Elbilstävlingen SECC 10 år

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Elbilstävlingen SECC 10 år

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Årets upplaga av SECC – Swedish Electric Car Championship kommer starta tisdagen den 30:e juni klockan 13:45 från Ystad. Målgång 165 mil senare i Haparanda. En elbilstävling längs hela vårt avlånga land.

SECC är en klassisk biltävling, den som åker snabbast från Ystad till Haparanda vinner, men är ingen Canonball Run för det. De tävlande måste följa gällande hastighetsbegränsningar. Vilket gör att det är främst vägval och laddstrategi som blir avgörande för segern. Vilken väg ska man ta, var och hur länge ska man ladda?

Tävlingen är öppen för alla elbilar oavsett märke. 21 ekipage har redan anmält sig, det finns plats för fler. Alla kan vara med! Läs mer på tävlingens hemsida secc.se

I år är det exakt tio år sedan den första SECC tävlingen genomfördes – även om det hette Stockholm Electric Car Championship på den tiden. 38 elbilar åkte på tipsrunda kors och tvärs i Stockholm.

Året därpå började det heta Swedish Electric Car Championship och bli en tävling på tid – men tävlingen var ändå bara runt Mälaren. En nog så utmanande sträcka för många av den tidens elbilar.

2018 var så dags för den första riktiga långfärden, fast åt fel håll så att säga: starten skedde i Haparanda och de tävlande fyra elbilarna skulle köra till Ystad. På den tiden tog det 20 timmar och 51 minuter för den vinnande elbilen att köra sträckan. De andra kom i mål fem och en halv timmar senare. På den tiden var laddnätverket en begränsande faktor. Det fanns få, och långsamma laddare längs vägarna.

Åren 2020-2022 hade tävlingen två delsträckor: först köra Ystad-Haparanda – sedan tillbaka till Ystad igen! Det var dock så krävande att de efterföljande åren fick tävlingen sitt slutliga, enkelresa Ystad till Haparanda sträckning.

Sedan dess har SECC körts från Ystad till Haparanda varje år. Och med allt snabbare vinnartider. Inte på grund av högre hastigheter – utan på grund av allt bättre laddinfrastruktur längs vägen! Läs om tävlingarna på SECC hemsida.

Source: https://teslaclubsweden.se/elbilstavlingen-secc-10-ar/
jak
elbilist

Re: Elbilstävlingen SECC 10 år

Inlägg av jak »

Det hade varit intressant med två klasser - en för de som optimerar körningen efter alla konstens regler, och sedan en där det körs enligt bilens inbyggda navigator.

Att det går att köra sträckan effektivt och snabbt har ju vinnarna tydligt visat, liksom att bilar kan vara effektiva och ladda snabbt.

Hur bra tillverkarna är på att hjälpa till att optimera turen är en annan fråga, men som borde vara av intresse för en ny elbilsförare.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jak skrev: 19 maj 2026 19:44
Det hade varit intressant med två klasser - en för de som optimerar körningen efter alla konstens regler, och sedan en där det körs enligt bilens inbyggda navigator.

Att det går att köra sträckan effektivt och snabbt har ju vinnarna tydligt visat, liksom att bilar kan vara effektiva och ladda snabbt.

Hur bra tillverkarna är på att hjälpa till att optimera turen är en annan fråga, men som borde vara av intresse för en ny elbilsförare.
Har faktiskt allvarligt funderat på att delta med vår Model Y Performance och helt och hållet köra efter bilens navigator som enbart använder Tesla SuC, som en referens till de som verkligen optimerar allt.
Hur mycket skulle det skilja?

Tyvärr har jag ingen möjlighet att delta i år.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Har inte elbilarna blivit för bra och för jämna för det här? Tycker det börjar bli dags att flytta fokus till andra egenskaper hos bilarna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Förra året körde i alla fall Team Audi efter principen att låta navigatorn bestämma. Det gick riktigt bra för dem.
Jag tror att bilar med laddkurvor som är flacka får mindre skillnad mellan en perfekt optimerad körning och en som bara följer bilens navigator.
I vilket fall så tror jag ändå inte att skillnaderna skulle bli jättestora. Att vi som kör håller på och optimerar beror till stor del på att det är så jämnt. Förra året kom de fem första bilarna inom sju minuter. När det är så små skillnader krävs optimering (och en del tur) för att vinna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Finns det någon chans att Tesla kan övertalas att ställa upp med en bil som körs helt av FSD?

Skulle det kunna vara lagligt, det finns väl ett antal testbilar i Sverige?

Det vore iaf grymt kul att följa! :D

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

bmwixxdrive50 skrev: 19 maj 2026 20:13
Har inte elbilarna blivit för bra och för jämna för det här? Tycker det börjar bli dags att flytta fokus till andra egenskaper hos bilarna.
Jag är beredd att hålla med, och tom. gå snäppet längre och påstå att elbilar inte generellt har varit ett problem att åka långt med de senaste fem åren. För mig spelar det ingen roll om man kör i 24 timmar, och sedan kommer fram 20-40 minuter tidigare/senare. Totalt meningslös skillnad. Därav att jag knappt är intresserad (av det skälet, även om av andra) av nyare elbilar. Dagens, och även gårdagens, är tillräckligt bra. Är dessutom så jämnt i SECC, att det blir mer andra faktorer som avgör (tur/otur med laddare, trafikolyckor längs vägen, etc).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

22 ekipage anmälda nu, då Scania kommer att ställa upp i en lastbil igen. Har de någon ny strategi i år, som kan hjälpa dem att putsa fjolårets tid? Ska bli intressant att följa.

Hade dock varit ännu mer intressant om de fick en utmanare ifrån t.ex Volvo lastvagnar eller MAN eller liknande. Eller varför inte en Semi 🙂
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Generalbogge skrev: 19 maj 2026 23:29
22 ekipage anmälda nu, då Scania kommer att ställa upp i en lastbil igen. Har de någon ny strategi i år, som kan hjälpa dem att putsa fjolårets tid? Ska bli intressant att följa.

Hade dock varit ännu mer intressant om de fick en utmanare ifrån t.ex Volvo lastvagnar eller MAN eller liknande. Eller varför inte en Semi 🙂
Håller med. Hade varit otroligt spännande att se hur det går för de nya ellastbilarna från de olika tillverkarna. Är ju mycket mer obruten mark och klart mer intressant och nytt hur det hade fungerat. 👍
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Och för den som vill läsa ännu mer om SECC 2026… ;)
viewtopic.php?t=38799
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Nu är denna sträcka etablerad, men egentligen är Ystad-Haparanda en sträcka man paddlar.

Skall man på allvar köra Sverige från söder till norr så är det Smygehuk till Maunu som gäller, ca 195 mil.

Fungerar förstås utmärkt med elbil.

https://maps.app.goo.gl/DoP8yP4QcqY4RhVaA?g_st=ic

(Ungefär dubbla Tyskland på längden)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

BrooklynS skrev: 21 maj 2026 18:38
Nu är denna sträcka etablerad, men egentligen är Ystad-Haparanda en sträcka man paddlar.

Skall man på allvar köra Sverige från söder till norr så är det Smygehuk till Maunu som gäller, ca 195 mil.

Ja, vi får bjuda in Candela och någon med en X Shore till nästa år.
Så blir det lite av ett Göta kanal upplägg.🙂
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Generalbogge skrev: 21 maj 2026 19:08
BrooklynS skrev: 21 maj 2026 18:38

Ja, vi får bjuda in Candela och någon med en X Shore till nästa år.
Så blir det lite av ett Göta kanal upplägg.🙂

Givetvis enligt lagstadgad hastighet (5kt), allt GPS-kontrollerat! :lol:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Har det någon gång varit med ICE som referens? Skulle vara intressant att se hur mycket tid en sån diesel-gubbe sparar på att köra 120 mil non-stop, tanka på 2 minuter, pissa i flaska, 2 skotrar på släp, -30° och hur de nu brukar motivera sina älskade dieselbilar.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

SIR N skrev: 21 maj 2026 20:20
Har det någon gång varit med ICE som referens? Skulle vara intressant att se hur mycket tid en sån diesel-gubbe sparar på att köra 120 mil non-stop, tanka på 2 minuter, pissa i flaska, 2 skotrar på släp, -30° och hur de nu brukar motivera sina älskade dieselbilar.
Nej, någon sådan har inte medverkat. Men kanske får vi i år för första gången någon bil som behöver mindre än en timme laddtid för de cirka 160 milen.
Det är ju ganska talande ändå, för mindre än en timmes paus skulle i alla fall jag inte ha valt för den sträckan vid normal körning, oavsett drivmedel.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 21 maj 2026 21:04
Nej, någon sådan har inte medverkat. Men kanske får vi i år för första gången någon bil som behöver mindre än en timme laddtid för de cirka 160 milen.
Det är ju ganska talande ändå, för mindre än en timmes paus skulle i alla fall jag inte ha valt för den sträckan vid normal körning, oavsett drivmedel.
Ja, det som hade var mest kul är en Diesel-Norrlänning som ”alltid kör 170 mil på en tank utan att stanna en enda gång” 😂

Den som kör fossilarn kommer vara lika mör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror att vi är rätt många som har haft fossilbil innan vi skaffade elbil och dessutom har en fossilbil OCKSÅ… så det är ju inte direkt så att det saknas underlag för jämförelser.

Luleå-Uppsala då skiljer det inte mycket, största skillnaden är snarare att man stannar 2x30 min på 90 mil istället för 1x45 min. Anledningen till att man stannar 30 min är inte bilen utan magen.

Hemavan - Luleå kör vi fortfarande utan att stanna i mars, åt andra hållet blir det oftast en kortis i Ajaur eller Sorsele då marginalen är mindre särskilt vintertid.

Riktigt långt, som Luleå-San Marino då skiljer det ingenting eftersom det är kroppen som utgör begränsningen, inte bilen.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Niklas Z skrev:
Jag har kört några IBA-körningar med motorcykel (Ironbutt: Minst 160,9 mil på mindre än 24h, följande alla hastighetsbegränsningar och trafikregler).

En bensträckare på 2 min varje timme och 10 min rast efter ungefär 3 timmar då man tankar. Brukar gå som en dans och även om man naturligtvis är trött efter ett dygn på hoj så är det stor skillnad gentemot att bara dåna på utan rast.

Det är snarare så att man är fräschare och mer alert efter en lång tur med elbil, eftersom man tar den där bensträckaren på 10-20 min emellanåt. Eller blundar till lite rentav.

Och självklart har jag som andra gjort både många och långa sträckkörningar i livet, men poängen med dem är svåra att se idag. Sundsvall-Portoroz på 31 timmar, Bern-Åre på ungefär samma… hade det gått med elbil? Tja, kanske faktiskt.

Tesla Y LR -22 EAP
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Jag har gjort 133 mil på en dag med elbil, 152 mil på en dag med bensinbil och 163 mil med dieselbil.

Dieselbil är alltså bäst... :lol: :?

Allt över 100 mil är egentligen bara dumt. Nu tycker jag 27 mil är rätt drygt. Har lagt ner bilsemestrandet för tillfället.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

Är ni genuint intresserade av hur diesel-gubbarna tänker tror jag detta är fel forum :D

För mig finns sanningen någonstans mellan övertygelsen som finns här och de som tankar på 2 min samtidigt som de pissar.

Jag har egentligen inget problem att köra långt med MYPen under de förutsättningar som råder för SECC. Sommartid och inget skrot på taket.

Men, när det är slask på vägen alt. kallare än så och man har takbox, medelhastigheten vid körning är under 100 km/h och MYP'en snittar 2,5 kWh/mil, detta i kombination med att jag ska acceptera risken att med familj och hund i kyla stundtals köra med relativt kort räckvidd som det innebär när man vill komma in med < 10 % SOC. Med tanke på laddkurvan vill jag ladda till max 50 %, då blir det ofta 7 laddstopp på 100 mil.

Det låter ju trevligt att vid laddning kan man gå och ta en glass, sola lite, besöka ett fantastiskt fik med hembakade ekologiska vegankakor och sedan rasta hunden. Men när det är -28 C och alla serviceinrättningar är stängda. Hela familjen sitter i bilen och scrollar sociala medier i 20 min, man får brassa kliman för fullt för att inte allt ska imma igen av fukten i kupén, är det lika fett då? :D
Sen ska man ut på vägen igen och köra om samma lastbilar som man redan kört om 3 ggr.

Alltså, jag kan ta fram många perfekta case där elbilen är fantastisk. I vår vardagskörning utan skrot och ovan förutsättningar är den perfekt. Men det är när vi åker långt som jag är som mest sugen på att bli diesel-gubbe. Ska ni övertyga diesel-gubbarna så tror jag inte skotersläp i -30 C är lösningen, men när man läser race-report och det t.ex. står att det blev regn så det fick bli ett tidigare laddstopp, eller att det blev kallt på natten vilket drog upp förbrukningen. Det är ju sådant som diesel-gubbarna älskar att läsa!

Kör en vända i januari med takbox, gärna med en diesel i startfältet så får vi se skillnaden ;)

Så länge vi bor där vi bor och har två bilar ser jag inte att vi kommer gå på två elbilar i närtid.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Just diesel är ju inte så kul om det kryper nedåt -40 å andra sidan… men visst är det så att räckvidden blir viktigare vid extrem belastning. Dock så har dagens elbilar ändå en räckvidd motsvarande de flesta bilar fram till mitten av 1990-talet och hur klarade man sig förr kan man undra - om det är omöjligt idag…

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det står klart och tydligt i resultatlistan för tex fjolårets tävling att vinnaren hade en laddtid på 1:08 timmar.
Alltså skulle kissa-i-flaska 120 mil non-stop dieselbilen ha kört sträckan en timme åtta minuter snabbare.
manneson

Inlägg av manneson »

Elbil funkar lika bra för normal körning.
Dvs de som håller hastigheten och behöver äta/gå på toa etc.

Det de inte funkar så bra för är de som bränner på nonstop.
Tex när jag kört sthlm-malmö har jag gjort det nattetid, då det inte är någon trafik. Då tar det ”bara” ca 4 timmar.
Jag har gjort det med elbil och det är INTE kul att tvingas stanna flera ggr för att ladda mitt i natten, särskilt när det regnar/blåser/kallt.
Jag bokstavligen avskyr att köra långt och vill bara att det ska vara över fortast möjligt. 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 22 maj 2026 14:53

Tex när jag kört sthlm-malmö har jag gjort det nattetid, då det inte är någon trafik. Då tar det ”bara” ca 4 timmar.
Jag har gjort det med elbil och det är INTE kul att tvingas stanna flera ggr för att ladda mitt i natten, särskilt när det regnar/blåser/kallt.
Jag bokstavligen avskyr att köra långt och vill bara att det ska vara över fortast möjligt. 🤷‍♂️
Det beror på vad och var man vill äta också.
Här åt vi söndags:
20260517_133425.jpg
Det blev alltså ett stopp för laddning och ett för mat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 22 maj 2026 15:26
manneson skrev: 22 maj 2026 14:53

Det beror på vad och var man vill äta också.
Här åt vi söndags:

[Bild på ett gammalt hus.]

Det blev alltså ett stopp för laddning och ett för mat.
Men det var ju med din Y. Om du går vidare med din iX3-beställning så hade det väl bara blivit stopp för mat. Eller?…  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting