Numera finns det ju en uppsjö av alternativ och jag har provkört flera av dem, men de enda som tilltalat mig är nya BMW iX3 och Model Y performance Juniper. Jag gillar väl även Model 3 performance Highland, men tycker den går lite väl hårt över ojämnheter. Övriga jag har provkört lider i olika utsträckning av samma problem, det känns alldeles för tunga. Detta märks tydligt när man kör lite snabbare på kurviga vägar. Tunga elbilar hänger helt enkelt inte med på snabba rattutslag utan känns som att de "släpar efter". Detta fenomen har jag känt i allt från VW ID7 till BMW i4. Därför blev jag enormt positivt överraskad av BMW iX3 neue klasse som helt saknar denna "tunghetskänsla" och känns oerhört rapp och alert på vägen.
Egenskapsmässigt så går det egentligen på ett ut för mig mellan iX3 och MYP. Visst finns det funktioner i MYP som jag skulle sakna i iX3, men absolut inga dealbreakers. Prismässigt så skulle jag också ha råd med iX3. Men för mig handlar det till syvende och sist om att jag helt enkelt trivs bättre i Model Y. Visst så kan jag räkna upp funktioner som jag saknar i BMW iX3, men BMW:n har också en hel del saker som Tesla saknar. Men när jag sätter mig i en Tesla så känns på något sätt som att "komma hem". Svårt att motivera rationellt men det är så jag känner. Om det gör mig till inbiten Tesla-sektmedlem så so be it