Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Teslaaa »

bmwixxdrive50 skrev: 02 jun 2026 20:11
Teslaaa skrev: 02 jun 2026 20:09
bmwixxdrive50 skrev: 02 jun 2026 19:12
Teslaaa skrev: 02 jun 2026 16:34
bmwixxdrive50 skrev: 01 jun 2026 17:30



Definiera extremt bra. Och hur har försäljningen utvecklats de senaste 2-3 åren?
Tror att hen precis gjorde det: ”Även globalt så är Tesla extremt framgångsrika, och blev det största elbilsmärket under Q1 i år.”

Men de kanske ska vara större än störst?

Ja de finns större säljer mer etc etc, men är väl ändå bra att vara störst/bland största, i just det ens verksamhet sysslar med, i detta fall elbilar.

Försäljningen sjunker på en kraftigt ökande marknad. Ni måste ju skoja. Är det här ni såg som extremt bra för 4-5 år sen? Tesla har grovt räknat tappat halva sin marknadsandel. Från 17-18% av den globala elbilsmarknaden till nu 8-10% av densamma, lite beroende på hur man räknar. I absoluta tal har försäljningen minskat mindre men ändå svagt såklart om man nu ska vara den ledande elbilstillverkaren.
Är inte det normalt att marknadsandelar minskar just när en marknad ökar? Speciellt som det sker nu på just elbilsmarknaden.

Marknaden växer, fler konkurrenter kommer in, inget onormalt.

Världens tionde högst värderade börsbolag, största elbilsmärket q1 i år, andra plats i marknadsandelar globalt inom elbil (ja jag vet denna siffra har gått ner, som sagt marknaden växer som du själv säger), och de går med vinst.

Om inte min matte är fel hade Tesla behövt sälja 3 miljoner bilar per år för att behålla samma marknadsandel som tidigare sett till hur marknaden ser ut idag. Hade varit otroligt imponerande med sådan expansion på sådan tid, men de introducerar ju inte ens nya modeller.

Tesla har gjort ett imponerande jobb för att vara ett företag som introducerade sin första bil för massorna 2012, utan dem hade nog inte elbilsmarknaden sett ut som den gör idag.

Vad ska de uppnå för att det enligt dig ska gå bra för dem?
Ökad försäljning i absoluta tal vore ju nåt slags miniminivå, tycker du inte? Eller att ha fler än två modeller som dessutom börjar bli gamla...
Jo visst, men att folk i detta forum beskriver företaget som en Ali Baba kiosk runt hörnet som går på knäna är ju bara skrattretande.

Är väl ett aktivt val från dem att inte erbjuda fler modeller? (De har väl någon skev vision?)

Vara tvåa i marknadsandelar med så få modeller gör det än mer bra jobbat av dem, BYD har dubbelt så många modeller enbart i europa, i Kina är antalet flera gånger så många.

Återigen största elbilsmärket q1, med sina få och gamla modeller.

Det är inte ett företag som det går dåligt för.
bmwixxdrive50
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 apr 2026 12:43

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Teslaaa skrev: 02 jun 2026 20:24
bmwixxdrive50 skrev: 02 jun 2026 20:11
Teslaaa skrev: 02 jun 2026 20:09
bmwixxdrive50 skrev: 02 jun 2026 19:12
Teslaaa skrev: 02 jun 2026 16:34


Tror att hen precis gjorde det: ”Även globalt så är Tesla extremt framgångsrika, och blev det största elbilsmärket under Q1 i år.”

Men de kanske ska vara större än störst?

Ja de finns större säljer mer etc etc, men är väl ändå bra att vara störst/bland största, i just det ens verksamhet sysslar med, i detta fall elbilar.

Försäljningen sjunker på en kraftigt ökande marknad. Ni måste ju skoja. Är det här ni såg som extremt bra för 4-5 år sen? Tesla har grovt räknat tappat halva sin marknadsandel. Från 17-18% av den globala elbilsmarknaden till nu 8-10% av densamma, lite beroende på hur man räknar. I absoluta tal har försäljningen minskat mindre men ändå svagt såklart om man nu ska vara den ledande elbilstillverkaren.
Är inte det normalt att marknadsandelar minskar just när en marknad ökar? Speciellt som det sker nu på just elbilsmarknaden.

Marknaden växer, fler konkurrenter kommer in, inget onormalt.

Världens tionde högst värderade börsbolag, största elbilsmärket q1 i år, andra plats i marknadsandelar globalt inom elbil (ja jag vet denna siffra har gått ner, som sagt marknaden växer som du själv säger), och de går med vinst.

Om inte min matte är fel hade Tesla behövt sälja 3 miljoner bilar per år för att behålla samma marknadsandel som tidigare sett till hur marknaden ser ut idag. Hade varit otroligt imponerande med sådan expansion på sådan tid, men de introducerar ju inte ens nya modeller.

Tesla har gjort ett imponerande jobb för att vara ett företag som introducerade sin första bil för massorna 2012, utan dem hade nog inte elbilsmarknaden sett ut som den gör idag.

Vad ska de uppnå för att det enligt dig ska gå bra för dem?
Ökad försäljning i absoluta tal vore ju nåt slags miniminivå, tycker du inte? Eller att ha fler än två modeller som dessutom börjar bli gamla...
Jo visst, men att folk i detta forum beskriver företaget som en Ali Baba kiosk runt hörnet som går på knäna är ju bara skrattretande.

Är väl ett aktivt val från dem att inte erbjuda fler modeller? (De har väl någon skev vision?)

Vara tvåa i marknadsandelar med så få modeller gör det än mer bra jobbat av dem, BYD har dubbelt så många modeller enbart i europa, i Kina är antalet flera gånger så många.

Återigen största elbilsmärket q1, med sina få och gamla modeller.

Det är inte ett företag som det går dåligt för.
Allt är relativt. I vilket fall kommer försäljningen sakta röra sig mot noll tills de lägger ner Model 3 och Model Y. Frågan är om det kommer några fler modeller?
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Mer uppdatering om Belgien, problemet med den kompletta (tekniska?) filen från RDW påstås i någon kommentar vara att den är på 5 TB (kanske behöver någon fysiskt åka över med en stor portabel hårddisk):


The 5000 kilometers for @Tesla FSD have been driven. The file is now with my administration for advice. Unfortunately, we still haven't received the complete homologation file from @RDWnl Netherlands. Which is indeed necessary to allow my administration to draw up a correct advice based on all the facts. To be continued, I'll keep pulling the cart for the fastest possible homologation in Flanders and thus Belgium.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Mer nyheter från Belgien, från Kees Roelandschap:

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Preliminär mötesagenda för 30 juni har kommit ut.

Inte helt oväntat så är det RDW som driver på TCMV i frågan, punkten innan detta fångade mitt intresse, det är Sverige som vill ha rätt att utfärda typintyg för arbetsmaskiner med diesel och vätgasmotorer.

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1932
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av bjelkeman »

Danmark godkänner FSD.
Nu får du använda Teslas förarassistanssystem FSD Supervised i Danmark. Men systemet har ännu inte godkänts av EU-kommissionen, och därför är godkännandet bara preliminärt.

https://www.fstyr.dk/nyheder/2026/jun/t ... -i-danmark
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

bjelkeman skrev: 09 jun 2026 18:20
Danmark godkänner FSD.
Nu får du använda Teslas förarassistanssystem FSD Supervised i Danmark. Men systemet har ännu inte godkänts av EU-kommissionen, och därför är godkännandet bara preliminärt.

https://www.fstyr.dk/nyheder/2026/jun/t ... -i-danmark
Det är en felöversättning, korrekt översättning av den juridiska termen foreløbig här är interimistisk (vilket betyder provisorisk eller tillfällig): https://sagfoererne.com/tvister/faq/hva ... fgoerelse/

Dvs. godkännandet gäller fullt ut, men kommer att ersättas av ett permanent beslut vid en senare tidpunkt (vilket i detta fall är inom 36 månader eftersom EU begränsar giltighetstiden till detta), vilket är precis som förväntat.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Rykten om att Portugal är på gång:

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av HerrNilsson »

Danmark, Portugal på g....börjar bli ett gäng länder totalt nu.

Vågar man maila TS och fråga lite fint varför aldrig Sverige kan vara i den tekniska framkanten? :)
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
Zkronk
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 jun 2024 05:17
Referralkod: ts.la/emil606168

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Zkronk »

Borde inte rubriken ändras till "Självkörande Teslor i Sverige: var god dröj"?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4754
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Tellus »

Zkronk skrev: 10 jun 2026 17:45
Borde inte rubriken ändras till "Självkörande Teslor i Sverige: var god dröj"?
Eller
"Säkerhetshöjande funktioner i Sverige, var god dröj"
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av diskantbroms »

Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av tnjo »

Vi kan förvänta oss att sverige får det sist i europa, och inte för alla existerande teslor utan bara nyköpta då

Lustigt att övriga länder inom eu inte verkar ha några problem att införa retroaktivt...

Om reglerna blir så undrar hur det kommer funka om man har fsd, kommer det hoppa igång i danmark för en äldre bil eller blir svensksålda bannade totalt, och kommer tesla ge en ny bil till alla som köpt med fsd innan typgodkänning

Alt är väl typgodkännande besiktning hos bilprovningen
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Intressant information om belgiska förväntningar på en omröstning i TCMV 30 Juni:

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Vad som händer i Tjeckien (Skodas hemland, bilen i FSD-illustrationen är en Skoda Enyaq):

https://evwire.com/p/czechia-tesla-fsd- ... l-response


We are bringing current information regarding the Tesla FSD Supervised system:

🔵 The approval issued by the Dutch RDW authority is temporary, exceptional, and applies only within the territory of the Netherlands. It is not an approval that is automatically valid throughout the European Union.

🔵 Other member states may adopt this solution through their own decision. However, most key EU states are currently awaiting the results of the European assessment.

🔵 Coordination of the approach at the EU level is key for the Ministry of Transport. The expert assessment of the system continues, and further negotiations of the EU Technical Committee for Motor Vehicles are scheduled for June 30, 2026.

🔵 The Czech approval system is based on assessments by authorized testing laboratories at the manufacturer's request. The Ministry of Transport is not a technical testing authority of this type, and an independent procedure would require securing an expert assessment, expending public funds, and assuming full responsibility for the outcome.

🔵 Despite frequent media shortcuts, FSD Supervised is not autonomous driving. It is an SAE Level 2 assistance system, in which the driver must continuously monitor the vehicle and bears full responsibility for its operation.

🔵 The Ministry of Transport is continuously evaluating the available documentation, monitoring developments in other member states, and coordinating its approach with European partners. At the same time, it is necessary to recall that in the Czech Republic, this technology affects only a limited number of vehicles, currently fewer than 300.

🔵 The Ministry of Transport does not block the introduction of new technologies. On the contrary, the Czech Republic is, after Germany, only the second EU state to have had a legislative framework for autonomous mobility at SAE Level 3 since this year, and we are preparing its expansion for SAE Level 4 vehicles as well. At the same time, however, we must proceed responsibly so that unassessed safety and legal risks are not taken on and so that decisions align with the common European framework.

🔵 We will continuously inform the public about any further developments.

More information on our website👇.

Syftar nog på detta: https://md.gov.cz/Media/Media-a-tiskove ... i-postup-v


Readers added context they thought people might want to know
Translated from Czech
In the Czech Republic, 8,642 new Tesla vehicles with HW4 compatible with FSD Supervised were registered in 2024, not fewer than 300. …native-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-inform…
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 582
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av d3marcus »

Tellus skrev: 10 jun 2026 18:44
Zkronk skrev: 10 jun 2026 17:45
Borde inte rubriken ändras till "Självkörande Teslor i Sverige: var god dröj"?
Eller
"Säkerhetshöjande funktioner i Sverige, var god dröj"
Eller: ”Förarstöd från SAE Level 2 till förarstöd SAE Level 2 i EU: Var god dröj”
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12277
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av martinot »

Autonom skrev: 12 jun 2026 23:18
Vad som händer i Tjeckien (Skodas hemland, bilen i FSD-illustrationen är en Skoda Enyaq):

https://evwire.com/p/czechia-tesla-fsd- ... l-response
Jo, även om man skall vara försiktig med alla former av konspirationsteorier (gillar oftast inte sådant), så skulle jag å andra sidan inte heller bli extremt förvånad om något av länderna Tjeckien, tillsammans med Tyskland, Spanien (näst största biltillverkande landet i Europa efter Tyskland), Frankrike och Sverige, har myndigheter/politiker som riskerar att vilja försöka förhala godkännandet av FSDs.

Både i deras egna länder (eller rättare sagt kommer inte att godkänna undantag innan EU), men kanske betydligt värre vilja försöka att även förhala det i EU i stort (men man kan ju hoppas att det inte sker, och att politiker och myndigheter inte är så egoistiska i att prioritera sina egna länders industripolitik framför det bästa för oss alla inom EU).

Men eftersom detta är en sluten process (av säkert en del goda anledningar) så kommer vi nog aldrig få veta svaret helt exakt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

martinot skrev: 13 jun 2026 10:45
Autonom skrev: 12 jun 2026 23:18
Vad som händer i Tjeckien (Skodas hemland, bilen i FSD-illustrationen är en Skoda Enyaq):

https://evwire.com/p/czechia-tesla-fsd- ... l-response
Jo, även om man skall vara försiktig med alla former av konspirationsteorier (gillar oftast inte sådant), så skulle jag å andra sidan inte heller bli extremt förvånad om något av länderna Tjeckien, tillsammans med Tyskland, Spanien (näst största biltillverkande landet i Europa efter Tyskland), Frankrike och Sverige, har myndigheter/politiker som riskerar att vilja försöka förhala godkännandet av FSDs.

Både i deras egna länder (eller rättare sagt kommer inte att godkänna undantag innan EU), men kanske betydligt värre vilja försöka att även förhala det i EU i stort (men man kan ju hoppas att det inte sker, och att politiker och myndigheter inte är så egoistiska i att prioritera sina egna länders industripolitik framför det bästa för oss alla inom EU).

Men eftersom detta är en sluten process (av säkert en del goda anledningar) så kommer vi nog aldrig få veta svaret helt exakt.
Jag tror att mötet den 30 Juni kommer att bli livligt.

För det kommer att stå klart att FSD kommer att godkännas förr eller senare, och det hela kommer nu sannolikt mer att handla om förhalning, för med tanke på hur publikt diskussionen redan blivit i många länder så känner nog de flesta mötesdeltagarna nog redan till ungefär vad svaren är på deras frågor är.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Henkens »

https://omni.se/sverige-kan-saga-nej-ti ... g/a/lnO75k

Sverige kan säga nej till Teslas självkörning i EU – oro för fortkörning
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12277
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av martinot »

Henkens skrev: 18 jun 2026 19:23
https://omni.se/sverige-kan-saga-nej-ti ... g/a/lnO75k

Sverige kan säga nej till Teslas självkörning i EU – oro för fortkörning
Snart kommer förbud för adaptiva farthållare som ställs in för högre än gällande hastighet. :roll:

Själv så trodde jag att vi, än så länge fram tills L4/L5, hade fullt föraransvar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
Henkens skrev: 18 jun 2026 19:23
https://omni.se/sverige-kan-saga-nej-ti ... g/a/lnO75k

Sverige kan säga nej till Teslas självkörning i EU – oro för fortkörning
Snart kommer förbud för adaptiva farthållare som ställs in för högre än gällande hastighet. :roll:

Själv så trodde jag att vi, än så länge fram tills L4/L5, hade fullt föraransvar.
Är nog lugnt då både Volvo och Tyskarna har adaptiv farthållare. Alltså helt ofarligt. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8550
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av TiborBlomhall »

Goddag yxskaft, eller snarare: vi kommer inte godkänna något förrän hela EU har röstat för att tillåta FSDS (och vi blir så illa tvungna).
itr888
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 mar 2025 19:12

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av itr888 »

Autonom skrev: 13 jun 2026 17:06
martinot skrev: 13 jun 2026 10:45
Autonom skrev: 12 jun 2026 23:18
Vad som händer i Tjeckien (Skodas hemland, bilen i FSD-illustrationen är en Skoda Enyaq):

https://evwire.com/p/czechia-tesla-fsd- ... l-response
Jo, även om man skall vara försiktig med alla former av konspirationsteorier (gillar oftast inte sådant), så skulle jag å andra sidan inte heller bli extremt förvånad om något av länderna Tjeckien, tillsammans med Tyskland, Spanien (näst största biltillverkande landet i Europa efter Tyskland), Frankrike och Sverige, har myndigheter/politiker som riskerar att vilja försöka förhala godkännandet av FSDs.

Både i deras egna länder (eller rättare sagt kommer inte att godkänna undantag innan EU), men kanske betydligt värre vilja försöka att även förhala det i EU i stort (men man kan ju hoppas att det inte sker, och att politiker och myndigheter inte är så egoistiska i att prioritera sina egna länders industripolitik framför det bästa för oss alla inom EU).

Men eftersom detta är en sluten process (av säkert en del goda anledningar) så kommer vi nog aldrig få veta svaret helt exakt.
Jag tror att mötet den 30 Juni kommer att bli livligt.

För det kommer att stå klart att FSD kommer att godkännas förr eller senare, och det hela kommer nu sannolikt mer att handla om förhalning, för med tanke på hur publikt diskussionen redan blivit i många länder så känner nog de flesta mötesdeltagarna nog redan till ungefär vad svaren är på deras frågor är.
Mest intressanta vilka punkter länder som syftar och inte godkänna.
itr888
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 mar 2025 19:12

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av itr888 »

TiborBlomhall skrev: 18 jun 2026 21:01
Goddag yxskaft, eller snarare: vi kommer inte godkänna något förrän hela EU har röstat för att tillåta FSDS (och vi blir så illa tvungna).
Man undrar varför Sverige är så negativ med FSD. Den räddar ju liv som inte syns i statistiken för den undviker krock eller minimera krock gentemot människa .
Krasche
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 feb 2026 06:15

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Krasche »

Henkens skrev: 18 jun 2026 19:23
https://omni.se/sverige-kan-saga-nej-ti ... g/a/lnO75k

Sverige kan säga nej till Teslas självkörning i EU – oro för fortkörning
https://www.reuters.com/business/autos- ... 026-06-18/
Föga förvånande är den ursprungliga källan Reuters...