Vad händer i strejken?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Andersen »

Autonom skrev: 01 jun 2026 14:37
mikebike skrev: 01 jun 2026 14:08
Andersen skrev: 01 jun 2026 14:00
martinot skrev: 01 jun 2026 13:56
Fredrik j skrev: 01 jun 2026 13:33

Jag gissar att det är IF Metalls våta dröm nu att Tesla skulle sparka en anställd p.g.a. att den har strejkat.
Absolut, men Tesla kommer vara för slipade för att gå på den. Kommer inte att hända.

Om Tesla vill göra sig av med, eller omplacera anställda, så kommer de troligen att göra en uppgörelse som den enskilde anställda är OK med och godkänner.
Tesla kan istället, helt lagligt, sätta alla IF Metalls medlemmar i lockout. Det innebär att facket får dem tillbaka i sitt knä och måste stå för deras ersättning.

Och om IF Metall inte tänker dra tillbaka några sympatiåtgärder med anledning att man avbrutit strejken, så anser jag att det vore helt rätt och riktigt. Finns det en konflikt är de som är lojala med IF Metall en fara att ha i företaget, och varför skulle facket då något gratis när det uttalade syftet bara är att jävlas med Tesla och kosta företaget pengar?
Frågan är om de endast kan lockouta fackmedlemmar?
Jag tror det faller på att företaget inte får registrera personuppgiften om vilka som är fackmedlemmar.
Det går bra. Jfr tex:

"8. Lockout
Arbetsgivarens motvapen. Anställda stängs då ute från arbetsplatsen. Vid en partiell lockout drabbas bara organiserad arbetskraft, de som är med i facket. I annat fall stängs alla anställda ute från arbetsplatsen utan lön, vilket betyder att de som inte är med i facket blir utan inkomst."
https://www.transportarbetaren.se/vad-g ... id-strejk/
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Nicke Nyfiken skrev: 01 jun 2026 15:13
martinot skrev: 01 jun 2026 13:56

Absolut, men Tesla kommer vara för slipade för att gå på den. Kommer inte att hända.

Om Tesla vill göra sig av med, eller omplacera anställda, så kommer de troligen att göra en uppgörelse som den enskilde anställda är OK med och godkänner.
Tesla kan istället, helt lagligt, sätta alla IF Metalls medlemmar i lockout. Det innebär att facket får dem tillbaka i sitt knä och måste stå för deras ersättning.

Och om IF Metall inte tänker dra tillbaka några sympatiåtgärder med anledning att man avbrutit strejken, så anser jag att det vore helt rätt och riktigt. Finns det en konflikt är de som är lojala med IF Metall en fara att ha i företaget, och varför skulle facket då något gratis när det uttalade syftet bara är att jävlas med Tesla och kosta företaget pengar?
Jag tror det faller på att företaget inte får registrera personuppgiften om vilka som är fackmedlemmar.

Det går om de använder "spegellockout"
Går att läsa om på bl.a. Medlingsinstitutet.
Vad innebär spegellockout?

Om arbetsgivare använder lockout är det ofta så kallad spegellockout som innebär att arbetsgivaren lockoutar exakt de arbetstagare som facket har tagit ut i strejk. Det är en neutraliseringsåtgärd som inte trappar upp konflikten, men ger arbetsgivaren möjlighet till kontroll över konfliktprocessen.
Nja,

Spegellockout innebär, som namnet säger, att AG speglar fackets strejkåtgärd genom att sätta in lock-out på de strejkande. Men finns inga strejkande blir det svårt att motivera en ensidig lockout. I alla fall inte med den av Dig åberopade klausulen som grund, det skulle mer likna negativ särbehandling på grund av organisationstillhörighet vilket är ett rött skynke enligt lagrummet.

Andersen är däremot inne på en intressant tanke - vi har en konflikt men i så fall ingen strejk. Däremot en hel del sympatiåtgärder som fortsatt rullar. Hur påverkar då detta företagets rättigheter och skyldigheter? Jag tänker att de nog får nog en hyfsad stor övertalighet att hantera men kan inte på obestämd tid låsa ute eller hålla medarbetare hemma på bas av organisationstillhörighet, dessa har dessutom längre anställningstid än nyanställda aktiva medarbetare.

Det handlar om stora skadestånd i det fall Tesla väljer att bryta mot arbetsmarknadslagarna, jag gissar på 24-36 månadslöner i skadestånd till var och en av de oriktigt uppsagda medarbetarna?

Men vad vet jag, det blir intressant att följa fortsatta utvecklingen. Är Tesla coola biter de i det sura äpplet och erbjuder medarbetarna intro inför fortsatt arbete. Samtidigt måste de varsla eventuell övertalighet. Är de säkra på att detta är en fint kan de kanske erbjuda de övertaliga att registrera F-skatt och teckna avtal om en minimiersättning per månad för att snabbt kunna ringa in dem, det torde i vart fall bli billigare än att lösa ut samtliga fackmedlemmar.

Är de inte så coola erbjuder de skadestånd direkt med aktuella medarbetare för att slippa schavottera i AD. Då kan de behålla eventuella nyanställda och hoppas på en tids arbetsro innan facket återigen ”infiltrerat” företagen med duktiga kandidater och snyggt CV.

Intressant case, men jag skakar personligen på huvudet över vad prestige kan få kosta…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Nicke Nyfiken skrev: 01 jun 2026 15:51
Freez skrev: 01 jun 2026 14:24
roffe_s skrev: 01 jun 2026 12:13
TiborBlomhall skrev: 01 jun 2026 11:29
Att de blivit hemskickade är förståeligt iom att de har missat två års vidareutbildningar.
Enig i det, det är ju inte heller någon enstaka medarbetare som knackar på dörren.

Rimligt är väl att företaget ser till att förbereda en introduktion inför återgången till arbetet, där missade internutbildningar hämtas in.
Freez skrev: 01 jun 2026 11:38
roffe_s skrev: 01 jun 2026 11:19
Ptjaa, vilka det är kanske blir svårt att identifiera men enligt artikeln var det ju några särskilda anläggningar som pekades ut. Förstod jag DI rätt hade de väl dessutom av företaget blivit hemskickade med lön när de kom in till verkstäderna?

Konflikten lär ju inte vara över förrän sympatiåtgärder avbrutits och strejkåtgärderna avslutats.

Farsen fortsätter i vart fall, i min värld imponerar ingendera av parterna…

Förståligt att dom skickas hem, efter 2 års strejkande är man oattraktiv för arbetsmarknaden. Kommer bli väldigt svårt för dom att hitta nya jobb.
Så enkelt är det nog inte. Att medarbetare strejkat är inte saklig grund för uppsägning, och anställningstiden påverkas ej. Nu har ju företaget ansvaret för medarbetarna och borde väl, efter rimlig förberedelse, kunna uppdatera dem i vad som möjligen hänt under strejken.

Kan man anställa nya kan det nog förväntas att det inte ska vara svårare att introducera en medarbetare som varit uttagen i strejk.
Skulle uppskatta att 9 av 10 ansökningar med 2 års strejk i CV:et hamnar i runda arkivet.
Men vem är så korkad att man skriver in strejken i sitt CV?
Formellt sett har man ju varit anställd på Tesla hela tiden utan avbrott.
Även om man mörkar i CVt vad tror du Tesla säger om personen vid referenstagningen?😀
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Andersen skrev: 01 jun 2026 19:43
Sportbilsentusiasten skrev: 01 jun 2026 17:38
Andersen skrev: 01 jun 2026 13:56
Istället gjorde Tesla vad de kunde: Personalen meddelades att de var tillbaka i tjänst med full lön, och var arbetsbefriade fram till att ny utbildning kunnat ordnas. Därefter skickades de hem.
Tesla kunde även satt dom på skura golvet, renovera lokalen eller vad som helst.
Men såklart vill inte Tesla att återvändarna snackar med andra anställda. Blir dåligt för båda parter. Efter konflikten är löst får vi se...
Det finns varken utrustning eller utrymme för ett dussin eller ett halvdussin nya anställda på respektive servicecenter - oavsett vad de ska göra. Och hade de satts på att skruva lokalen med tandborste så kan du gissa vad facket skrikit om...
Jag hade satt dom på att hemma, läsa in alla ändringar på Highlinder, Juniper och S&X, samt genomföra strikta teoretiska och praktiska prov där godkänt krävs på för att kunna återgå till arbetet.
Mycket kompetens att ta igen efter så pass lång frånvaro. Efter flera misslyckade prov, ja...
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

roffe_s skrev: 01 jun 2026 21:23
Nicke Nyfiken skrev: 01 jun 2026 15:13

Det går om de använder "spegellockout"
Går att läsa om på bl.a. Medlingsinstitutet.
Vad innebär spegellockout?

Om arbetsgivare använder lockout är det ofta så kallad spegellockout som innebär att arbetsgivaren lockoutar exakt de arbetstagare som facket har tagit ut i strejk. Det är en neutraliseringsåtgärd som inte trappar upp konflikten, men ger arbetsgivaren möjlighet till kontroll över konfliktprocessen.
Nja,

Spegellockout innebär, som namnet säger, att AG speglar fackets strejkåtgärd genom att sätta in lock-out på de strejkande. Men finns inga strejkande blir det svårt att motivera en ensidig lockout. I alla fall inte med den av Dig åberopade klausulen som grund, det skulle mer likna negativ särbehandling på grund av organisationstillhörighet vilket är ett rött skynke enligt lagrummet.

Andersen är däremot inne på en intressant tanke - vi har en konflikt men i så fall ingen strejk. Däremot en hel del sympatiåtgärder som fortsatt rullar. Hur påverkar då detta företagets rättigheter och skyldigheter? Jag tänker att de nog får nog en hyfsad stor övertalighet att hantera men kan inte på obestämd tid låsa ute eller hålla medarbetare hemma på bas av organisationstillhörighet, dessa har dessutom längre anställningstid än nyanställda aktiva medarbetare.

Det handlar om stora skadestånd i det fall Tesla väljer att bryta mot arbetsmarknadslagarna, jag gissar på 24-36 månadslöner i skadestånd till var och en av de oriktigt uppsagda medarbetarna?

Men vad vet jag, det blir intressant att följa fortsatta utvecklingen. Är Tesla coola biter de i det sura äpplet och erbjuder medarbetarna intro inför fortsatt arbete. Samtidigt måste de varsla eventuell övertalighet. Är de säkra på att detta är en fint kan de kanske erbjuda de övertaliga att registrera F-skatt och teckna avtal om en minimiersättning per månad för att snabbt kunna ringa in dem, det torde i vart fall bli billigare än att lösa ut samtliga fackmedlemmar.

Är de inte så coola erbjuder de skadestånd direkt med aktuella medarbetare för att slippa schavottera i AD. Då kan de behålla eventuella nyanställda och hoppas på en tids arbetsro innan facket återigen ”infiltrerat” företagen med duktiga kandidater och snyggt CV.

Intressant case, men jag skakar personligen på huvudet över vad prestige kan få kosta…
Tror du det är facket som dikterar vilka som får lockoutas, och hur länge?
Deltar de i jojo-strejken så kan de säkert lockoutas ända till konflikten är över. Då får IFM fortsätta stå för deras uppehälle ända till de tagit bort alla konfliktåtgärderna.

Var tänker du dig att IFM ska hitta dessa kandidater med snygga CV som är villiga att hamna i samma skitsitts som de som strejkar nu, för att IFM-pamparna vill "infiltrera" Tesla?
Du verkar tro att de fackanslutna bilmekanikerna är idioter som inte lärt sig ett dugg under de senaste 2 åren.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Freez skrev: 01 jun 2026 21:35
Nicke Nyfiken skrev: 01 jun 2026 15:51
Freez skrev: 01 jun 2026 14:24
Skulle uppskatta att 9 av 10 ansökningar med 2 års strejk i CV:et hamnar i runda arkivet.
Men vem är så korkad att man skriver in strejken i sitt CV?
Formellt sett har man ju varit anställd på Tesla hela tiden utan avbrott.
Även om man mörkar i CVt vad tror du Tesla säger om personen vid referenstagningen?😀
Tesla kommer givetvis ge lovord så deras konkurrent anställer personen så den kan börja bråka där istället. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015