Data från Boring Order Tracker
https://boringordertracker.com
Moderator: Redaktion
Jag fick det bekräftat i ett SMS från säljaren att 0%-räntan och rabatten på 50 000 för min standard skulle gälla även om den inte levereras under juni. De har ju fortfarande kampanjen igång så det bör inte vara några större problem tänker jag.Esfe skrev: ↑25 maj 2026 13:19Hur tänker ni andra kring leveranstiderna nu?
Om bilen inte hinner levereras innan sista juni så ryker ju eventuellt 0%-räntan. Kommer ni fullfölja köpet ändå med ny ränta, försöka förhandla med Tesla eller hoppa av helt?
Känns som många sitter i samma sits just nu, vore intressant att höra hur ni resonerar.
Privateleasingpriset har ju också gått upp senaste veckan. Har fått bekräftat från min säljare att eftersom jag har en godkänd finansiering före prishöjningen så kommer det vara det billigare priset som gäller för min del.Faulk skrev: ↑25 maj 2026 14:02Jag fick det bekräftat i ett SMS från säljaren att 0%-räntan och rabatten på 50 000 för min standard skulle gälla även om den inte levereras under juni. De har ju fortfarande kampanjen igång så det bör inte vara några större problem tänker jag.Esfe skrev: ↑25 maj 2026 13:19Hur tänker ni andra kring leveranstiderna nu?
Om bilen inte hinner levereras innan sista juni så ryker ju eventuellt 0%-räntan. Kommer ni fullfölja köpet ändå med ny ränta, försöka förhandla med Tesla eller hoppa av helt?
Känns som många sitter i samma sits just nu, vore intressant att höra hur ni resonerar.
Vilka forum pratar vi om? Jag hade gärna vilja följa några andra också om uppdateringar kring leveransercertel skrev: ↑25 maj 2026 14:16Privateleasingpriset har ju också gått upp senaste veckan. Har fått bekräftat från min säljare att eftersom jag har en godkänd finansiering före prishöjningen så kommer det vara det billigare priset som gäller för min del.Faulk skrev: ↑25 maj 2026 14:02Jag fick det bekräftat i ett SMS från säljaren att 0%-räntan och rabatten på 50 000 för min standard skulle gälla även om den inte levereras under juni. De har ju fortfarande kampanjen igång så det bör inte vara några större problem tänker jag.Esfe skrev: ↑25 maj 2026 13:19Hur tänker ni andra kring leveranstiderna nu?
Har sett att det i andra forum ryktas att det är fartyg på väg från Shanghai-fabriken mot Europa för att täcka den stora efterfrågan. Får se om det blir en Berlinare eller Shanghaiare man får till slut.
Verkar inte längre vara några större skillnader på om de är från Tyskland eller Kina då båda fabrikerna lärt sig av varandra.
Ang. fartygstransporter så läste jag det i chaten (kallas Blog) i appen "Boring Order Tracker". Verkar vara mest tyskar och fransmän som diskuterar där. Och sen har jag läst någon mer stans som jag tyvärr inte kommer ihåg var det var..humandecoy skrev: ↑25 maj 2026 15:38Vilka forum pratar vi om? Jag hade gärna vilja följa några andra också om uppdateringar kring leveransercertel skrev: ↑25 maj 2026 14:16Privateleasingpriset har ju också gått upp senaste veckan. Har fått bekräftat från min säljare att eftersom jag har en godkänd finansiering före prishöjningen så kommer det vara det billigare priset som gäller för min del.Faulk skrev: ↑25 maj 2026 14:02Jag fick det bekräftat i ett SMS från säljaren att 0%-räntan och rabatten på 50 000 för min standard skulle gälla även om den inte levereras under juni. De har ju fortfarande kampanjen igång så det bör inte vara några större problem tänker jag.Esfe skrev: ↑25 maj 2026 13:19Hur tänker ni andra kring leveranstiderna nu?
Har sett att det i andra forum ryktas att det är fartyg på väg från Shanghai-fabriken mot Europa för att täcka den stora efterfrågan. Får se om det blir en Berlinare eller Shanghaiare man får till slut.
Verkar inte längre vara några större skillnader på om de är från Tyskland eller Kina då båda fabrikerna lärt sig av varandra.![]()
Jag har bekräftat i skrift från både DNB och Tesla i mars att mitt privatleasingpris kommer gälla även fast jag får leverans efter utsatta datum, så jag kommer driva det in i förbannelse om så inte är fallet.Esfe skrev: ↑25 maj 2026 13:19Hur tänker ni andra kring leveranstiderna nu?
Det hade faktiskt förklarat en sak jag sett när jag grävt lite i datan som man kan få via appens "Explorer" mode. Nu har jag zoomat in på den modell som är relevant för mig (RWD SR) så kan inte svara för andra modeller men där kan man se att det produceras i princip endast bilar till Tyskland och Frankrike. Logiskt isf, bilar som produceras i Tyskland bör ju kanske främst och först gå till tyska marknaden. Sedan vet jag att Frankrike har en elbilspremie MEN den gäller endast om bilen är producerad i EU = det skickas inga från Kina till Frankrike. Vi andra får Kinabilar nu kanske? Läste att någon i Schweiz hade fått.Har sett att det i andra forum ryktas att det är fartyg på väg från Shanghai-fabriken mot Europa för att täcka den stora efterfrågan. Får se om det blir en Berlinare eller Shanghaiare man får till slut.
Verkar inte längre vara några större skillnader på om de är från Tyskland eller Kina då båda fabrikerna lärt sig av varandra.
Läste samma, och det låter logiskt ändå.Reheat3731 skrev: ↑25 maj 2026 16:20Det hade faktiskt förklarat en sak jag sett när jag grävt lite i datan som man kan få via appens "Explorer" mode. Nu har jag zoomat in på den modell som är relevant för mig (RWD SR) så kan inte svara för andra modeller men där kan man se att det produceras i princip endast bilar till Tyskland och Frankrike. Logiskt isf, bilar som produceras i Tyskland bör ju kanske främst och först gå till tyska marknaden. Sedan vet jag att Frankrike har en elbilspremie MEN den gäller endast om bilen är producerad i EU = det skickas inga från Kina till Frankrike. Vi andra får Kinabilar nu kanske? Läste att någon i Schweiz hade fått.Har sett att det i andra forum ryktas att det är fartyg på väg från Shanghai-fabriken mot Europa för att täcka den stora efterfrågan. Får se om det blir en Berlinare eller Shanghaiare man får till slut.
"The capacity of the two ships isHur många bilar får man plats på ett sånt fartyg??
Kan det kanske börja ösa in VIN och leveransdatum till Sverige i början på Juni mån tro?
Det har iaf. rapporterats att vissa fått Shanghaibyggda MY i EU enligt deras VIN. Vet dock inte om det är någon specifik trim som det gäller.Macca skrev: ↑25 maj 2026 18:31Skulle förvåna mig om Tesla skickar MY från Kina till EU, de får i så fall betala 17,8% tull.
Standardvarianten av MY säljs inte ens i Kina.
Idag är det annandag pingst i Tyskland men vi får hoppas att de snart drar igång produktionen av MY Standard till Sverige så alla som blev lovad leverans i juni inte behöver vänta tills i höst.
Jag ska hämta upp min i Mölndal på torsdag så det låter som att en av bilarna du såg var min
LRW är det för Shanghai men jag ser att E och W ligger bredvid varandra på tangentbordet så jag antar att du slantReheat3731 skrev: ↑25 maj 2026 15:59Haha ja verkligen. Detta läste jag i samma forum:
VIN with:
XP7 -> Grünheide
LRE -> Shanghai
Och denna bilden i samma tråd (från konto https://www.tiktok.com/@tesla.journey3)
Screenshot_20260525_153035_Boring OT.jpg
Det var en copy-paste från Boring-forumet men instämmer, det var felLRW är det för Shanghai men jag ser att E och W ligger bredvid varandra på tangentbordet så jag antar att du slant![]()
Ny dag nya möjligheter? Igår visade det 35 i produktion för Tyskland, nu på morgonen 58. En mindre på Frankrike, 31. UK fortfarande 2 och fortfarande ingen i något annat land. Men det vet vi kanske anledningen till nuCa 50% RWD SR i produktion just nu ska stanna i Tyskland och andra hälften till Frankrike. Minus två till UK. Men jag har en bra känsla att denna veckan kommer det göras en batch som ska till Sverige