Detta är ett forum och ingen terapisession.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 14:50Det är ett amerikanskt företag som leds av en person som står nära Trump och som stöttar AfD, Orban, Robinson i England osv osv. Att köpa Tesla är att ställa sig bakom det eftersom Musk är Tesla och Tesla är Musk. Finns ingen annan VD som är så förknippad med sitt företag som Elon är.manneson skrev: ↑19 maj 2026 14:163an byggs i Kina, Y i Tyskland.Smarve skrev: ↑19 maj 2026 07:53Du både vill och inte vill köra Tesla av politiska skäl?martinot skrev: ↑19 maj 2026 00:55Ser därför verkligen fram emot nya NK i3. Det blir nog lagom till att ersätta min nuvarande Tesla M3 förmånsbil med en ny i3 om något år. Vill inte köpa någon ny M3 av politiska skäl.SwedishAdvocate skrev: ↑16 maj 2026 23:07
Har för mig att du gillade kombibilar. Så om du har möjlighet att vänta lite så är ju nya i3 Touring på g. Tror även att du själv nämnt den i ett annat inlägg.
...
Men gällande nuvarande nybilsköp som står för dörren gällande en privat (ej förmåns) "lastbil", så lutar det just nu enormt emot Model Y för 450 papp till 0% räntelån. Svårslaget pris som jag kan se det för en mycket praktisk bil. Blir nog att jag fortsätter med beställningen av denna, om inte något annat lika starkt och prisvärt alternativ dyker upp snart.
Alla gör som de vill och alla visste inte detta när de köpte sin Tesla men när jag ser en Juniper så tittar jag snett på föraren. Jag är verkligen ingen som brukar bojkotta. Jag köper israeliska apelsiner osv utan att tveka (om det fortfarande finns att köpa?). Skulle aldrig drömma om att rocka sockor eller släcka lampor under Earth hour. Men just när det kommer till Trump, MAGA och Musk så vänder sig det nästan i magen. Jag hatar Trump nåt så djävulskt. Började med när han behandlade Zelensky som skit och fortsatte när han började hota och snacka skit om Danmark.
Musk stod där på scenen med motorsåg, med löjlig osthatt, med dubbla MAGA-kepsar... Han är en så stor jävla tönt att jag saknar ord. Fick inte ens komma och festa hos Epstein trots att han så gärna ville... Och så all skit han sprider på X.
![]()
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
elbilly
Re: BMW iX3
-
bmwixxdrive50
Whatever. Du vet att jag har rätt. Det är därför du går på person istället för åsikt.elbilly skrev: ↑19 maj 2026 15:49Detta är ett forum och ingen terapisession.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 14:50Det är ett amerikanskt företag som leds av en person som står nära Trump och som stöttar AfD, Orban, Robinson i England osv osv. Att köpa Tesla är att ställa sig bakom det eftersom Musk är Tesla och Tesla är Musk. Finns ingen annan VD som är så förknippad med sitt företag som Elon är.manneson skrev: ↑19 maj 2026 14:163an byggs i Kina, Y i Tyskland.Smarve skrev: ↑19 maj 2026 07:53Du både vill och inte vill köra Tesla av politiska skäl?martinot skrev: ↑19 maj 2026 00:55
Ser därför verkligen fram emot nya NK i3. Det blir nog lagom till att ersätta min nuvarande Tesla M3 förmånsbil med en ny i3 om något år. Vill inte köpa någon ny M3 av politiska skäl.
...
Men gällande nuvarande nybilsköp som står för dörren gällande en privat (ej förmåns) "lastbil", så lutar det just nu enormt emot Model Y för 450 papp till 0% räntelån. Svårslaget pris som jag kan se det för en mycket praktisk bil. Blir nog att jag fortsätter med beställningen av denna, om inte något annat lika starkt och prisvärt alternativ dyker upp snart.
Alla gör som de vill och alla visste inte detta när de köpte sin Tesla men när jag ser en Juniper så tittar jag snett på föraren. Jag är verkligen ingen som brukar bojkotta. Jag köper israeliska apelsiner osv utan att tveka (om det fortfarande finns att köpa?). Skulle aldrig drömma om att rocka sockor eller släcka lampor under Earth hour. Men just när det kommer till Trump, MAGA och Musk så vänder sig det nästan i magen. Jag hatar Trump nåt så djävulskt. Började med när han behandlade Zelensky som skit och fortsatte när han började hota och snacka skit om Danmark.
Musk stod där på scenen med motorsåg, med löjlig osthatt, med dubbla MAGA-kepsar... Han är en så stor jävla tönt att jag saknar ord. Fick inte ens komma och festa hos Epstein trots att han så gärna ville... Och så all skit han sprider på X.
![]()
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Det beror på vilken modell du talar om?
M3 som säljs här i Sverige tillverkas tyvärr i Kina (Shanghai), medans MY tillverkas i Europa (Tyskland).
Ok, då skall jag checka vad som gäller med Bilia/BMW. Min fru har haft strul med sin mobilnyckel (fick åka in till stan i förra veckan med vår enda Fob vi fick med när i5:an vägrade starta), så skall kontakta de oavsett. Bra info - tack!Dafro skrev: ↑19 maj 2026 05:29Jag kollade visst lite dåligt när jag kollade upp iPhone Air, den har UWB så jag skulle höra med BMW om jag vore dig för I5 ska ha det så den borde låsas upp på ett par meters avstånd.martinot skrev: ↑15 maj 2026 17:05Hade ju varit underbart om man fick det att fungera trådlöst!Dafro skrev: ↑15 maj 2026 16:47Gissar att det ev kan bero på vad du har för mobil, funkar ju kontaktlöst med min IX som kom före I5. Var ett inlägg där det stod vilka mobiler som krävdes för att det ska funka, gissar att du har en android och en,igår Krasche 2 sidor tidigare så gäller: De vanligaste Samsung (s23,s24,s25,s26) har det inte, utan man måste ha en Ultramartinot skrev: ↑15 maj 2026 16:03Det känner jag inte till. Vi har endast i5, och inte någon iX3.
Är dock intresserad av att provköra en iX3. Speciellt om det kommer en mer budgetversion (skall köpa den för privata pengar isf, och inte på företag). Förhoppningsvis så har de förbättrat tekniken.
Det är en orsak att jag helst vill ha iX3 eller kommande i3, som bygger på Neue Klasse-tekniken. Och inte den äldre tekniken som i vår i5 eller som finns i äldre iX-bilarna.![]()
Tycker det är bra med kontakt-NFC som reservlösning, men är verkligen knöligt i praktiken som standardmetod (måste verkligen komma exakt med telefonens baksida på en specifik punkt emot handtaget för att kunna öppna bilen). Vill ju helst att det skall fungera som på vår Tesla, där det bara är att sätta öppna handtaget (med mobilen i fickan) och sedan bara att lämna bilen (så låses den automatiskt). Detta ger mig hopp vad du säger!
Skall nog ta och checka med Bilia/BMW vad som skall fungera, eller inte (lite oklart). Jag har en iPhone Air.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
manneson
Problemet är väl att både han och den andra reviewern sätter Y framför iX3(och Q6).
Teslan är roligare att köra, har bättre kvalitetskänsla, mer utrymme och bättre pris.
-
Nect
- elbilist
Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
Smaken är som baken! Tur att det finns många att välja bland
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 M-sport xDrive.
-
carlf
Ja, det är ju en lustig slutsats gällande körkänslan där de är väldigt ensamma om att tycka så. Särskilt i jämförelse med en helt vanlig MYLR. Däremot är Teslan väldigt smart i utrymmena och har en massa andra fördelar som är närmast unika för Tesla.
Som tur är kan man ju skita i vad CarWow tycker eftersom det är jag som ska sitta i och köra bilen.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är det verkligen någon som säger att BMWn är billigare och har mer utrymme?Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
Smaken är som baken! Tur att det finns många att välja bland![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
carlf
Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
To each their own.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
martinot
- Teslaägare
Ha, ha, ja, det var ju festligt!carlf skrev: ↑19 maj 2026 19:02Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
To each their own.
Men alla kör bil på olika sätt, och prioriterar därför helt olika saker. Så finns ju inget rätt eller fel på det sättet. Är ju utmärkt att det finns olika bilar för olika behov och personer.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
bmwixxdrive50
Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.carlf skrev: ↑19 maj 2026 19:02Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
To each their own.
Helt ärligt så kunde jag dock inte köra den utan att bli åksjuk själv. Gaspedalen var så knepigt mappad och så hamnade jag väldigt nära taket på nåt vis eftersom jag är rätt lång och gillar att sitta upprätt. Plus att det luktade starkt av nån plast i den. På den tiden var de även ganska bullriga och hårda i fjädringen på ett lite oskönt sätt.
Försökte verkligen gilla den då på den tiden då jag hade en tanke om att ha en sån som andrabil att pendla till jobbet i.
Så ja, jag är nog team grannen där faktiskt. Däremot gillade jag känslan i min gamla Model S. Den låg väldigt fint på vägen och var välbalanserad. Däremot lite för bullrig för storleksklassen.
-
martinot
- Teslaägare
Nu köper jag som sagt inte M3 av politiska skäl (oavsett vad man tycker om olika partier i demokratier, så respekterar jag demokratier mer än diktaturer), men älskar att köra den bilen. Däremot så när jag haft vår M3 på verkstad, så har jag fått låna både MS och MX ett antal dagar ett antal verkstadsbesök genom åren. Ogillar verkligen de bägge bilarna, och skulle aldrig i livet köpa eller leasa en sådan. Tunga, klumpiga och åbäkiga.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:30Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.carlf skrev: ↑19 maj 2026 19:02Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
To each their own.
Helt ärligt så kunde jag dock inte köra den utan att bli åksjuk själv. Gaspedalen var så knepigt mappad och så hamnade jag väldigt nära taket på nåt vis eftersom jag är rätt lång och gillar att sitta upprätt. Plus att det luktade starkt av nån plast i den. På den tiden var de även ganska bullriga och hårda i fjädringen på ett lite oskönt sätt.
Försökte verkligen gilla den då på den tiden då jag hade en tanke om att ha en sån som andrabil att pendla till jobbet i.
Så ja, jag är nog team grannen där faktiskt. Däremot gillade jag känslan i min gamla Model S. Den låg väldigt fint på vägen och var välbalanserad. Däremot lite för bullrig för storleksklassen.
En M3 är däremot smidig, kul och agil att köra. En helt annan mycket roligare typ av bil. MS/MX; vägrar. Kul teknik, som tex. måsvingedörrarna på MX, men det tröttnar man snabbt på. Trista att köra i övrigt. Roliga rakt fram vid ett rödljus (vilket man också tröttnar på snabbt det partytricker), men inte på små kurviga vägar.
-
bmwixxdrive50
Respektera Trump du...martinot skrev: ↑19 maj 2026 20:33Nu köper jag som sagt inte M3 av politiska skäl (oavsett vad man tycker om olika partier i demokratier, så respekterar jag demokratier mer än diktaturer), men älskar att köra den bilen. Däremot så när jag haft vår M3 på verkstad, så har jag fått låna både MS och MX ett antal dagar ett antal verkstadsbesök genom åren. Ogillar verkligen de bägge bilarna, och skulle aldrig i livet köpa eller leasa en sådan. Tunga, klumpiga och åbäkiga.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:30Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.carlf skrev: ↑19 maj 2026 19:02Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.
To each their own.
En M3 är däremot smidig, kul och agil att köra. En helt annan mycket roligare typ av bil. MS/MX; vägrar. Kul teknik, som tex. måsvingedörrarna på MX, men det tröttnar man snabbt på. Trista att köra i övrigt. Roliga rakt fram vid ett rödljus (vilket man också tröttnar på snabbt det partytricker), men inte på små kurviga vägar.
-
Nect
- elbilist
Haha, nä. Tänkte främst på Q6 (dock är den större i skuff, men mindre i baksätet).Nicke Nyfiken skrev: ↑19 maj 2026 19:01Är det verkligen någon som säger att BMWn är billigare och har mer utrymme?Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
Men gällande priserna så är det ungefär samma pris på en MY LR AWD med drag och FSD och en iX3 med m-sport och deras ”självkörande system” i UK. Diffar ca 1000 pund (Teslan är lite billigare)
Polestar 2 LRSM -25
-
martinot
- Teslaägare
Tesla säljer absolut mest i Sverige och Norge. Två länder som knappast generellt är fan av Trump. I Norge, som generellt sett hatar Trump (har många kollegor i Norge och reser ofta till kontoret dit), så är Tesla enormt populära och extremt omtyckta som elbilar av norrmännen (nu i mars hade Tesla en marknadsandel på 34,8 % – alltså mer än en tredjedel av hela den norska bilmarknaden). Detta på Europas kanske allra tuffaste och mest konkurrensutsatta elbilsmarknad.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:43Respektera Trump du...martinot skrev: ↑19 maj 2026 20:33Nu köper jag som sagt inte M3 av politiska skäl (oavsett vad man tycker om olika partier i demokratier, så respekterar jag demokratier mer än diktaturer), men älskar att köra den bilen. Däremot så när jag haft vår M3 på verkstad, så har jag fått låna både MS och MX ett antal dagar ett antal verkstadsbesök genom åren. Ogillar verkligen de bägge bilarna, och skulle aldrig i livet köpa eller leasa en sådan. Tunga, klumpiga och åbäkiga.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:30Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.
Men min poäng är att även om tex. S/MP/V-sidan skulle vinna valet i Sverige i höst, så får jag respektera det utfallet och resultatet även om jag inte själv röstade på det blocket. Det är en demokrati, och då måste man acceptera att ens egna föredragna partier och politiker inte alltid vinner; oavsett om i Sverige, USA eller Tyskland. Det är att vara en del av en demokrati att andra kan tycka annorlunda än man själv och att vara i majoritet. Det tillhör systemet och begreppet.
Detta just till skillnad från brutala diktaturer som Ryssland och Kina (och där är jag själv enormt negativ till Trump just för att han inte alls försvarar de fria staterna Taiwan och Ukraina, jämfört med de fascistiska och imperialistiska aggressiva nötterna Putin och Xi som han är för klen emot och fjäskar med, samtidigt som de lurar brallan av Trump när han skall göra "en bra deal" som han tror).
Men allt detta är nog ganska långt utanför tråden om iX3 och har absolut väldigt lite med den att göra. Finns nog bättre trådar för att diskutera Trumps olika +/- och förehavanden (och kanske tom. bättre forum än TCS). Här vill jag helst mest diskutera iX3, och eventuellt andra relaterade bilar som är intressanta (tex. hoppas jag mycket på kommande i3 så småningom). Inte politik och politiker i sig, även om jag tycker var och en får göra sina egna val angående politik och bilinköp (och kan acceptera att vi alla tycker olika här och har olika moraliska ställningstaganden med hänsyn till demokratiskt valda politiker, och icke valda diktatorer).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 8 gång.
-
Rennwagen
- Teslaägare
Tråkigt att du blev åksjuk i M3 P. Det är annars en riktigt rolig bil med ställbar kraftfördelning och antispinn och antisladd som kan få vem som helst att drifta som Ken Block. Men bilar som gör 0-100 på ca 3 sek är på gränsen till åksjukeframkallande. iX3 är inte lika kraftfull utan mer behagligt kraftfull. Lite för lite effekt i högre fart för min smak dock. Hade gillat 200 hk till i den. Chassiet tål det alla dar i veckan.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:30Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.carlf skrev: ↑19 maj 2026 19:02Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.Nect skrev: ↑19 maj 2026 18:54Samtidigt finns det andra som säger precis tvärtom.
To each their own.
Är dock inte enig i att Model S är så bra på vägen. I hög fart (över 150) så har den svårt att hantera gupp i vägen, blir instabil och tappar riktningsstabilitet. Det klarar iX3 mycket bättre. Den har verkligen koll på alla hjul och levererar osedvanligt mycket grepp ur de relativt billiga däck som sitter på original. Har heller inga tendenser till longitudinellt gung som är vanligt bland högbyggda SUVar.
Som nörd notering: Det slutgiltiga beviset för att BMW fortfarande bygger bilar som är till för att köras hårt är att de har stående gaspedaler. Tesla har hängande gaspedaler som inte ger möjlighet att ta spjärn med foten mot pedalen och bara "tilta" foten för gasmoderering. Porsche håller i samma princip med stående gaspedal.
....och ja, jag vet. Få köper iX3 för att rejsa med den. Men se det som en bonus, det är en rätt bra bil att bränna på med - också.
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
-
carlf
Alltså jag är rätt säker på att majoriteten av de som nu beställer iX3, MY mm körde tvåliters dieslar för bara knappa tio år sen. Så ur det perspektivet är de flesta elbilar oerhört skoj att bränna på med.Rennwagen skrev: ↑19 maj 2026 21:06Tråkigt att du blev åksjuk i M3 P. Det är annars en riktigt rolig bil med ställbar kraftfördelning och antispinn och antisladd som kan få vem som helst att drifta som Ken Block. Men bilar som gör 0-100 på ca 3 sek är på gränsen till åksjukeframkallande. iX3 är inte lika kraftfull utan mer behagligt kraftfull. Lite för lite effekt i högre fart för min smak dock. Hade gillat 200 hk till i den. Chassiet tål det alla dar i veckan.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:30Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.carlf skrev: ↑19 maj 2026 19:02Exakt. Min granne fick provköra min Model 3 Performance (Highland) men föredrog sin Volvo V60 med dieselmotor för den är minsann skönare att köra.
To each their own.
Är dock inte enig i att Model S är så bra på vägen. I hög fart (över 150) så har den svårt att hantera gupp i vägen, blir instabil och tappar riktningsstabilitet. Det klarar iX3 mycket bättre. Den har verkligen koll på alla hjul och levererar osedvanligt mycket grepp ur de relativt billiga däck som sitter på original. Har heller inga tendenser till longitudinellt gung som är vanligt bland högbyggda SUVar.
Som nörd notering: Det slutgiltiga beviset för att BMW fortfarande bygger bilar som är till för att köras hårt är att de har stående gaspedaler. Tesla har hängande gaspedaler som inte ger möjlighet att ta spjärn med foten mot pedalen och bara "tilta" foten för gasmoderering. Porsche håller i samma princip med stående gaspedal.
....och ja, jag vet. Få köper iX3 för att rejsa med den. Men se det som en bonus, det är en rätt bra bil att bränna på med - också.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
BaronHellJug
- Teslaägare
En individ är inget motbevis för din tes och jag anar att du har rätt. Sett till just individen ”jag” är det dock så att jag aldrig hängde på 2l diesel-spåret. För 10 år sedan försökte jag hålla liv i min ”flotta” (3 st så jag och min bättre hälft iaf. kände oss hyggligt säkra på att vi hade 2 fungerande) av 2,3l turboSAABar, en ren bensin och två biopower. Men även om jag gillade mina tre 9-5 SC så tog åldern ut sin rätt och för 7 år sedan gick jag in i BEV-eran, efter såväl en pre neue klasse BMW (i3s), en fransk BEV, en tesla MY och nu en iX3 har jag insett att jag är ordentligt såld på BEV och hade inte ens med den första, i3s någon räckviddsångest - om något är jag medelålders nog att jag snarare har blåsångest (aka kisspausångest)
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
bmwixxdrive50
carlf skrev: ↑19 maj 2026 21:31Alltså jag är rätt säker på att majoriteten av de som nu beställer iX3, MY mm körde tvåliters dieslar för bara knappa tio år sen. Så ur det perspektivet är de flesta elbilar oerhört skoj att bränna på med.Rennwagen skrev: ↑19 maj 2026 21:06Tråkigt att du blev åksjuk i M3 P. Det är annars en riktigt rolig bil med ställbar kraftfördelning och antispinn och antisladd som kan få vem som helst att drifta som Ken Block. Men bilar som gör 0-100 på ca 3 sek är på gränsen till åksjukeframkallande. iX3 är inte lika kraftfull utan mer behagligt kraftfull. Lite för lite effekt i högre fart för min smak dock. Hade gillat 200 hk till i den. Chassiet tål det alla dar i veckan.bmwixxdrive50 skrev: ↑19 maj 2026 20:30Jag köpte en Model 3 Performance för att tjäna en hacka när elbilarna var som hetast 2022. Man kunde bokstavligen köpa en ny bil från Tesla, ringa Riddermarks och få mer av dem. Tror det bara blev 10-15 tusen i vinst men fick köra M3P en helg också.
Nej men 3 liters dieslar. Man slapp knacket och traktorgången från fyrorna med raka sexor. Samt ett på den tiden vanebildande vridmoment vid normal körning. Fastnade ganska snabbt för elbil när jag väl provade.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
EPA-testen för IX3 50 publicerad.
Batteriet anges till 113.4 kWh i EPA-testet, medan man i Swe anger det till 108.7 kWh.
Antagligen avser man kapaciteten mellan 100-0% på skärmen i Swe / EU.
IX3 levererade 112.05, 112.22 och 112.25 kWh i EPA-testerna (kördes med olika hjul).
108.7 är alltså nominell kapacitet som folk brukar kalla Usable. Krämar man ut det som finns är det ~112 kWh när bilen är ny.
Rätt ok!
Batteriet anges till 113.4 kWh i EPA-testet, medan man i Swe anger det till 108.7 kWh.
Antagligen avser man kapaciteten mellan 100-0% på skärmen i Swe / EU.
IX3 levererade 112.05, 112.22 och 112.25 kWh i EPA-testerna (kördes med olika hjul).
108.7 är alltså nominell kapacitet som folk brukar kalla Usable. Krämar man ut det som finns är det ~112 kWh när bilen är ny.
Rätt ok!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5