Har du FSD eller planerar att köpa?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur resonerar du angående köp av FSD?

Omröstningen varar till 20 maj 2026 16:28

HW4: Inga planer på att köpa
8
21%
HW4: Jag hade gärna köpt ifall bilen inte var leasad eller om den var nyare
0
Inga röster
HW4: Jag har tänkt att köpa till senast den 21:a maj
0
Inga röster
HW4: Jag har köpt/beställt en bil i år med FSD tillagt
1
3%
HW4: Jag har köpt till i efterhand
2
5%
HW4: Jag har fått en bil med FSD levererad före 2026
3
8%
HW3: Inga planer på att köpa
16
42%
HW3: Jag har tänkt att köpa till senast den 21:a maj
0
Inga röster
HW3: Jag har köpt till i efterhand i år
0
Inga röster
HW3: Jag har köpt till i efterhand före 2026
1
3%
HW3: Jag köpte FSD med bilen
7
18%

Antal röster: 38

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414

Har du FSD eller planerar att köpa?

Inlägg av Franz »

https://www.notateslaapp.com/news/4104/ ... this-month
Efter den 21:a maj kan man inte längre köpa till FSD till sin bil ens i Sverige.

Du som har en bil som skulle kunna ha FSD, om än även med hårdvaruuppgraderingar, hur resonerar du angående att köpa till? Eller har du passat på eller har för avsikt att köpa en ny bil med FSD med från start?

Lite bra att tänka på:
* Man kan svara ett alternativ
* HW2 och 2.5 kan uppgraderas till HW3 kostnadsfritt redan idag för de med FSD så HW3-alternativen inkluderar alltså bilar med HW2 och 2.5.
* Har du ingen Tesla eller en för gammal sådan så är omröstningen inget för dig men förhoppningsvis är du intresserad av hur de berörda agerar.

Skriv gärna några rader om hur du resonerade!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414

Re: Har du FSD eller planerar att köpa?

Inlägg av Franz »

Jag är en av de med HW4 som har uppgraderat i efterhand (igår till och med).

Min bil är nästan ny och jag gissar väl på att det blir runt 4 års ägande av bilen. Jag hade EAP med från början så det var "bara" 38 900:- Det verkar ju dock som att en kommande månadsavgift är på hälften av vad det kostar ifall annars. D.v.s. runt 500:- istället för 1 000:- i månaden.
Kärnan i mitt resonemang är att jag ändå tror att det kommer igång hyffsat snart. Det som skiljer sig mot tidigare är också att andrahandsvärdet varit obefintligt för FSD. Får man faktiskt ut något av det hela och nästa köpare slipper en månadsavgift finns det ju faktiskt ett värde i det hela även vid försäljning av bilen. Sedan är det lite "cry once". Jag tycker det är lite störande med månadsavgiften som man inte riktigt vet hur den kan ändras i framtiden. Men skulle månadsavgiften faktiskt gå upp bör ju rimligtvis andrahandsvärdet på min bil öka som följd.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Jag hade både tur och otur.
Fick FSD gratis 2019 vid beställningen av model 3 performance. Dom bjöd på det pga prisändringar, fick i slutänden både prissänkningen på bilen och FSD gratis.

Oturen är att det inte har funkat direkt bättre än vanlig AP dessa 7 år. Lite kul med summon, autopark och filbyte, känns som värt max 10000kr.
Turen var att det blev gratis och gick att flytta över till en ny Y och att det i närtid kan höja trafiksäkerheten även i Sverige.

Tesla tjänar väl också på att man kan flytta över så dom inte behöver uppdatera gamla bilen.
3P -19 / $ Pläd -23 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Min stora fundering gällande uppgradera eller inte är hur de ska hantera äldre bilar som inte köpt till FSD innan sista datumet.

Vad jag förstått är det bara de som har köpt FSD till sin hw3 bil som får uppgradering av hårdvara. Men kan de begränsa sig till det rent juridiskt?

När vi köpte bilen sommaren 2022, valde vi mellanvarianten EAP, men bilen såldes med prat om att när FSD kommer fullt ut, då ska det funka med bilens hårdvara. Vilket det tydligen inte gör och troligen aldrig skulle ha gjort förutom i Elons och Teslas värld.

Men, bilen är såld med hårdvara för FSD, kan de då villkora uppgradering till HW4 bara till de som köpt till mjukvaran?

Jag har full förståelse att det blir jävligt kostsamt för Tesla om de tvingas till det. Men för mig som konsument spelar det ingen roll. Det är också en stor skillnad på att ha rätt och få rätt. Men antar att det finns många som kan vara sugna på att testa detta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Elon har länge sagt att för de som köpt FSD till HW3 så kommer de att bygga om bilarna om det behövs för att de ska kunna bli självkörande.

Han sa dessutom vid senast kvartalsmötet att de nu vet att de kommer att behöva göra det, och Elon spekulerar om att sätta upp någon sorts ombyggnadsfabriker (i USA, kan man anta) för att göra detta.

Det nya som han också sa då var att han också tänkte erbjuda gratis ombyggnad för HW3-bilar där man inte köpt till FSD. Logiken bakom detta är faktiskt rätt enkel, en FSD-prenumeration kostar i dagläget runt 1000-lappen (Edit:) per månad så om man kopplar ombyggnaden till något stil med 12 eller 24 månaders bindningstid så kommer den högst troligt att vara en rakt av lönsam affär för Tesla.

Dessutom är Elons löneutbetalningar kopplade till att Tesla har 10 miljoner prenumerationer på FSD, vilket gör detta scenario än mer troligt.

Så ombyggnader kommer sannolikt att inträffa, åtminstone i USA, frågan är bara när.

Utöver detta så pratade Elon om att erbjuda rabatterade erbjudande på AI4-bilar för de som köpt FSD till HW3, och det kommer garanterat att vara en snabbare väg.

Som ett mellansteg så planerar Tesla att skeppa V14 lite för HW3-bilar inom några månader, men om detta kommer till EU är en väldigt öppen fråga:
Autonom skrev: 29 apr 2026 10:24
Den första utrullningen av V14 lite för HW3 kommer alldeles säkert att vara begränsad till de marknader där FSD V12 redan är tillåten. Som jag ser det är sannolikheten för att så sker i närtid mycket hög, med tanke på Tesla sagt om två månader så måste det rimligen vara något de redan vet hur de ska få fram den, och "condensed" antyder att det är en efterprocessad version av ett existerande V14 utvecklingsträd. Vad vi inte vet är hur mycket mer begränsad den blir jämfört med FSD V14 för AI4.

För att få V14 lite godkänd i EU krävs ett nytt godkännande och nya tester (och att testerna går bra), så om Tesla ser att de kommer att uppnå FSD (unsupervised) innan de testerna förväntas vara avklarade så blir EU-godkännande av V14 lite poänglöst, då de ändå behöver bygga om HW3 bilarna i samma veva.

Sedan blir det antagligen lite formellt knepigt att gå via nytt typgodkännande för V14 lite eftersom det inte produceras några nya HW3-bilar. medan ombyggnad till nyare utförande troligen blir mycket lättare att hantera formellt.

Men jag skulle också säga att det skulle kunna förändras både av hur lyckad V14 lite blir och tas emot i USA, och hur EU-FSD V14 tas emot på marknaden.

Så om och när V14 lite kommer till EU beror på en hel del faktorer med många obekanta, men man ska nog inte hoppas att HW3-stuationen klarnar närmaste månaderna.
Senast redigerad av Autonom, redigerad totalt 2 gång.
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Autonom skrev: 09 maj 2026 12:40
Elon har länge sagt att för de som köpt FSD till HW3 så kommer de att bygga om bilarna om det behövs för att de ska kunna bli självkörande.

Han sa dessutom vid senast kvartalsmötet att de nu vet att de kommer att behöva göra det, och Elon spekulerar om att sätta upp någon sorts ombyggnadsfabriker (i USA, kan man anta) för att göra detta.

Det nya som han också sa då var att han också tänkte erbjuda gratis ombyggnad för HW3-bilar där man inte köpt till FSD. Logiken bakom detta är faktiskt rätt enkel, en FSD-prenumeration kostar i dagläget runt 1000-lappen så om man kopplar ombyggnaden till något stil med 12 eller 24 månaders bindningstid så kommer den högst troligt att vara en rakt av lönsam affär för Tesla.

Dessutom är Elons löneutbetalningar kopplade till att Tesla har 10 miljoner prenumerationer på FSD, vilket gör detta scenario än mer troligt.

Så ombyggnader kommer sannolikt att inträffa, åtminstone i USA, frågan är bara när.

Utöver detta så pratade Elon om att erbjuda rabatterade erbjudande på AI4-bilar för de som köpt FSD till HW3, och det kommer garanterat att vara en snabbare väg.

Som ett mellansteg så planerar Tesla att skeppa V14 lite för HW3-bilar inom några månader, men om detta kommer till EU är en väldigt öppen fråga:
Autonom skrev: 29 apr 2026 10:24
Den första utrullningen av V14 lite för HW3 kommer alldeles säkert att vara begränsad till de marknader där FSD V12 redan är tillåten. Som jag ser det är sannolikheten för att så sker i närtid mycket hög, med tanke på Tesla sagt om två månader så måste det rimligen vara något de redan vet hur de ska få fram den, och "condensed" antyder att det är en efterprocessad version av ett existerande V14 utvecklingsträd. Vad vi inte vet är hur mycket mer begränsad den blir jämfört med FSD V14 för AI4.

För att få V14 lite godkänd i EU krävs ett nytt godkännande och nya tester (och att testerna går bra), så om Tesla ser att de kommer att uppnå FSD (unsupervised) innan de testerna förväntas vara avklarade så blir EU-godkännande av V14 lite poänglöst, då de ändå behöver bygga om HW3 bilarna i samma veva.

Sedan blir det antagligen lite formellt knepigt att gå via nytt typgodkännande för V14 lite eftersom det inte produceras några nya HW3-bilar. medan ombyggnad till nyare utförande troligen blir mycket lättare att hantera formellt.

Men jag skulle också säga att det skulle kunna förändras både av hur lyckad V14 lite blir och tas emot i USA, och hur EU-FSD V14 tas emot på marknaden.

Så om och när V14 lite kommer till EU beror på en hel del faktorer med många obekanta, men man ska nog inte hoppas att HW3-stuationen klarnar närmaste månaderna.
Elon says...

Men ja, eftersom han behöver det för att få sina pengar så är det väl troligt ändå. Jag tror faktiskt att det är det enda han egentligen bryr sig om.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

En viktig anmärkning är att Tesla kommer leverera FSD (Supervised) med hjälp av V14 lite till HW3 bilar. Så de klarar fullfölja det kravet mha mjukvara.

Ombyggnad av HW3 bilar blir först aktuell när Tesla släpper "äkta" FSD, utan övervakning. När/om den dagen någonsin kommer. Och att det blir lagligt tillåtet. Så Tesla har fortfarande flera år på sig tills de blir tvungna att börja bygga om bilar.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det är nog ganska sannolikt att V14 lite till stora delar kommer att lösa problemet med FSD (unsupervised) i USA. Det som den kommer vara sämre på än AI4 är högst sannolikt reaktionstid samt hur utflippade edge cases den klarar, men det är frågan om det kommer att märkas vid normal körning. Med tanke på vad som är känt om vad det kommer att innehålla så kommer det högst sannolikt vara ett gigantiskt lyft från V12.

Men det är USA. I EU så kommer sannolikt regulatoriska krav att lägga krokben för V14 lite, och jag ser det som mest sannolikt att ombyggnad blir det som kommer att krävas för EU, och även det behöver bli godkänt. Å andra sidan är det är svårt att sia, speciellt om framtiden.

Om man tittar i USA så finns det sannolikt få eller inga formella hinder för att FSD (unsupervised), men för CyberCab så ska det finnas en lag som föreskriver att en bil ska ha en ratt och pedaler, men ser ut att ändras redan senare i år.

Så det räknar jag med kommer när Tesla trycker att det är tillräckligt bra för att släppa det utan att råka ut för stora skadeståndskrav. I höst är nog Elon time, men inom två år är nog högst sannolikt.

Eftersom man aldrig kommer att kunna garantera att inga olyckor kommer att ske så är den stora frågan när Elon vågar släppa det i stämninghungriga USA, för närvarande sätter han sin tilltro till V15 (men vi vet att V16 också är under utveckling, så tekniken kommer att fortsätta att utvecklas, och varje grundversion hittills har förbättrat säkerheten med väldigt lågt räknat 10 ggr).

Inom EU så är antagligen FSD (unsupervised) långt borta av regulatoriska skäl. Min gissning är att det inte kommer att släppas i EU förrän det rent praktiskt har bevisats fungera i USA (och CyberCab börjat säljas till privatpersoner så de börjat komma in som flyttgods kanske), så 2030 kanske?

Jag tror att användningen av ordet ludditer kommer att öka inom EU.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

You can fool me once…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev: 09 maj 2026 15:10
You can fool me once…
:lol:

Ja man undrar onekligen hur vissa tänker.
Finns ju forummedlemmar som köpt FSD till 3 olika bilar efter varandra. :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015