De där engelsmännen

London

Superchargers är till för långfärder och står längs motorvägarna mellan städerna. Ja, så har vi lärt oss Tesla Motors har tänkt det. Man laddar bilen hemma varje natt och kan åka vanliga resor inom staden. Det är först när man åker långt man behöver ladda på Superchargers, utmed sin resväg. Så är det i hela världen.

Men titta på kartan över Superchargers i England: inte kan de köra bil på rätt sida vägen, inte har de fattat det här med Superchargers heller ;-)

Istället för de vanliga anläggningarna med 8 Supercharger laddstolpar per ort har de i London delat upp laddarna i mindre grupper. De har 5 Supercharger anläggningar inne i London. Varje ställe har endast två laddstolpar, förutom en som har fyra.

Väldigt konstigt arrangemang, då det dels inte hjälper när du ska åka utanför London, dels kan vi tänka oss att de stolparna som finns blir snabbt fullbelagda med Londonbor som snabbladdar. Problemet är att medan en 8-stolpars anläggning så gott som alltid har lediga stolpar kan det lätt bli fullbelagt med bara två stolpar. Och om alla 8 stolpar är fullbelagda dröjer det rent statistiskt två och en halv minut innan någon utav dem blir färdiga och du kan ta deras plats – med 2 stolpar är det 10 minuters medelvärde.

Tesla Motors verkar testa en ny strategi i London, fast vi undrar över dess nytta. De kunde ha satt stolparna åtminstone längs M25 ringvägen runt staden? Nu är det ca 5 km mellan Supercharger anläggningarna i London. Inte ens Jeremy Clarkson gör av med 85 kWh på 5 km – eller är de förberedda för James Mays irrfärder i staden?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • MartinP

    Med lägenhet i centrala London har man inte möjlighet att ladda hemma – då åker man och ”tankar” = SC

  • JH

    Antar att det där med boendeladdning är ett stort problem. Det är det i stockholm också. Bor man i centrum komman man förmodligen att tanka på infracity eller liknande, inte för att det är trevligt och bra, utan för att man inte har något val. Man vill som inte stå på en superladdare, jo jag vet, de är snabba och så, men jämfört med att tanka medan man gör något annat så är det fortfarande en extra vända som tar tid och som man kunnat slippa med macken i garaget, Men så länge vi inte har motorvärmaruttag med samma frekvens som gamla parkeringsmätare (en vid varje p-plats) så kan jag se nyttan med den engelska taktiken. Tyvärr kanske jag skall tillägga.

  • JH

    Finns en sak till. Borgmästaren i London har påbjuder att alla taxibilar måste vara zev fordon 2018. Låter som att tesla är ute efter att ersätta den ironiska London taxin….

    • David Stålström

      Det finns många adjektiv man kan använda för att beskriva den klassiska Londontaxin. ”Ironisk” är inte en av dem.

      • JH

        Oops. Skrivet på telefon med aggressiv auto-correct.Kan leda till rätt så hemska resultat har jag märkt. Skulle vara ‘ikoniska’.

        • David Stålström

          Förstod det. Larvade mig bara :)