Tydligen skiljer det hur mycket kupékameran ser, men nu hävdar carlf att det inte funkar med HW4 heller. Byttes inte kupékameran i samband med HW3 -> HW4?Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 17:24Din bil skall vi nog inte använda som referens för hur AP fungerarmikebike skrev: ↑24 maj 2026 16:54Inte med HW3AAKEE skrev: ↑24 maj 2026 16:42Nae, kapacitiv som Tesla inte använder kräver inget vrid i ratten. Det fungerar som en touch-kontroll.carlf skrev: ↑24 maj 2026 16:25Fast så funkar det ju inte? Man måste ju utöva ett visst vrid för att ratten ska registrera det, det räcker inte att bara vila handen lätt. En budgetlösning.Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 13:47
Ja poängen är att om man väljer att hålla i ratten så spelar det ingen roll hur du håller i den, bilar med kapacitiv ratt kräver oftast att du är på ett visst område och håller på ett visst sätt men här räcker det att ha ett pekfinger vilande på rattekern eller bara hålla i ratten med sin vanliga fattning.
Med Tesla räcker det ju med att ha händerna på ratten (i dagsljus) sedan kameran började användas för det för något år sedan.
Har inget som helst att göra med HW3 eller HW4.
Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
Moderator: Redaktion
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nu får man inte med Autopilot längre, kostar 995:- per månad
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Krasche
I min 2026 räcker det att jag visar handflatorna bredvid/under ratten för att få tyst på varningen. Behöver inte röra ratten.
MY RWD -26
-
Autonom
- Teslaägare
Jag har märkt att kameraövervakningen har problem ibland om jag sätter på mig mina läsglasögon (+1.0) som gör det enklare för mig att läsa skärmen, och när jag plockar upp kupékamerabilden så framgår att deras övre glasögonbåge lätt hamnar så den precis täcker pupillen och skulle kunna ha något med det att göra.
-
tnjo
- Teslaägare
Samma på min 2023, en hand räcker vid klockan 2
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag tycker det är dumt och snålt att Tesla plockar bort sin nuvarande gamla AP, och jag hoppas att den ingår på de bilar som beställts nu innan den 21/5 (vi beställde vår nya MY STD RWD i april månad). Men det sagt så vet jag inte om det är så enormt mycket värt i praktiken?
Jag tycker att Teslas AP (iaf. här i Sverige/EU) blivit sämre med åren, samt att konkurrenternas motsvarigheter (som i vår i5) blivit bättre och gått förbi Tesla AP (som i vår HW3 M3).
Så även om jag kommer kräva AP med på bilen (då det fanns när jag beställde den), så bryr jag mig inte så enormt mycket själv. Mer att det kan öka på andrahandsvärdet på bilen den dagen man säljer den. Eftersom den inte är så mycket att ha i dag jämfört med konkurrenternas lösningar, så är det i stort sett endast FSDs som är intressant för mig.
Att ha en adaptiv farthållare är dock viktigt. Oavsett Tesla eller andra bilar. Det är nämligen något jag saknar på vår nuvarande Mini. Den har enbart "dum" farthållare, och med all trafik som är i dag på både motorvägar, landsvägar och i stan, så blir vanlig dum farthållare nästan oanvändbar. Ångrar i dag att jag inte köpte till den funktionen (tog enbart billigaste möjligaste Cooper SE som fanns att få i absolut basversion).
Att ha en adpativ farthållare som kan anpassa sig till framförvarande bil är ett krav nästa gång jag köper bil, även om det är en minsta budgetbil/citybil till familjen. Det kommer jag aldrig att göra om misstaget att skippa.
Ser dock fram emot möjligheten att pröva FSDs med vår nya MY med HW4 (vår nuvarande M3 har bara HW3, så den har jag aldrig hoppats på gällande FSD). Så det är ett litet + att den nya kommer ha möjlighet till det.
Men gällande priset för FSDs så är 1000/mån galet för högt (och så även tidigare 70 papp i engångskostnad). Tycker de måste komma ner i 200-300/mån för att det skall vara värt att överväga det.
Jag tycker att Teslas AP (iaf. här i Sverige/EU) blivit sämre med åren, samt att konkurrenternas motsvarigheter (som i vår i5) blivit bättre och gått förbi Tesla AP (som i vår HW3 M3).
Så även om jag kommer kräva AP med på bilen (då det fanns när jag beställde den), så bryr jag mig inte så enormt mycket själv. Mer att det kan öka på andrahandsvärdet på bilen den dagen man säljer den. Eftersom den inte är så mycket att ha i dag jämfört med konkurrenternas lösningar, så är det i stort sett endast FSDs som är intressant för mig.
Att ha en adaptiv farthållare är dock viktigt. Oavsett Tesla eller andra bilar. Det är nämligen något jag saknar på vår nuvarande Mini. Den har enbart "dum" farthållare, och med all trafik som är i dag på både motorvägar, landsvägar och i stan, så blir vanlig dum farthållare nästan oanvändbar. Ångrar i dag att jag inte köpte till den funktionen (tog enbart billigaste möjligaste Cooper SE som fanns att få i absolut basversion).
Att ha en adpativ farthållare som kan anpassa sig till framförvarande bil är ett krav nästa gång jag köper bil, även om det är en minsta budgetbil/citybil till familjen. Det kommer jag aldrig att göra om misstaget att skippa.
Ser dock fram emot möjligheten att pröva FSDs med vår nya MY med HW4 (vår nuvarande M3 har bara HW3, så den har jag aldrig hoppats på gällande FSD). Så det är ett litet + att den nya kommer ha möjlighet till det.
Men gällande priset för FSDs så är 1000/mån galet för högt (och så även tidigare 70 papp i engångskostnad). Tycker de måste komma ner i 200-300/mån för att det skall vara värt att överväga det.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
heldiggrisen
- elbilist
1. Toppen, men då blir det två olika mjukvara-grenar, en för oss med HW4 innan 21/5 och en för de efter?Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 21:571. Nej, de kommer inte att plocka bort AP. Det är redan gjort på bilar som beställs idag.heldiggrisen skrev: ↑23 maj 2026 21:381. Men kommer de verkligen plocka bort AP?
2. Kommer det inte vara möjligt för TACC och AP gratis, sen betala 990kr för FSD?
3. Hur ser det ut i Holland för de som inte prenumererar på FSD, finns enbart TACC tillgänglig?
4. Vad har jag missat?
2. Nej. Endast TACC är gratis.
3. Ja, för de som köpt bilar efter förändringen.
4. Svårt att säga, men om du tror att ändringen berör din nuvarande bil så har du missat ganska mycket.![]()
2. Jag fick med AP gratis
3. Tack
4. Det är därför jag frågar, det är otroligt rörigt, och eftersom jag själv jobbar med mjukvara, så blir det ännu svårare att förstå hur Tesla ska hålla koll på de olika grenarna.
Men som jag förstår det så kommer min bil efter FSD godkänns i Sverige fortfarande ha tillgång till TACC och AP (eller vad det nu heter för tiden). Om jag då köper till FSD så förlorar jag vad? Eller kommer alla 3 finnes tillgängliga?
Det verkar vara extremt rörigt, det är därför jag frågar.
FSD verkar najs, men att betala 12000kr per år, om jag fortfarande kan använda AP?
-
holden
- Teslaägare
Man kan väl anta att det handlar om funktionsflaggor i kodbasen snarare än olika versioner, men även sådant blir snabbt rörigt.heldiggrisen skrev: ↑24 maj 2026 20:501. Toppen, men då blir det två olika mjukvara-grenar, en för oss med HW4 innan 21/5 och en för de efter?Nicke Nyfiken skrev: ↑23 maj 2026 21:571. Nej, de kommer inte att plocka bort AP. Det är redan gjort på bilar som beställs idag.heldiggrisen skrev: ↑23 maj 2026 21:381. Men kommer de verkligen plocka bort AP?
2. Kommer det inte vara möjligt för TACC och AP gratis, sen betala 990kr för FSD?
3. Hur ser det ut i Holland för de som inte prenumererar på FSD, finns enbart TACC tillgänglig?
4. Vad har jag missat?
2. Nej. Endast TACC är gratis.
3. Ja, för de som köpt bilar efter förändringen.
4. Svårt att säga, men om du tror att ändringen berör din nuvarande bil så har du missat ganska mycket.![]()
2. Jag fick med AP gratis
3. Tack
4. Det är därför jag frågar, det är otroligt rörigt, och eftersom jag själv jobbar med mjukvara, så blir det ännu svårare att förstå hur Tesla ska hålla koll på de olika grenarna.
Men som jag förstår det så kommer min bil efter FSD godkänns i Sverige fortfarande ha tillgång till TACC och AP (eller vad det nu heter för tiden). Om jag då köper till FSD så förlorar jag vad? Eller kommer alla 3 finnes tillgängliga?
Det verkar vara extremt rörigt, det är därför jag frågar.
FSD verkar najs, men att betala 12000kr per år, om jag fortfarande kan använda AP?
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Hej,
495 kr/mån om man har uppgraderad autopliot (EAP). Väntar (förstås) till FSD(S) är tillgängligt i Sverige.
Daniel
495 kr/mån om man har uppgraderad autopliot (EAP). Väntar (förstås) till FSD(S) är tillgängligt i Sverige.
Daniel
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
-
elbilly
Enda sättet att rädda upp detta är att inkludera en styrhjälp baserad på FSD stacken som ingår gratis.
Detta kommer såklart inte ske.
FSD är väl dessutom inte optimalt för att bara tugga mil på motorväg, sett otaliga som säger att dom slår om till AP från FSD på motorväg.
Men det europeiska kanske är bättre på motorväg med hastighetsgräns.
Detta kommer såklart inte ske.
FSD är väl dessutom inte optimalt för att bara tugga mil på motorväg, sett otaliga som säger att dom slår om till AP från FSD på motorväg.
Men det europeiska kanske är bättre på motorväg med hastighetsgräns.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nej inte riktigt, men du har rätt i att kupékameran byttes på Model Y och med nya kameran går det att köra "handsfree" AP.mikebike skrev: ↑24 maj 2026 17:56Tydligen skiljer det hur mycket kupékameran ser, men nu hävdar carlf att det inte funkar med HW4 heller. Byttes inte kupékameran i samband med HW3 -> HW4?Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 17:24Din bil skall vi nog inte använda som referens för hur AP fungerarmikebike skrev: ↑24 maj 2026 16:54
Har inget som helst att göra med HW3 eller HW4.
Men kameran byttes redan hösten 2022 alltså ca 1,5 år innan HW4 kom i Model Y.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ok, min är från Q1 2022.Nicke Nyfiken skrev: ↑25 maj 2026 11:40Nej inte riktigt, men du har rätt i att kupékameran byttes på Model Y och med nya kameran går det att köra "handsfree" AP.mikebike skrev: ↑24 maj 2026 17:56Tydligen skiljer det hur mycket kupékameran ser, men nu hävdar carlf att det inte funkar med HW4 heller. Byttes inte kupékameran i samband med HW3 -> HW4?Earplugged skrev: ↑24 maj 2026 17:24
Men kameran byttes redan hösten 2022 alltså ca 1,5 år innan HW4 kom i Model Y.
Volvo PV 544 Special 1963