Gissa vad jag ska testköra idag

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av TiborBlomhall »

Hemma nu.

Det här med livebloggning var kul, det gör vi om nästa gång också :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Hemma nu.

Har du redan fått inbjudan för att få provköra model 3? ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hemma nu.

Har du redan fått inbjudan för att få provköra model 3? ;)
Rykten säger att det är på torsdag :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Ööööh... Såhär skriver de: "Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar."

Ooooooookay. Model S, då?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ööööh... Såhär skriver de: "Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar."

Du får se det såhär: Alla dessa journalister har hittils bara skrivit skit om Tesla och Model S. Nu har vissa av dem uppenbarligen ändrat sig och börjar skriva lite positivare artiklar. (Är det verkligen säkert att det inte serverades hummersås idag?) Hursomhelst så måste de ju hålla fast vid det tidigare påståendet att Model S är en skitbil. Annars är de ju inte trovärdiga. Ähmmm...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

ekenman skrev:
Härligt att vi fick ta del av din dag.... inte ett dugg avis... :mrgreen:

Har den här artikeln diskuterats? http://storytelling.di.se/sjalvkorande-bilar/

Har Håkan något specifikt emot Tesla eller är det bara Hummersås?

Jag kanske inte har koll, men jag inbillar mig att Tesla är en av de stora spelarna på självkörande bilar. Jag åkte hem i en idag i alla fall. Jag har inte sett någon annan bil med Autopilot på gatan, eller har jag bara snöat in på att min bil är den bästa?

(säkert helt fel tråd.... sorry)
Tja jag tyckte det var ett sällsynt balanserad artikel.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Vad fick hon 17 tkr i reservation från? 33tkr eller 263 tkr är det som gällt. Inga bilar innan halvårsskiftet till Sverige då alltså om detta stämmer. Skulle inte bli förvånad om det verkligen stämmer heller. Juli-augusti är vad jag har hört om min leverans även ifall jag hoppats juni länge. Hoppet nu ligger på leverans i juli...
Det märktes lite på gänget i Infra City igår att det är väldigt nära med första leveransen nu iaf ;)
Dom tyckte det var stort och såg fram mot det och var lite uppspelta, men jag vet inte om den första är en forummedlems förstås :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Dragkrok

Model S saknar en ytterst viktig detalj ihop med de flesta andra elbilar, DRAGKROK...
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

jonas skrev:
Dragkrok

Model S saknar en ytterst viktig detalj ihop med de flesta andra elbilar, DRAGKROK...
Ja, det där är nåt konstigt med elbilar. Varför har man inte gett elbilar dragkrok? En elbil lämpar sig alldeles utmärkt att dra släp med. Att endast riktigt starka elbilar med stort batteri lämpar sig för att dra husvagn är en sak, men i vårt långa land finns såååå många små släpkärror, för att inte nämna de tillfällen när man står där på byggmarknaden och ska ha hem långa brädor och man skulle kunna låna en gratis kärra av butiken bara man hade drag. Det är inte fråga om vare sig stora vikter eller långa resor, men det skulle bredda användningsområdet för elbilen dramatiskt och skulle minska behovet av fossilbilar.

Är det nån som kan förklara för mig varför elbilar inte har getts drag?!!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
jonas skrev:
Dragkrok

Ja, det där är nåt konstigt med elbilar. Varför har man inte gett elbilar dragkrok? En elbil lämpar sig alldeles utmärkt att dra släp med. Att endast riktigt starka elbilar med stort batteri lämpar sig för att dra husvagn är en sak, men i vårt långa land finns såååå många små släpkärror, för att inte nämna de tillfällen när man står där på byggmarknaden och ska ha hem långa brädor och man skulle kunna låna en gratis kärra av butiken bara man hade drag. Det är inte fråga om vare sig stora vikter eller långa resor, men det skulle bredda användningsområdet för elbilen dramatiskt och skulle minska behovet av fossilbilar.

Är det nån som kan förklara för mig varför elbilar inte har getts drag?!!
Så grymt drag I bilen att det inte behövs drag PÅ bilen :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Svenssons skrev:
Reservationsavgiften om man lägger en beställning nu är 17k. Hon har antagligen inte koll på Signature m.m.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag såg nog att du hade lite torkad hummersås på överläppen sist.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Dragkrok

Ptjae, jag tycker fortfarande inte det förändrar det faktum att Model S är en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

EricH skrev:
Svenssons skrev:
Reservationsavgiften om man lägger en beställning nu är 17k. Hon har antagligen inte koll på Signature m.m.
Går det ens att lägga en reservation nu? Är det inte beställningar som läggs direkt nu och att handpenningen är på 17k? Reservationen för General Production var tidigare 33k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Angående Lasse Swärds artickel från "Gissa vad jag ska testköra idag".
http://www.dn.se/arkiv/motor/omojligt-u ... la-i-oslo/

Jag har mejlat Lasse Swärd följande:
Hej
Vore tacksam om du riktade din kritik om Teslas testarrangemang till företaget Tesla.
Vi läsare vill hellre läsa om bilen modell X.
Det hade varit kul att du beskrev att detta är den enda elbil som får dra ett fullstort släp.
Du kunde beskrivit lastutrymmet fram, ej vanligt på andra elbilar.
Brukar du fråga Mercedes hur tung deras motor är eller hur tung dieseltanken är, jag läsare vill bara veta tjänstevikten som du redovisar?
Luftfjädring hade även kunnat beskrivas.
Servicekostnaden finns beskriven på Teslas hemsida.
Brukar ni i Stockholm åka iväg med 1 dm is på taken. I Norrland är det förbjudet oavsett bil pga. risken för att is/snö täcker vindrutan vid inbromsning. Isen/snön måste bort oavsett bil.
Tankning av elbil oavsett fabrikat sker normalt när bilen står hemma över natten eller på dagen på jobbet. Ni journalister måste tänka om, man behöver inte åka till en mack. Man åker hem och kopplar in sladden.

Kul att du ändå åkte till Oslo, men fokusera på bilen.

PS Någon av er journalister beskrev tidigare hur trasslig laddningskabeln blir, det är vardag för oss bilister i Norrland. Vi har alltid en motorvärmarkabel att hålla reda på, inget bekymmer. Och du har du läst om en båtjournalist beskriva hur trasslig angöringslinan blir och önskar sig en snabbkoppling mot bryggan? DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Monark1954 skrev:

Jag har mejlat Lasse Swärd följande:
Hej
Vore tacksam om du riktade din kritik om Teslas testarrangemang till företaget Tesla.
Vi läsare vill hellre läsa om bilen modell X.
Det hade varit kul att du beskrev att detta är den enda elbil som får dra ett fullstort släp.
Du kunde beskrivit lastutrymmet fram, ej vanligt på andra elbilar.
Brukar du fråga Mercedes hur tung deras motor är eller hur tung dieseltanken är, jag läsare vill bara veta tjänstevikten som du redovisar?
Luftfjädring hade även kunnat beskrivas.
Servicekostnaden finns beskriven på Teslas hemsida.
Brukar ni i Stockholm åka iväg med 1 dm is på taken. I Norrland är det förbjudet oavsett bil pga. risken för att is/snö täcker vindrutan vid inbromsning. Isen/snön måste bort oavsett bil.
Tankning av elbil oavsett fabrikat sker normalt när bilen står hemma över natten eller på dagen på jobbet. Ni journalister måste tänka om, man behöver inte åka till en mack. Man åker hem och kopplar in sladden.

Kul att du ändå åkte till Oslo, men fokusera på bilen.

PS Någon av er journalister beskrev tidigare hur trasslig laddningskabeln blir, det är vardag för oss bilister i Norrland. Vi har alltid en motorvärmarkabel att hålla reda på, inget bekymmer. Och du har du läst om en båtjournalist beskriva hur trasslig angöringslinan blir och önskar sig en snabbkoppling mot bryggan? DS.
:lol: :!: ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Monark1954 skrev:
Jag tycker nog att det var en på det hela mycket positiv artikel. Att Falkdörrarna är en kombination av väldigt coola och hopplösa är väl alla ganska eniga om när man läser vad de som fått sina bilar skriver. Jag har svårt att tro att de kommer tillbaka på andra modeller. Men de kommer göra Model X odödlig. Skulle inte bli förvånad om Model X är en samlarbil om 30 år.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

MartinG skrev:
Jag tycker nog att det var en på det hela mycket positiv artikel. Att Falkdörrarna är en kombination av väldigt coola och hopplösa är väl alla ganska eniga om när man läser vad de som fått sina bilar skriver. Jag har svårt att tro att de kommer tillbaka på andra modeller. Men de kommer göra Model X odödlig. Skulle inte bli förvånad om Model X är en samlarbil om 30 år.
Nu börjar det också komma klagomål på den enorma framrutan:

http://www.autoblog.com/2016/06/11/tesl ... he-haters/

Lösningen känns väl sisådär, biltema varning. Man borde nog har gjort som Citroën i C4 Grand Picasso:

Bild

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, nästan alla andra bilar med panorama tak har ju någon form av rullgardin att dra för.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det var en bra test i DN. Håller med om de flesta som togs upp och tycker inte att den var särskilt kritisk. Det är reporterns jobb att hitta invändningar och problem med diverse designval och inget som man behöver uppröras över. Att de inte fick köra själva är givetvis något som de bör skriva om lika så panoramaframrutan och dörrarna. Här i norr är det lätt att det blir pansaris framför allt om man har värmare på som omväxlande slår på(och smälter snön) och av .tom vanliga dörrar är svåra att öppna. Men köper man en bil för en miljon så kommer den troligtvis stå i dubbelgarage.

Det som jag tyckte vad anmärkningsvärt var att de sa att batteriet inte mår bra att laddas på SuC (att det därmed skall göras sällan) samt att livslängden bara var 10 år. Detta enligt representanten som inte ville säga mer än vad som var officiellt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Det som jag tyckte vad anmärkningsvärt var att de sa att batteriet inte mår bra att laddas på SuC (att det därmed skall göras sällan) samt att livslängden bara var 10 år. Detta enligt representanten som inte ville säga mer än vad som var officiellt.
Det reagerade jag också på. Vadå 10 års livslängd? Skulle inte batteriet i Model S hålla hela bilens livslängd? Är det ändrat i och med införandet av Model X? Eller håller bilen bara 10 år?
Angående laddning på SuC har det väl aldrig sagts tidigare att det påverkar livslängden negativt (vad jag vet). Är det också ändrat nu? Eller var representanten lite oinsatt kanske? Det var kanske därför han inte ville svara på frågor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Tror att representanten var lite oinsatt. Sen får man också fundera på vad livslängd på ett batteri egentligen betyder. Bilen sluter inte fungera när man har 80% kapacitet kvar.

8 års garanti är betydligt mer än vad det flesta andra tillverkare har, och det är inte så att det inte kostar pengar om man får problem:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

"Ganska gamla bilar" är enligt Audi 3 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Svenssons skrev:
EricH skrev:
Svenssons skrev:
Går det ens att lägga en reservation nu? Är det inte beställningar som läggs direkt nu och att handpenningen är på 17k? Reservationen för General Production var tidigare 33k.
Ja det är numera 17k i handpenning men jag tror inte att journalisten har koll på skillnaderna...
Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är få andra biltillverkare som har reservationer på sin bilar långt innan de börjar tillverkar dem så det är klart att journalisten inte förstår skillnaden.

Det jag hörde om livslängd på batteriet var 10 år. Jag antar då att det handlade om 80% kvar varande kapacitet. Det spännande är ju vad som händer efter det? Kurvan ser ju ut att plana ut vid 75-80% eller något sånt. 80% på en 90 gör den ju fortfarande till en helt ok bil, inget jag skulle lägga ut 200-300kkr för ett nytt batteri till i alla fall.
Skriv svar