Farthållaren startar vindrutetorkarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av Autonom »

Airlift skrev: 12 jun 2026 13:17
tnjo skrev: 11 jun 2026 13:09
På vag bilar kunde man förr iaf gå in med vagcom och programmera om lite allt möjligt som vag satt som default

T.ex ändra torkarautomatiken 😉

Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
På Saab kunde man lära automatiken(optisk avledning från vattendroppar var inputsignal) hur mycket regn man ”ville ha” innan torkarna svepte, samt då även hur ofta. Det var cirka 2006.

Nu ska allt vara automatiskt och icke justerbart i en värld där allt är mjukvarubaserat. Magiskt motsägelsefullt..
Nu bör det påpekas att på Saab 9-5:an så fungerade torkarautomatiken väldigt olika bra på olika exemplar, och jag har en misstanke om att samma gäller andra märken också.

Skillnaden är väl snarare att den bara står på automatisk torkning när du har ställt torkarspaken på det, dvs. vid lätt regn, så man märker inte om automatiken skulle göra fel när det är uppehåll.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Autonom skrev: 12 jun 2026 16:57
Airlift skrev: 12 jun 2026 13:17
tnjo skrev: 11 jun 2026 13:09
På vag bilar kunde man förr iaf gå in med vagcom och programmera om lite allt möjligt som vag satt som default

T.ex ändra torkarautomatiken 😉

Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
På Saab kunde man lära automatiken(optisk avledning från vattendroppar var inputsignal) hur mycket regn man ”ville ha” innan torkarna svepte, samt då även hur ofta. Det var cirka 2006.

Nu ska allt vara automatiskt och icke justerbart i en värld där allt är mjukvarubaserat. Magiskt motsägelsefullt..
Nu bör det påpekas att på Saab 9-5:an så fungerade torkarautomatiken väldigt olika bra på olika exemplar, och jag har en misstanke om att samma gäller andra märken också.

Skillnaden är väl snarare att den bara står på automatisk torkning när du har ställt torkarspaken på det, dvs. vid lätt regn, så man märker inte om automatiken skulle göra fel när det är uppehåll.
Nu var det 9-3 för mig men inget jag kan relatera till, kanske var de bara olika förar-kalibrerade?…

Spaken står alltid i auto, åtminstone hos mig. Det är liksom halva grejen, att de även startar automatiskt vid första nederbörd. Rent principiellt så har Tesla den av mig upplevt, i särklass sämsta auto-funktionen vad gäller torkare.
Mer luftfjädring åt folket!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black. MB CLS AMG
“Ingen är argare än en medelålders man som har fel” - EIon Musk
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)