BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

carlf

Re: BMW iX3

Inlägg av carlf »

toppo skrev: 01 maj 2026 15:21
holden skrev: 01 maj 2026 11:10
Fördelar Tesla:

-Körglädje
-Mjukvara/användargränssnitt
-Pris

Fördelar BMW:

-Premiumkänsla
-Status

Oviktiga skillnader på marginalen vad gäller räckvidd och laddhastighet räknar jag inte in, det är bara marknadsföringsfloskler.

Hit me :)
Det här att Model Y är billig i sitt fyrhjulsdrivna utförande stämmer inte. Vill man ha annan färg än vit, fälgar som går att leva med, någorlunda fungerande Autopilot så kostar den helt plötsligt 738 tkr (verkar dessutom vara prishöjd 10 tkr precis?). Ja visst man erbjuds 0-ränta på Tesla men det beror på vad man har för förutsättningar att finansiera den. En iX3 med motsvarande utrustning efter rabatt blir bara 20-30 tkr dyrare än motsvarande Model Y, och en EX60 blir till och med billigare än Model Y.
Problemet för de flesta är nog inte bara pris, utan det faktum att det egentligen inte finns någon ”motsvarande” utrustning. Man får som med allt annat kompromissa.
Vill du ha Teslan med radar, parkeringssensorer, vettigt förarstödssystem, riktigt bra matrixljus eller riktigt sköna säten med massage? Eller CarPlay/AA? Eller helautomatisk dragkrok? Eller riktigt jäkla snabb laddning? Finns inte.
Vill du ha iX3 med klassledande uppkoppling, dog/camp mode, ventilerade säten, eller skärm i baksätet? Eller möjlighet att ladda på Tesla SuC utan att få psykbryt på att laddporten sitter till höger? Tough luck. :D
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Electron

Inlägg av Electron »

carlf skrev: 01 maj 2026 15:46
Fördelar Tesla:

-Körglädje
-Pris

Fördelar BMW:

-Premiumkänsla
-Status

Oviktiga skillnader på marginalen vad gäller räckvidd och laddhastighet räknar jag inte in, det är bara marknadsföringsfloskler.

Det här att Model Y är billig i sitt fyrhjulsdrivna utförande stämmer inte. Vill man ha annan färg än vit, fälgar som går att leva med, någorlunda fungerande Autopilot så kostar den helt plötsligt 738 tkr (verkar dessutom vara prishöjd 10 tkr precis?). Ja visst man erbjuds 0-ränta på Tesla men det beror på vad man har för förutsättningar att finansiera den. En iX3 med motsvarande utrustning efter rabatt blir bara 20-30 tkr dyrare än motsvarande Model Y, och en EX60 blir till och med billigare än Model Y.
Problemet för de flesta är nog inte bara pris, utan det faktum att det egentligen inte finns någon ”motsvarande” utrustning. Man får som med allt annat kompromissa.
Vill du ha Teslan med radar, parkeringssensorer, vettigt förarstödssystem, riktigt bra matrixljus eller riktigt sköna säten med massage? Eller CarPlay/AA? Eller helautomatisk dragkrok? Eller riktigt jäkla snabb laddning? Finns inte.
Vill du ha iX3 med klassledande uppkoppling, dog/camp mode, ventilerade säten, eller skärm i baksätet? Eller möjlighet att ladda på Tesla SuC utan att få psykbryt på att laddporten sitter till höger? Tough luck. :D
Känns som två olika filosofier bara.
Antingen: “vi tar bort funktioner och kallar det innovation”
Eller: “vi behåller saker som CarPlay, komfort och en farthållare man faktiskt litar på”
Smaksak såklart.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
carlf

Inlägg av carlf »

Electron skrev: 01 maj 2026 16:07
Fördelar Tesla:

-Körglädje
-Pris

Fördelar BMW:

-Premiumkänsla
-Status

Eller: “vi behåller saker som CarPlay, komfort och en farthållare man faktiskt litar på”
Smaksak såklart.
Man kan ju tycka vad man vill om Teslas osthyvelinnovation men faktum är att Tesla fortfarande är riktigt bra på mycket och helt klart bäst på ett fåtal saker som inte ens finns hos andra tillverkare, i rimlig prisklass iaf. Det går helt enkelt inte att vara bäst på allt och erbjuda allt åt alla till ett lågt pris. Med det sagt hoppas jag Tesla hittar på något kul som gör dem aktuella om 3 år när jag ska växla tjänstebil igen.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Electron

Inlägg av Electron »

carlf skrev: 01 maj 2026 16:18
Electron skrev: 01 maj 2026 16:07
Fördelar Tesla:

-Körglädje
-Pris

Fördelar BMW:

-Premiumkänsla
-Status

Smaksak såklart.
Man kan ju tycka vad man vill om Teslas osthyvelinnovation men faktum är att Tesla fortfarande är riktigt bra på mycket och helt klart bäst på ett fåtal saker som inte ens finns hos andra tillverkare, i rimlig prisklass iaf. Det går helt enkelt inte att vara bäst på allt och erbjuda allt åt alla till ett lågt pris. Med det sagt hoppas jag Tesla hittar på något kul som gör dem aktuella om 3 år när jag ska växla tjänstebil igen.
Jag tror många kan acceptera att man inte får allt.
Men när saker som CarPlay, sensorer osv saknas OCH man samtidigt har kvar fenomen som spökbromsningar i förarstödssystemen då känns det inte som en kompromiss, utan mer som att man prioriterat bort fel saker.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Krasche

Inlägg av Krasche »

Förstår inte varför fotvift är en fördel för BMW. Man går ju bara fram till Teslan och ställer sig bakom så öppnar sig luckan, ingen fotvift behövs. Kanske en ny grej för Juniper?
Model Y RWD 2026
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 01 maj 2026 10:41
Nicke Nyfiken skrev: 01 maj 2026 10:37
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 13:22
BaronHellJug skrev: 30 apr 2026 13:12
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 12:35
En fyrhjulsdriven Zeekr 7x med färg och dragkrok kostar 726 tkr. En nästan fullutrustad iX3 går på 840 tkr efter 2% rabatt. Ja det skiljer 124 tkr men jag tror nog den skillnaden består om 3 år. Dvs BMW:n får nästan garanterat ett mycket bättre andrahandsvärde procentuellt sett. Tror totalkostnaden för dessa båda blir väldigt lika varandra. Ja BMW:n blir aningen dyrare men kom igen. Kinesiskt eller BMW?
Vi har nog lite olika uppfattning om huruvida 124k/16% är att klassa som "aningen dyrare" (jämför jag mitt faktiska pris på iX3 med den offert jag samtidigt hade på 7x är det snarare 102k/14% diff men gör ingen skillnad för hur jag ser det) och visst, jag hoppas givetvis att min tysk håller priset bättre, men inte helt säker på att diffen kvarstår i kronor om 3 år och oavsett ska ju pengarna man ligger ute med finansieras (/ha en alternativintäkt).

ang. "men kom igen. Kinesiskt eller BMW?" - det var ju precis det jag sa, jag är glad att jag hade utrymme att välja BMW, min poäng var snarare att det kanske inte alla har och då har jag full förståelse för att man väljer 7x (eller Juniper) - vilket jag från mina provkörningar tycker båda är utmärkta bilar, även om jag tyckte iX3 var ännu bättre.
Ca 15% kan mycket väl ätas upp av sämre andrahandsvärde. Dessutom är iX3 antagligen en bättre bil än Zeekern.

Folk har i alla tider betalat mer för en BMW än för en Volkswagen eller en Toyota eller liknande. Är konstigt att nu ställa krav på att BMW även ska konkurrera med priset. Jag tycker att man är tillräckligt nära för att göra valet väldigt lätt.

Har man verkligen inte råd med iX3 så ska man nog fundera på om man har råd med en Zeekr...
Med ditt resonemang så finns det exakt noll marknad för Zeekr 7X.
Antingen köper man en iX3 eller så avstår man nybilsköp.
iX3 är mitt förstaval, 7X är mitt andraval.
Nu är det flera som beställt iX3 före mig som fått ny uppskattad leveranstid till början av 2027.
Om ungefär två veckor skall jag få mitt leveransbesked. Om det blir senare än oktober beställer jag en 7X.
Nu kommer jag inte ihåg när du beställde men är väl nu ca 7 månader lev tid iallafall enligt underlag på jobbet för våra bilar så slutet av året men möjligt att det är 2027. Jag förstår dock inte hur du kan välja mellan en 7x och en ix3, för mig finns inte den på banan och är helt säker på att du skulle bli väldigt missnöjd på sikt och andrahandsvärde vara markant sämre. Jag har fortfarande lite svårt för utseendet på ix3, tycker ex60 är mer tilltalande men vi får se.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Krasche skrev: 01 maj 2026 16:38
Förstår inte varför fotvift är en fördel för BMW. Man går ju bara fram till Teslan och ställer sig bakom så öppnar sig luckan, ingen fotvift behövs. Kanske en ny grej för Juniper?
Gissar att det kom med HW4? Möjligen har även sena HW3 funktionen. Stå still bakom bilen så öppnas bakluckan, stå still framför frunken så öppnas den…
Och på vilket sätt är matrisljusen bättre på konkurrenterna? Mina funkar klockrent och är en kanonuppgradering man fick gratis OTA.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 01 maj 2026 16:52
Gissar att det kom med HW4? Möjligen har även sena HW3 funktionen. Stå still bakom bilen så öppnas bakluckan, stå still framför frunken så öppnas den…
Och på vilket sätt är matrisljusen bättre på konkurrenterna? Mina funkar klockrent och är en kanonuppgradering man fick gratis OTA.
Såvitt jag vet kom UWB (Ultra wide band) med HW4. Möjligt sdt går öppna på samma sätt utan UWB.

Teslas Matrix är i klass med de bästa, i vart fall på model S.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

AAKEE skrev: 01 maj 2026 16:56
Såvitt jag vet kom UWB (Ultra wide band) med HW4. Möjligt sdt går öppna på samma sätt utan UWB.

Tror absolut att det är tillräckligt bra men är inte upplösningen mycket grövre på Teslas version ? Hur är det med ljusstyrkan?
Senast redigerad av bmwixxdrive50, redigerad totalt 1 gånger.
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Och om man står bakom bilen och INTE vill att luckan ska öppnas?
carlf

Inlägg av carlf »

Kan ju vara för att Teslan tar en kvart på sig att öppna, så man hinner ställa ner påsar och öppna för hand OCH lägga in påsarna och stänga med knapp på samma tid…
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

bmwixxdrive50 skrev: 01 maj 2026 11:45
Fördelar Tesla:

-Körglädje
-Pris

Fördelar BMW:

-Premiumkänsla
-Status

Tror nog körglädje hamnar på BMW:n också. Samt utrustningsnivå. Och så blir det faktiskt konstigt att helt bortse från räckvidd och laddhastighet. En iX3 erbjuder mycket mer flexibilitet. Särskilt om man inte kan ladda hemma.
Först måste man nog definiera vad man menar med körglädje. För mig är det gasrespons, styrrespons och att bilen ligger platt på vägen utan alltför mycket krängning och gungning. Så i mitt fall är det i stort sett dött lopp i körglädjesronden mellan BMWn och MYP
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

bmwixxdrive50 skrev: 01 maj 2026 17:07

Man måste stå löjligt nära och helt stilla så risken att det blir ett problem är obefintlig.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Haha, älskar det här forumet.
Tar inte alls lång tid innan en tråd spårar ur från ämnet 😂
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
lawe

Inlägg av lawe »

mikebike skrev: 01 maj 2026 10:37
carlf skrev: 01 maj 2026 10:18
Earplugged skrev: 01 maj 2026 09:37
Anderzzon skrev: 30 apr 2026 22:37
tesla newbie skrev: 30 apr 2026 21:10

Det är väl upp till var och en. Efter att ha provkört MYP Juniper och iX3 direkt efter varann så tycker jag inte att iX3:an är värd merkostnaden. Personligen saknar jag detta i iX3:an:

- Camp mode / behåll klimatet på
- Döda vinkel kamera
- one pedal drive när man backar
- Bra tydlig backkamerablld och framkamerabild
- Kunna lägga till och ta bort alla nycklar till bilen inklusive fysiska
- knappar till svankstödsinställning
- Kunna öppna frunken utifrån bilen.
- Man kan komma åt alla funktioner i bilen även när den är parkerad. I BMW:n måste bilen vara i drive ready för att kunna göra vissa saker med skärmen.
- Tydliga rattknappar
- Ställa in öppningshöjd på bakluckan baserat på position

MYP har allt ovan, accelererar snabbare och jag upplever den som minst lika svängvillig som iX3:an.
Så för mig som inte drar släp och inte behöver utfällbar dragkrok har jag faktiskt svårt att se vad BMw gör så mycket bättre. Skulle väl vara bättre filhållning fram tills FSD blir godkänt i Sverige.
Samt givetvis räckvidd och laddningshastiget men det är inget som jag har något jättebehov av. Behöver inte mer räckvidd eller snabbare laddning än vad jag har i min nuvarande MY LR.
Hur man kan prioritera någon av detta över regnsensor, parkeringshjälp, radar och ordentliga Matrix ljus är helt galet.
Kan mycket väl tänka mig en BMW som nästa bil och har ingen illusion om att Tesla är bäst på allt men vet inte riktigt vad du menar med att tex matrix inte fungerar?
Har hitills inte kört någon annan bil som haft bättre Matrix än jag har i Teslan, tex fick jag i min förra Passat stänga av helljuset manuellt på motorvägarna då den inte skärmade av för mötande lastbilar som började ljustuta, aldrig hänt med Teslan.
Har inte rört den automatiska ljusinställningen sen vi fick Matrixuppdateringen.
Vad är problemet med parkeringshjälpen? Bara trycka på den parkeringsruta du vill ha och trycka start? Och vill man parkera själv så finns högupplösta kameror som visar riktiga bilder och inga förvrängda fågelperspektiv.
Verkar som en del i den här tråden aldrig haft en Tesla eller jämför en splitter ny modell ifrån BMW med sin gamla Tesla ifrån 22.
Just matrisljuset är väl helt ok men knappast i klass med premiumtyskarna. Jag märker stor skillnad mot min Q4 tex.

Parkeringshjälpen i Tesla är fantastisk på många sätt så länge det inte är alltför skitigt men jag saknar noskamera i min Model 3 Highland. Det finns ju i Juniper såklart.

Man kan ju lista features som man gillar bättre i olika bilar men för min del blev det primärt att välja bort sentry, camp mode, fantastisk app och infotainment mot en bil där jag uppskattar sittpositionen/stolarna och körkänslan lite mer. IX3 har ett magiskt mysigt enpedalsläge och slår t o m Tesla i hur smooth bilen startar och stoppar. Förutom vid backning då det av någon anledning krävs bromspedal…

Jag kommer säkert svära både en och två gånger över puckade designmissar eller buggar i BMWn men än så länge känns det som rätt val. För mig.
Vissa saker kan man vänja sig vid och acceptera.
Jag har inte lyckats vänja mig vid eller lärt mig acceptera spökbromsningar ännu.
4-5 gånger åt vardera hållet till och från landet nu senast.
I den situationen skulle jag redan ha beställt en annan bil....
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

bmwixxdrive50 skrev: 01 maj 2026 17:06
AAKEE skrev: 01 maj 2026 16:56

Tror absolut att det är tillräckligt bra men är inte upplösningen mycket grövre på Teslas version ? Hur är det med ljusstyrkan?
Jag tycker model S har (”hade” numera) väldigt fin upplösning och bra ljusstyrka.

Jag har kört ett gäng olika bilar med adaptiva ljus som inte alls imponerar, bland annat Volvo.

Vad jag läst ska tydligen ix3 ha ett rätt grovt adaptivt ljus. Det är inte standard heller?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Electron

Inlägg av Electron »

holden skrev: 01 maj 2026 17:40

Man måste stå löjligt nära och helt stilla så risken att det blir ett problem är obefintlig.
Aha, så den funkar? Man måste bara stå väldigt nära och inte röra sig. Känns ju exakt som definitionen av handsfree.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

mikebike skrev: 01 maj 2026 10:41
Nicke Nyfiken skrev: 01 maj 2026 10:37
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 13:22
BaronHellJug skrev: 30 apr 2026 13:12
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 12:35
En fyrhjulsdriven Zeekr 7x med färg och dragkrok kostar 726 tkr. En nästan fullutrustad iX3 går på 840 tkr efter 2% rabatt. Ja det skiljer 124 tkr men jag tror nog den skillnaden består om 3 år. Dvs BMW:n får nästan garanterat ett mycket bättre andrahandsvärde procentuellt sett. Tror totalkostnaden för dessa båda blir väldigt lika varandra. Ja BMW:n blir aningen dyrare men kom igen. Kinesiskt eller BMW?
Vi har nog lite olika uppfattning om huruvida 124k/16% är att klassa som "aningen dyrare" (jämför jag mitt faktiska pris på iX3 med den offert jag samtidigt hade på 7x är det snarare 102k/14% diff men gör ingen skillnad för hur jag ser det) och visst, jag hoppas givetvis att min tysk håller priset bättre, men inte helt säker på att diffen kvarstår i kronor om 3 år och oavsett ska ju pengarna man ligger ute med finansieras (/ha en alternativintäkt).

ang. "men kom igen. Kinesiskt eller BMW?" - det var ju precis det jag sa, jag är glad att jag hade utrymme att välja BMW, min poäng var snarare att det kanske inte alla har och då har jag full förståelse för att man väljer 7x (eller Juniper) - vilket jag från mina provkörningar tycker båda är utmärkta bilar, även om jag tyckte iX3 var ännu bättre.
Ca 15% kan mycket väl ätas upp av sämre andrahandsvärde. Dessutom är iX3 antagligen en bättre bil än Zeekern.

Folk har i alla tider betalat mer för en BMW än för en Volkswagen eller en Toyota eller liknande. Är konstigt att nu ställa krav på att BMW även ska konkurrera med priset. Jag tycker att man är tillräckligt nära för att göra valet väldigt lätt.

Har man verkligen inte råd med iX3 så ska man nog fundera på om man har råd med en Zeekr...
Med ditt resonemang så finns det exakt noll marknad för Zeekr 7X.
Antingen köper man en iX3 eller så avstår man nybilsköp.
iX3 är mitt förstaval, 7X är mitt andraval.
Nu är det flera som beställt iX3 före mig som fått ny uppskattad leveranstid till början av 2027.
Om ungefär två veckor skall jag få mitt leveransbesked. Om det blir senare än oktober beställer jag en 7X.
Oj! När jag pratade med säljaren för nån vecka sen var det leverans i höst vid beställning nu.

Men går rykten om att de har problem med leverans av vissa komponenter.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Electron skrev: 01 maj 2026 21:04
holden skrev: 01 maj 2026 17:40

Aha, så den funkar? Man måste bara stå väldigt nära och inte röra sig. Känns ju exakt som definitionen av handsfree.
Ja, helt optimalt är det inte men det funkar.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld