Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lazzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av Lazzo »

Köpte en ny Model Y Juniper under våren och Tesla tog även emot min tidigare Y 2021 i inbyte. Blev lite nyfiken på var den hamnade och kunde då se att den exporterats till Nederländerna via car.info.

Känns sådär att den inte säljs vidare i Sverige med tanke på att jag fick bidrag på 70’ vid inköp och att man gärna sett att sett att begagnade elbilar stannade i landet. Är det fler här som noterat samma sak? Tror ni att priset är högre för en begagnad Y i Nederländerna, eller varför väljer Tesla att exportera den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Inbytt Model Y hamnade i holland

Inlägg av jonasl »

Tesla ser nog Europa som en och samma marknad helt enkelt.

Och extremt mycket begagnade bilar går utomlands. De tre senaste bilarna jag haft rullar numera utomlands. Det är nog svårt att undvika.

Model 3 till Finland efter att ha haft ytterligare en ägare i Sverige.
VW Touran rullade några år till i Sverige men exporterades sedan, vet ej var.
Audi A6 såldes till Polen av nästa ägare efter några år.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2348
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av tor-ake »

Här är en snabb datapunkt - medianpriset utannonserat på blocket och marktplaats, Model Y 2022 5000-8000 mil var idag 381990 resp 37895 EUR motsvarande 413tkr. Skillnad på ca 8% - minus exportkostnad och frakt - exporten bör ha andra skäl än priset på bilarna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av jonasl »

Det låter ju extremt högt, trodde inte vår MY 2022 med 8000 mil under bältet (nästan) skulle gå för under 300k.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2348
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av tor-ake »

Utannonserat pris är ju inte samma som det pris den faktiskt säljs för, ska ju tilläggas. Handlarnas värderingsmetoder blir ju helt bisarra när man som Tesla slashar nybilspriserna, och dessutom helt transparent, inte genom olika snåriga kampanjer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av Daniel R »

Bytte in min 2022 MY för några månader sedan och ser att den fått ny ägare i Stockholm.
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10789
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av Legato »

Hur drar du slutsatsen att Tesla valt att exportera den?

Väldigt många av Teslas inbytesbilar (både Teslor och andra märken) auktioneras och många går på export.

Vi har mest exporterat Polestar, men även lite annat. I vårt fall har de flesta gått till Finland, men även en del Danmark och enstaka till andra EU-länder.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Lazzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna

Inlägg av Lazzo »

Bra poäng - vet ju faktiskt inte hur bilen såldes vidare. Det man kan se via car.info är att senaste ägarebytet var mellan mig och Tesla Sweden och att efter ca 2 månader exporterades bilen och numera ägs av den en privatperson i Nederländerna.