Farthållaren startar vindrutetorkarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 522
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av Autonom »

Airlift skrev: 12 jun 2026 13:17
tnjo skrev: 11 jun 2026 13:09
På vag bilar kunde man förr iaf gå in med vagcom och programmera om lite allt möjligt som vag satt som default

T.ex ändra torkarautomatiken 😉

Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
På Saab kunde man lära automatiken(optisk avledning från vattendroppar var inputsignal) hur mycket regn man ”ville ha” innan torkarna svepte, samt då även hur ofta. Det var cirka 2006.

Nu ska allt vara automatiskt och icke justerbart i en värld där allt är mjukvarubaserat. Magiskt motsägelsefullt..
Nu bör det påpekas att på Saab 9-5:an så fungerade torkarautomatiken väldigt olika bra på olika exemplar, och jag har en misstanke om att samma gäller andra märken också.

Skillnaden är väl snarare att den bara står på automatisk torkning när du har ställt torkarspaken på det, dvs. vid lätt regn, så man märker inte om automatiken skulle göra fel när det är uppehåll.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 2302
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av Airlift »

Autonom skrev: 12 jun 2026 16:57
Airlift skrev: 12 jun 2026 13:17
tnjo skrev: 11 jun 2026 13:09
På vag bilar kunde man förr iaf gå in med vagcom och programmera om lite allt möjligt som vag satt som default

T.ex ändra torkarautomatiken 😉

Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
På Saab kunde man lära automatiken(optisk avledning från vattendroppar var inputsignal) hur mycket regn man ”ville ha” innan torkarna svepte, samt då även hur ofta. Det var cirka 2006.

Nu ska allt vara automatiskt och icke justerbart i en värld där allt är mjukvarubaserat. Magiskt motsägelsefullt..
Nu bör det påpekas att på Saab 9-5:an så fungerade torkarautomatiken väldigt olika bra på olika exemplar, och jag har en misstanke om att samma gäller andra märken också.

Skillnaden är väl snarare att den bara står på automatisk torkning när du har ställt torkarspaken på det, dvs. vid lätt regn, så man märker inte om automatiken skulle göra fel när det är uppehåll.
Nu var det 9-3 för mig men inget jag kan relatera till, kanske var de bara olika förar-kalibrerade?…

Spaken står alltid i auto, åtminstone hos mig. Det är liksom halva grejen, att de även startar automatiskt vid första nederbörd. Rent principiellt så har Tesla den av mig upplevt, i särklass sämsta auto-funktionen vad gäller torkare.
Mer luftfjädring åt folket!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black. MB CLS AMG
“Ingen är argare än en medelålders man som har fel” - EIon Musk
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av tnjo »

Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
Electron
Inlägg: 1036
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av Electron »

tnjo skrev: 13 jun 2026 09:02
Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
På de flesta bilar märker man knappt att autotorkarna finns. Det är väl ungefär det högsta betyg en automatisk funktion kan få.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av ducce916m »

Electron skrev: 13 jun 2026 18:02
tnjo skrev: 13 jun 2026 09:02
Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
På de flesta bilar märker man knappt att autotorkarna finns. Det är väl ungefär det högsta betyg en automatisk funktion kan få.
Exakt, så fungerar de på min Highland-26. Inga problem på min tidigare -21 heller. De har aldrig gått igång när jag lagt i drive, underligt att det sker på vissa bilar. Någon enstaka gång/vecka kan torkarna slå ett slag under körning trots att det inte regnar
manneson
Inlägg: 2310
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av manneson »

Electron skrev: 13 jun 2026 18:02
tnjo skrev: 13 jun 2026 09:02
Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
På de flesta bilar märker man knappt att autotorkarna finns. Det är väl ungefär det högsta betyg en automatisk funktion kan få.
Har ännu aldrig haft en bil där det fungerar perfekt.
Måste så gott som alltid justera känsligheten.
Nackdelen med Teslas system är att det inte finns något vred att justera med.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10794
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 25 jun 2026 09:07
Electron skrev: 13 jun 2026 18:02
tnjo skrev: 13 jun 2026 09:02
Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
På de flesta bilar märker man knappt att autotorkarna finns. Det är väl ungefär det högsta betyg en automatisk funktion kan få.
Har ännu aldrig haft en bil där det fungerar perfekt.
Måste så gott som alltid justera känsligheten.
Nackdelen med Teslas system är att det inte finns något vred att justera med.
Fast ingen av mina tidigare bilar har torrtorkat.
Förutom känsligheten vill jag kunna justera svepfrekvensen i manuellt läge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 2310
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 25 jun 2026 09:19
manneson skrev: 25 jun 2026 09:07
Electron skrev: 13 jun 2026 18:02
tnjo skrev: 13 jun 2026 09:02
Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
På de flesta bilar märker man knappt att autotorkarna finns. Det är väl ungefär det högsta betyg en automatisk funktion kan få.
Har ännu aldrig haft en bil där det fungerar perfekt.
Måste så gott som alltid justera känsligheten.
Nackdelen med Teslas system är att det inte finns något vred att justera med.
Fast ingen av mina tidigare bilar har torrtorkat.
Förutom känsligheten vill jag kunna justera svepfrekvensen i manuellt läge.
Tror du minns vad du vill minnas.
Såväl min Volvo som VW som Renault har torrtorkat.
Men fördelen med dom är att det finns en spak/vred så man snabbt kan slå av det utan att leta i nån meny.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12285
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av martinot »

Airlift skrev: 12 jun 2026 13:17
tnjo skrev: 11 jun 2026 13:09
På vag bilar kunde man förr iaf gå in med vagcom och programmera om lite allt möjligt som vag satt som default

T.ex ändra torkarautomatiken 😉

Vi pratar då bilar från tidigt 2000-tal
På Saab kunde man lära automatiken(optisk avledning från vattendroppar var inputsignal) hur mycket regn man ”ville ha” innan torkarna svepte, samt då även hur ofta. Det var cirka 2006.

Nu ska allt vara automatiskt och icke justerbart i en värld där allt är mjukvarubaserat. Magiskt motsägelsefullt..
Jo, det är väl detta som jag saknar på Tesla möjligheten att manuellt finjustera automatiken och dess känslighet.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10794
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren startar vindrutetorkarna

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 25 jun 2026 09:48
mikebike skrev: 25 jun 2026 09:19
manneson skrev: 25 jun 2026 09:07
Electron skrev: 13 jun 2026 18:02
tnjo skrev: 13 jun 2026 09:02
Teslan är enda bil jag aktivt stänger av torkar automatiken på, alla andra bilar jag någonsin ägt har man ställt på auto när man skaffade den (undantag biltvätt)
På de flesta bilar märker man knappt att autotorkarna finns. Det är väl ungefär det högsta betyg en automatisk funktion kan få.
Har ännu aldrig haft en bil där det fungerar perfekt.
Måste så gott som alltid justera känsligheten.
Nackdelen med Teslas system är att det inte finns något vred att justera med.
Fast ingen av mina tidigare bilar har torrtorkat.
Förutom känsligheten vill jag kunna justera svepfrekvensen i manuellt läge.
Tror du minns vad du vill minnas.
Såväl min Volvo som VW som Renault har torrtorkat.
Men fördelen med dom är att det finns en spak/vred så man snabbt kan slå av det utan att leta i nån meny.
Nej, inte alls. Jag tyckte att automatiken i mina Volvo var "dålig" eftersom torkarna startade sent vid snöfall och när det bara stänker från andra bilar.
Sedan köpte jag en Tesla och konstaterade att den var ännu sämre under ovanstående tillfällen, och att den dessutom torrtorkade.
Det har dock blivit bättre. Från att torka hysteriskt i 15 minuter så torrtorkar den "bara" var 15:e minut, och alltid när jag kör in i parkeringshus.

Jag har provkört en 7X och en iX3 i en timme vardera och de torrtorkade inte. Så om de också torrtorkar så är det mycket mer sällan än min Model Y.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.