Man kan se det som en lottsedel, du vinner FSD (unsupervised) till ett sannolikt rätt rabatterat pris om allt går bra.Maetlarv skrev: ↑12 maj 2026 23:04Sammanfattningen är väl att om man är superpositivt inställd till livet i allmänhet så kan man köpa FSD i förväg annars så väntar man tills Tesla kan leverera det man köper.Autonom skrev: ↑12 maj 2026 20:15I Sverige är FSD är ett förköp, du ska få full leverans av det senare, men en del saker levereras innan full leverans (som EAP):
Det man förköper är FSD (unsupervised), men FSD (Supervised) kommer (sannolikt) att dellevereras
Min spekulation om hur det kommer att utveckla sig.
HW4:
I och med godkännandet i Nederländerna av RDW så är anden ute ur flaskan, så det är bara en tidsfråga om när FSD (Supervised) kommer till Sverige. Sannolikt i år, men håll inte andan.
När det gäller FSD (unsupervised) så kommer det kanske inom ett år i USA, men allra senast 2028 (pga. att man vill hinna under Trumps presidentperiod eftersom han är väldigt positivt inställd till Elon). Som jag ser det är det mer en fråga om när Elon vågar släppa det än när det är tekniskt färdigt. Aptiten växer medan man äter, V14 är redan förbi de ursprungliga målen.
När FSD (unsupervised) kommer till EU är en helt annan fråga, efter 2028 är det en rent politisk fråga.
HW3:
Inledningsvis så har Elon flaggat för att HW3-ägare kommer att få ett erbjudande på att få flytta FSD till en ny bil som alternativ, men det kan finnas begränsningar på detta.
För HW3-bilar så är den nuvarande planen att de ska byggas om till HW4 innan eller i samband med att FSD (unsupervised) levereras. För de som köpt FSD så ska denna HW-uppgradering bli gratis, men Elon har nu sagt att även de bilar som inte köpt FSD kan få uppgraderingen. Jag bedömer det som relativt sannolikt att man kommer att uppdatera de flesta HW3-bilar där ägaren vill det, eftersom man då kan få in 1000:-/månad i hyresintäkter vilket ganska snabbt bör göra det lönsamt, och Elons lön har ett punkt om 10 miljoner FSD-prenumerationer.
I USA så kommer V14 lite i sommar, och jag bedömer det som ganska troligt att den bedöms som tillräcklig bra för att FSD (Supervised) kan anses som löst för HW3, så uppgraderingen till HW4 kan vänta till FSD (unsupervised) kommer. Det som Elon har sagt är förenligt med den tolkningen.
När det gäller FSD (unsupervised) så förväntas att bilarna börjar byggas om efter godkännande för HW4, och därefter gäller i stora drag samma som för HW4.
I EU så kommer troligen reglerna att lägga krokben för V14 lite, för metodiken som användes för HW4 (helbilsgodkännande för nya bilar) fungerar nog inte eftersom det inte nyproduceras bilar med HW3. Jag skulle inte utesluta att den vägen blir för problematiskt och man istället går direkt på HW-ombyggnad av den anledningen, speciellt om FSD (unsupervised) släpps i USA redan i höst. I EU kommer troligen något extra godkännande att behövas, men detta kommer då att ske efter att V14 redan hunnit etablera sig, så det blir troligen inte så problematiskt.
Men för både HW3 och HW4 är detta sista chansen att kunna få en friköpt FSD (unsupervised) om några år (där några är väldigt öppet för tolkning).
Jag har en misstanke att FSD (unsupervised) kommer att kosta mer i prenumeration än FSD (Supervised).