BMW iX5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

bmwixxdrive50
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 apr 2026 12:43

Re: BMW iX5

Inlägg av bmwixxdrive50 »

martinot skrev: 18 jun 2026 11:01
Barne skrev: 18 jun 2026 10:59
BMW IX5 blir nog ersättaren till min PS3 om lite drygt två år. Med det batteriet kommer jag i princip inte behöva snabbladda igen :D
Känns som att iX5 med största batteriet kan bli bilen som sätter trenden att premiumbilar kommer 100 mil utan problem. :)
Förbrukning på 1,4 kWh per mil i en sån kaross? Tyvärr inte. Men rimligen 60-70 mil i verkligheten. Ungefär som iX3 skulle jag gissa. Mer än vad jag behöver men det är nog förbaskat skönt en sån här dag, dagen före midsommarafton, om man ska åka lite längre till sitt firande.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: BMW iX5

Inlägg av Emg »

Vi har en i3s som jag kör i stan vanligtvis, och en iX60. Det är som en dröm att byta upp till iX när man ska göra något ärende på kvällen. Om iX5 bygger på, och förbättrar, iX på fler punkter än räckvidd och laddning kommer det bli väääldigt intressant.
Men vi får hoppas iX5 dröjer ett tag till. Det känns tveksamt om inbytet på iX60 kommer bli så roligt jmf med restskulden så här snabbt 😱
Dafro
elbilist
Inlägg: 3329
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX5

Inlägg av Dafro »

Barne skrev: 18 jun 2026 11:09
martinot skrev: 18 jun 2026 11:01
Barne skrev: 18 jun 2026 10:59
BMW IX5 blir nog ersättaren till min PS3 om lite drygt två år. Med det batteriet kommer jag i princip inte behöva snabbladda igen :D
Känns som att iX5 med största batteriet kan bli bilen som sätter trenden att premiumbilar kommer 100 mil utan problem. :)
Jag hoppas det! Att behöva snabbladda efter 30 mil motorväg känns inte direkt premium
Är ps3 så törstig eller vilken modell har du? Gissar på dual motor så wltp på 630 och inte mer än 30 mil på motorvägen förstår jag om det känns sådär eller nja då behöver man väl ändå ta en paus.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Dafro
elbilist
Inlägg: 3329
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX5

Inlägg av Dafro »

Emg skrev: 18 jun 2026 21:18
Vi har en i3s som jag kör i stan vanligtvis, och en iX60. Det är som en dröm att byta upp till iX när man ska göra något ärende på kvällen. Om iX5 bygger på, och förbättrar, iX på fler punkter än räckvidd och laddning kommer det bli väääldigt intressant.
Men vi får hoppas iX5 dröjer ett tag till. Det känns tveksamt om inbytet på iX60 kommer bli så roligt jmf med restskulden så här snabbt 😱
Behöver du bättre räckvidd och laddeffekt? Med den räckvidden så har jag heller inga problem med laddeffekten, man behöver ju ett längre stopp efter ett antal timmar. Var inne på ex60 för att det skulle bli lite billigare men ix5 lockar ju mer och mer men lär väl börja på över 1.2. Vet vi när den kommer?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: BMW iX5

Inlägg av Emg »

Dafro skrev: 18 jun 2026 21:38
Emg skrev: 18 jun 2026 21:18
Vi har en i3s som jag kör i stan vanligtvis, och en iX60. Det är som en dröm att byta upp till iX när man ska göra något ärende på kvällen. Om iX5 bygger på, och förbättrar, iX på fler punkter än räckvidd och laddning kommer det bli väääldigt intressant.
Men vi får hoppas iX5 dröjer ett tag till. Det känns tveksamt om inbytet på iX60 kommer bli så roligt jmf med restskulden så här snabbt 😱
Behöver du bättre räckvidd och laddeffekt?
Nej, tvärtom. Det är jag på det stora hela väldigt nöjd med. Men om iX5 förbättrar även andra områden kommer det bli en brutalt spännande bil.
Nu har jag inte lusläst internet om nyheter och skvaller. Så det kanske finns mer info än teasern om det stora batteriet. Men tänk om allt på hela bilen blir 30% bättre än iX…
Användarvisningsbild
Barne
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 jun 2022 14:23

Re: BMW iX5

Inlägg av Barne »

Dafro skrev: 18 jun 2026 21:34
Barne skrev: 18 jun 2026 11:09
martinot skrev: 18 jun 2026 11:01
Barne skrev: 18 jun 2026 10:59
BMW IX5 blir nog ersättaren till min PS3 om lite drygt två år. Med det batteriet kommer jag i princip inte behöva snabbladda igen :D
Känns som att iX5 med största batteriet kan bli bilen som sätter trenden att premiumbilar kommer 100 mil utan problem. :)
Jag hoppas det! Att behöva snabbladda efter 30 mil motorväg känns inte direkt premium
Är ps3 så törstig eller vilken modell har du? Gissar på dual motor så wltp på 630 och inte mer än 30 mil på motorvägen förstår jag om det känns sådär eller nja då behöver man väl ändå ta en paus.
Nejdå, PS3 kommer absolut 50 mil motorväg på sommaren och över 40 på vintern när man kör 10 -15 Km/h över hastighetsgränsen. Det vore dock häftigt att kunna köra Sthlm Malmö utan att behöva ladda.
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25