BMW iX3 Neue klasse
Moderator: Redaktion
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
BMW iX3 Neue klasse
Då den andra tråden blev låst så gör jag ett försök att starta en ny. Men håll er till on topic nu…
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Tycker även M-ratten inte ser märklig och inte helt bra ut (även om den ser klart bättre ut än standardratten iX3). Frågan är varför man inte kan välja en "normal" BMW-ratt, som tex. den på vår BMW i5?Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:02Då den andra tråden blev låst så gör jag ett försök att starta en ny. Men håll er till on topic nu…
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Tycker det borde finnas som alternativ?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Håller med, men efter att kört med nya m-ratten ett tag så gillar jag den allt mer faktiskt. Liksom hela designen på iX3:an.martinot skrev: ↑17 jun 2026 22:34Tycker även M-ratten inte ser märklig och inte helt bra ut (även om den ser klart bättre ut än standardratten iX3). Frågan är varför man inte kan välja en "normal" BMW-ratt, som tex. den på vår BMW i5?Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:02Då den andra tråden blev låst så gör jag ett försök att starta en ny. Men håll er till on topic nu…
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Tycker det borde finnas som alternativ?
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Det skall också sägas till BMWs försvar att det verkar vara en trend ibland alla biltillverkare att göra konstiga rattar just nu. Ju märkligare ju bättre verkar de tänka.Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:42Håller med, men efter att kört med nya m-ratten ett tag så gillar jag den allt mer faktiskt. Liksom hela designen på iX3:an.martinot skrev: ↑17 jun 2026 22:34Tycker även M-ratten inte ser märklig och inte helt bra ut (även om den ser klart bättre ut än standardratten iX3). Frågan är varför man inte kan välja en "normal" BMW-ratt, som tex. den på vår BMW i5?Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:02Då den andra tråden blev låst så gör jag ett försök att starta en ny. Men håll er till on topic nu…
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Tycker det borde finnas som alternativ?
En sak som jag personligen däremot tycker är innovativt, på riktigt (räknar inte konstiga rattar dit) med NK och som jag gillar är den nya panoramaskärmen. Gillar generellt en bra HUD, men känns nästan som det blir ett onödigt tillval på NK.
Valde du till HUD, eller hur resonerade du där?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag har HUD och nyttjar den. Panoramic Vision är också bra, då jag har mycket info i den som man hittar snabbt. Men för hastighet etc. Så nyttjar jag HUD:en. Tycker de kompletterar varran bramartinot skrev: ↑18 jun 2026 00:10Det skall också sägas till BMWs försvar att det verkar vara en trend ibland alla biltillverkare att göra konstiga rattar just nu. Ju märkligare ju bättre verkar de tänka.Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:42Håller med, men efter att kört med nya m-ratten ett tag så gillar jag den allt mer faktiskt. Liksom hela designen på iX3:an.martinot skrev: ↑17 jun 2026 22:34Tycker även M-ratten inte ser märklig och inte helt bra ut (även om den ser klart bättre ut än standardratten iX3). Frågan är varför man inte kan välja en "normal" BMW-ratt, som tex. den på vår BMW i5?Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:02Då den andra tråden blev låst så gör jag ett försök att starta en ny. Men håll er till on topic nu…
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Tycker det borde finnas som alternativ?Är det ett missriktat sätt för biltillverkarna att försöka vara innovativa, eller vadan denna trend?
En sak som jag personligen däremot tycker är innovativt, på riktigt (räknar inte konstiga rattar dit) med NK och som jag gillar är den nya panoramaskärmen. Gillar generellt en bra HUD, men känns nästan som det blir ett onödigt tillval på NK.
Valde du till HUD, eller hur resonerade du där?
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
Kör också med HUD. Däremot blir det lite kaka på kaka på kaka på kaka ibland, speciellt med navigeringen som visas på FYRA ställenNect skrev: ↑18 jun 2026 00:22Jag har HUD och nyttjar den. Panoramic Vision är också bra, då jag har mycket info i den som man hittar snabbt. Men för hastighet etc. Så nyttjar jag HUD:en. Tycker de kompletterar varran bramartinot skrev: ↑18 jun 2026 00:10Det skall också sägas till BMWs försvar att det verkar vara en trend ibland alla biltillverkare att göra konstiga rattar just nu. Ju märkligare ju bättre verkar de tänka.Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:42Håller med, men efter att kört med nya m-ratten ett tag så gillar jag den allt mer faktiskt. Liksom hela designen på iX3:an.martinot skrev: ↑17 jun 2026 22:34Tycker även M-ratten inte ser märklig och inte helt bra ut (även om den ser klart bättre ut än standardratten iX3). Frågan är varför man inte kan välja en "normal" BMW-ratt, som tex. den på vår BMW i5?Nect skrev: ↑17 jun 2026 22:02Då den andra tråden blev låst så gör jag ett försök att starta en ny. Men håll er till on topic nu…
Har haft bilen ett par veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen!
Trodde inte att jag skulle gilla ratten och ”rattknapparna” men nu tycker jag båda är kalas bra! Har dock m-ratten och inte den konstiga standard.
Tycker det borde finnas som alternativ?Är det ett missriktat sätt för biltillverkarna att försöka vara innovativa, eller vadan denna trend?
En sak som jag personligen däremot tycker är innovativt, på riktigt (räknar inte konstiga rattar dit) med NK och som jag gillar är den nya panoramaskärmen. Gillar generellt en bra HUD, men känns nästan som det blir ett onödigt tillval på NK.
Valde du till HUD, eller hur resonerade du där?![]()
HUD, PV (två ställen) och skärmen
BMW IX3 2026
-
BaronHellJug
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 apr 2019 07:11
Re: BMW iX3 Neue klasse
Även jag har HUD påslagen, håller med om att det blir ganska mycket navigationsinfo men tycker det är trevligt med kombon. Till de som ska beställa skulle jag säga att det inte är nödvändigt iom PV men trevligt, och i mitt fall ingick det hur som helst i supercharged.
Sen är det för mig så att mina polariserande solglasögon mer eller mindre stänger av HUD så sommarhalvåret blir det inte så mycket HUD - det talar ju iof än mer att man ska skippa - men som sagt jag tycker det är trevligt när jag inte har dem på och är glad att jag har det
Sen är det för mig så att mina polariserande solglasögon mer eller mindre stänger av HUD så sommarhalvåret blir det inte så mycket HUD - det talar ju iof än mer att man ska skippa - men som sagt jag tycker det är trevligt när jag inte har dem på och är glad att jag har det
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag antar att panoramaskärmen fungerar som en helt vanlig skärm (även om lite mer djupfokuserande) och inga problem solglasögon?BaronHellJug skrev: ↑18 jun 2026 09:13Även jag har HUD påslagen, håller med om att det blir ganska mycket navigationsinfo men tycker det är trevligt med kombon. Till de som ska beställa skulle jag säga att det inte är nödvändigt iom PV men trevligt, och i mitt fall ingick det hur som helst i supercharged.
Sen är det för mig så att mina polariserande solglasögon mer eller mindre stänger av HUD så sommarhalvåret blir det inte så mycket HUD - det talar ju iof än mer att man ska skippa - men som sagt jag tycker det är trevligt när jag inte har dem på och är glad att jag har det
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
ObscureEconomist
- Inlägg: 459
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX3 Neue klasse
Hunnit just över 200 mil nu. Motorväg, landsväg och snurra runt i stan. Känns något smidigare än i4an och i kombination med att laddningen och räckvidden är så mycket bättre känns det klockrent.
Panoramic vision är mycket mer användbart än jag trodde och fick samma feedback från en kompis.
Lite mjukvarubuggar med Bluetooth och mobilnyckeln men gissar det fixar sig.
Lite dumt att man inte har 12v I skuffen däremot, känns som en snål miss. Även att man bara har belysning på ena sidan I skuffen och ingen belysning i frunken.
Skulle även velat att man kunde låst upp frunken via mobilen på något vis och inte bara det fysiska öppnandet från förarsätet.
Panoramic vision är mycket mer användbart än jag trodde och fick samma feedback från en kompis.
Lite mjukvarubuggar med Bluetooth och mobilnyckeln men gissar det fixar sig.
Lite dumt att man inte har 12v I skuffen däremot, känns som en snål miss. Även att man bara har belysning på ena sidan I skuffen och ingen belysning i frunken.
Skulle även velat att man kunde låst upp frunken via mobilen på något vis och inte bara det fysiska öppnandet från förarsätet.
BMW iX3 50 xDrive -26
BMW i4 M50 -22
-
BaronHellJug
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 apr 2019 07:11
Re: BMW iX3 Neue klasse
Exakt så
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag löste 12v med en bondlösning.ObscureEconomist skrev: ↑18 jun 2026 11:22Hunnit just över 200 mil nu. Motorväg, landsväg och snurra runt i stan. Känns något smidigare än i4an och i kombination med att laddningen och räckvidden är så mycket bättre känns det klockrent.
Panoramic vision är mycket mer användbart än jag trodde och fick samma feedback från en kompis.
Lite mjukvarubuggar med Bluetooth och mobilnyckeln men gissar det fixar sig.
Lite dumt att man inte har 12v I skuffen däremot, känns som en snål miss. Även att man bara har belysning på ena sidan I skuffen och ingen belysning i frunken.
Skulle även velat att man kunde låst upp frunken via mobilen på något vis och inte bara det fysiska öppnandet från förarsätet.
Köpte en 12v skarvkabel koppla in den i 12v uttaget i förvaringen mellan förar-passagerar stol. Kabeln drog jag sedan ner på golv under golvmattan i baksätet. Sen upp under baksätet och ut igenom skidluckan. Det enda man ser av kabeln är den korta biten den går från under mattan och upp under sätet. Samt på sidan av förvaringen mellan framstolarna innan den går in till 12v uttaget.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
chaffis75
- elbilist
- Inlägg: 5890
- Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
- Ort: Löddeköpinge
Re: BMW iX3 Neue klasse
Måste säga att jag gillade verkligen PV. Trodde inte på konceptet men efter en provkörning så är jag mycket mer positiv till de. Kan lägga att att jag inte bryr mig om HUD, har de i vår ena Volvo men tittar knappt aldrig på den och framförallt så märker jag inte att jag saknar den i de andra bilen vi har där de saknas HUD.
Sen om jag skulle gilla PV på sikt är ju svårare att svara på, jag provade ju bara bilen typ en halvtimme.
Sen om jag skulle gilla PV på sikt är ju svårare att svara på, jag provade ju bara bilen typ en halvtimme.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10796
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3 Neue klasse
En fördel är att man kan lägga in tid och yttertemp där och då kan min fru se dessa utan läsglasögon.chaffis75 skrev: ↑18 jun 2026 14:22Måste säga att jag gillade verkligen PV. Trodde inte på konceptet men efter en provkörning så är jag mycket mer positiv till de. Kan lägga att att jag inte bryr mig om HUD, har de i vår ena Volvo men tittar knappt aldrig på den och framförallt så märker jag inte att jag saknar den i de andra bilen vi har där de saknas HUD.
Sen om jag skulle gilla PV på sikt är ju svårare att svara på, jag provade ju bara bilen typ en halvtimme.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
benke_berguv
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: BMW iX3 Neue klasse
Alla youtubers är ju enliga att bilen har hemska rattar men ni som fått era, vad är det egentligen som är fel?
Vad spelar ekrarnas placering för roll om man bortser från utseendemässigt?
//Benke
Vad spelar ekrarnas placering för roll om man bortser från utseendemässigt?
//Benke
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
Har väl blivit en grej bara som dom känner sig tvingade att upprepa. Jag har M-ratten, har inget att anmärka på egentligen förutom att jag hade föredragit fysiska knappar. Hänger man inte upp sig på ratten så hänger man upp sig på skärmen.benke_berguv skrev: ↑18 jun 2026 17:05Alla youtubers är ju enliga att bilen har hemska rattar men ni som fått era, vad är det egentligen som är fel?
Vad spelar ekrarnas placering för roll om man bortser från utseendemässigt?
//Benke
Efter att ha kört 100 mil så kan jag säga att man tänker varken på ratten eller skärmen. Bilen är grym.
BMW IX3 2026
-
benke_berguv
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag är L ite inne på samma sak.
Alla gnäller i kör men när man väl frågan så kryper det till slut fram att den inte ser ut som den alltid gjort och då är den automatisk dålig.
Vi som redan kör BMW i3 är ju redan luttrade på att köra bil med ful 2-ekrad så jag tänker det blir bra i slutändan
//Benke
Alla gnäller i kör men när man väl frågan så kryper det till slut fram att den inte ser ut som den alltid gjort och då är den automatisk dålig.
Vi som redan kör BMW i3 är ju redan luttrade på att köra bil med ful 2-ekrad så jag tänker det blir bra i slutändan
//Benke
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12287
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: BMW iX3 Neue klasse
Perfekt!
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
BaronHellJug
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 apr 2019 07:11
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag håller med Jossi, har M-ratten som jag inte har något emot - känns mest som något journalister hängt upp sig på - men så har jag också haft en i3 (i3s) och kanske är jag van från denbenke_berguv skrev: ↑18 jun 2026 17:24Jag är L ite inne på samma sak.
Alla gnäller i kör men när man väl frågan så kryper det till slut fram att den inte ser ut som den alltid gjort och då är den automatisk dålig.
Vi som redan kör BMW i3 är ju redan luttrade på att köra bil med ful 2-ekrad så jag tänker det blir bra i slutändan
//Benke
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
Som förare ser man ju inte ratten så mycket heller direkt, är ju inget man stirrar på.
Än mindre om det hade varit fysiska knappar...
Så en ful ratt (för det är båda, om man stirrar) hade aldrig varit en dealbreaker för mig.
Än mindre om det hade varit fysiska knappar...
Så en ful ratt (för det är båda, om man stirrar) hade aldrig varit en dealbreaker för mig.
BMW IX3 2026
-
Dafro
- elbilist
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 24 okt 2021 13:00
Re: BMW iX3 Neue klasse
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10796
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3 Neue klasse
Det är nog bättre att komma från en Tesla till iX3 än från en iX.
iX3 är klart mindre bullrig än min Model Y med Tein komfortdänpare, men Zeekr 7X är ännu tystare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
Låter mycket mindre än min Model Y LR 2023, enda jag kan jämföra med. Men tyst, det är den då rakt inte...
BMW IX3 2026
-
Nect
- elbilist
- Inlägg: 2294
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Re: BMW iX3 Neue klasse
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…
Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.
Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
-
Jossi
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 mar 2023 09:12
Re: BMW iX3 Neue klasse
+1 på förarassistenten, grym!Nect skrev: ↑18 jun 2026 23:18Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…
Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.
Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
BMW IX3 2026
-
benke_berguv
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: BMW iX3 Neue klasse
Jag kommer också från en Q8 men ”mellanlandar” i en Peugeot partner 2008 som förhoppningsvis gör övergången lite lättare för jämfört med Q8 så skulle jag säga att iX3 var rejält obekvämare på typ alla sätt..Nect skrev:Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…
Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.
Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
//Benke