Det som ingår för dom som köper en tesla i sverige idag:
Adaptiv farthållare och ett antal säkerhetsfunktioner såsom Främre Kollisionsvarning, Aktiv nödbromsning och Undvik Körfältsavvikelse. Bilen har alltså farthållare, som saktar ner bilen om den hinner ikapp någon annan bil. Den varnar även om bilen håller på att köra in i någonting, och gör du inget bromsar den automatiskt. Kör du för nära sidlinjen piper varningssignal och gör du inget styrs bilen tillbaka så du slipper köra ner i diket. Men bilen kommer inte följa filen den ligger i, du måste styra själv.
Så i Sverige just nu får du för ca 1000kr i månaden:
+Autostyrning. Det vill säga filhållare, att bilen följer filen den färdas i.
+ Filbyte, bilen kan byta fil själv om man slår på blinkersen.
+ Navigera med autostyrning, bilen kan ta motorvägs på- och avfarter
+ Autoparkering, bilen kan parkera själv.
+ Dum summon, bilen kan fjärrstyras att åka fram eller backa max 6 meter utan att någon sitter i.
+ Trafikljus- och stoppskyltsassistans. Bilen känner igen trafikljus och stoppskyltar och stannar vid dem.
I framtiden om självkörande godkänds i sverige:
+ Total Självkörningsförmåga (under uppsikt), att bilen kan köra själv, även i stadstrafik, men kräver konstant övervakning av föraren bakom ratten som fortsatt är ansvarig för körningen.
+Actually Smart Summon, att bilen kan åka utan förare i upp till 85 meter på parkeringsplatser.
Källa:
https://teslaclubsweden.se/ingen-mer-au ... nkluderat/
Slutsats: Alla nya teslor har plötsligt fått ett av marknadens sämsta autopilot erbjudande om du inte väljer att betala 1000kr i månaden. Jag tycker som skribenten att tesla kan tappa rejält på detta. Vem vill betala 1000kr i månaden för en lite upphottad autopilot. Oavsett om man får total självkörande med uppsikt är 1000kr aldeless för mycket. Om man kunde beställa sin tesla som en egen taxi. Ligga och sova när bilen kör själv kanske jag hade betalt 1000kr i månaden. Men det som kommer ger inte mycket till frihet.
Får se hur detta påverkar försäljningen, men jag hade nog tittat på alternativ om jag skulle köpa en ny tesla idag.
Lyckligsvis verkar ja få behålla den vanliga autopiloten på min 2025 års model y. Iallafall ett tag till...