Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?
Moderator: Redaktion
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Heart Aerospace ett svenskt Tesla inom elflyget?
Det är så mycket meck med flyg, säkerhetskontroll, boarding, man måste ha marginaler och landar nästan alltid så det behövs transfer.
Stockholm-göteborg är typexempel på när det går fortare att åka tåg, från centralort till centralort går det fortare och är oavbruten resa så man kan jobba ostört.
Det finns förstås exempel på motsatsen med.
Skolflyg är väl perfekt tillämpning för el?
Stockholm-göteborg är typexempel på när det går fortare att åka tåg, från centralort till centralort går det fortare och är oavbruten resa så man kan jobba ostört.
Det finns förstås exempel på motsatsen med.
Skolflyg är väl perfekt tillämpning för el?
Model Y LR AWD 2022
-
HenrikC
Det är inte så lätt att bygga små trafikflygplan. Ett av få exempel på senare tid är Tecnam P2012. 9 passagerare och 1 eller 2 piloter, d.v.s. totalt 11 sittplatser. Planet är lätt, bara 2400 kg tomt och 3700 kg med bränsle och passagerare.
Planet drivs av två stycken Lycoming 540 på 375 hk som helst vill ha blyad bensin. De väger 200 kg/st. Om vi är generösa så tar planet 200 kg bensin när det har passagerare. Alltså har vi totalt 2 x 200 + 200 kg för motorer och bränsle att spela med om vi vill konvertera till eldrift. Om elmotorerna med kringutrustning väldigt optimistiskt antas väga 20 kg vardera så återstår 560 kg till batteriet.
Om vi lågt räknat antar 50% motorpådrag vid planflykt så behövs 280 kW eleffekt. Med 30 minuters flygtid plus 30 minuter reserv så skulle batteriet behöva vara på 280 kWh men bara väga 560 kg. Jag vill ha ett sådant batteri!
Planet drivs av två stycken Lycoming 540 på 375 hk som helst vill ha blyad bensin. De väger 200 kg/st. Om vi är generösa så tar planet 200 kg bensin när det har passagerare. Alltså har vi totalt 2 x 200 + 200 kg för motorer och bränsle att spela med om vi vill konvertera till eldrift. Om elmotorerna med kringutrustning väldigt optimistiskt antas väga 20 kg vardera så återstår 560 kg till batteriet.
Om vi lågt räknat antar 50% motorpådrag vid planflykt så behövs 280 kW eleffekt. Med 30 minuters flygtid plus 30 minuter reserv så skulle batteriet behöva vara på 280 kWh men bara väga 560 kg. Jag vill ha ett sådant batteri!
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Precis, 50% är rätt lågt räknat och då får man ingen vidare cruise speed. Normalt brukar man ligga på 70-75% på såna här flygplan.HenrikC skrev: ↑28 maj 2025 22:00Det är inte så lätt att bygga små trafikflygplan. Ett av få exempel på senare tid är Tecnam P2012. 9 passagerare och 1 eller 2 piloter, d.v.s. totalt 11 sittplatser. Planet är lätt, bara 2400 kg tomt och 3700 kg med bränsle och passagerare.
Om vi lågt räknat antar 50% motorpådrag vid planflykt så behövs 280 kW eleffekt. Med 30 minuters flygtid plus 30 minuter reserv så skulle batteriet behöva vara på 280 kWh men bara väga 560 kg. Jag vill ha ett sådant batteri!![]()
Den normala powersettingen för bästa fuel-economy är ofta runt ~55% så mer än ditt exempel.
Elmotorer väger betydligt mer ön 20 kg, en Tesla model S-motor väger ~70 pounds (~30kg) men till det kommer invertern, kylsystem etc. Motorerna ska dessutom vara tilltagna för att kunna leverera ~200kW kontinuerligt för att kunna flyga med den kärrans normala cruise speed.
Tror inte vi kommer under 100kg per motor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Man har flyttat Heart aerospace till USA, och trots att hemsidan pratar om första flyg ingen med första testflygplanet som ska ske 2024 så har det inte skett än.
News-avdelningen på hemsidan handlar mest om nyanställda personer och inken-tinken om något som har med flyg att göra.
Tidsplanen har vi diskuterat i någon av de andra trådarna, som fullständigt orealistisk.
Eftersom inget ser ut att gå märkbart framåt kommer de ha svårt att ens klara de tidsplaner jag angett innan (hur länge det tar att ta fram ett konventionellt nytt flygplan) dvs att saker snarare tar mer än 10 år och inte 3 som Heart tror.
Min gissning är att det rinner ut i sanden. Det är inte det jag hoppas med det jag gissar.
News-avdelningen på hemsidan handlar mest om nyanställda personer och inken-tinken om något som har med flyg att göra.
Tidsplanen har vi diskuterat i någon av de andra trådarna, som fullständigt orealistisk.
Eftersom inget ser ut att gå märkbart framåt kommer de ha svårt att ens klara de tidsplaner jag angett innan (hur länge det tar att ta fram ett konventionellt nytt flygplan) dvs att saker snarare tar mer än 10 år och inte 3 som Heart tror.
Min gissning är att det rinner ut i sanden. Det är inte det jag hoppas med det jag gissar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Som blivande GA-pilot (utbildar mig just nu för PPL-licens) så tycker jag att det är väldigt tråkigt att de lade ner sin utveckling här i Sverige. Hade varit enormt kul om ett svenskt företag kunde ta på sig elektrifieringen av GA-flygplan.
Indirekt så blev deras nedläggning/flytt även den bidragande orsaken till att kommunen och Castellum lade ner Säve flygplats (där Heart hade sin utveckling och testning).
Indirekt så blev deras nedläggning/flytt även den bidragande orsaken till att kommunen och Castellum lade ner Säve flygplats (där Heart hade sin utveckling och testning).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Känns lite som Heart sökte en godtagbar anledning att få lämna Säve och Göteborg efter att ha fått en massa olika ekonomiska stöd.martinot skrev: ↑04 jun 2026 23:55Som blivande GA-pilot (utbildar mig just nu för PPL-licens) så tycker jag att det är väldigt tråkigt att de lade ner sin utveckling här i Sverige. Hade varit enormt kul om ett svenskt företag kunde ta på sig elektrifieringen av GA-flygplan.
För att kunna genomföra de planerade provflygningarna behövde rullbanan förlängas och de hinderfria ytorna längs banan breddas. Det var fullt möjligt på Säve men det skulle naturligtvis kosta en slant. Heart förutsatte att Castellum skulle ta denna kostnad. När Castellum sa nej till detta annonserade Heart sin flytt omedelbart utan att till synes ha någon plan för vart de skulle flytta.
Trist historia men det är lite Peter-Carlsson-varning kring Hearts VD och denna gröna satsning. Inte så konstigt egentligen med tanke på att han har just Peter Carlsson som rådgivare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
AAKEE
- Teslaägare
Det är lite intressant att man valde Säve redan från början.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jun 2026 10:00Känns lite som Heart sökte en godtagbar anledning att få lämna Säve och Göteborg efter att ha fått en massa olika ekonomiska stöd.martinot skrev: ↑04 jun 2026 23:55Som blivande GA-pilot (utbildar mig just nu för PPL-licens) så tycker jag att det är väldigt tråkigt att de lade ner sin utveckling här i Sverige. Hade varit enormt kul om ett svenskt företag kunde ta på sig elektrifieringen av GA-flygplan.
För att kunna genomföra de planerade provflygningarna behövde rullbanan förlängas och de hinderfria ytorna längs banan breddas. Det var fullt möjligt på Säve men det skulle naturligtvis kosta en slant. Heart förutsatte att Castellum skulle ta denna kostnad. När Castellum sa nej till detta annonserade Heart sin flytt omedelbart utan att till synes ha någon plan för vart de skulle flytta.
Trist historia men det är lite Peter-Carlsson-varning kring Hearts VD och denna gröna satsning. Inte så konstigt egentligen med tanke på att han har just Peter Carlsson som rådgivare.
Jag flög en Hkp10 Superpuma (H96) till Säve/Aeroseum tidigt 2015 för pensionering av den individen.
Redan då hade sista flygbolaget lämnat Säve för att man hade dömt ut rullbanan och att den inte skulle fixas (vi fick lite föreläsning när vi var där). Från det året var det enbart allmänflyg och blåljusflyg som skulle vara kvar.
Heart Aerospace bildades 2018, right?
Det borde ha vart uppenbart redan 2015-16 att man inte kommer kunna flyga något annat än General Aviation/småflygplan och att det inte var en lämplig plats om man inte var beredd att lägga en miljard på upprustning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Var inte tanken att Heart även skulle ta fram lite större GA-plan, eller var det enbart mindre trafikflygplan som de hade i deras affärsplan?AAKEE skrev: ↑05 jun 2026 13:51Det är lite intressant att man valde Säve redan från början.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jun 2026 10:00Känns lite som Heart sökte en godtagbar anledning att få lämna Säve och Göteborg efter att ha fått en massa olika ekonomiska stöd.martinot skrev: ↑04 jun 2026 23:55Som blivande GA-pilot (utbildar mig just nu för PPL-licens) så tycker jag att det är väldigt tråkigt att de lade ner sin utveckling här i Sverige. Hade varit enormt kul om ett svenskt företag kunde ta på sig elektrifieringen av GA-flygplan.
Jag flög en Hkp10 Superpuma (H96) till Säve/Aeroseum tidigt 2015 för pensionering av den individen.
Redan då hade sista flygbolaget lämnat Säve för att man hade dömt ut rullbanan och att den inte skulle fixas (vi fick lite föreläsning när vi var där). Från det året var det enbart allmänflyg och blåljusflyg som skulle vara kvar.
Det borde ha vart uppenbart redan 2015-16 att man inte kommer kunna flyga något annat än General Aviation/småflygplan och att det inte var en lämplig plats om man inte var beredd att lägga en miljard på upprustning.
Men ja, de borde känt till dessa förutsättningar/begränsningar redan då som du är inne på. Finns en del märkligheter i hela denna historien, tyvärr (precis som med NV).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
AAKEE
- Teslaägare
Bara trafikkärror vad jag minns i vart fall.martinot skrev: ↑05 jun 2026 13:59Var inte tanken att Heart även skulle ta fram lite större GA-plan, eller var det enbart mindre trafikflygplan som de hade i deras affärsplan?AAKEE skrev: ↑05 jun 2026 13:51Det är lite intressant att man valde Säve redan från början.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jun 2026 10:00Känns lite som Heart sökte en godtagbar anledning att få lämna Säve och Göteborg efter att ha fått en massa olika ekonomiska stöd.martinot skrev: ↑04 jun 2026 23:55Som blivande GA-pilot (utbildar mig just nu för PPL-licens) så tycker jag att det är väldigt tråkigt att de lade ner sin utveckling här i Sverige. Hade varit enormt kul om ett svenskt företag kunde ta på sig elektrifieringen av GA-flygplan.
Men ja, de borde känt till dessa förutsättningar/begränsningar redan då som du är inne på. Finns en del märkligheter i hela denna historien, tyvärr (precis som med NV).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Det kanske borde startas en flygtråd (eller kanske finns)?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
bat
- Teslaägare
De rullade ju faktiskt på taxi banan för några dagar sedan
Så var nu inte för orättvisa mot dem
Så var nu inte för orättvisa mot dem
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nja... viktbegränsningen som infördes på banan på Säve var inget hinder för Hearts del. Deras planerade kärror väger betydligt mindre än så.AAKEE skrev: ↑05 jun 2026 13:51Det är lite intressant att man valde Säve redan från början.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jun 2026 10:00Känns lite som Heart sökte en godtagbar anledning att få lämna Säve och Göteborg efter att ha fått en massa olika ekonomiska stöd.martinot skrev: ↑04 jun 2026 23:55Som blivande GA-pilot (utbildar mig just nu för PPL-licens) så tycker jag att det är väldigt tråkigt att de lade ner sin utveckling här i Sverige. Hade varit enormt kul om ett svenskt företag kunde ta på sig elektrifieringen av GA-flygplan.
Upprustningen som krävdes för Hearts provflygningar var förlängning av banan och breddning av de hinderfria ytorna på båda sidorna av rullbaban. Banans bärighet behövde inte åtgärdas.
Det handlade inte om några gigantiska summor egentligen eftersom förlängningen av banan redan fanns men var avstängd, men ingen ville ta kostnaden.
Det märkliga var att flygplatsen/Castellum redan byggt nya hangarer för att flytta GA och flytta tankanläggningen för att frigöra yta för Hearts nya stora hangar. Sedan kom beskedet att Heart skulle flytta när inte Castellum och/eller kommunen tog kostnaden för ombyggnaden av rullbanan.
Då blev det spiken i kistan för Säve flygplats och nu finns bara blåljusflyget kvar.
Nu har Zeekrs testverksamhet flyttat in i de gamla GA hangarerna.
Tror det är närheten till Chalmers (som är/var djupt involverade i Heart) och att Chalmers flygklubb redan var på Säve som är orsaken till att Heart hamnade på Säve från början.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Lite off topic men:
Mycket förvånande var att dåvarande flygplatsägaren Säve år 2014/2015 nämnde en rejäl prislapp, kvarts miljard om jag minns rätt, för att fixa banan på Säve.
Enligt säkra källor har kostnad för ca 2 km bana på förberedd mark (träd nedsågade etc etc) varit klart (!!) under 100 mkr på tidigare flygplats i Sverige. Verkar helt klart som man blåste upp prislappen för fix av banan på Säve, med syfte att få bort linjefart och att koncentrera all göteborgstrafik till Landvetter.
I nästa steg medgav inte Landvetters nya miljötillstånd utökad trafik som ansöktes om utan omfattande och mycket kostsamma uppgraderingar av avrinning etc. Dessa har ännu inte genomförts enligt säker källa och prislappen är med stor sannolikhet högre än att fixa banan på Säve.
Flygplatsägaren Landvetter valde att inte uppgradera enligt det övre maxtaket i miljötillståndet varför man knappast kan utveckla trafiken där så som man hade tänkt från början. Klart billigaste lösningen i Göteborg hade så klart varit att renovera banan på Säve.
Mycket förvånande var att dåvarande flygplatsägaren Säve år 2014/2015 nämnde en rejäl prislapp, kvarts miljard om jag minns rätt, för att fixa banan på Säve.
Enligt säkra källor har kostnad för ca 2 km bana på förberedd mark (träd nedsågade etc etc) varit klart (!!) under 100 mkr på tidigare flygplats i Sverige. Verkar helt klart som man blåste upp prislappen för fix av banan på Säve, med syfte att få bort linjefart och att koncentrera all göteborgstrafik till Landvetter.
I nästa steg medgav inte Landvetters nya miljötillstånd utökad trafik som ansöktes om utan omfattande och mycket kostsamma uppgraderingar av avrinning etc. Dessa har ännu inte genomförts enligt säker källa och prislappen är med stor sannolikhet högre än att fixa banan på Säve.
Flygplatsägaren Landvetter valde att inte uppgradera enligt det övre maxtaket i miljötillståndet varför man knappast kan utveckla trafiken där så som man hade tänkt från början. Klart billigaste lösningen i Göteborg hade så klart varit att renovera banan på Säve.
M3 LR 2023
-
AAKEE
- Teslaägare
Det var en viktbergänsning (nedklassning av banans bärighet) som fick den sista reguljära trafiken att lämna Säve. Problemet var marken under så envart asfaltering hade inte hjälpt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jun 2026 18:17Nja... viktbegränsningen som infördes på banan på Säve var inget hinder för Hearts del. Deras planerade kärror väger betydligt mindre än så.
Följden blev att man kortade banan från de ~ 2 km de alltid haft från den gamla goda militära tiden till runt 1km. (Har inte exakt koll, men den blev ca 1000m strax efter att reguljära flyget lämnade.)
1000 m är med all säkerhet inte tillräckligt för att operera tester med Heart Aerospace kärra.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja det var en nedklassning på bärigheten av banan precis som jag skrev tidigare. Men bärigheten var fortfarande fullt tillräcklig för Hearts planerade flygplan.AAKEE skrev: ↑06 jun 2026 03:58Det var en viktbergänsning (nedklassning av banans bärighet) som fick den sista reguljära trafiken att lämna Säve. Problemet var marken under så envart asfaltering hade inte hjälpt.Nicke Nyfiken skrev: ↑05 jun 2026 18:17Nja... viktbegränsningen som infördes på banan på Säve var inget hinder för Hearts del. Deras planerade kärror väger betydligt mindre än så.
Följden blev att man kortade banan från de ~ 2 km de alltid haft från den gamla goda militära tiden till runt 1km. (Har inte exakt koll, men den blev ca 1000m strax efter att reguljära flyget lämnade.)
1000 m är med all säkerhet inte tillräckligt för att operera tester med Heart Aerospace kärra.
Banan blev 1240 meter efter man kortat av den.
Avkortningen hade ingenting med bärigheten att göra. Det var helt och hållet av politiska skäl den kortades av.
När flygplatsägarna staten (Swedavia) och kommunen (Göteborg) sålde bort flygplatsen till Serneke ville man gardera sig från konkurrens mot Landvetter. Därför ändrades drifttillståndet att bara omfatta en bana som var 1240 meter som längst.
Alla visste, inkl. Serneke, att det inte behövdes några fantasisummor på en halv miljard eller mer för att få rullbanan i skick för att återuppta reguljär trafik med B737 och A320 som tidigare. Därför kortades banan av.
När sedan Castellum köpte flygplatsen av Serneke började man titta på att återta hela banans längd för att Heart skulle kunna provflyga sina planerade flygplan. Men det föll på att man inte kunde komma överens om kostnaderna.
Det ligger väldigt mycket politik bakom stängningen av Säve flygplats. Banans bärighetsproblem är bara ett svepskäl för att flytta den kommersiella trafiken till Landvetter så Svedavia slapp driva 2 flygplatser i Göteborg.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Helt riktigt.airdrive skrev: ↑05 jun 2026 22:40Lite off topic men:
Att man tog i från tårna gällande kostnaden att fixa bärighetsproblemet på Säve var att ägaren Svedavia och kommunen ville stänga Säve och flytta all kommersiell trafik till Landvetter som också ägs av Svedavia.
Bärighetsproblemet var bara ett svepskäl egentligen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015