Donut Lab

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Donut Lab

Inlägg av AAKEE »

bmwixxdrive50 skrev: 13 jun 2026 09:43
Plaid-batterierna och för mig är det galet avskräckande. 15-20% degradering på några år? Varför pratas det inte mer om det? Min gamla Model S hade ju inte så mycket degradering på 7 år och 25 tusen mil.
Varför det inte pratas om det just nåt (än) är för att världen inte vet om det än.
S/X av äldre sort har klarat sig rätt bra och dessutom har Tesla gjort så att bilarna gravt underdriver degraderingen - säkerligen för att hålla skenet uppe.

De flesta i världen går runt och tror att lithiumbatterier tappar max 10% på 50.000 mil, och nästan alla EV-ägare inbillar sig att de har ungefär hälften av den degradering som är normalt. Alla tror att deras batteri är bättre 😂

Vi behöver ge det några år till tills det att folk börjar upptäcka att batterierna degraderas rätt fort.

Panasonic har ju stått bakom Tesla och både Panasonic 18650 (S/X) och 2170 (3/Y) är Panasonic-produkter.

Nuvarande batterier (2021 —>) både 18650 och 2170 tappar kapacitet väldigt fort.

Jag har bottnat i varför Teslas batterier plötsligt börjar degraderas ungefär dubbelt så fort.
Panasonic köpte upp Sanyos lithiumbatteritiklverkning (världsledande) för ~ 20-25 år sedan. Panasonic är bland de mest erfarna och största på lithiumion-tillverkning.
Panasonic vet vad de gör, så det är inte (kan inte vara) ett misstag.

Slutsatsen är att Tesla medvetet gjort allt för att
göra tillverkningen billigare och man har säkerligen plockat bort ingredienser som stabiliserar och skyddar batterierna. Målsättningen är antagligen att batterierna ska klara garantitiden/milen på absolut billigaste sätt med en liten marginal till 70%-gränsen.

Lucid köper ”riktiga” 2170 från Panasonic.
De senaste är på 800Wh/L och laddar väldigt fort, i princip jämförbart med BMW iX3 neue klasse.
Skulle inte tro att de Panasoniccellerna tappar kapacitet som Teslas celler gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

AAKEE skrev: 13 jun 2026 11:50
bmwixxdrive50 skrev: 13 jun 2026 09:43
Plaid-batterierna och för mig är det galet avskräckande. 15-20% degradering på några år? Varför pratas det inte mer om det? Min gamla Model S hade ju inte så mycket degradering på 7 år och 25 tusen mil.
Varför det inte pratas om det just nåt (än) är för att världen inte vet om det än.
S/X av äldre sort har klarat sig rätt bra och dessutom har Tesla gjort så att bilarna gravt underdriver degraderingen - säkerligen för att hålla skenet uppe.

De flesta i världen går runt och tror att lithiumbatterier tappar max 10% på 50.000 mil, och nästan alla EV-ägare inbillar sig att de har ungefär hälften av den degradering som är normalt. Alla tror att deras batteri är bättre 😂

Vi behöver ge det några år till tills det att folk börjar upptäcka att batterierna degraderas rätt fort.

Panasonic har ju stått bakom Tesla och både Panasonic 18650 (S/X) och 2170 (3/Y) är Panasonic-produkter.

Nuvarande batterier (2021 —>) både 18650 och 2170 tappar kapacitet väldigt fort.

Jag har bottnat i varför Teslas batterier plötsligt börjar degraderas ungefär dubbelt så fort.
Panasonic köpte upp Sanyos lithiumbatteritiklverkning (världsledande) för ~ 20-25 år sedan. Panasonic är bland de mest erfarna och största på lithiumion-tillverkning.
Panasonic vet vad de gör, så det är inte (kan inte vara) ett misstag.

Slutsatsen är att Tesla medvetet gjort allt för att
göra tillverkningen billigare och man har säkerligen plockat bort ingredienser som stabiliserar och skyddar batterierna. Målsättningen är antagligen att batterierna ska klara garantitiden/milen på absolut billigaste sätt med en liten marginal till 70%-gränsen.

Lucid köper ”riktiga” 2170 från Panasonic.
De senaste är på 800Wh/L och laddar väldigt fort, i princip jämförbart med BMW iX3 neue klasse.
Skulle inte tro att de Panasoniccellerna tappar kapacitet som Teslas celler gör.
Jag tror jag hade 11% degradering plus toppbufferten på ca 4%? Dvs 15% totalt?

Egentligen är det ju sånt här som får en att tappa tron på elbilar. För många år sen trodde jag att det skulle växa fram en marknad för billigare utbytes batterier osv men det verkar inte hända.

Vad vet du förresten om det stora batteriet i BMW iX som jag har nu? Iofs säljer jag bilen innan garantin går ut men vore ju kul att veta. Chatgpt hävdar att det i teorin är mer modulärt och lättlagat än Teslas batterier men sen finns ju inte den viljan. Inte än iaf.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

vrid_i_skogen skrev: 13 jun 2026 07:34
Ja jag var inte skeptisk utan jag sa att det var matematiskt omöjligt att väldens största biltillverkare som har forskat på detta sedan 2019 och dessutom haft batterier i sina bilar i ca 25 år i och med hybridtekniken, och inte ens de kan räkna hem massproduktion av solid state batterier.

Nu ska jag säga den tråkigaste sanningen i hela världen. Man kan oavsett produkt och marknadsföring inte trolla bort sådant som även vikingarna kämpade emot på sin tid. Detta är ex värme, kyla, vatten, vind osv.
Ja, bra sammanfattning.
Dessutom, labb är en sak, storskalig massproduktion med kvalitet är HELT annan.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

bmwixxdrive50 skrev: 13 jun 2026 12:13

Jag tror jag hade 11% degradering plus toppbufferten på ca 4%? Dvs 15% totalt?

Egentligen är det ju sånt här som får en att tappa tron på elbilar. För många år sen trodde jag att det skulle växa fram en marknad för billigare utbytes batterier osv men det verkar inte hända.

Vad vet du förresten om det stora batteriet i BMW iX som jag har nu? Iofs säljer jag bilen innan garantin går ut men vore ju kul att veta. Chatgpt hävdar att det i teorin är mer modulärt och lättlagat än Teslas batterier men sen finns ju inte den viljan. Inte än iaf.
Har inte full koll på hur mycket degradering äldre teslor dolde innan rangen sjönk.
Det fanns ingen egentlig toppbuffert.

Här är två äldre Panasonic 18650, B som är ungefär från 2010 initialt och GA som är runt 10 år sedan intro.
Två kurvor, 50% och 100%, bägge vid 24C.

Den nyare, GA tappade cirka 6-7% efter tre år, och ingen jätteskillnad mellan 50 och 100%.
IMG_4557.jpeg

Jämför det med en tre år gammal Plaid, 21% degradering trots att den inte körts mer än 40 mil totalt.
IMG_2906.jpeg

Det finns ingen annan rimlig lösning än att det är ett medvetet val att låta batterierna degraderas i utbyte mot lägre kostnad/högre vinst.

För iX3 är det gissningsvis normal degradering dvs ~ 4-5% första året och 8-10% efter fyra år i Sveriges klimat. Det är ju nya celler som inte testats för det. Men vi vet hur Lithiumbatterier och dess kemier beter sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

Nej inte ix3. IX. xDrive50.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

bmwixxdrive50 skrev: 13 jun 2026 16:11
Nej inte ix3. IX. xDrive50.
BMW har kört NMC811, Samsung SDI-celler på xdrive50, right?

Det finns ingen anledning till oro i min värld.
Degraderingen kommer antagligen ligga i paritet med LG NMC811, eller möjligen bättre eftersom (min gissning) Samsung SDI inte är väldigt prispressade grejer utan Samsung har nog fått göra dem som de vill.

Batteritillvekarna har ju sakta lärt sig med hjälp av forskningen hur man minskar degraderingen pga cykler och tid, samtidigt som kapaciteten ökat.

Det är nog bara Tesla som helt plötsligt har celler som degraderar med fritt fall. (Vinstintresse, psykopatiska drag osv.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 13 jun 2026 23:46
Det är nog bara Tesla som helt plötsligt har celler som degraderar med fritt fall.
Vet du något om hur det ser ut på Teslas MY RWD "standard" Berlin med deras kina-LFP-celler (alltså inte deras egentillverkade celler)? Är det också risk att de kan ha stor degradering?

Blir lite orolig med Teslas massa olika cellproblem man läser om. Har nämligen tänkt mig att ha bilen i 6-8 år för vettig ekonomi, och vill inte att den redan från start kortare räckvidden skall rasa ner...

Gällande trådens ämne, Donut Lab, så har jag gissat på ren scam redan från start. Skulle inte bli förvånad om det visar sig så. Snarare att jag skulle bli extremt förvånad om det skulle visa sig att det inte är en scam.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 14 jun 2026 00:21
AAKEE skrev: 13 jun 2026 23:46
Det är nog bara Tesla som helt plötsligt har celler som degraderar med fritt fall.
Vet du något om hur det ser ut på Teslas MY RWD "standard" Berlin med deras kina-LFP-celler (alltså inte deras egentillverkade celler)? Är det också risk att de kan ha stor degradering?

Blir lite orolig med Teslas massa olika cellproblem man läser om. Har nämligen tänkt mig att ha bilen i 6-8 år för vettig ekonomi, och vill inte att den redan från start kortare räckvidden skall rasa ner...

Gällande trådens ämne, Donut Lab, så har jag gissat på ren scam redan från start. Skulle inte bli förvånad om det visar sig så. Snarare att jag skulle bli extremt förvånad om det inte var en scam.
LFP är generellt skottsäkert och Tesla använder CATL’s LFP-celler. Låg degradering och väldigt få felutfall.
Det finns ingen anledning till oro där om någon frågar mig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 14 jun 2026 00:37
LFP är generellt skottsäkert och Tesla använder CATL’s LFP-celler. Låg degradering och väldigt få felutfall.
Det finns ingen anledning till oro där om någon frågar mig.
Tack Åke. Låter som jag kör vidare med beställningen då (om inte något annat dumt stoppar). Du är som alltid en klippa på batterier och celler. En enormt stor tillgång för alla på forumet. 👍
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP