Uppdateringar av model 3, när?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Uppdateringar av model 3, när?

Inlägg av josve »

Hej,

Har haft en model 3 som jag hämtade ut i juni 2021.
Har varit väldigt nöjd men pga byte av jobb skall jag lämna tillbaka bilen. Men funderar på att köpa en model 3 på nytt med något/några år på nacken.

Ni som har koll, när har det kommit nya viktiga uppdateringar av model 3 som man bör tänka på när man tittar på begagnat?

Tacksam för råd/tips!

//Jonas
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Uppdateringar av model 3, när?

Inlägg av martinot »

josve skrev: 18 maj 2026 23:23
Hej,

Har varit väldigt nöjd men pga byte av jobb skall jag lämna tillbaka bilen. Men funderar på att köpa en model 3 på nytt med något/några år på nacken.

Ni som har koll, när har det kommit nya viktiga uppdateringar av model 3 som man bör tänka på när man tittar på begagnat?

Tacksam för råd/tips!

//Jonas
De bästa uppdateringarna kom med Highland.

Jag skulle dock inte valt de första Highland, utan valt någon av de nyare med när blinkersspaken var tillbaka (men är nog mest att jag är lite konservativ här, och vet många som är helt OK och tom. föredrar knapparna i första Highland-modellerna).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 19 maj 2026 00:34
josve skrev: 18 maj 2026 23:23
Hej,

Tacksam för råd/tips!

//Jonas
De bästa uppdateringarna kom med Highland.

Jag skulle dock inte valt de första Highland, utan valt någon av de nyare med när blinkersspaken var tillbaka (men är nog mest att jag är lite konservativ här, och vet många som är helt OK och tom. föredrar knapparna i första Highland-modellerna).
Är det inte möjligt att efterkonvertera alla Highland i Sverige med OEM blinkersspak hos Tesla?…

Den här blinkersspaken är dock endast blinkersspak. Den innehåller ingen annan funktionalitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Tesla kan eftermontera den senare blinkersspaken, ja: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... k-retrofit

Man kan välja S3XY Stalk istället, den är närmare äldre Model 3, går att byta knappfunktioner på den och den är billigare, man kan välja bara spakarna på ena sidan eller båda: https://www.enhauto.com/products/stalk-standalone

Den andra stora skillnaden är stötfångarkameran som ännu inte Tesla har någon eftermontering för, men det ryktas om att det är på gång. Ändringen är rätt involverad så jag skulle avvakta tills man ser om Tesla kommer med ett eftermontage (vilken då troligen involverar en specialkabel):
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Föregående model 3 toppade väl 2022, du kan få ryzen dator istället för intel atom och även parkeringssensorer. Därefter försvann parkeringssensorerna.

Men Highland är mycket bättre på allt utom helljuset som är mycket sämre. Observera att med fabriksmonterad blinkersspak kan du inte längre välja att dubbelklicka för autopilot (filhållningsassistenten), enkelklicka för vanlig farthållare. Det kan man välja om man har ratt med blinkersknappar. Det är oklart om man tappar den funktionen om man byter till ratt med blinkersspak istället. Om den funktionen är oviktig för dig (du kör ju ett drag nedåt med höger spak för farthållare, två drag för autopilot om jag minns rätt) kan du med fördel välja en Highland med fabriksmonterad blinkersspak, det finns inga fördelar med blinkersknappar tycker jag personligen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Man gör samma sak med högra rullhjulet på Highland, enkel eller dubbelklick ställer man på samma sätt som tidigare, ingen tappad funktionalitet.

(Med S3XY Stalks högerspak så kan man göra som på de äldre också.)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 19 maj 2026 08:37
Man gör samma sak med högra rullhjulet på Highland, enkel eller dubbelklick ställer man på samma sätt som tidigare, ingen tappad funktionalitet.

(Med S3XY Stalks högerspak så kan man göra som på de äldre också.)
Jag tror det togs bort på Highlands levererade efter ett datum i höstas, så att endast enkelklick finns kvar, precis som på Y juniper.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det handlar inte om "tappad" funktionalitet utan en avsiktligt borttagen funktion på Highland med blinkersspak.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

@josve:

Antar att du sett den här tråden. Handlar väl om typ samma sak och är ju inte så gammal.
viewtopic.php?p=886892#p886892
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Nicke Nyfiken skrev: 19 maj 2026 19:09
Det handlar inte om "tappad" funktionalitet utan en avsiktligt borttagen funktion på Highland med blinkersspak.
Jag var inte medveten om detta, det var NHTSA som under 2024 krävde att Autopilot inte behöll farthållningen när den deaktiverade (dvs. bara ett steg blir tillåtet), vilket var orsaken till ändringen. Man förbjöd kort sagt Teslas Autpilot-styrning med dubbelklick på nya bilar, länkar till NTHSA-dokument finns i tråden nedan.

Det hade egentligen inte med införandet av nya blinkersspaken att göra, det råkade bara inträffa i samma veva. Så då ser också S3XY Stalk ut som ett bättre alternativ på blinkersspak för äldre Highland (för tillfället).