Har du FSD eller planerar att köpa?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur resonerar du angående köp av FSD?

Omröstningen varar till 20 maj 2026 16:28

HW4: Inga planer på att köpa
25
29%
HW4: Jag hade gärna köpt ifall bilen inte var leasad eller om den var nyare
1
1%
HW4: Jag har tänkt att köpa till senast den 21:a maj
3
3%
HW4: Jag har köpt/beställt en bil i år med FSD tillagt
2
2%
HW4: Jag har köpt till i efterhand
2
2%
HW4: Jag har fått en bil med FSD levererad före 2026
7
8%
HW3: Inga planer på att köpa
30
35%
HW3: Jag har tänkt att köpa till senast den 21:a maj
1
1%
HW3: Jag har köpt till i efterhand i år
0
Inga röster
HW3: Jag har köpt till i efterhand före 2026
3
3%
HW3: Jag köpte FSD med bilen
12
14%

Antal röster: 86

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Har du FSD eller planerar att köpa?

Inlägg av Autonom »

Maetlarv skrev: 12 maj 2026 23:04
Autonom skrev: 12 maj 2026 20:15
I Sverige är FSD är ett förköp, du ska få full leverans av det senare, men en del saker levereras innan full leverans (som EAP):

Det man förköper är FSD (unsupervised), men FSD (Supervised) kommer (sannolikt) att dellevereras

Min spekulation om hur det kommer att utveckla sig.

HW4:

I och med godkännandet i Nederländerna av RDW så är anden ute ur flaskan, så det är bara en tidsfråga om när FSD (Supervised) kommer till Sverige. Sannolikt i år, men håll inte andan.

När det gäller FSD (unsupervised) så kommer det kanske inom ett år i USA, men allra senast 2028 (pga. att man vill hinna under Trumps presidentperiod eftersom han är väldigt positivt inställd till Elon). Som jag ser det är det mer en fråga om när Elon vågar släppa det än när det är tekniskt färdigt. Aptiten växer medan man äter, V14 är redan förbi de ursprungliga målen.

När FSD (unsupervised) kommer till EU är en helt annan fråga, efter 2028 är det en rent politisk fråga.

HW3:

Inledningsvis så har Elon flaggat för att HW3-ägare kommer att få ett erbjudande på att få flytta FSD till en ny bil som alternativ, men det kan finnas begränsningar på detta.

För HW3-bilar så är den nuvarande planen att de ska byggas om till HW4 innan eller i samband med att FSD (unsupervised) levereras. För de som köpt FSD så ska denna HW-uppgradering bli gratis, men Elon har nu sagt att även de bilar som inte köpt FSD kan få uppgraderingen. Jag bedömer det som relativt sannolikt att man kommer att uppdatera de flesta HW3-bilar där ägaren vill det, eftersom man då kan få in 1000:-/månad i hyresintäkter vilket ganska snabbt bör göra det lönsamt, och Elons lön har ett punkt om 10 miljoner FSD-prenumerationer.

I USA så kommer V14 lite i sommar, och jag bedömer det som ganska troligt att den bedöms som tillräcklig bra för att FSD (Supervised) kan anses som löst för HW3, så uppgraderingen till HW4 kan vänta till FSD (unsupervised) kommer. Det som Elon har sagt är förenligt med den tolkningen.

När det gäller FSD (unsupervised) så förväntas att bilarna börjar byggas om efter godkännande för HW4, och därefter gäller i stora drag samma som för HW4.

I EU så kommer troligen reglerna att lägga krokben för V14 lite, för metodiken som användes för HW4 (helbilsgodkännande för nya bilar) fungerar nog inte eftersom det inte nyproduceras bilar med HW3. Jag skulle inte utesluta att den vägen blir för problematiskt och man istället går direkt på HW-ombyggnad av den anledningen, speciellt om FSD (unsupervised) släpps i USA redan i höst. I EU kommer troligen något extra godkännande att behövas, men detta kommer då att ske efter att V14 redan hunnit etablera sig, så det blir troligen inte så problematiskt.

Men för både HW3 och HW4 är detta sista chansen att kunna få en friköpt FSD (unsupervised) om några år (där några är väldigt öppet för tolkning).
Sammanfattningen är väl att om man är superpositivt inställd till livet i allmänhet så kan man köpa FSD i förväg annars så väntar man tills Tesla kan leverera det man köper.
Man kan se det som en lottsedel, du vinner FSD (unsupervised) till ett sannolikt rätt rabatterat pris om allt går bra.

Jag har en misstanke att FSD (unsupervised) kommer att kosta mer i prenumeration än FSD (Supervised).
Användarvisningsbild
LEC
Teslaägare

Inlägg av LEC »

Autonom skrev: 12 maj 2026 20:15
I EU så kommer troligen reglerna att lägga krokben för V14 lite, för metodiken som användes för HW4 (helbilsgodkännande för nya bilar) fungerar nog inte eftersom det inte nyproduceras bilar med HW3.
Det är inte kanske så att man kommer kunna registreringsbesikta om HW3-bilar med FSD v14 Lite för att göra dem till "låtsas-nybilar"? Senast jag regbesiktade en bil kostade det 2000 kr, försumbart för FSD-uppgraderingen.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag säger inte att det inte går, men Tesla behöver sannolikt hitta en alternativ metod. För man behöver hitta en passande regel för att få RDW att testa den på ett sätt som kan leda till ett generellt godkännande.

Men jag saknar information om Tesla redan förberett för detta, dock så existerar inte releaseversionen av V14 lite än så jag skulle tro att så inte är fallet.

Ett annat problemet kan dock bli att V14 lite kanske inte når upp till kraven som de testade V14 mot, men oavsett kommer det rimligen att behöva bli en ny testrunda, och den för V14 tog 18 månader, och då har vi inte tagit hänsyn till tiden det skulle ta i TCMV.

Och om man tänker högt, 18 månader framåt så kanske FSD (unsupervised) redan existerar, Elon har ju sagt att han hoppas släppa den (underförstått i USA) innan årskiftet dvs. om 8 månader, så det kan hända att HW-uppgraderingarna redan har startat i USA innan V14 lite skulle kunna godkännas i EU, så i så fall skulle troligen en lättare och snabbare väg vara att gå direkt på ombyggnad av HW3-bilar till HW4 godkänd, eftersom man då skulle kunna stödja sig på HW4-godkännandet och betrakta det som samma sak.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Jag hade aldrig lagt 77 tusen på något för att ”Elon har sagt” eller ”Elon har lovat”.

Och detta är inte baserat på en känsla.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har två S en HW3 med FSD , vilket är orsaken till att jag inte har det i bilen med HW4
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
carlf

Inlägg av carlf »

Teslaaa skrev: 13 maj 2026 07:39
Jag hade aldrig lagt 77 tusen på något för att ”Elon har sagt” eller ”Elon har lovat”.

Och detta är inte baserat på en känsla.
Exakt så.
När funktionen finns på riktigt och är beprövad och säker, och går att prova själv under de förhållanden som är aktuella för mig, då kan jag eventuellt tänka mig att ta ställning till det.

Tills vidare kör jag min Model 3 med adaptiv farthållare eftersom autopiloten är näst intill oanvändbar. Jag vet att FSD är en helt annan mjukvara men det invaggar ju inte direkt föraren i trygghet när autopiloten är nervös, opålitlig och i största allmänhet mindre stabil än i princip alla andra moderna bilar jag provat, inkluderat Volvo, Polestar, VW, Audi, Mercedes och BMW.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

carlf skrev: 13 maj 2026 12:29
När funktionen finns på riktigt och är beprövad och säker, och går att prova själv under de förhållanden som är aktuella för mig, då kan jag eventuellt tänka mig att ta ställning till det.
När det gäller FSD till HW4-bilar så finns funktionen FSD (Supervised) på riktigt (i Nederländerna) och skulle nog kunna betraktas som beprövad och säker, speciellt om man räknar i erfarenheterna från FSD i USA där det redan finns mer än 1 miljon användare och ökar snabbt, och en halv miljon betalar i dagsläget $99/månad för det vilket implicerar att den är värd pengarna åtminstone för amerikaner.

Det faller bara på din punkt om att prova under dina förhållanden.
carlf

Inlägg av carlf »

Autonom skrev: 13 maj 2026 14:18
carlf skrev: 13 maj 2026 12:29
När det gäller FSD till HW4-bilar så finns funktionen FSD (Supervised) på riktigt (i Nederländerna) och skulle nog kunna betraktas som beprövad och säker, speciellt om man räknar i erfarenheterna från FSD i USA där det redan finns mer än 1 miljon användare och ökar snabbt, och en halv miljon betalar i dagsläget $99/månad för det vilket implicerar att den är värd pengarna åtminstone för amerikaner.

Det faller bara på din punkt om att prova under dina förhållanden.
Nej, det faller även på det faktum att det faktiskt inte finns och går att använda på den marknad jag bor. Om eller när detta blir verklighet så kan jag tänka mig att eventuellt ta ställning. Fram tills dess så är det helt meningslöst att betala pengar för framtida löften.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
PSMKA
Teslaägare

Inlägg av PSMKA »

Finns inte på kartan att jag köper något jag kanske aldrig kommer kunna använda.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

PSMKA skrev: 13 maj 2026 21:10
Finns inte på kartan att jag köper något jag kanske aldrig kommer kunna använda.
Ja, exakt. Det är precis så jag alltid sett det.

Missförstå mig inte. Jag tycker AS/ADAS och autonomi/AI är bland det mest spännande som händer, både inom automotive och i världen generellt sett, och ser verkligen fram emot möjligheten att testa FSDs när det blir möjligt!

Men av princip betalar jag inte för framtida funktioner som jag inte kunnat testa. Speciellt när det handlar om så mycket extra pengar. Var samma sak när jag köpte min första M3 år 2019, och alla efterföljande Teslor.

Samma princip kör jag på i dag när jag nu beställer en MY RWD (STD) till familjen. Tycker det är kul att den har HW4 som kanske innebär att jag kan testprenumerera på det i framtiden, men tänker inte lägga till 70 papp nu innan leverans. Inte en chans.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag försöker också alltid köpa beprövade saker som finns "i lager", undviker mycket problem.

Men det fungerar dåligt när det rör sig om paradigmskiften, för framtiden ligger då utanför de flestas referensramar.

I det här fallet så ser jag det som att FSD är en enabler för lösningar som inte funnits tidigare, och det kommer att komma även till Sverige, och jag kommer tveklöst att vilja ha det när det kommer. När det kommer spelar egentligen mindre roll, även om jag tror, OBS: tror, att FSD (Supervised) för HW4 kommer att bli godkänt här i Sverige redan i år. Detta eftersom det redan finns och används i volym i USA, samt numera även i Nederländerna där de redan loggat 1 miljon mil implicerande att det fungerar bra där, så det finns inga hållbara tekniska skäl att blockera det. Därmed inte sagt att det inte kommer att finnas barnsjukdomar i Sverige eftersom det varit svårt att få tillstånd att testa här.

Så som jag ser det behöver jag inte en bekräftelse genom att prova själv, det finns redan tillräckligt med information runt det hela för att kunna utvärdera dels vad det redan är (vilket för min del är tillräckligt för beslut), dels en rimligt idé av vad det kommer att bli.

Och ett köpbeslutet som jag ser det är om man vill chansa på att man gissat rätt på utvecklingen och vill hoppa på tåget tidigt för att med lite tur få möjligheten att åka gräddfil.

Men det är i dagsläget inget jag skulle satsa mina sista pengar på.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Planerar inte att ha bilen mer än 6-7 år till, tror inte det blir någon väl en fungerande FSD under de åren, ffa inte med vår HW3-bil.

Så nej jag kommer inte köpa.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag har HW3 och jag kommer inte att köpa FSD i förväg. Generellt sett så vill jag se att något fungerar innan jag betalar så här pass mycket pengar.

Jag förstår tanken att det kanske kan ingå en uppgradering från HW3->HW4. Då kan det möjligtvis vara värt att betala på förhand men det är en chansning. Tesla kanske löser det avtalsmässigt med en "lite" version av FSD som går på HW3. Det kanske också drar ut på godkännandet i Sverige tills jag har bytt bil om ett par år.

Summa summarum så tycker jag att det är för mycket pengar att chansa med.
Model Y LR AWD -24