Automatisk växling

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414

Automatisk växling

Inlägg av Franz »

Jag är sedan i mars ägare av en Model Y Juniper. Precis som på Model 3 Highland har man plockat bort växelspaken. I början är man ju och fumlar med handen vid där växelspaken brukade vara men man är åtminstone vid ungefär rätt ställe. Efter ytterligare ett tag vänjer man sig mer eller mindre helt. Jag skulle säga att få ägare skulle vilja ha tillbaka växelspaken.

Men... Det kommer mer. De här bilarna har ju automatik växling. "Bilen gissar vart du ska åka och väljer det hållet". Känns det osäkert och öppnar för galna olyckor? Ja, det låter ju onekligen så men fuinktionen är faktiskt väldigt välgjord och intuitiv.

Steg 1 är ju att vi aktiverar funktionen. Det kan man göra här.
20260607_212832.jpg
Sedan fungerar det så att man växlar precis som vanligt på skärmen om man vill men bromspedalen (förutsatt att du satt på dig säkerhetsbältet) blir plötsligt en växelspak när du ska lämna parkeringen. Bilen har lite koll på hur du kom in så genom att trycka ner bromspedalen får du den andra riktningen. Det framgår väldigt tydligt också att det hela sker.

Sedan har vi det lite mer häftiga och det är när du ska navigera i samband med parkeringsplatsen. Har du tänkt på att du vrider ratten åt olika håll beroende på om du ska framåt eller bakåt vid parkeringsförfarandet eller när du lämnar en parkering där det krävs att du behöver växla mellan fram och bak? I de här situationerna dyker det upp två symboler på skärmen. En för broms och en för rattutslag. Säg att du precis har backat ut ur en parkeringsficka och vill åka framåt. Det är två saker du behöver göra. Bromsa och vrida ratten åt andra hållet. För varje del du gör blir de nämnda symbolerna gröna och när båda är uppfyllda växlar bilen (med tydlig feedback) framåt. Efter ett tag sitter det hela i ryggmärgen och man börjar tycka att det är ett misslyckande varje gång man ska växla för hand :lol:
20260607_200143.jpg
Kom ihåg att testa försiktigt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Re: Automatisk växling

Inlägg av leolulz »

Det är en grym grej! När jag första gången hörde om det tänkte jag hur ska det någonsin fungera bra!? Hade aldrig velat ha spak nu, växelväljare sitter nästan på samma ställa som spaken för fingret, de gånger man nu skulle behöva använda den.
Det har funkat 99/100 gånger korrekt för mig.

Tyckte det var lite jobbigt när jag efter 3 veckor fick min Model Y lånebil med spak, satte mig hela tiden och tryckte på bromsen utan att det gick att köra iväg :roll:
M3P -26
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

JAg har inte kollat i min bil, men har bilar _med_ stalk också möjlighet att aktivera autoväxling?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

tor-ake skrev: 11 jun 2026 13:23
JAg har inte kollat i min bil, men har bilar _med_ stalk också möjlighet att aktivera autoväxling?
Tyvärr inte, efter att ha testat automatisk växking på en lånebil så hade jag gärna fortsatt använda det trots att jag har en spak men går av någon anledning inte.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Har ingen Juniper (än) men har testat funktionen vid provkörning och tycker den fungerar bra. Dock gäller det att tima rattvinkeln rätt så man slipper styra med stillastående framhjul. Ska jag växla mellan R -> D så försöker jag göra rätt styrutslag medan jag fortfarande backar för att sedan bromsa. Gillar dock faktiskt spaken i min nuvarande pre-Juniper också. Är mycket trevligt att kunna växla mellan R och D när bilen fortfarande är på rull utan att röra bromsen. Jag rör i stort sett aldrig bromsen under körning annat än när jag växlar från P. Inser att man kan göra detsamma från skärmen på Juniper men föredrar ändå spak.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414

Inlägg av Franz »

tesla newbie skrev: 11 jun 2026 13:55
Har ingen Juniper (än) men har testat funktionen vid provkörning och tycker den fungerar bra. Dock gäller det att tima rattvinkeln rätt så man slipper styra med stillastående framhjul. Ska jag växla mellan R -> D så försöker jag göra rätt styrutslag medan jag fortfarande backar för att sedan bromsa. Gillar dock faktiskt spaken i min nuvarande pre-Juniper också. Är mycket trevligt att kunna växla mellan R och D när bilen fortfarande är på rull utan att röra bromsen. Jag rör i stort sett aldrig bromsen under körning annat än när jag växlar från P. Inser att man kan göra detsamma från skärmen på Juniper men föredrar ändå spak.
Jag förstår din tanke men jag tror du missar lite en del av smidigheten när man är van vid det. Typiskt har du foten vid pedalen redan och händerna på ratten. D.v.s. istället för att släppa ratten med någon hand och potentiellt behöva flytta den en bit touchar du bara med foten. Det är lite det som gör det så trevligt att man liksom inte behöver lägga in det där avbrottet för handrörelsen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Jag har kört 3 år med funktionen och tycker det är väldigt smidigt.
Från början var nog bilen sämre än 50% på välja fram eller back, men sedan 1-2 år gör den oftast rätt (~90% av de där det går avgöra).

BTW, inställningen är per förare. Min fru har manuell (för att hon inte vill ha auto).
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
elbilly

Inlägg av elbilly »

Det funkar helt ok och för det mesta behöver man inte hjälpa till.
Men en vanlig spak hade fortfarande variit mycket bättre och snabbare och 100% korrekt.
Krasche

Inlägg av Krasche »

Har blivit beroende av den här funktionen. Jag behöver inte ens alltid trampa på bromsen för att den ska byta när jag vänder bilen, räcker ofta med att vrida på ratten och släppa gasen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

elbilly skrev: 11 jun 2026 16:33
Men en vanlig spak hade fortfarande variit mycket bättre och snabbare och 100% korrekt.
Jag har S3XY buttons + commander installerad. Med den kan man ställa in så att höger scrollhjul kan användas för att växla. Då tar man bort de sista procenten där automatiken tar fel.
Jag tycker att växling på detta sätt är överlägsen spaken som jag hade i min förra Model 3 och överlägsen alla andra lösningar jag provat. Skulle aldrig vilka byta till vanlig spak.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
elbilly

Inlägg av elbilly »

Niklas Z skrev: 11 jun 2026 16:36
Jag har S3XY buttons + commander installerad. Med den kan man ställa in så att höger scrollhjul kan användas för att växla. Då tar man bort de sista procenten där automatiken tar fel.
Jag tycker att växling på detta sätt är överlägsen spaken som jag hade i min förra Model 3 och överlägsen alla andra lösningar jag provat. Skulle aldrig vilka byta till vanlig spak.
Ser inte vad som är överlägset.
Cool feature om man gillar det men ser inte något som den faktiskt tillför.
Största problem är att den inte alltid gör rätt så man måste alltid verifiera, där förlorar man direkt i hastighet mot att bara flippa din spak.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

elbilly skrev: 11 jun 2026 16:39
Största problem är att den inte alltid gör rätt så man måste alltid verifiera, där förlorar man direkt i hastighet mot att bara flippa din spak.
Överlägsenheten består i att det är bekvämare. Jag har haft körkort sedan tidigt 1980-tal och kört många bilar med traditionella lösningar på växling sedan dess. Inget av det har fungerat lika bra som Highland + S3XY.
elbilly

Inlägg av elbilly »

Niklas Z skrev: 11 jun 2026 16:45
Överlägsenheten består i att det är bekvämare. Jag har haft körkort sedan tidigt 1980-tal och kört många bilar med traditionella lösningar på växling sedan dess. Inget av det har fungerat lika bra som Highland + S3XY.
Bekvämlighet försvinner för mig då man måste stanna upp och kolla at tden gjort rätt innan man fortsätter.
Och om man någon gång behöver göra en snabb 3-punkts vändning på trafikerad väg så kan man vara säker att det inte funkar.
Man känner sig inte så manlig att sitta och swipa på skärmen då. :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

elbilly skrev: 11 jun 2026 16:52
Bekvämlighet försvinner för mig då man måste stanna upp och kolla at tden gjort rätt innan man fortsätter.
Och om man någon gång behöver göra en snabb 3-punkts vändning på trafikerad väg så kan man vara säker att det inte funkar.
Jag swipar aldrig på skärmen, eftersom jag använder scrollhjulet. Dessutom är det inte alls så att jag måste sitta och kolla om den gjort rätt. Det blir ingen paus pga av något sådant.
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Inlägg av leolulz »

elbilly skrev: 11 jun 2026 16:52
Niklas Z skrev: 11 jun 2026 16:45
Man lär sig snabbt vart begränsningarna finns och givetvis kommer det nog alltid finnas någon gång datorn tänker annorlunda än dig. Jag förstår inte vad som skulle vara bättre med en spak, givetvis om man inte kör tesla i vanliga fall kan det kännas off. Men är det sin egna bil man kör dagligen förstår jag inte

Spaken kändes laggig den veckan jag körde spakbil, men kanske var något fel på lånebilen, fick hålla ner spaken 0.5-1sek för att lägga i D.

Sen vet jag inte om det går att påstå att det är mycket manligare att sitta och "slita i spaken" vid en 3-punkts vändning :D
M3P -26