Elbilstävlingen SECC 10 år

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Elbilstävlingen SECC 10 år

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 22 maj 2026 09:23
SIR N skrev: 21 maj 2026 20:20
Har det någon gång varit med ICE som referens? Skulle vara intressant att se hur mycket tid en sån diesel-gubbe sparar på att köra 120 mil non-stop, tanka på 2 minuter, pissa i flaska, 2 skotrar på släp, -30° och hur de nu brukar motivera sina älskade dieselbilar.
Det står klart och tydligt i resultatlistan för tex fjolårets tävling att vinnaren hade en laddtid på 1:08 timmar.
Alltså skulle kissa-i-flaska 120 mil non-stop dieselbilen ha kört sträckan en timme åtta minuter snabbare.
Vinnaren i Porschen gjorde 4 laddstopp. Hur många gånger behöver man tanka t.ex en Audi A5 dieseloljeförbrännare som har minsta möjliga aero-fälgar skodda med med Michelin E.Primacy*? En gång? Pissar föraren i flaska så gissar jag att han skulle kunna klara sträckan lite snabbare än 1:08 jämfört med Porschen. Ifall nu inte alla de här minutrarna gått till spillo vid någon trafiklots el. dylikt… ;)

Undrar hur många det egentligen är som kör ~160 mil i sträck på ett år. Och hur ofta…

*Fast i verkligheten har väl dom som kör dieseloljeförbrännare typ en V70 eller XC60 med största möjliga, och bredast möjliga fälgar med raka motsatsen till lättrullande däck. Klarar ett sånt ekipage sträckan med endast ett tankstopp?…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 6 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilstävlingen SECC 10 år

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 22 maj 2026 16:16
mikebike skrev: 22 maj 2026 15:26
manneson skrev: 22 maj 2026 14:53
Elbil funkar lika bra för normal körning.
Dvs de som håller hastigheten och behöver äta/gå på toa etc.

Det de inte funkar så bra för är de som bränner på nonstop.
Tex när jag kört sthlm-malmö har jag gjort det nattetid, då det inte är någon trafik. Då tar det ”bara” ca 4 timmar.
Jag har gjort det med elbil och det är INTE kul att tvingas stanna flera ggr för att ladda mitt i natten, särskilt när det regnar/blåser/kallt.
Jag bokstavligen avskyr att köra långt och vill bara att det ska vara över fortast möjligt. 🤷‍♂️
Det beror på vad och var man vill äta också.
Här åt vi söndags:

[Bild på slottsflygel.]

Det blev alltså ett stopp för laddning och ett för mat.
Men det var ju med din Y. Om du går vidare med din iX3-beställning så hade det väl bara blivit stopp för mat. Eller?…  ;)
Exactamente. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.