Jag satt och diskuterade med en vän om elbilar, och just Tesla MS framförallt. Han verkade vara inne på ICE-tänket vad gällande "tankande", det vill säga att hans argument var att om han hade en Tesla så hade han varit tvungen att åka dryga 30-40 km för att "tanka" på en Supercharger då han bor i lägenhet och inte har tillgång till någon form av eluttag där bilen står.
Hur skulle ni mer kunniga säga att man gör i en situation som hans?
Ja, jag var i samma läge i somras, flyttade från villa till hyreslägenhet med en nyinköpt Tesla. Lyckades dock få tillgång till garage i huset och tillåtelse av hyresvärden att sätta upp trefas, 16A uttag i garaget. I väntan på att detta uttaget kom på plats laddade jag med 10A enfas, det gick men krävde viss planering och framförhållning. Kan man inte få tillgång till en ett sådant uttag skulle jag avstå från elbil. Tjafsade en del via mail med vd för det lokala parkeringsbolaget i min hemstad innan det löste sig med garaget för mig. Ingen som helst förståelse! Det var som att hälla vatten på en gås. Försökte även förklara att det kunde vara bra med åtminstone några laddplatser vid stadens parkeringsplatser med lite vassare kapacitet än 16A enfas ( finns 2 sådana platser i ett parkeringshus i en stad med 100t invånare)
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Det är inte ett enkelt problem. Just med Model S är det kanske inte ett jättevanligt problem då (generellt sett) så om man har råd med bilen så har man råd att bo i villa. Får ig att undra hur Model 3 ska lösas som betydligt fler lär kunna skaffa.
Tänkt på det med. Men om man inte kör så långt per dag och har något nära till en gratis allmän laddare, säg köpcenter. Kan man bli ertappad med sitt, vad säger man, fulladdande om bilen står där tex. nån kväll och en helg i veckan. Vet inte hur många mil man får på den tid som är tillåtet stå på en sån plats.
Det är ju lite ström som behövs ersättas om man kör korta sträckor... och laddar varje dag. De har ju bytt ut alla lampor till energisnåla LED, varför inte sätta en laddstolpe vid gatubelysningen
Naturligtvis måste betalningsmodellerna sätta sig också, så att det lönar sig att erbjuda laddning.
Grunden är att man har en parkeringsplats och där kan man sedan begära trefas som man själv i värsta fall kan betala. Har man ingen fast parkeringsplats ör nog en bil för miljonen kanske inte en bra plan?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det är i vart fall inte praktiskt, något som kommer att få många att tveka att skaffa en.
Jag känner en som ville köpa en Outlander PHEV men sket i det för han orkade inte mäcka med sladden på jobbet. Så trösklarna behöver inte vara så höga.
sen var väl bilen lite plastig också....
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
Jag laddar bara hemma. Aldrig på jobbet. Laddaren är i garaget och tar 5 sekunder att koppla i och ur kväll/morgon. Så skönt att slippa kladdiga bensinstationer, frysa och betala... Otroligt mer praktiskt med elbil nör man har garageplats.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det håller jag helt med om. Om man nu väljer en fullt utrustad modell.
Nu ligger tråden i MS forum-delen, men planen ska ju vara att Model 3 ska bli bra mycket billigare och därav fullt möjlig för boende i lägenhet. Känns som det är ett "problem" som de behöver lösa, speciellt med tanke på hur många som bor just så på USAs östkust exempelvis.
Ja såg att de bygger i centrala london, iofs så är väl nån i garaget på finare hotell.
Men är lokala organisationen i läderna fria att bygga SC hur de själv önskar?
Bara att man har täckning för det baserat på antalet sålda bilar med SC laddning.
I tworin skulle ett 220 fungera som uladdning och komplettera vid Max och andra laddare. Så länge körningen mest är i stan. Tesla i Täby körde tex bara 220 under de tidiga dagarna. Kan fungera för personer som inte kör mycket varje dag
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Ah! Så klart, det skulle kunna förklara lite! Med Model S är det inte ett akut problem, så de testas nu och nätet fortsätter att byggas ut. Och med tanke på hurt fort det har gått de senaste åren så till 2017 så kan det hända en hel del till...
Jag satt och diskuterade med en vän om elbilar, och just Tesla MS framförallt. Han verkade vara inne på ICE-tänket vad gällande "tankande", det vill säga att hans argument var att om han hade en Tesla så hade han varit tvungen att åka dryga 30-40 km för att "tanka" på en Supercharger då han bor i lägenhet och inte har tillgång till någon form av eluttag där bilen står.
Hur skulle ni mer kunniga säga att man gör i en situation som hans?
Detta är ju en högst relevant fråga.
Skall vi som samhälle gå över till elbilar måste den ju lösas. Bor själv i lägenhet och vi har laddning i vårt garage. Alltfler publika garage inför ju också laddmöjligheter. Men det går ju naturligtvis på tok för långsamt. Politikerna är ju inte i närheten av att vakna, midvinterssömn....
Tipsen är förstås att om han inte kan hitta på någon egen kreativ lösning att ligga på kommun, p-plats-firmor, hyresvärd eller vad som är relevant beroende på hans specifika situation.
Notera att el ofta är väldigt enkelt att dra fram. Även röd trefas är enkelt för en elektriker att installera. Om varje garageplats skulle ha det kommer iofs elcentralen behöva säkras upp rejält och där ligger nog en större kostnad. Men inte svårt att bygga ut el som ju finns överallt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
I tworin skulle ett 220 fungera som uladdning och komplettera vid Max och andra laddare. Så länge körningen mest är i stan. Tesla i Täby körde tex bara 220 under de tidiga dagarna. Kan fungera för personer som inte kör mycket varje dag
Med ett vanligt uttag på 230V/10A laddar man 1 mil i timmen. Är man hemifrån 12 timmar per dag kan man alltså ändå trycka i bilen 12 mils räckvid på natten. Det borde räcka för de allra flesta användarna...
Precis om man laddar varje natt så behövs det inte mycket för att fixa pendlingladdningen och när man åker långt ja då gäller Superchargers. Fast det klart ska alla i garaget ha 10kWh så kräver det lite eftertanke... Eller grövre ledningar. Men det är ju känd teknik sedan så där 100år.
Måste bilen vara kopplad till elnätet för att kunna värmas upp via ex appen?
Nej, bilen tar energin för uppvärmningen från batteriet som råkar vara av den lite större modellen.
Varmt och mysigt i bilen och inget mer skrapande av rutor.
Dwt låter lovande. Det jag är ute efter är att kunna få uppvärmning på parkering utan ev laddning. Stämmer det att uppvärmning av batterier är på ca 6kw? Hur mycket tar uppvärmning av interiören från säg 0grader till 15 så man slipper isen?