Exakt. Märkesforum tenderar att försvara sitt favoritmärke. Det var ungefär hela min poäng från början.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 23:45Hur tror du det är på ett BMW-forum?Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14![]()
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
Electron
Re: BMW iX3
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
BrooklynS
- Teslaägare
Det är väl ingen som på allvar påstått att Tesla Y är bättre än iX3?
Om man nu inte är autistisk och tror att det var det min ”förbrukningssiffra” handlade om.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om man nu inte är autistisk och tror att det var det min ”förbrukningssiffra” handlade om.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
Jossi
- Teslaägare
På Panoramic Vision, första dagen/dagarna så hade jag BMW-loggan i mitten där Voice Assistenten är som default. Nu hittar jag inte hur jag kan få tillbaka loggan? Kan placera alla widgets där men hittar inte loggan? Var tusen gånger snyggare att ha loggan än den där AI-skiten.
BMW IX3 2026
-
Freez
- Teslaägare
Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14Detta är ju trots allt ett Teslaforum, även om många låtsas något annat.Electron skrev: ↑06 jun 2026 21:52Japp, och min poäng som uppenbarligen också var svårfångad är att Tesla-skämt kräver tre stycken förklaringar och ett försvarstal, medan alla andra märken bara får ta skämtet och gå vidareBrooklynS skrev: ↑06 jun 2026 19:13Ironi är svårt i text…Electron skrev:
Som ni Tesla fan boys sagt tidigare: Sådana här kommentarer hör inte hemma här.
Men som alltid, är det någon som säger en aning negativt teslur dååå blir det gnäll och grin
Poängen som uppenbarligen var för svårfångad var att en icke representativ förbrukning är just icke representativ…
Jag gillar för övrigt BMW iX3, liksom MB GLC. Europa behöver denna utveckling!
Skickat från min iPhone med Tapatalk![]()
![]()
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Freez
- Teslaägare
Fullt rimligt med så låga farter och så stort batteri som BMWn har. Tesla MY LR AWD kom 652 km i förra årets test, +11% jmft med WLTP.macky skrev: ↑04 jun 2026 15:58Bra räckvidd får man säga! 78 mil i verkligheten.
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... =234741660
Enligt testet har IX3 har 13% högre förbrukning per mil än ovan MY. 14,2 vs 12,6.
Här kan ni söka fram alla bilar och tester från NAF.
https://www.naf.no/bilguiden
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Nect
- elbilist
BMW loggan är AI assistenten, när assistenten har visats och inte gjort något på ett tag så byts ikonen/loggan ut mot BMW-logganJossi skrev: ↑07 jun 2026 08:24På Panoramic Vision, första dagen/dagarna så hade jag BMW-loggan i mitten där Voice Assistenten är som default. Nu hittar jag inte hur jag kan få tillbaka loggan? Kan placera alla widgets där men hittar inte loggan? Var tusen gånger snyggare att ha loggan än den där AI-skiten.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
Holve
- Teslaägare
-
Jossi
- Teslaägare
Aaaaah...haha fattar! Då kan jag väl leva med den fula smileyn en stund då.Nect skrev: ↑07 jun 2026 10:09BMW loggan är AI assistenten, när assistenten har visats och inte gjort något på ett tag så byts ikonen/loggan ut mot BMW-logganJossi skrev: ↑07 jun 2026 08:24På Panoramic Vision, första dagen/dagarna så hade jag BMW-loggan i mitten där Voice Assistenten är som default. Nu hittar jag inte hur jag kan få tillbaka loggan? Kan placera alla widgets där men hittar inte loggan? Var tusen gånger snyggare att ha loggan än den där AI-skiten.![]()
BMW IX3 2026
-
Electron
Teslaforumet har alltså en sektion för ”Elektriska fordon” dvs där vi kan diskutera andra bilmärken och ändå blir Tesla fanboys upprörda när någon skojar om Tesla i en BMW-tråd. FascinerandeFreez skrev: ↑07 jun 2026 08:42Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
mussla
- Teslaägare
Uttrycket ”Tesla fanboys” kan ju hjälpa till att engagera. För övrigt innehåller denna tråd jämförelser med Tesla där Tesla tillskrivs sämre egenskaper än vad de har. Sånt engagerar rätteligen också. Vi vill väl att spekulanter på bilar får rättvis information.Electron skrev: ↑07 jun 2026 11:00Teslaforumet har alltså en sektion för ”Elektriska fordon” dvs där vi kan diskutera andra bilmärken och ändå blir Tesla fanboys upprörda när någon skojar om Tesla i en BMW-tråd. FascinerandeFreez skrev: ↑07 jun 2026 08:42Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.![]()
![]()
Jag hoppas att BMW har gjort en fullträff. Det vore bra med starka europeiska tillverkare så att det finns annat än kinesiska och amerikanska dito att välja på. Om den är bättre än Tesla är upp till köparen att avgöra. Alla värdesätter inte heller samma sak. Om det vore så hade vi endast haft en (1) bilmodell att välja på. För om det endast hade funnits en bil som var bäst, varför skulle någon köpa något annat.
Model Y LR AWD -24
-
Electron
Jag gillar att min lilla kommentar om Tesla fanboys nu har lett till en djup filosofisk diskussion om bilmarknaden, konkurrens och konsumentbeteenden.mussla skrev: ↑07 jun 2026 11:11Uttrycket ”Tesla fanboys” kan ju hjälpa till att engagera. För övrigt innehåller denna tråd jämförelser med Tesla där Tesla tillskrivs sämre egenskaper än vad de har. Sånt engagerar rätteligen också. Vi vill väl att spekulanter på bilar får rättvis information.Electron skrev: ↑07 jun 2026 11:00Teslaforumet har alltså en sektion för ”Elektriska fordon” dvs där vi kan diskutera andra bilmärken och ändå blir Tesla fanboys upprörda när någon skojar om Tesla i en BMW-tråd. FascinerandeFreez skrev: ↑07 jun 2026 08:42Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14
Detta är ju trots allt ett Teslaforum, även om många låtsas något annat.![]()
![]()
Jag hoppas att BMW har gjort en fullträff. Det vore bra med starka europeiska tillverkare så att det finns annat än kinesiska och amerikanska dito att välja på. Om den är bättre än Tesla är upp till köparen att avgöra. Alla värdesätter inte heller samma sak. Om det vore så hade vi endast haft en (1) bilmodell att välja på. För om det endast hade funnits en bil som var bäst, varför skulle någon köpa något annat.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
bmwixxdrive50
Det som jag tycker är irriterande med Tesla-fans är att målstolparna hela tiden flyttas.
Förr kunde man inte sätta laddnivå på en del elbilar men man kunde det på Tesla. Då var det jättebra att brukaren av bilen hade valfrihet. Nu kan man tydligen välja laddkurva på Neue Klasse. Då är det helt plötsligt dumt att lägga så många val på användaren...
Dvs samma grundfråga men olika utfall beroende på var Tesla råkar stå.
När Tesla ledde laddnings- och räckviddsracet så var det en jättestor konkurrensfördel. Nu när de inte gör det så är det helt plötsligt inte hela världen. Huvudsaken är att bilen drar lite el...
Och så det här med att småsaker som Tesla är ensamma om helt plötsligt blir deal breakers. Typ enpedalsbackning. Men man saknar aldrig saker som är skitbra från andra tillverkare. Det är bara dumt och onödigt... Typ Hud, elektriskt utfällbar dragkrok, bakaxelstyrning...
Det blir aldrig samma sak mellan typ BMW och Mercedes eftersom produkterna liknar varandra mycket mer. Folk fattar det. Rivaliteten är mer lekfull och skämtsam. "Gubbe i keps", "blinkersolja" osv. Tesla-folket är något helt annat.
Den stora rivaliteten inom BMW-kretsar är fortfarande fossilt vs elektriskt.
Förr kunde man inte sätta laddnivå på en del elbilar men man kunde det på Tesla. Då var det jättebra att brukaren av bilen hade valfrihet. Nu kan man tydligen välja laddkurva på Neue Klasse. Då är det helt plötsligt dumt att lägga så många val på användaren...
När Tesla ledde laddnings- och räckviddsracet så var det en jättestor konkurrensfördel. Nu när de inte gör det så är det helt plötsligt inte hela världen. Huvudsaken är att bilen drar lite el...
Och så det här med att småsaker som Tesla är ensamma om helt plötsligt blir deal breakers. Typ enpedalsbackning. Men man saknar aldrig saker som är skitbra från andra tillverkare. Det är bara dumt och onödigt... Typ Hud, elektriskt utfällbar dragkrok, bakaxelstyrning...
Det blir aldrig samma sak mellan typ BMW och Mercedes eftersom produkterna liknar varandra mycket mer. Folk fattar det. Rivaliteten är mer lekfull och skämtsam. "Gubbe i keps", "blinkersolja" osv. Tesla-folket är något helt annat.
-
mussla
- Teslaägare
Nu identifierar jag mig inte som ett "tesla fan" och jag känner mig inte träffad av din beskrivning. Trots det så dristar jag mig till att ge några tänkbara förklaringar.bmwixxdrive50 skrev: ↑07 jun 2026 12:14Det som jag tycker är irriterande med Tesla-fans är att målstolparna hela tiden flyttas.
Vad det gäller laddtid: Det är naturligtvis bra ju fortare bilen kan laddas. Det skapar möjlighet att göra laddstopp mer fritt. Om målstolpen har flyttats här så skedde det före min tid men jag kan tänka mig att det var ett större problem förut när batterierna var mindre och verkligen laddade långsamt (Tänk Renault Zoe, Nissan Leaf e.t.c). Om det tar 20 minuter eller tio minuter att ladda är inte en lika stor sak som om det tar 50 eller 20 minuter att ladda. Här kan man argumentera att den lägsta nivån är rätt ok för de flesta.
Det finns ett antal trådar på detta forum om saker som saknas på Tesla. Däribland elektrisk dragkrok. Jag har personligen gjort ett antal inlägg om just dragkroken.
Det jag efterlyser är en ärlighet i diskussionerna. Trådarna blir snabbt bara gräl. Kul för vissa kanske men mindre kul för de som faktiskt vill diskutera sakfrågorna.
Model Y LR AWD -24
-
Freez
- Teslaägare
Intressant test
”Förväntningarna på BMW:s nya plattform ”Neue Klasse” har varit skyhöga. Men i ett nytt test från Carwow står en annan bil som den verkliga vinnaren. Trots att BMW iX3 är sprillans ny och har mängder med avancerad teknik, har den svårt att vinna över en Tesla Model Y Long Range AWD på flera plan.
Det var inte bara i körglädjen som Tesla vann. Även i de praktiska grenarna briljerade Tesla. Den nya BMW:n lyckades inte matcha Teslas rymlighet.
– Det är som att sitta i en limousine jämfört med BMW:n, säger Mat Watson när han sätter sig i Teslans baksäte.”
https://carup.se/ovantat-resultat-nar-n ... ter-tesla/
”Förväntningarna på BMW:s nya plattform ”Neue Klasse” har varit skyhöga. Men i ett nytt test från Carwow står en annan bil som den verkliga vinnaren. Trots att BMW iX3 är sprillans ny och har mängder med avancerad teknik, har den svårt att vinna över en Tesla Model Y Long Range AWD på flera plan.
Det var inte bara i körglädjen som Tesla vann. Även i de praktiska grenarna briljerade Tesla. Den nya BMW:n lyckades inte matcha Teslas rymlighet.
– Det är som att sitta i en limousine jämfört med BMW:n, säger Mat Watson när han sätter sig i Teslans baksäte.”
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Freez
- Teslaägare
Även BMW forumet har en tråd för övriga bilmärken. Än mer fascinerande att BMW fanboys hänger i ett Tesla forumElectron skrev: ↑07 jun 2026 11:00Teslaforumet har alltså en sektion för ”Elektriska fordon” dvs där vi kan diskutera andra bilmärken och ändå blir Tesla fanboys upprörda när någon skojar om Tesla i en BMW-tråd. FascinerandeFreez skrev: ↑07 jun 2026 08:42Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.![]()
![]()
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
bmwixxdrive50
Tack för att du exemplifierar. Av alla tiotals tester väljer du att fokusera på den enda som föredrar Teslan...Freez skrev: ↑07 jun 2026 13:02Intressant test
Det är väl ingen som länkar till tester som har iX3 som vinnare i trådar om Model Y?
-
bmwixxdrive50
Det är för att det inte finns några sådana på samma sätt som det gör i Teslas fall.Freez skrev: ↑07 jun 2026 13:09Även BMW forumet har en tråd för övriga bilmärken. Än mer fascinerande att BMW fanboys hänger i ett Tesla forumElectron skrev: ↑07 jun 2026 11:00Teslaforumet har alltså en sektion för ”Elektriska fordon” dvs där vi kan diskutera andra bilmärken och ändå blir Tesla fanboys upprörda när någon skojar om Tesla i en BMW-tråd. FascinerandeFreez skrev: ↑07 jun 2026 08:42Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14
![]()
![]()
-
Electron
Om man blir BMW fanboy av att skriva i en BMW-tråd på ett Teslaforum, då kanske uttrycket Tesla fanboy inte var så långt borta ändåFreez skrev: ↑07 jun 2026 13:09Även BMW forumet har en tråd för övriga bilmärken. Än mer fascinerande att BMW fanboys hänger i ett Tesla forumElectron skrev: ↑07 jun 2026 11:00Teslaforumet har alltså en sektion för ”Elektriska fordon” dvs där vi kan diskutera andra bilmärken och ändå blir Tesla fanboys upprörda när någon skojar om Tesla i en BMW-tråd. FascinerandeFreez skrev: ↑07 jun 2026 08:42Inte så många eller typ inga som diskuterar Tesla i Sveriges största BMW forum. Kan ju vara något för den som tycker BMW är bäst i världen. https://www.autopower.se/forum/Electron skrev: ↑06 jun 2026 22:50Då vet jag. BMW får diskuteras så länge slutsatsen är att Tesla är bättre.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jun 2026 22:14
![]()
![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Tja, varför starta och ta upp dessa sido-diskussioner, om du tycker de är onödiga?
Förstår faktiskt inte logiken bakom det att själv hela tiden göra en sak som man själv är emot?
Detta till skillnad från att jag har full förståelse för att Tesla inte passar alla, och att iX3 är ett mycket bättre val och bil för många. Det tycker jag inte alls är konstigt eller märkligt.
Nåja, jag brukar inte "nappa" på dessa "beten" (som jag också oftast tycker är totalt OT, infantila och helt onödiga), men var bara en kommentar att det från Tibors och forumets sida inte är något som helst krav att på man måste prata väl om varken Tesla, eller deras bilar. Detta var den enda missuppfattning/felaktiga ryktesspridningen som jag vill rätta till (resten med era märkeskrig/tjafs får ni andra fortsätta med, och är något som jag är totalt ointresserad av).
Men då inte ens detta gick fram, utan att uppleva att få kommenterar som enbart försöker "bråka" mer, så släpper jag detta här. Är inte heller någon fanboy av Tesla, även om jag gillar mycket med de. De tre senaste bilarna vi har skaffat har varit från BMW, och det var jag själv som startat exakt denna tråden en gång i tiden då jag själv gillar BMWs bilar mycket, och speciellt deras elbilar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Smarve
- Teslaägare
Att välja laddnivå i procent är inte samma sak som att strypa laddhastigheten. Tror du inte att många kommer att välja den lägre hastigheten, för att spara batteriet, av rädsla för att det annars ska åldras i förtid, jämfört med en bra BMS som väljer det åt användaren?bmwixxdrive50 skrev: ↑07 jun 2026 12:14Det som jag tycker är irriterande med Tesla-fans är att målstolparna hela tiden flyttas.
2023 MY LR blå/svart 19"
-
Jossi
- Teslaägare
Det går att välja laddkurva.Smarve skrev: ↑07 jun 2026 15:42Att välja laddnivå i procent är inte samma sak som att strypa laddhastigheten. Tror du inte att många kommer att välja den lägre hastigheten, för att spara batteriet, av rädsla för att det annars ska åldras i förtid, jämfört med en bra BMS som väljer det åt användaren?bmwixxdrive50 skrev: ↑07 jun 2026 12:14Det som jag tycker är irriterande med Tesla-fans är att målstolparna hela tiden flyttas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMW IX3 2026
-
Electron
Jag tror egentligen inte problemet är att folk gillar Tesla. Problemet är att vissa verkar ta kritik mot Tesla personligare än kritik mot andra bilmärken.martinot skrev: ↑07 jun 2026 15:07Tja, varför starta och ta upp dessa sido-diskussioner, om du tycker de är onödiga?
Förstår faktiskt inte logiken bakom det att själv hela tiden göra en sak som man själv är emot?
Detta till skillnad från att jag har full förståelse för att Tesla inte passar alla, och att iX3 är ett mycket bättre val och bil för många. Det tycker jag inte alls är konstigt eller märkligt.
Nåja, jag brukar inte "nappa" på dessa "beten" (som jag också oftast tycker är totalt OT, infantila och helt onödiga), men var bara en kommentar att det från Tibors och forumets sida inte är något som helst krav att på man måste prata väl om varken Tesla, eller deras bilar. Detta var den enda missuppfattning/felaktiga ryktesspridningen som jag vill rätta till (resten med era märkeskrig/tjafs får ni andra fortsätta med, och är något som jag är totalt ointresserad av).
Men då inte ens detta gick fram, utan att uppleva att få kommenterar som enbart försöker "bråka" mer, så släpper jag detta här. Är inte heller någon fanboy av Tesla, även om jag gillar mycket med de. De tre senaste bilarna vi har skaffat har varit från BMW, och det var jag själv som startat exakt denna tråden en gång i tiden då jag själv gillar BMWs bilar mycket, och speciellt deras elbilar.
Men vi behöver nog inte vara överens om det heller. Annars hade den här sidodiskussionen varit betydligt kortare
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
ObscureEconomist
Tyvärr inte, camp mode eller dogmode Finns inte. Ryktades väl lite om att det kanske kommer i en uppdatering.
Förövrigt det här forumet är löjligt, senaste tre sidorna är bara off-topic nästan.
BMW iX3 50 xDrive -26
BMW i4 M50 -22
-
Nect
- elbilist
Jag började läsa på detta forum för länge sedan då jag tyckte att det var det bästa forumet som finns gällande elbilar generellt och inte bara Tesla specifikt.
Men för det behöver varken Tesla ägare eller andra ägare klaga på varandra eller deras bilar. Enligt mig så är det lika mycket åt båda hållen.
Gillar man inte Tesla, håll dig borta från de trådarna och vise versa. Finns ingen anledning till spydiga kommentarer. Blir samtidigt trevligare ton på forumet
Dags att sätta punkt för off topic nu? Och låta tråden återigen handla om iX3?
Men för det behöver varken Tesla ägare eller andra ägare klaga på varandra eller deras bilar. Enligt mig så är det lika mycket åt båda hållen.
Gillar man inte Tesla, håll dig borta från de trådarna och vise versa. Finns ingen anledning till spydiga kommentarer. Blir samtidigt trevligare ton på forumet
Dags att sätta punkt för off topic nu? Och låta tråden återigen handla om iX3?
Polestar 2 LRSM -25