Hehe.. ja de där att gasa för mycket är lätt gjort.. och ja både denna och många andra elbilar är ju väldigt starka.
Hur känns utrymmena i bilen, som förväntat eller inte?
Moderator: Redaktion
Hehe.. ja de där att gasa för mycket är lätt gjort.. och ja både denna och många andra elbilar är ju väldigt starka.
Ok.. jag trodde BMW hade koll på mjukvaran, hoppas de kan fixa den så den blir bättre snart..
Upplåsning seg eller missar ibland, plottrigt bland menyerna, inte lika straight forward som tesla. Många små inställningar som känns onödiga och gör det jobbigare att hitta det man söker. Men selfdrive är bättre än tesla.
Då ska du vara glad att det inte är gamla BMW systemet. Det var väldigt plottrigt där man inte separerat på bilinställningar och övrigt. Så ett steg i rätt riktning iaf!Rennwagen skrev: ↑09 maj 2026 11:51Upplåsning seg eller missar ibland, plottrigt bland menyerna, inte lika straight forward som tesla. Många små inställningar som känns onödiga och gör det jobbigare att hitta det man söker. Men selfdrive är bättre än tesla.
Det finns ett kort, eller faktiskt två, ett svart kort som agerar nyckel (tror de kallar det servicekort) och ett vitt kort som jag tror är någon form av masterkort för att skapa mobil som nyckel (kanske också för att aktivera nya keyfobs och ytterligare servicekort).
Jo dom rekommenderar att man har det svarta kortet i bilen oaktiverat och aktiverar det inför service, men jag brukar ta med mig nyckeln vid dessa tillfällen.BaronHellJug skrev: ↑10 maj 2026 07:03Det finns ett kort, eller faktiskt två, ett svart kort som agerar nyckel (tror de kallar det servicekort) och ett vitt kort som jag tror är någon form av masterkort för att skapa mobil som nyckel (kanske också för att aktivera nya keyfobs och ytterligare servicekort).
Det svarta kortet kan man slå av och på givet att man har någon form av annan nyckel (mobil eller keyfob) med sig och BMW (åtminstone min ÅF) säger att så länge det svarta kortet är avaktiverat är det säkert att förvara i bilen, ett annat alternativ är väl att låta det vara aktivt men inte ha det i bilen utan exv. I plånboken
Jo, en stor del av lockelsen är just den nya tekniken med Neue Klasse. Vi skaffade precis en BMW i5 Touring, som är baserad på tekniken pre-NK. Försökte övertala min fru om att se på iX3, men hon ogillar SUVar ännu mer än mig. Hon ville absolut ha en Touring till vilket pris som helst, och även om det medför äldre teknik och att missa NK.macky skrev: ↑07 maj 2026 10:24Om du inte är så intresserad av tekniklyftet i iX3 jämfört med tidigare BMW-elbilar och vill ha en SUV att lasta i samtidigt som du gillar BMW skulle jag peka på iX1 istället. Det är en mycket trevlig bil som duger fint att ha som laståsna och vardagsbil. Jag gillar vår som funkar till det mesta och är förvånansvärt rymlig. Lär du kunna få betydligt billigare än en iX3 RWD även om du tar en AWD iX1. Verkar vara lite kampanjer på dem nu.
Utan krav har jag inte, även om den inte behöver vara lyxutrustad eller ha max motoreffekt (det har vi andra bilar till för).bmwixxdrive50 skrev: ↑07 maj 2026 11:37Behöver man en laståsna utan större krav så räcker ju en äldre Enyaq eller vad som helst.
Vi har samma upplägg för vår i5. Fick med en enda FOB (lite snålt jämfört med vår tidigare BMW), och sedan resten så aktiverar man nycklar med Apple Wallet är tanken.BaronHellJug skrev: ↑10 maj 2026 07:03Det finns ett kort, eller faktiskt två, ett svart kort som agerar nyckel (tror de kallar det servicekort) och ett vitt kort som jag tror är någon form av masterkort för att skapa mobil som nyckel (kanske också för att aktivera nya keyfobs och ytterligare servicekort).
Det svarta kortet kan man slå av och på givet att man har någon form av annan nyckel (mobil eller keyfob) med sig och BMW (åtminstone min ÅF) säger att så länge det svarta kortet är avaktiverat är det säkert att förvara i bilen, ett annat alternativ är väl att låta det vara aktivt men inte ha det i bilen utan exv. I plånboken
Menar du att BMWs digital key inte är ”keyless” öppning? Måste man hala upp luren och tappa mot bilen?martinot skrev: ↑10 maj 2026 20:20Vi har samma upplägg för vår i5. Fick med en enda FOB (lite snålt jämfört med vår tidigare BMW), och sedan resten så aktiverar man nycklar med Apple Wallet är tanken.BaronHellJug skrev: ↑10 maj 2026 07:03Det finns ett kort, eller faktiskt två, ett svart kort som agerar nyckel (tror de kallar det servicekort) och ett vitt kort som jag tror är någon form av masterkort för att skapa mobil som nyckel (kanske också för att aktivera nya keyfobs och ytterligare servicekort).
När vi skulle göra en "reset" på det hela, och installera om allt från början (blev något fel med appen som även den gamla BMW hybriden låg kvar i) så använde vi det gråa masterkortet för att sätta upp frugans huvudtelefon (sedan kunde hon via den skicka ett mess till mig att aktivera nyckeln i min apple wallet). Det svarta kortet har vi hemma (precis som det gråa masterkortet som aldrig skall förvaras i bilen) och är tänkt att användas när man just lämnar in bilen på service som du är inne på.
Man kan sedan koppla varje Wallet-nyckel till en BMW-profil som man loggat in med på bilen som synkas till BMW-molnet. Vi kunde använda samma konto som vi haft till tidigare bilar, och i mitt fall samma konto som jag har till vår Mini. Även FOB-en kan man välja att koppla till en av inloggnginsprofilerna.
Fungerar rätt stabilt, men tycker att Teslas system fungerar bättre. Tycker det fungerar helt OK, men tycker att det är lite knöligare att "tappa" telefonen på rätt ställe på handtaget. Teslas helt trådlösa system med att bara ha telefonen i fickan tycker jag är överlägset. Men som sagt, det fungerar iaf. bra och stabilt (inte som på Volvo och Polestar som jag vet många bekanta som stundtals haft problem med).