BrooklynS skrev: ↑03 jun 2026 09:21
frippe skrev:Eftersom att ett myndighetsbeslut i Sverige betyder väldigt mycket i vår lagstiftning så våre det ganska oprofessionelt att basera det sig på youtubevideos.
Som brukligt i Sverige är det den som ansöker om något hos en myndighet som har bevisbördan på sig att bevisa att det jag ansöker om uppfyller alla krav och regler. Kan inte sökande det så blir det ett nej eller en återremiss.
Att göra tvärt om går så klart att göra, men det hade behövt stöpa om hela rättsskipningen i sverige ganska radikalt. Mer gå mot ett amerikanskt system där det är fritt men med stora civilrättsliga skadeståndsanspråk vid händelser. Kanske inte riktigt en bra rättsordning.
Jag är ganska övertygad om att FSD kommer att bli godkänt även i Sverige, men att det tar sin tid. Förlorar Sverige något på det, nej knappast, tvärt om. Systemet hinner bli än mer säkrare innan det släpps ut på svenska vägar till mer eller mindra förberedda förare.
Det var väl sammanfattat. Jag hoppas att den rättsordningen inte förändras pga några youtubevideos.
Med det sagt, så tror jag också att försiktighetsprincipen kraftigt stöds av europeiska biltillverkare… Vi minns ju hur LIDAR bara för några år sedan av många ansågs som helt avgörande även för basal självkörning i verklig trafik. Även här på forumet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om man ska titta på rättsordningen så skulle TS bara titta på underlagen från RDW och besluta enbart baserat på dessa, och på egna tester med FSD.
Hade man gjort så skulle de troligen tittat på RDWs rapport, och efter att ha läst den ställt frågor till/begärt kompletteringar från RDW och/eller Tesla, och efter det skett sagt ungefär att de litar på RDWs godkännande (för det är så den nuvarande förhärskande teorin för förvaltningsmodeller ser ut, man litar på på externa parters underskrifter där de försäkrar att allt är bra, tills dess att det kommer konkreta motbevis). Såvitt jag vet existerar inget formellt dokument som motbevisar RDW eller Teslas i ärendet inskickade uppgifter.
Men det tåget har gått för länge sedan. Alldeles uppenbart så har TS plockat upp en hel del av mediadrevet och/eller spekularat på egen hand med bristande underlag. Det framgår tydligt från TS kommunikation att de argumenterar från en bild av FSD som inte stämmer med verkligheten.
Vilket betyder att om inte TS kompletterar genom att skaffa sig förstahandskunskap om hur FSD fungerar (jag är övertygad om att Tesla gladeligen kommer att låta de testa FSD hur mycket de vill om de bara frågar) så är de filmer som Tesla själva tillhandahåller, eller Youtube-videos om man vill se mer, lämpliga för att få en grundförståelse för vad FSD är. Om man bara ser på det som en styrassistent så kommer man inte att förstå sig på det, rätt betraktelsemodell är något mellan en bilskoleelev och en privatchaufför.
För min del (baserat på mina erfarenheter inom bildbehandling) har det varit klart sedan resultaten av DARPA Grand Challenge 2005 kom, innan ens Elon och Tesla kom in i bilden, att grundproblemet med självkörning inte har att göra med sensorerna (utöver upplösningen), utan hur man utvärderar och agerar på det man ser. LIDAR saknar möjlighet att se färger och därmed skyltar vilket alltid har diskvalificerat den som bas för generell självkörning.