bmwixxdrive50 skrev: ↑22 maj 2026 19:11
Är inte det en fullkomlig katastrof? Beror det på den höga effekten ut? Eller tillåter den för hög effekt på laddningen?
Bilen är rätt cool även om Tesla blåste oss fullständigt med ett skitbatteri.
Som att betala för en Rolex och få en Kinakopia.
Effekten: jag har nyttjat den väldigt hårt, vid ett stort antal utvalda tillfällen. Ändå ligger min bil inte bland de sämre.
Någon annan här gubbkör bara och har ungegär samma degradering.
Vi vet att tiden degraderar absolut mest i normala fall. Det verkar faktiskt vara så även här.
Panasonicbatteriet i 3/Y i USA Från ~2022 och vissa bilar från 2021 är nog av samma Teslageneration.
Dessa degraderar med fritt fall. Oavsett hur man kör. Har inte levererats i Swe efter Q1 2022 men finns i USA fortfarande.
Frågar man mig är min gissning att Elon Musk personligen sagt (inom Tesla) att alla bilar som passerar garantins utgång med för stor marginal är ett misslyckande. För dyra.
Jag tror man har plockat bort stabiliserande ämnen i batterikemin (tex cobolt) för att göra batterierna
billigare.
Batterierna i den här generationen degraderar fortare än några andra batterier som finns testade i forskningen.
Samtidigt blir andra batterier som testas bättre och bättre. Trots ökad kapacitet osv, minskar degraderingen med nya generationer.
Jag tror att Elon ser Tesla som en pengamaskin och att verkligt ställa om mot fossilfritt är inte prio 1 (som tex att visa att EV håller lika länge som fossilt).