Varför det inte pratas om det just nåt (än) är för att världen inte vet om det än.bmwixxdrive50 skrev: ↑13 jun 2026 09:43Plaid-batterierna och för mig är det galet avskräckande. 15-20% degradering på några år? Varför pratas det inte mer om det? Min gamla Model S hade ju inte så mycket degradering på 7 år och 25 tusen mil.
S/X av äldre sort har klarat sig rätt bra och dessutom har Tesla gjort så att bilarna gravt underdriver degraderingen - säkerligen för att hålla skenet uppe.
De flesta i världen går runt och tror att lithiumbatterier tappar max 10% på 50.000 mil, och nästan alla EV-ägare inbillar sig att de har ungefär hälften av den degradering som är normalt. Alla tror att deras batteri är bättre
Vi behöver ge det några år till tills det att folk börjar upptäcka att batterierna degraderas rätt fort.
Panasonic har ju stått bakom Tesla och både Panasonic 18650 (S/X) och 2170 (3/Y) är Panasonic-produkter.
Nuvarande batterier (2021 —>) både 18650 och 2170 tappar kapacitet väldigt fort.
Jag har bottnat i varför Teslas batterier plötsligt börjar degraderas ungefär dubbelt så fort.
Panasonic köpte upp Sanyos lithiumbatteritiklverkning (världsledande) för ~ 20-25 år sedan. Panasonic är bland de mest erfarna och största på lithiumion-tillverkning.
Panasonic vet vad de gör, så det är inte (kan inte vara) ett misstag.
Slutsatsen är att Tesla medvetet gjort allt för att
göra tillverkningen billigare och man har säkerligen plockat bort ingredienser som stabiliserar och skyddar batterierna. Målsättningen är antagligen att batterierna ska klara garantitiden/milen på absolut billigaste sätt med en liten marginal till 70%-gränsen.
Lucid köper ”riktiga” 2170 från Panasonic.
De senaste är på 800Wh/L och laddar väldigt fort, i princip jämförbart med BMW iX3 neue klasse.
Skulle inte tro att de Panasoniccellerna tappar kapacitet som Teslas celler gör.