Köpte en ny Model Y Juniper under våren och Tesla tog även emot min tidigare Y 2021 i inbyte. Blev lite nyfiken på var den hamnade och kunde då se att den exporterats till Nederländerna via car.info.
Känns sådär att den inte säljs vidare i Sverige med tanke på att jag fick bidrag på 70’ vid inköp och att man gärna sett att sett att begagnade elbilar stannade i landet. Är det fler här som noterat samma sak? Tror ni att priset är högre för en begagnad Y i Nederländerna, eller varför väljer Tesla att exportera den?
Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Moderator: Redaktion
-
Lazzo
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 09 dec 2021 20:15
Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Inbytt Model Y hamnade i holland
Tesla ser nog Europa som en och samma marknad helt enkelt.
Och extremt mycket begagnade bilar går utomlands. De tre senaste bilarna jag haft rullar numera utomlands. Det är nog svårt att undvika.
Model 3 till Finland efter att ha haft ytterligare en ägare i Sverige.
VW Touran rullade några år till i Sverige men exporterades sedan, vet ej var.
Audi A6 såldes till Polen av nästa ägare efter några år.
Och extremt mycket begagnade bilar går utomlands. De tre senaste bilarna jag haft rullar numera utomlands. Det är nog svårt att undvika.
Model 3 till Finland efter att ha haft ytterligare en ägare i Sverige.
VW Touran rullade några år till i Sverige men exporterades sedan, vet ej var.
Audi A6 såldes till Polen av nästa ägare efter några år.
Model Y LR AWD 2022
-
tor-ake
- Teslaägare
- Inlägg: 2348
- Blev medlem: 04 maj 2019 09:27
Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Här är en snabb datapunkt - medianpriset utannonserat på blocket och marktplaats, Model Y 2022 5000-8000 mil var idag 381990 resp 37895 EUR motsvarande 413tkr. Skillnad på ca 8% - minus exportkostnad och frakt - exporten bör ha andra skäl än priset på bilarna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4741
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Det låter ju extremt högt, trodde inte vår MY 2022 med 8000 mil under bältet (nästan) skulle gå för under 300k.
Model Y LR AWD 2022
-
tor-ake
- Teslaägare
- Inlägg: 2348
- Blev medlem: 04 maj 2019 09:27
Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Utannonserat pris är ju inte samma som det pris den faktiskt säljs för, ska ju tilläggas. Handlarnas värderingsmetoder blir ju helt bisarra när man som Tesla slashar nybilspriserna, och dessutom helt transparent, inte genom olika snåriga kampanjer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Daniel R
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Bytte in min 2022 MY för några månader sedan och ser att den fått ny ägare i Stockholm.
2024 MY LR EAP AI4
2022 MY LR EAP
-
Legato
- Teslaägare
- Inlägg: 10789
- Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
- Ort: Tyresö
Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Hur drar du slutsatsen att Tesla valt att exportera den?
Väldigt många av Teslas inbytesbilar (både Teslor och andra märken) auktioneras och många går på export.
Vi har mest exporterat Polestar, men även lite annat. I vårt fall har de flesta gått till Finland, men även en del Danmark och enstaka till andra EU-länder.
Väldigt många av Teslas inbytesbilar (både Teslor och andra märken) auktioneras och många går på export.
Vi har mest exporterat Polestar, men även lite annat. I vårt fall har de flesta gått till Finland, men även en del Danmark och enstaka till andra EU-länder.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Lazzo
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 09 dec 2021 20:15
Re: Inbytt Model Y hamnade i nederländerna
Bra poäng - vet ju faktiskt inte hur bilen såldes vidare. Det man kan se via car.info är att senaste ägarebytet var mellan mig och Tesla Sweden och att efter ca 2 månader exporterades bilen och numera ägs av den en privatperson i Nederländerna.