinstdrivande (som TH). Alla försöker undvika att bli bedragna och hålla nere försäkringsutbetalningar, men i det första fallet är det för rättvisa mellan försäkringstagarna, i det andra ett vinstintresse. Å andra sidan kan ett vinstdrivande försäkringsbolag ha en större press på sig att effektivisera, så det kanske går på ett ut. Men det kan ge en skillnad i hur man hanterar större skador.
Jag skulle aldrig i livet basera beslutet på vad ChatGTP säger.
-
maangee
Kollar jag villkoren hos Länsförsäkringar gällande glas…..
” 341 Försäkringen gäller för
skada som består i att vind-, sido- eller bakruta genombrutits,
spräckts eller krossats”
Inget om glastaket alltså. Vad händer då om glaset där går sönder, ngn som varit med om det?
spräckts eller krossats”
Inget om glastaket alltså. Vad händer då om glaset där går sönder, ngn som varit med om det?
-
Autonom
- Teslaägare
Det bör då bli som andra delar av karossen, det hamnar på vagnskada (senare /helförsäkring), och vagnskada hanteras av TH. Med dess självrisk, så ovasett om du byter försäkringsbolag så kommer det som jag förstår att hanteras av TH.maangee skrev: ↑01 maj 2026 06:42Kollar jag villkoren hos Länsförsäkringar gällande glas…..
spräckts eller krossats”
Men kolla igenom försäkringsvillkoren på båda, det är vanligt med undantag för glastaket eftersom det är så dyrt och ofta orsakas av annat än trafiksituationer.
När man övergår till helförsäkring så kan man välja självrisk och utökad täckning, allt för ett pris.
Kort sagt, oavsett försäkringsbolag så är det klar risk för att man får betala själv. Så man kanske bör överväga om man kan leva med vid små skador om det uppstår.
Men kontrollera även hur den vanliga självrisken för glas ser ut, vad kommer lagning och byte av vindruta att kosta, för det är något som du troligen kommer att råka ut för någon dag. Olika bolag har konstruerat självriskerna olika.
Jag har själv f.ö. vagnskadegaranti (via TH) och LF för halvförsäkringen, men det är många åsikter om vilket bolag som är bäst, ger mig inte in i det.
-
Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Största skillnaden skulle jag säga är att du får 6000kr rabatt på självrisk vid vagnskada via TH.
Tesla MYLR -23
-
maangee
Ok, så även om jag byter till LF:s halvförsäkring så är det fortfarande TH som har vagnskada? Är det dealen de har med Tesla?Autonom skrev: ↑01 maj 2026 07:19Det bör då bli som andra delar av karossen, det hamnar på vagnskada (senare /helförsäkring), och vagnskada hanteras av TH. Med dess självrisk, så ovasett om du byter försäkringsbolag så kommer det som jag förstår att hanteras av TH.maangee skrev: ↑01 maj 2026 06:42Kollar jag villkoren hos Länsförsäkringar gällande glas…..
spräckts eller krossats”
Men kolla igenom försäkringsvillkoren på båda, det är vanligt med undantag för glastaket eftersom det är så dyrt och ofta orsakas av annat än trafiksituationer.
När man övergår till helförsäkring så kan man välja självrisk och utökad täckning, allt för ett pris.
Kort sagt, oavsett försäkringsbolag så är det klar risk för att man får betala själv. Så man kanske bör överväga om man kan leva med vid små skador om det uppstår.
Men kontrollera även hur den vanliga självrisken för glas ser ut, vad kommer lagning och byte av vindruta att kosta, för det är något som du troligen kommer att råka ut för någon dag. Olika bolag har konstruerat självriskerna olika.
Jag har själv f.ö. vagnskadegaranti (via TH) och LF för halvförsäkringen, men det är många åsikter om vilket bolag som är bäst, ger mig inte in i det.
-
Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag har LF halvförsäkring som jag kompletterat med en självriskförsäkring för 119 kr/mån från nåt som heter mysafety https://www.mysafety.se/forsakringar/sj ... kring-bil/
Försäkringsgivare är faktiskt Trygg-Hansa kan man läsa i villkoren: https://www.mysafety.se/kundservice/vil ... kring-bil/
För mig blir det billigare med LF+mysafety än Trygghansa, och då får jag 0 kr i självrisk på vagnskada (glastaket). Trygghansa erbjuder bara en sänkning av självrisken, det kostar fortfarande 7000 spänn eller något sådant i självrisk om du får ett stenskott som spräcker glastaket. Har man mysafety i tre år kostar det 4284 kr om jag räknar rätt, ett stenskott i glastaket så är den försäkringen betald.
(Så fort bilen blir tre år och man kan välja en mer normal självrisk för vagnskada kommer jag säga upp mysafety.)
Vagnskadegarantin är man för övrigt alltid låst till det bolag som biltillverkaren köpt försäkringen hos, det är inte unikt för Tesla. Det som är unikt för Tesla är den sjukt höga självrisken på vagnskada, i kombination med att Teslas bilar är stenskottsmagneter.
Försäkringsgivare är faktiskt Trygg-Hansa kan man läsa i villkoren: https://www.mysafety.se/kundservice/vil ... kring-bil/
För mig blir det billigare med LF+mysafety än Trygghansa, och då får jag 0 kr i självrisk på vagnskada (glastaket). Trygghansa erbjuder bara en sänkning av självrisken, det kostar fortfarande 7000 spänn eller något sådant i självrisk om du får ett stenskott som spräcker glastaket. Har man mysafety i tre år kostar det 4284 kr om jag räknar rätt, ett stenskott i glastaket så är den försäkringen betald.
(Så fort bilen blir tre år och man kan välja en mer normal självrisk för vagnskada kommer jag säga upp mysafety.)
Vagnskadegarantin är man för övrigt alltid låst till det bolag som biltillverkaren köpt försäkringen hos, det är inte unikt för Tesla. Det som är unikt för Tesla är den sjukt höga självrisken på vagnskada, i kombination med att Teslas bilar är stenskottsmagneter.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021