Slagit till på batterilager, ödrift

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare

Re: Slagit till på batterilager, ödrift

Inlägg av TeslaLeo »

Dafro skrev: 27 maj 2026 11:50
TeslaLeo skrev: 26 maj 2026 23:01
Dafro skrev: 26 maj 2026 18:15
TeslaLeo skrev: 26 maj 2026 16:47
Dafro skrev: 26 maj 2026 16:36

VPP via Greenely gissar jag och sitter fast i det i 3 år?

Jag som har 20 kWh batteri fick förra året 8-9000 ochbimår är det så dålig ersättning att jag slutade med det och använder det för egenanvändning istället. Så var inställd att du i princip inte får någon ersättning men 10 per år i subvention får väl ändå ses som ok.
Stämmer, Greenely, fast i 3 år om jag inte vill betala tillbaka delar av eller hela cashbacken.

Känns ju sådär, men avtalet går ju att bryta.

Samtidigt ger cashbacken garanterat 8-900kr/mån. Så skulle ersättningen för nätbalansering blir väldigt mycket högre kan man ju säga upp avtalet. Men troligen svårt att nå >8-900kr/mån i ersättning för stödtjänster idag. Dvs en ganska bra trygg deal.

Jag räknar med 2-300kr/mån i löpande ersättning för stödtjänster. Plus cashbacken då. En helt okej total ersättning tycker jag.

Sen har man ju hört mycket illa om Greenely. Vi får se vad min upplevelse blir där.
Jag skrev väl 3 år? Fick 3-500 Jan- mars men som dom använde batteriet så har jag nog åkt på effektavgifter för drygt 500 de månaderna… nä är inte imponerad av Greenely men 38 000 är ju inget mot mina 150. :lol

Men dom måste ju tjäna bra om dom kan sponsra med 30 på 3 år…
Ja, det är ganska stor skillnad i investeringskostnad mot ett Pixii. Jag hade inte lagt fullpris som var 62 999kr för batteriet (när jag beställde, nu har många nappat så de har höjt priset med 5000kr). Men 32 999kr kändes ändå okej för det batteriet.

Jag har en misstanke om att åtminstone en del av cashbacken på 30 000kr är det gröna avdrag som de får tillbaka. Så här står det nämligen kring när man får cashbach i deras FAQ:

” Så fort batteriet är installerat och uppkopplat mot Greenely påbörjas utbetalningen av startersättningen på 30 000 kr. Observera att utbetalningen sker efter att hela anläggningen är slutbetald och att installatören mottagit ersättning från Skatteverkets gröna bidrag.”
Då är det väl typ ingen cashback alls från deras sida, ser inte vad det är dom ersätter då. Och dom pengarna får du ju om du köper batterier själv också.
Man får fullt grönt avdrag (50%) och betalar 62999kr till Transtema i detta fallet, efter grönt avdrag.
När man sen tecknar VPP får man 30 000kr cashback. Netto 32999kr.

Det är installerat nu. Kunnig och proffsig elektriker från Transtema.
Skärmavbild 2026-05-27 kl. 14.01.20.png
IMG_0964.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dafro
elbilist

Re: Slagit till på batterilager, ödrift

Inlägg av Dafro »

Aha, jag som fattade fel, tack för förtydligandet.

Hoppas det kommer fungera bra för dig och hoppas Greenely får ordning på styrningen så det beter sig lite mer vettigt än det gjorde för mig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro