Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Reheat3731

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Reheat3731 »

Ca 50% RWD SR i produktion just nu ska stanna i Tyskland och andra hälften till Frankrike. Minus två till UK. Men jag har en bra känsla att denna veckan kommer det göras en batch som ska till Sverige 🤞

Data från Boring Order Tracker
https://boringordertracker.com
Screenshot_20260525_133220_Boring OT.jpg
Screenshot_20260525_133207_Boring OT.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MY RWD SR beställd 30/3
Faulk

Inlägg av Faulk »

Esfe skrev: 25 maj 2026 13:19
Hur tänker ni andra kring leveranstiderna nu?

Om bilen inte hinner levereras innan sista juni så ryker ju eventuellt 0%-räntan. Kommer ni fullfölja köpet ändå med ny ränta, försöka förhandla med Tesla eller hoppa av helt?

Känns som många sitter i samma sits just nu, vore intressant att höra hur ni resonerar.
Jag fick det bekräftat i ett SMS från säljaren att 0%-räntan och rabatten på 50 000 för min standard skulle gälla även om den inte levereras under juni. De har ju fortfarande kampanjen igång så det bör inte vara några större problem tänker jag.
Model Y RWD standard beställd 10/4
Förväntad leveranstid augusti/september
certel

Inlägg av certel »

Faulk skrev: 25 maj 2026 14:02

Om bilen inte hinner levereras innan sista juni så ryker ju eventuellt 0%-räntan. Kommer ni fullfölja köpet ändå med ny ränta, försöka förhandla med Tesla eller hoppa av helt?

Känns som många sitter i samma sits just nu, vore intressant att höra hur ni resonerar.
Jag fick det bekräftat i ett SMS från säljaren att 0%-räntan och rabatten på 50 000 för min standard skulle gälla även om den inte levereras under juni. De har ju fortfarande kampanjen igång så det bör inte vara några större problem tänker jag.
Privateleasingpriset har ju också gått upp senaste veckan. Har fått bekräftat från min säljare att eftersom jag har en godkänd finansiering före prishöjningen så kommer det vara det billigare priset som gäller för min del.

Har sett att det i andra forum ryktas att det är fartyg på väg från Shanghai-fabriken mot Europa för att täcka den stora efterfrågan. Får se om det blir en Berlinare eller Shanghaiare man får till slut. :)
Verkar inte längre vara några större skillnader på om de är från Tyskland eller Kina då båda fabrikerna lärt sig av varandra.
Model Y AWD LR / Stealth Grey / Black / 19”

Beställd: 10/4

10/4: Beräknad leverans 16-30 Juni
27/4: Beräknad leverans Aug-Sep
humandecoy

Inlägg av humandecoy »

certel skrev: 25 maj 2026 14:16

Privateleasingpriset har ju också gått upp senaste veckan. Har fått bekräftat från min säljare att eftersom jag har en godkänd finansiering före prishöjningen så kommer det vara det billigare priset som gäller för min del.

Har sett att det i andra forum ryktas att det är fartyg på väg från Shanghai-fabriken mot Europa för att täcka den stora efterfrågan. Får se om det blir en Berlinare eller Shanghaiare man får till slut. :)
Verkar inte längre vara några större skillnader på om de är från Tyskland eller Kina då båda fabrikerna lärt sig av varandra.
Vilka forum pratar vi om? Jag hade gärna vilja följa några andra också om uppdateringar kring leveranser :)
certel

Inlägg av certel »

humandecoy skrev: 25 maj 2026 15:38
certel skrev: 25 maj 2026 14:16

Vilka forum pratar vi om? Jag hade gärna vilja följa några andra också om uppdateringar kring leveranser :)
Ang. fartygstransporter så läste jag det i chaten (kallas Blog) i appen "Boring Order Tracker". Verkar vara mest tyskar och fransmän som diskuterar där. Och sen har jag läst någon mer stans som jag tyvärr inte kommer ihåg var det var.. :?

Men jag känner samtidigt att jag måste sluta med det här detektivarbetet om när min bil kommer, man tappar ju förståndet på riktigt snart.. :lol:

Bilen kommer när den kommer! (fast det är ju lite kul att spekulera ibland)

Reheat3731

Inlägg av Reheat3731 »

Haha ja verkligen. Detta läste jag i samma forum:

VIN with:
XP7 -> Grünheide
LRW -> Shanghai

Och denna bilden i samma tråd (från konto https://www.tiktok.com/@tesla.journey3)
Screenshot_20260525_153035_Boring OT.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Reheat3731, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD SR beställd 30/3
atj

Inlägg av atj »

Jag har bekräftat i skrift från både DNB och Tesla i mars att mitt privatleasingpris kommer gälla även fast jag får leverans efter utsatta datum, så jag kommer driva det in i förbannelse om så inte är fallet.
Har även fått bekräftat av Tesla idag via telefon att mitt pris står fortsatt fast och att de förlängt ansökan hos DNB förra veckan.
MY Premium RWD LR Beställd 8/2

Nuvarande leveransfönster: Maj - Juni 2026
Föregående leveransfönster 23 april - 8 maj
ELEX

Inlägg av ELEX »

Blåste förbi ett lass med nya Y på E6:an norrut i höjd med Helsingborg. Snart hemma hos sina lyckliga ägare :D
Reheat3731

Inlägg av Reheat3731 »

Det hade faktiskt förklarat en sak jag sett när jag grävt lite i datan som man kan få via appens "Explorer" mode. Nu har jag zoomat in på den modell som är relevant för mig (RWD SR) så kan inte svara för andra modeller men där kan man se att det produceras i princip endast bilar till Tyskland och Frankrike. Logiskt isf, bilar som produceras i Tyskland bör ju kanske främst och först gå till tyska marknaden. Sedan vet jag att Frankrike har en elbilspremie MEN den gäller endast om bilen är producerad i EU = det skickas inga från Kina till Frankrike. Vi andra får Kinabilar nu kanske? Läste att någon i Schweiz hade fått.
MY RWD SR beställd 30/3
certel

Inlägg av certel »

Reheat3731 skrev: 25 maj 2026 16:20
Det hade faktiskt förklarat en sak jag sett när jag grävt lite i datan som man kan få via appens "Explorer" mode. Nu har jag zoomat in på den modell som är relevant för mig (RWD SR) så kan inte svara för andra modeller men där kan man se att det produceras i princip endast bilar till Tyskland och Frankrike. Logiskt isf, bilar som produceras i Tyskland bör ju kanske främst och först gå till tyska marknaden. Sedan vet jag att Frankrike har en elbilspremie MEN den gäller endast om bilen är producerad i EU = det skickas inga från Kina till Frankrike. Vi andra får Kinabilar nu kanske? Läste att någon i Schweiz hade fått.
Läste samma, och det låter logiskt ändå.

Hur många bilar får man plats på ett sånt fartyg?? :)
Kan det kanske börja ösa in VIN och leveransdatum till Sverige i början på Juni mån tro?

Reheat3731

Inlägg av Reheat3731 »

Hur många bilar får man plats på ett sånt fartyg?? :)
Kan det kanske börja ösa in VIN och leveransdatum till Sverige i början på Juni mån tro?
"The capacity of the two ships is
about 12-13.000 vehicles. So it
remains exciting. The factory in
Grünheide is also running at full
speed

The delivery from China will not be
intended solelv for Germany, BUT
there are specific reasons where
which vehicles will go. For example
in France there is a subsidy only for
vehicles manufactured in Europe. In
Germanv, this strict requirement does
not exist. This means = France wil
probably not get the vehicles from
China. But Switzerland already
receives them now and it is
absolutely possible for Germany as well."
MY RWD SR beställd 30/3
Användarvisningsbild
Macca
Teslaägare

Inlägg av Macca »

Skulle förvåna mig om Tesla skickar MY från Kina till EU, de får i så fall betala 17,8% tull.

Standardvarianten av MY säljs inte ens i Kina.

Idag är det annandag pingst i Tyskland men vi får hoppas att de snart drar igång produktionen av MY Standard till Sverige så alla som blev lovad leverans i juni inte behöver vänta tills i höst.
certel

Inlägg av certel »

Macca skrev: 25 maj 2026 18:31
Skulle förvåna mig om Tesla skickar MY från Kina till EU, de får i så fall betala 17,8% tull.

Standardvarianten av MY säljs inte ens i Kina.

Idag är det annandag pingst i Tyskland men vi får hoppas att de snart drar igång produktionen av MY Standard till Sverige så alla som blev lovad leverans i juni inte behöver vänta tills i höst.
Det har iaf. rapporterats att vissa fått Shanghaibyggda MY i EU enligt deras VIN. Vet dock inte om det är någon specifik trim som det gäller.

Det verkar som att Tesla eventuellt väljer att möta en hög efterfrågan med hjälp av kompletterande Shanghai-leveranser. Men såklart är det en klar majoritet M3 på fartygen från öst.

Användarvisningsbild
JimFille7th
Teslaägare

Inlägg av JimFille7th »

Inbyte : MY AWD LR
Beställt : MY Performance Stealth Grey / Svart
Beställd : 10/4
Levfönster : 14/4 -> 19 Maj - 10 Juni
Leverans : 13/5 -> 29 Maj - 3 Juni
18/5 : Fått VIN
21/5 : Fick Reg nummer
25/5 : Leverans / hämtning 2 Juni
:D
ChristianG123

Inlägg av ChristianG123 »

ELEX skrev: 25 maj 2026 16:05
Blåste förbi ett lass med nya Y på E6:an norrut i höjd med Helsingborg. Snart hemma hos sina lyckliga ägare :D
Jag ska hämta upp min i Mölndal på torsdag så det låter som att en av bilarna du såg var min :D 8-)
MY AWD LR/Quicksilver/Black/19in (Business Lease)
8/3: Reservation, delivery est: apr-maj
10/3: new est: 24/5 - 15/6
5/4: new est: 18-30/6
28/4 new est: apr-maj
7/5 new est: 23/5-28/5
12/5 VIN in app, 19/5 Regnr, 20/5 bokad lev. (28/5)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414

Inlägg av Franz »

Reheat3731 skrev: 25 maj 2026 15:59
Haha ja verkligen. Detta läste jag i samma forum:

VIN with:
XP7 -> Grünheide
LRE -> Shanghai

Och denna bilden i samma tråd (från konto https://www.tiktok.com/@tesla.journey3)

Screenshot_20260525_153035_Boring OT.jpg
LRW är det för Shanghai men jag ser att E och W ligger bredvid varandra på tangentbordet så jag antar att du slant :)
Driver sajten Car.info
Tisky

Inlägg av Tisky »

Beställde en MY Standard igår, aug-sep står det men har hört av en slovensk snubbe att hans uppdaterades till Juni från samma väntetid. Får hoppas man kan få sin framskjuten lite med :)
KennyH

Inlägg av KennyH »

Inget reg nr än, men igår fick jag boka leverans i alla fall 💪🏻 Fick välja på 2/6 och 4/6, och tyvärr passade inga av tiderna den 2a. Så det fick bli 4e.
MY Premium AWD vit/svart
Beställd 17/2
April
18-31 Mars
16 Maj - 9 Juni
9-24 April
16 Maj - 9 Juni
2-9 Maj
April-Maj
12/5: 28 Maj - 2 Juni + VIN i TOST
13/5: VIN i appen
25/5: Leverans bokad, 4/6
Reheat3731

Inlägg av Reheat3731 »

LRW är det för Shanghai men jag ser att E och W ligger bredvid varandra på tangentbordet så jag antar att du slant :)
Det var en copy-paste från Boring-forumet men instämmer, det var fel
Ca 50% RWD SR i produktion just nu ska stanna i Tyskland och andra hälften till Frankrike. Minus två till UK. Men jag har en bra känsla att denna veckan kommer det göras en batch som ska till Sverige 🤞
Ny dag nya möjligheter? Igår visade det 35 i produktion för Tyskland, nu på morgonen 58. En mindre på Frankrike, 31. UK fortfarande 2 och fortfarande ingen i något annat land. Men det vet vi kanske anledningen till nu 🚢
MY RWD SR beställd 30/3