Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
Volvo EX60
Moderator: Redaktion
-
Smarve
- Teslaägare
Re: Volvo EX60
2023 MY LR blå/svart 19"
-
manneson
”Familjedrömmen” har ju varit Model Y senaste åren, och ser ut att fortsätta vara det framöver.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
EX60 är alldeles för dyr för de flesta.
-
Dafro
- elbilist
Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.Smarve skrev: ↑25 maj 2026 09:54Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
-
manneson
Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.Smarve skrev: ↑25 maj 2026 09:54Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
-
bmwixxdrive50
Det gnället har vi hört i årtionden nu. Ändå säljer Volvo bra på "hemmamarknaden".manneson skrev: ↑25 maj 2026 19:47Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.Smarve skrev: ↑25 maj 2026 09:54Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.manneson skrev: ↑25 maj 2026 19:47Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.Smarve skrev: ↑25 maj 2026 09:54Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
Mina frågetecken är mer hur det kommer att gå för Volvo och EX60 utanför Sverige och (rikare delen av) EU?
Tror de kommer stöta på enorm konkurrens på deras hemmamarknad Kina, men även i USA så kommer de kanske få det lite tuffare än här.
Så jag skulle nog inte ropa hej och personligen våga investera stort i VOLCAR redan nu. TSLA är nog ett säkrare kort (i jämförelse).
Men även om långsiktiga tveksamheter om bolaget, så tror jag på en enormt stark försäljningsframgång för EX60 här i Sverige tack vare tjänstebilssektorn.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
BrooklynS
- Teslaägare
Vad kostar en vanlig XC60?
Folk har vant sig vid att Volvo kostar, och finns en stabil efterfrågan i andra hand blir kalkylen okej ändå.
Den stora frågan är om Volvo har musklerna att hänga med i utvecklingen, inte minst på mjukvarusidan. Och i tempot att få ut bilar på marknaden.
Folk har vant sig vid att Volvo kostar, och finns en stabil efterfrågan i andra hand blir kalkylen okej ändå.
Den stora frågan är om Volvo har musklerna att hänga med i utvecklingen, inte minst på mjukvarusidan. Och i tempot att få ut bilar på marknaden.
Tesla Y LR -22 EAP
-
toppo
- elbilist
Jasså? Mellan 410-600 tkr får du ge för en 3 år gammal XC60 laddhybrid idag. Dvs ca 150 tkr under nypris, före rabatter. Finns ingen anledning att en EX60 betingar ett lägre värde om tre år när den är ”ny” på andrahandsmarknaden.manneson skrev: ↑25 maj 2026 19:47Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.Smarve skrev: ↑25 maj 2026 09:54Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
https://www.blocket.se/mobility/search/ ... ar_to=2024
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.manneson skrev: ↑25 maj 2026 19:47Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.Smarve skrev: ↑25 maj 2026 09:54Om 3-4 år finns det ännu bättre NYA bilar för det priset, om inte utvecklingen stannar av.toppo skrev: ↑25 maj 2026 09:06
Jag är helt övertygad om det också. Det kommer vara väldigt mångas familjedröm som bil, och en bil som man inte kommer behöva byta ut. ”Experterna” pratar om restvärden på 59% på listpriserna, vilket nog nästan är i underkant. Jag blir förvånad om det säljs EX60 för under 500 tkr på begagnatmarknaden om 3-4 år.
Mina frågetecken är mer hur det kommer att gå för Volvo och EX60 utanför Sverige och (rikare delen av) EU?
Tror de kommer stöta på enorm konkurrens på deras hemmamarknad Kina, men även i USA så kommer de kanske få det lite tuffare än här.
Så jag skulle nog inte ropa hej och personligen våga investera stort i VOLCAR redan nu. TSLA är nog ett säkrare kort (i jämförelse).
Men även om långsiktiga tveksamheter om bolaget, så tror jag på en enormt stark försäljningsframgång för EX60 här i Sverige tack vare tjänstebilssektorn.
Driver sajten Car.info
-
carlf
Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.manneson skrev: ↑25 maj 2026 19:47Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
martinot
- Teslaägare
Exakt. Tyvärr så förstår inte folk som köper Volvo, inklusive EX60, att de sponsrar både Kina, och även Rysslands krig emot Ukraina (bla. av en massa dåliga politiska orsaker).carlf skrev: ↑25 maj 2026 22:20Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.manneson skrev: ↑25 maj 2026 19:47Sverige är inte Volvo-land längre. Vanligt folk har inte råd med dem.Dafro skrev: ↑25 maj 2026 19:44
Något särskilt du har i tanke? Visst kommer det väl finnas någon ny BMW eller MB som är bättre men dom kommer nog kosta mer och Sverige är volvoland. Visst kanske det kommer finnas någon Peugeot eller tesla som man kan få för dom pengarna men tror inte att dom som köper och kör en ex60 skulle hålla med om att dom är bättre. Är ganska subjektivt ang bad man tycker är bättre, jag tex behöver varken löngre räckvidd eller snabbare laddhastighet än en P10, och absolut inte mer än 300 hk.
Exakt samma bilar som Geely säljer under Volvos varumärke säljer de under andra varumärken som Volga i Ryssland. Geely hjälper tom. Putin att återstarta Volga och ryska bilfabriker precis i denna stund. Men genom att sälja samma bil, men med lite olika design och varumärken, så kan Geely lura sina kunder (som inte förstår bättre).
Detta är största orsaken att jag personligen inte överväger en EX60, även om den skulle kunnat konkurrera med Model Y i pris.
Men det sagt så tror jag att folk inte har koll, eller bryr sig mer om att hata på demokratier (som den amerikanska), men strunta att man stödjer diktaturer (som den kinesiska och den ryska).
Därför som jag tror att denna EX60 kommer sälja enormt väl här i Sverige.
Men i USA kan det nog bli mer politiskt känsligt, och ironiskt nog så tror jag inte EX60 är så konkurrenskraftig på sin hemmamarknad i Kina där jag också tror den kommer få svårt med försäljningen. Men vi får se. Skall bli spännande att följa!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Fredrik j
- elbilist
Ska EX60 lanseras på kinesiska marknaden?martinot skrev: ↑25 maj 2026 22:31Exakt. Tyvärr så förstår inte folk som köper Volvo, inklusive EX60, att de sponsrar både Kina, och även Rysslands krig emot Ukraina (bla. av en massa dåliga politiska orsaker).carlf skrev: ↑25 maj 2026 22:20Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.
Exakt samma bilar som Geely säljer under Volvos varumärke säljer de under andra varumärken som Volga i Ryssland. Geely hjälper tom. Putin att återstarta Volga och ryska bilfabriker precis i denna stund. Men genom att sälja samma bil, men med lite olika design och varumärken, så kan Geely lura sina kunder (som inte förstår bättre).
volga_volvo.jpg
Detta är största orsaken att jag personligen inte överväger en EX60, även om den skulle kunnat konkurrera med Model Y i pris.
Men det sagt så tror jag att folk inte har koll, eller bryr sig mer om att hata på demokratier (som den amerikanska), men strunta att man stödjer diktaturer (som den kinesiska och den ryska).
Men i USA kan det nog bli mer politiskt känsligt, och ironiskt nog så tror jag inte EX60 är så konkurrenskraftig på sin hemmamarknad i Kina där jag också tror den kommer få svårt med försäljningen. Men vi får se. Skall bli spännande att följa!
-
Dafro
- elbilist
Nej ör vad jag har hört, tror det var något klipp med Alrik där han pratade med någon från Volvo.Fredrik j skrev: ↑26 maj 2026 05:59Ska EX60 lanseras på kinesiska marknaden?martinot skrev: ↑25 maj 2026 22:31Exakt. Tyvärr så förstår inte folk som köper Volvo, inklusive EX60, att de sponsrar både Kina, och även Rysslands krig emot Ukraina (bla. av en massa dåliga politiska orsaker).carlf skrev: ↑25 maj 2026 22:20Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15
Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.
volga_volvo.jpg
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Pixii Home 20 kWh/20 kW
-
Dafro
- elbilist
Skriv ett längre inlägg men det kom inte med så prövar ett kortare.martinot skrev: ↑25 maj 2026 22:31Exakt. Tyvärr så förstår inte folk som köper Volvo, inklusive EX60, att de sponsrar både Kina, och även Rysslands krig emot Ukraina (bla. av en massa dåliga politiska orsaker).carlf skrev: ↑25 maj 2026 22:20Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.
volga_volvo.jpg
Tack för info om stöd till Ryssland, det hade jag inte koll på men man stödjer ju öven Sverige då den ör utvecklad och tillverkas här. Sen ang usa så ör det väl så att vanliga människor drabbas mer direkt av hur Trump beter sig. Hur tänker du med att tesla tillverkas i kina, stödjer dom inte dom då?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Pixii Home 20 kWh/20 kW
-
fnils
- Teslaägare
Vart kan jag läsa mer om detta?martinot skrev: ↑25 maj 2026 22:31Exakt. Tyvärr så förstår inte folk som köper Volvo, inklusive EX60, att de sponsrar både Kina, och även Rysslands krig emot Ukraina (bla. av en massa dåliga politiska orsaker).carlf skrev: ↑25 maj 2026 22:20Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.
volga_volvo.jpg
Tesla Model 3 Long Range Highland
-
martinot
- Teslaägare
Jo, absolut. Gällande tillverkning i Kina så undviker jag att köpa Tesla eller BMW (nya Mini i mitt fall) som tillverkas där.
-
lawe
Volga C50 på bilden är baserad på CMA, alltså samma plattform som XC40, Polestar2 mfl. Har alltså inget att göra med EX60, men känns ju inte bättre för det...martinot skrev: ↑25 maj 2026 22:31Exakt. Tyvärr så förstår inte folk som köper Volvo, inklusive EX60, att de sponsrar både Kina, och även Rysslands krig emot Ukraina (bla. av en massa dåliga politiska orsaker).carlf skrev: ↑25 maj 2026 22:20Folk i Sverige har fullt upp med att hata på Musk och Tesla, ingen har hört talas om Nordcross 001.Franz skrev: ↑25 maj 2026 20:27EX60 kommer säkert sälja bra men jag tror att Geely successivt kör sönder märket Volvo. Det blir allt större del av bilarna som är gjorda med koncerngemensamma komponenter. Sedan oroar jag mig för att Geelys tillvägagångssätt där man gör Rysslands-versioner av bilarna kommer att straffa sig på sikt. T.ex. Volvo XC90 => Nordcross 001.martinot skrev: ↑25 maj 2026 20:15Som privatköpare så är nog de dyra för många familjer att köpa nya, men däremot så tror jag att de kommer gå väldigt bra som förmånsbilar/tjänstebilar. Så gissar att även EX60 kommer bli en hit här i Sverige, och inom den rikare delen av EU. Även om de kommer få stark konkurrens av Model Y och inte minst BMW iX3.
volga_volvo.jpg
https://www.carscoops.com/2026/04/volga ... ged-geely/
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
Fredrik j
- elbilist
-
lawe
Om man frågar Copilot får man en uppskattning att ca 35-50% av värdet stannar i sverive för EX60 i form av löner, R&D, ersättning till underleverantörer etc. Det är iaf bättre än att köpa en bil som är 100% kinabyggd. Att helt komma ifrån kinesiskt värdeskapande nog i praktiken helt omöjligt.
Det finns grader i helvetet som Dante konstaterade. EX60 är iaf inte längst ner i tratten.
Det finns grader i helvetet som Dante konstaterade. EX60 är iaf inte längst ner i tratten.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
martinot
- Teslaägare
Volvos svenska teknik i ryska Volga-bilar
https://www.dagensps.se/motor/volvo-far ... lga-bilar/
Ryska bilmärket Volga återuppstår – teknik från Volvo
https://carup.se/ryska-bilmarket-volga- ... ran-volvo/
Volvo Cars ägare fyller på Rysslands krigskassa, och nu lanserar bilmärket en reklamkampanj med en statlig propagandist som försvarar folkmord. Vi måste inse att den gamla industriklenodens identitet inte längre är svensk, utan kinesisk.
https://www.expressen.se/kronikorer/joj ... -folkmord/