Elon...
Moderator: Redaktion
-
MrJOJ
Re: Elon...
När tror ni Elon kommer lägga sig i det svenska valet och tror ni han kommer välja Alternativ för Sverige eller Sverigedemokraterna?
-
Holve
- Teslaägare
Vad tror du själv? Är du orolig för att han kommer göra det och tror du det kommer påverka valresultatet?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
-
MrJOJ
Elon kommer troligtvis att retweeta nånting som nån högersnubbe skrivit när han är hög ja.
Nej, jag är inte orolig för det. Snarare förväntar jag mig det, det är ju trots allt hans natur...när han är hög.
Nej, jag tror inte det kommer påverka. Det är trots allt, tack och lov, en liten del av svenska folket som tror/tycker att Elon är en slags Messias.
Vad tycker och tänker du?
-
Autonom
- Teslaägare
Personangrepp säger mer om författaren än den man försöker chikanera.
Om du tittade i Youtube-videon om Elons tweet som jag länkade så har han även den dagen kommenterat vad som sker i Sverige.
Om du tittade i Youtube-videon om Elons tweet som jag länkade så har han även den dagen kommenterat vad som sker i Sverige.
-
Klintan
- Teslaägare
-
Holve
- Teslaägare
Han kanske tänker att han skall göra det? Den jäkla tjyven. Och så gör han det inte men tänker det!MrJOJ skrev: ↑30 maj 2026 14:33Elon kommer troligtvis att retweeta nånting som nån högersnubbe skrivit när han är hög ja.
Nej, jag är inte orolig för det. Snarare förväntar jag mig det, det är ju trots allt hans natur...när han är hög.
Nej, jag tror inte det kommer påverka. Det är trots allt, tack och lov, en liten del av svenska folket som tror/tycker att Elon är en slags Messias.
Vad tycker och tänker du?
Borde vara olagligt!
Jag tror inte det spelar någon roll alls. Sossarna har ju ett helt mediebolag som försöker påverka valet i deras riktning och det gick inte bra förra gången.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
-
Klintan
- Teslaägare
Dan Berulis, en IT-medarbetare vid federal myndigheten NLRB, blev whistleblower och avslöjade att Musks DOGE komprometterat myndighetens data med inloggningar från Ryssland minuter efter DOGE:s åtkomst.
https://whistlebloweraid.org/wp-content ... bits.s.pdf
Musk:s svar:
Den 19 april 2025 delade Musk ett inlägg från en högerextrem influenser som sade att Berulis lämnat ett "falskt whistleblower-påstående" och la till: "Filing a false whistleblower is a crime". Genom att Musk delade det nådde det över 250 miljoner följare på X.
https://xcancel.com/elonmusk/status/1913745973441855603
Konsekvensen:
Kort efter Musks post krashade Berulis med sin bil, han upptäckte då att hans bromsledningar hade klippts.
Nu stämmer Berulis Musk för ärekränkning och hävdar att Musks falska påståenden gjorde honom ett mål för våld.
https://gizmodo.com/doge-whistleblower- ... 2000766724
https://whistlebloweraid.org/wp-content ... bits.s.pdf
Musk:s svar:
Den 19 april 2025 delade Musk ett inlägg från en högerextrem influenser som sade att Berulis lämnat ett "falskt whistleblower-påstående" och la till: "Filing a false whistleblower is a crime". Genom att Musk delade det nådde det över 250 miljoner följare på X.
https://xcancel.com/elonmusk/status/1913745973441855603
Konsekvensen:
Kort efter Musks post krashade Berulis med sin bil, han upptäckte då att hans bromsledningar hade klippts.
Nu stämmer Berulis Musk för ärekränkning och hävdar att Musks falska påståenden gjorde honom ett mål för våld.
https://gizmodo.com/doge-whistleblower- ... 2000766724
Elbilist sedan 2014
-
Autonom
- Teslaägare
Berulis sponsras av "Whistleblower Aid och Compass Rose Legal Group" vilken har sponsrat ett antal påstådda men senare avslöjade som falska visselblåsare kopplade till politisk aktivism.
Rörande inloggningsförsök från Ryssland (vilket scoop, prova att logga trafik på godtycklig publik IP-adress), det finns fortfarande gott om personer som tror på konspirationsteorierna om en koppling mellan Trump/Elon och Ryssland baserat på Hillary Clintons desinformation, om Durhams rapport som helt debunkar detta, komplett med länkar till källdokument: https://www.racket.news/p/no-doubt-left ... as-a-cover
Kommer inte att kommentera Rysslandsfrågan mer, Durhams rapport är ändstationen.
Rörande inloggningsförsök från Ryssland (vilket scoop, prova att logga trafik på godtycklig publik IP-adress), det finns fortfarande gott om personer som tror på konspirationsteorierna om en koppling mellan Trump/Elon och Ryssland baserat på Hillary Clintons desinformation, om Durhams rapport som helt debunkar detta, komplett med länkar till källdokument: https://www.racket.news/p/no-doubt-left ... as-a-cover
Kommer inte att kommentera Rysslandsfrågan mer, Durhams rapport är ändstationen.
-
SwedishAdvocate
Fel. Här är ändstationen:Autonom skrev: ↑03 jun 2026 18:00Berulis sponsras av "Whistleblower Aid och Compass Rose Legal Group" vilken har sponsrat ett antal påstådda men senare avslöjade som falska visselblåsare kopplade till politisk aktivism.
Kommer inte att kommentera Rysslandsfrågan mer, Durhams rapport är ändstationen. [Min u.]
https://en.wikipedia.org/wiki/Mueller_report
EDIT:
…] Durham dubbed the alleged plan "Clinton plan intelligence". It refers to an unproven conspiracy theory described as Russian intelligence disinformation and promoted by the Trump administration. [My u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Durham_sp ... acy_theory
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Klintan
- Teslaägare
Läs Berulis rapport. Ryssarna hade användarnamn och lösenord 15 min efter DOGE. Han hade ingen sponsring när han larmade till sin chef, stödet kom efter den falska uthängningen.Autonom skrev: ↑03 jun 2026 18:00Berulis sponsras av "Whistleblower Aid och Compass Rose Legal Group" vilken har sponsrat ett antal påstådda men senare avslöjade som falska visselblåsare kopplade till politisk aktivism.
Genom att Elon falskt pekar ut enskilda privatpersoner utsätts de för enormt hat och risk.
Elbilist sedan 2014
-
Autonom
- Teslaägare
För min del väljer jag att tro mer på myndigheter än propagandasidor.
Efter lite kort gräv:
Här är hur det gick i utredningen av Berulis falska visselblåsning, om den officiella utredningen från Office of Inspector General hos NLRB (National Labour Relation Boards):
https://www.nlrb.gov/sites/default/file ... ig-sar.pdf
Här är f.ö. den riktiga länken till Musks tweet så man kan följa länkarna:
Och samma skribents uppföljning om Berulis nya påståenden, och de officiella dokument han refererar till innehåller vad han påstår:
Efter lite kort gräv:
Här är hur det gick i utredningen av Berulis falska visselblåsning, om den officiella utredningen från Office of Inspector General hos NLRB (National Labour Relation Boards):
https://www.nlrb.gov/sites/default/file ... ig-sar.pdf
(Länken är blockerad från direkt access från EU, sannolikt pga. GDPR, men finns speglad hos (rättat:) archive.org)We initiated an investigation involving a senior Government employee who
wanted to provide our office with a protected disclosure under the Whistleblower
Protection Act. We found that the senior Government employee did not have a
reasonable belief that he was disclosing a violation of law, rule, or regulation and
closed the investigation. (OIG-I-588).
Här är f.ö. den riktiga länken till Musks tweet så man kan följa länkarna:
Och samma skribents uppföljning om Berulis nya påståenden, och de officiella dokument han refererar till innehåller vad han påstår:
Senast redigerad av Autonom, redigerad totalt 1 gånger.
-
Klintan
- Teslaägare
Du skriver att Berulis sponsrat av "Whistleblower Aid och Compass Rose Legal Group" skulle göra hans uppgifter opålitliga, men detta är en guilt by association-argumentation. Whistleblower Aid är en välkänd ideell juridisk organisation som ger pro bono-stöd till visselblåsare, och Compass Rose är en etablerad firma med whistleblower-ärenden - det säger inget om att just Berulis skulle vara falsk.
Viktigt att förstå om NLRB: Det finns nu en nyrepublikansk/trumpvänlig ledning i NLRB. Trump tillsatte James R. Murphy som NLRB-chef i mars 2026, och Trump har redan 2025 eliminerat Democratic board member Gwynne Wilcox och general counsel Jennifer Abruzzo. Detta är exakt samma administration som Elon Musk sitter nära – Trump har tillsatt Murphy efter att Musk haft en roll i Department of Government Efficiency (DOGE).
Berulis visselblåsning är att DOGE (Musk's department) "may have caused significant security breach". Det är inte bara en "konspirationsteori" – det är en direkt koppling mellan Musk/DOGE och NLRB-systemen. När du sedan säger att Durham-rapporten "ändstation" för Rysslandsfrågan, missar du att Durham bara kritiserade FBI:s underlag men inte uteslöt alla ryska kopplingar.
Viktigt att förstå om NLRB: Det finns nu en nyrepublikansk/trumpvänlig ledning i NLRB. Trump tillsatte James R. Murphy som NLRB-chef i mars 2026, och Trump har redan 2025 eliminerat Democratic board member Gwynne Wilcox och general counsel Jennifer Abruzzo. Detta är exakt samma administration som Elon Musk sitter nära – Trump har tillsatt Murphy efter att Musk haft en roll i Department of Government Efficiency (DOGE).
Berulis visselblåsning är att DOGE (Musk's department) "may have caused significant security breach". Det är inte bara en "konspirationsteori" – det är en direkt koppling mellan Musk/DOGE och NLRB-systemen. När du sedan säger att Durham-rapporten "ändstation" för Rysslandsfrågan, missar du att Durham bara kritiserade FBI:s underlag men inte uteslöt alla ryska kopplingar.
Elbilist sedan 2014
-
Autonom
- Teslaägare
Jag tror mer på utredningar från två stabila amerikanska institutioner (utan inflytande från Trump) som säger att visselblåsningen är falsk, än en organisation som systematiskt backat falska visselblåsare.
Det finns andra organisationer som backar visselblåsare som kommer med verifierbara påståenden, alla som påstår sig vara visselblåsare är inte det.
Lite reality check:
Inspector General hos NLRB (National Labour Relation Boards) är Ruth Blevins som utsågs av Joe Biden 2024.
GAO (Government Accountability Office) som också debunkade Berulis tillhör inte the executive branch, utan tillhör the legislative branch.
Sedan har Hillary Clintons desinformation har svårt att dö i filterbubblorna. "Smakade ärtsoppan gott?" (Erik XIV)
Det finns andra organisationer som backar visselblåsare som kommer med verifierbara påståenden, alla som påstår sig vara visselblåsare är inte det.
Lite reality check:
Inspector General hos NLRB (National Labour Relation Boards) är Ruth Blevins som utsågs av Joe Biden 2024.
GAO (Government Accountability Office) som också debunkade Berulis tillhör inte the executive branch, utan tillhör the legislative branch.
Sedan har Hillary Clintons desinformation har svårt att dö i filterbubblorna. "Smakade ärtsoppan gott?" (Erik XIV)
-
Klintan
- Teslaägare
Det är ingen som säger att det som Berulis redogör för i https://whistlebloweraid.org/wp-content ... bits.s.pdf inte har inträffat. Det de säger är att de inte kunnat hitta något olagligt.
Sedan tolkas det av Musk och andra som falskt. Musk driver på hatstormen.
Var Hillary kommer in i det hela hänger jag inte med på?
Sedan tolkas det av Musk och andra som falskt. Musk driver på hatstormen.
Var Hillary kommer in i det hela hänger jag inte med på?
Elbilist sedan 2014
-
Autonom
- Teslaägare
Fundera lite, "the senior Government employee did not have a reasonable belief that he was disclosing a violation of law, rule, or regulation" betyder något helt annat än att det inte funnits påståenden om något olagligt.
Sluta påstå att det finns ryska kopplingar till Trump/Elon, som (det debunkade) påståendet om ryska inloggningar, så slipper jag kommentera det.
Om man läser Racket News nyhetsartikel länkad ovan så finns länkarna till Durhams officiella dokument, så kan man själv se att "kritiserade FBI:s underlag" är en absurt förskönande beskrivning, utan hela Rysslands-cirkusen var en fabrikation från början till slut, initierad av Hillary Clinton, och kokades ursprungligen ihop för att sänka Jeb Bush, innan det blev klart att Trump skulle bli nominerad, och fabrikationen riktades om mot honom.
Så dessa påståenden om kopplingar mellan Ryssland och Trump/Elon signalerar bara lurad för mig.
Sluta påstå att det finns ryska kopplingar till Trump/Elon, som (det debunkade) påståendet om ryska inloggningar, så slipper jag kommentera det.
Om man läser Racket News nyhetsartikel länkad ovan så finns länkarna till Durhams officiella dokument, så kan man själv se att "kritiserade FBI:s underlag" är en absurt förskönande beskrivning, utan hela Rysslands-cirkusen var en fabrikation från början till slut, initierad av Hillary Clinton, och kokades ursprungligen ihop för att sänka Jeb Bush, innan det blev klart att Trump skulle bli nominerad, och fabrikationen riktades om mot honom.
Så dessa påståenden om kopplingar mellan Ryssland och Trump/Elon signalerar bara lurad för mig.
-
Klintan
- Teslaägare
Poängen missas i diskussionen. Utredningens uttalande om att "the senior Government employee did not have a reasonable belief" betyder inte att incidenten inte inträffade, det betyder bara att det inte bedömdes som olagligt. Men om DOGE exfiltrerade data ur NLRB-system utan tillstånd är det olagligt per federala dataskyddslag, och om ryska inloggningsförsök skedde med korrekta credentials som DOGE skapade är det en national security-incident.
Vad som faktiskt är känt:
DOGE-konton skapades och raderades i NLRB:s Azure-miljö - detta finns i loggar
Ryska inloggningsförsök stoppades där de hade rätt användarnamn och lösenord
NLRB säger "no breach occurred", men loggarna visar att något skedde
Musk kritiserar och kallar whistleblower för "fake" - detta skapar hatstorm mot Berulis
Kopplingen till Elon/Musk är inte konspiration:
Berulis är IT-personal vid NLRB och allegations är specifikt att DOGE (Musk's Department of Government Efficiency) skapade säkerhetsincidenten
Musk driver på hatstormen genom att kalla whistleblower för fake
SpaceX har rättslig konflikt med NLRB - tidigare anklagade NLRB Musk för "unfair retaliation", nu säger NLRB "no jurisdiction" över SpaceX
Durham/Hillary/Jeb Bush är irrelevant för detta ärende. Berulis handlar om DOGE:s dataexfiltration och ryska inloggningsförsök efter DOGE-åtkomst, inte om 2016-val eller partipolitik.
Om man vill diskutera Berulis seriöst: frågan borde vara varför NLRB nu säger "no jurisdiction" över SpaceX när de tidigare hade anklagat Musk för olagligt agerande
Vad som faktiskt är känt:
DOGE-konton skapades och raderades i NLRB:s Azure-miljö - detta finns i loggar
Ryska inloggningsförsök stoppades där de hade rätt användarnamn och lösenord
NLRB säger "no breach occurred", men loggarna visar att något skedde
Musk kritiserar och kallar whistleblower för "fake" - detta skapar hatstorm mot Berulis
Kopplingen till Elon/Musk är inte konspiration:
Berulis är IT-personal vid NLRB och allegations är specifikt att DOGE (Musk's Department of Government Efficiency) skapade säkerhetsincidenten
Musk driver på hatstormen genom att kalla whistleblower för fake
SpaceX har rättslig konflikt med NLRB - tidigare anklagade NLRB Musk för "unfair retaliation", nu säger NLRB "no jurisdiction" över SpaceX
Durham/Hillary/Jeb Bush är irrelevant för detta ärende. Berulis handlar om DOGE:s dataexfiltration och ryska inloggningsförsök efter DOGE-åtkomst, inte om 2016-val eller partipolitik.
Om man vill diskutera Berulis seriöst: frågan borde vara varför NLRB nu säger "no jurisdiction" över SpaceX när de tidigare hade anklagat Musk för olagligt agerande
Elbilist sedan 2014