Sensorerna har blivit disabled på många bilar vid service men även OTA, finns väl fler härinne som har fått sina välfungerande sensorer bortkopplat. Så man har köpt en bil med sensorer men plötsligt så fungerar dom inte längre.Autonom skrev: ↑16 maj 2026 23:29Först, att vanliga Autopilot försvinner inom EU efter 21 Maj är min gissning, inte nödvändigtvis en sanning, och jag kan ha fel.frippe skrev: ↑16 maj 2026 21:34Eller laddhastigheterna på äldre batterier.Credde skrev: ↑16 maj 2026 20:45Inte än… Tror det är många som inte litar ett dugg på vad dom kan hitta på. Bara se hur det gick med sensorerna.Autonom skrev: ↑16 maj 2026 20:04Det tror jag inte för så har de inte gjort i USA.
Men det skulle kunna ske i framtiden om de fixar en ersättningslösning, något med liknande funktionalitet men som baseras på FSD-stacken, så Tesla minskar risken för stämningar (framför allt i USA) för att den inte stoppar föraren från att orsaka olyckor.
För jag tror att även om planen varit att pensionera Autopilot när FSD var färdig så tror jag att det beror på regulatoriska skäl att man tar bort den just nu i EU (det verkar som den finns kvar i Mellanöstern) och inte inväntade att FSD blev godkänt inom hela EU.
Sensorerna försvann sannolikt på grund av komponentbrist, och även om så inte var fallet utan det var av kostnadsskäl så sänkte det tillverkningskostnad och minskade garantikostnader, dvs. det fanns ett uppenbart ekonomiskt incitament.
(Jag skulle också säga att OM Vision hade fungerat lika bra som tänkt så skulle borttagande av sensorerna antagligen varit en bra sak, för ultraljudssensorer är en mycket felbenägen komponent. Synd att Vision inte funkade så bra.)
Det är väl typ det beteende som gör att många troligen inte gillar på, att autosteer inte plötsligen försvinner på befintliga bilar.
Att man har producerat bilar sen utan sensorer är ju inget konstigt då det är ett val av Tesla (och Tesla vision har ju blivit bättre trots allt).