Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av frippe »

Datordoktorn skrev: 18 jun 2026 22:09
Det här med att inte godkänna att bilen kan köra fortare än gällande hastighetsgräns har man ju redan försökt med i USA. En vän till mig som bor där sa att det var så ifrån början. Ganska snart så förstod man ju att bilarna blev en bromskloss i trafikrytmen och utgjorde en större risk i trafiken istället för att öka säkerheten (som ju är det bästa argumentet för att godkänna FSD)

Ganska snart ändrades funktionen på hans bil (i USA då) till att kunna sätta offset 10 mph+.

Antingen så är det svepskäl ifrån svenska Transportstyrelsen för att skydda Volvo eller så är de så otroligt korkade att de inte förstår risken med att ha bilar som inte följer trafikrytmen.
Det är väl två olika perspektiv som möts, regelstyrning eller anpassning till rådande förhållanden, ett pragmatiskt körande som även innehåller anpassning ovanför hastighetsgränsen? I ett regelstyrningsperspektiv finns det en hastighetsgräns, den ska inte överstigas, punkt. Vad en eventuell trafikrytm säger spelar ingen roll.

Om polisen stoppar dig när du kör 100 på en 80 sträcka och du säger att du följde trafikrytmen, lär du få böter oavsett om det stämmer eller inte.

Reglerna om hastighetsgränser tar vad jag vet inte hänsyn till en trafikrytm eller vem som kör, ska de göra det? Om så, vem sätter då var trafikrytmen ligger, är det tant Olga som kör 65 på en 80 väg eller är det stressade Pelle som kör 90 på samma 80 väg, eller fsd?

Det en myndighet (svensk) inte vill göra i denna situation, är att ta ett beslut som i princip påverkar ett kommande beslut på ett sätt man inte vill eller har täckning för i regelverket.

Ponera att man tillåter fsd(supervised) att hålla en hastighet på +10 mot rådande hastighetsbegränsning, innebär det att man plötsligt automatiskt gett en framtida fsd(unsupervised) en möjlighet att också få köra snabbare än hastighetsgränser?

Hur landar vi då in i regelverket kring hastighetsgränser, är det ägaren alternativt den som initierar körningen eller är det producenten av fordonet (produktfel) som blir ansvarig?

Just nu verkar detta vara under utredning och de svenska reglerna är inte klara på samma sätt som vissa andra länders.

Många här inne verkar ha en ganska naiv bild av myndighetsutövning, att det kan väl bara vara att säga bu eller bä, om nu X eller y sagt det, men det är inte riktigt så enkelt.
Det är inte heller så enkelt att hävda att en farthållare kan ställas in på vilken fart som helst, ja, men nu är väl inte fsd oavsett supervised eller unsupervised en dum farthållare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

En av betygspunkter vid uppkörningen är hastighetsanpassning, så det finns en inbyggd konflikt med hastighetsgränser.

Säkraste möjliga körning betyder i verkligheten att man inte följer regler slaviskt, för regelverken tar inte hänsyn till riskminimering.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Att påtala att det är hastigheten i förhållande till hastighetsgränsen som avgör om man får böter eller inte känns som en rätt onödig pekpinne till vuxna människor. Även så att det inte går att skylla på att "man följde trafikrytmen", men det tror jag knappast någon här i forumet inbillar sig heller.

Att se till att hastighetsgränserna följs har väl alltid varit polisens sak att hålla koll på?

Kan nämna att jag under mina 10 år som boende i Göteborg alltid höll minst 5+ på farthållaren. Blev aldrig, någonsin, stoppad i en kontroll för varken körkort, nykterhet eller någonting annat. Polisen har helt enkelt gett upp med trafikkontroller i många städer.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
MG5 2022
Model Y 2026 fattigversionen
Deläger Ora 2022....
http://---
manneson

Inlägg av manneson »

Datordoktorn skrev: 19 jun 2026 01:34

Kan nämna att jag under mina 10 år som boende i Göteborg alltid höll minst 5+ på farthållaren. Blev aldrig, någonsin, stoppad i en kontroll för varken körkort, nykterhet eller någonting annat. Polisen har helt enkelt gett upp med trafikkontroller i många städer.
Så gott som alla bilar har en hastighetsmätare som visar ett antal procent för mkt.
Dvs dina 5kmh var antagligen bara någon enstaka kmh över gränsen, om ens det.
Jag brukade hålla det även vid fartkameror, aldrig fått några böter där heller.
Krasche

Inlägg av Krasche »

Det konstiga är att funktionen Speed Offset redan finns i befintliga AP och Enhanced AP.
Autopilot gasar, bromsar och svänger, EAP byter även fil samt hanterar avfart/påfart. Principen borde ju vara densamma.
Hur kan TS tillåta detta?
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare

Inlägg av TeslaLeo »

Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?

Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.

https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

TeslaLeo skrev: 19 jun 2026 09:03
Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?

Farthållare som ställs in av användaren är inte alls samma sak, du kan omöjligt kravställa att en vanlig farthållare ska förhindra fortkörning eftersom farthållaren inte har en aning om vid var tidpunkt gällande hastighet. Det ansvaret ligger solklart på föraren. Men Teslas system är tänkt att kunna ta över alla moment i körningen (så småningom oövervakat). En förutsättning för att kunna klara det är att hålla koll på och även följa de lagar som gäller för att framföra fordonet. Dit hör att inte överskrida skyltad hastighet, stanna vid stoppskyltar (som FSD i USA till en början inte gjorde), mm.

Det går förstås att argumentera för att systemet ännu inte är autonomt och därmed är det förarens ansvar att ställa in hastigheten. Använder man skyltavläsningen idag är det ju uppenbart att den läser fel titt som tätt både upp och ner. Behov av att kunna höja eller sänka hastigheten under färd vid varje påstådd ändring i skyltad hastighet behövs uppenbarligen, men att vägra godkänna ett system som tillåter användaren att konfigurera en konsekvent hastighetsöverträdelse känns för mig högst rimligt.

Sverige är för övrigt inte ensamt om att ifrågasätta FSD, även andra nordiska länder har invändningar. Finland undrar tex hur systemet beter sig på isgator samt hur det hanterar älgar som springer upp på vägen.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 026-06-18/
https://www.reuters.com/business/autos- ... 026-05-05/
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Krasche

Inlägg av Krasche »

Dinsdale skrev: 19 jun 2026 09:53

Farthållare som ställs in av användaren är inte alls samma sak, du kan omöjligt kravställa att en vanlig farthållare ska förhindra fortkörning eftersom farthållaren inte har en aning om vid var tidpunkt gällande hastighet. Det ansvaret ligger solklart på föraren. Men Teslas system är tänkt att kunna ta över alla moment i körningen (så småningom oövervakat). En förutsättning för att kunna klara det är att hålla koll på och även följa de lagar som gäller för att framföra fordonet. Dit hör att inte överskrida skyltad hastighet, stanna vid stoppskyltar (som FSD i USA till en början inte gjorde), mm.

Det går förstås att argumentera för att systemet ännu inte är autonomt och därmed är det förarens ansvar att ställa in hastigheten. Använder man skyltavläsningen idag är det ju uppenbart att den läser fel titt som tätt både upp och ner. Behov av att kunna höja eller sänka hastigheten under färd vid varje påstådd ändring i skyltad hastighet behövs uppenbarligen, men att vägra godkänna ett system som tillåter användaren att konfigurera en konsekvent hastighetsöverträdelse känns för mig högst rimligt.

Sverige är för övrigt inte ensamt om att ifrågasätta FSD, även andra nordiska länder har invändningar. Finland undrar tex hur systemet beter sig på isgator samt hur det hanterar älgar som springer upp på vägen.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 026-06-18/
https://www.reuters.com/business/autos- ... 026-05-05/
Nu är det dock FSD(S) som ska godkännas.
Det konstiga är att funktionen Speed Offset redan finns i befintliga AP och Enhanced AP.
Autopilot gasar, bromsar och svänger, EAP byter även fil samt hanterar avfart/påfart. Principen borde ju vara densamma.
Hur kan TS tillåta detta?
Angående is, FSD(S) körs redan i Kanada.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

JonasH skrev: 18 jun 2026 23:11
Det känns ju ordentligt skumt att hänvisa till en oförmåga att fastställa korrekt hastighetsbegränsning och förmågan att överskrida den när det inte finns något säkert sätt att fastställa hastighetsbegränsningar i EU/Sverige.
Ja, dessutom när det är system där bilföraren är 100% ansvarig. Väldigt viktig juridisk, och stor praktisk, distinktion mellan FSDs (förarstödssystem) och kommande i framtiden FSD (autonomt system L4/L5 där biltillverkaren är 100% ansvarig).

Många som missar den skillnaden (där tror jag att Teslas förvillande lika namn FSDs och FSD är en del av problemet som gör att mindre insatta människor lätt missar detta viktiga).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Jag måste nog säga att jag tycker att "Full Self Driving (Supervised)" och "Full Self Driving (unsupervised)" är tekniskt ganska korrekta, för det finns en distinkt skillnad mot de flesta äldre systemen, nämligen att FSD inte bara sköter att hålla rätt filer och hastighet, utan även hanterar handskakning med medtrafikanter (inklusive att prediktera deras möjliga beteenden), håller rätt på trafikregler (i stora drag), planering och problemlösning (som hur man undviker farliga situationer när medtrafikanterna beter sig farligt). Och att den kan placera bilen i rätt spår på vägen, och oberoende av linjer och om vägrenen är översnöad.

Men namnet FSD (Supervised) är svårt att förklara för någon där dess beteende ligger utanför personens referensramar (vilket är de flesta som inte djupdykt i ämnet).
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inlägg av Dan »

Eftersom jag numera är boende i USA och kört med senaste versionerna av FSD så kan jag bara säga att det idioti att inte godkänna detta så snart det bara går.
Det tog ett tag innan jag vande mig men när dottern påpekar att bilen kör bättre än vad jag gör när jag kör själv är det bara att inse att detta är framtiden.
Jag tycker att liknelsen som en del gör till farthållare är ganska korrekt och det är ju samma sak med FSD, om du inte vill att bilen kör över hastighetsgränsen så väljer du bara ”Chill” eller ”Sloth” mode och det är ju ett beslut som du som förare aktivt tar.
Att Sverige och andra EU länder inte godkänner FSD är i bästa fall bakåtsträvande och i värsta fall korruption för att skydda egen bilindustri.
itr888

Inlägg av itr888 »

Dan skrev: 19 jun 2026 15:05
Eftersom jag numera är boende i USA och kört med senaste versionerna av FSD så kan jag bara säga att det idioti att inte godkänna detta så snart det bara går.
Det tog ett tag innan jag vande mig men när dottern påpekar att bilen kör bättre än vad jag gör när jag kör själv är det bara att inse att detta är framtiden.
Jag tycker att liknelsen som en del gör till farthållare är ganska korrekt och det är ju samma sak med FSD, om du inte vill att bilen kör över hastighetsgränsen så väljer du bara ”Chill” eller ”Sloth” mode och det är ju ett beslut som du som förare aktivt tar.
Att Sverige och andra EU länder inte godkänner FSD är i bästa fall bakåtsträvande och i värsta fall korruption för att skydda egen bilindustri.
Egentligen är det Tysklan, Frankrike och Sverige som vill värna sitt eget intresse framför säkerhet..Patetisk av TS som ska visa vägen
för Noll Vision massa BS. Även Kina kommer och godkänna FSD trots att dom hur mycket bilmärke som helst och värna om.

KD Andreas Carlson skärpning.

Bra gjort Centerpartiet som lägger en fråga till AC angående om FSD
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Kinesiska myndigheter tror jag inser att för accelerera de lokala tillverkarnas FSD agenda var det bra att tillåta Teslas system. Tror inte de lokala kommit lika långt som de har nu annars.
itr888

Inlägg av itr888 »

bat skrev: 19 jun 2026 17:59
Kinesiska myndigheter tror jag inser att för accelerera de lokala tillverkarnas FSD agenda var det bra att tillåta Teslas system. Tror inte de lokala kommit lika långt som de har nu annars.
Exakt konkurens är bra.. därför FSD är ett första steg för självkörande bilar. Andra tillverkare kommer ju påskynda det när FSD finns i EU marknad.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

itr888 skrev: 19 jun 2026 18:44
bat skrev: 19 jun 2026 17:59
Exakt konkurens är bra.. därför FSD är ett första steg för självkörande bilar. Andra tillverkare kommer ju påskynda det när FSD finns i EU marknad.
Problemet för konkurrenterna är att de är många år från att klara samma säkerhetsnivåer som FSD, den enda som överhuvudtaget syns på kartan är Waymo, och de har nu stoppat sin mjukvara från körning på snabbare vägar efter ett antal farliga incidenter (som rapporterats till NTHSA): https://www.cnbc.com/2026/06/18/waymo-n ... zones.html. Waymo är dessutom inte generell självkörning, utan är specifikt anpassad till i förväg mappade gator (så problem med vägarbeten är förväntat).

Om man tittar på alla andra amerikanska självkörande taxis än Waymo så försöker de lösa säkerhetsproblemen genom att stanna bilen, men det fungerar bara i lågfartsområden, att stanna på slumpmässiga ställen i snabb trafik kommer inte att resultera i säkrare trafik.

I Kina löser man säkerhetsproblemen genom att mörka olyckorna, de är i sin nuvarande form inkapabla att klara en seriös säkerhetsgranskning av det slaget som RDW gjort (och för unsupervised kommer det att behövas ännu djupare granskning). Tesla har lagt ner 10-tals miljarder dollar på att lösa säkerhetsproblemen på ett seriöst sätt, så att påstå att det finns en enkel fix är ganska naivt.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att förstå att kommunister driver myndigheter, riksdagspartier, fack mm. Musk har personifierat det alla i Sverige hatar.

Det kommer bli så mkt motstånd mot FSD och allt Musk hittar på i Sverige. Fråga gemene person vad de tycker om stygge Musken och Tesla ute på stan…
Tesla Model S Pläd ’23
HW4.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

krabbanidag skrev: 20 jun 2026 00:02

Behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att förstå att kommunister driver myndigheter, riksdagspartier, fack mm. Musk har personifierat det alla i Sverige hatar.

Det kommer bli så mkt motstånd mot FSD och allt Musk hittar på i Sverige. Fråga gemene person vad de tycker om stygge Musken och Tesla ute på stan…
Vilket hindrar accepterande av verkligheten om FSD, här är liknande från USA (i detta fall i form av Actual Smart Summon):

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Autonom skrev: 20 jun 2026 00:35

Vilket hindrar accepterande av verkligheten om FSD, här är liknande från USA (i detta fall i form av Actual Smart Summon):

Tja... det ÄR ju AI... :? ;)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

manneson skrev: 19 jun 2026 08:08
Datordoktorn skrev: 19 jun 2026 01:34

Så gott som alla bilar har en hastighetsmätare som visar ett antal procent för mkt.
Dvs dina 5kmh var antagligen bara någon enstaka kmh över gränsen, om ens det.
Jag brukade hålla det även vid fartkameror, aldrig fått några böter där heller.
Precis, hastighetsmätaren visar alltid för lite så 5kmh extra på hastighetsmätaren innebär inte 5kmh över skyltad hastighet. Sen kan det vara beroende på bil och hjulomkrets om man skulle klara sig vid en kontroll i 30kmh med farthållare på 35. 5kmh är trots allt nästan 17% av 30 och så pass fel visar inte mätaren. 5/40 är 12,5% osv.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Krasche

Inlägg av Krasche »

Spanien kommer inte hänvisa till RDW utan gör sin egen testning. Finns rykten att de kommer godkänna 30 juni. Vi får se.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Krasche skrev: 20 jun 2026 08:43

Spanien kommer inte hänvisa till RDW utan gör sin egen testning. Finns rykten att de kommer godkänna 30 juni. Vi får se.
Har läst ett antal trådar, det verkar som källan till godkännandedatumet kom från någon diskussion med försäljningspersonal, så det är sannolikt en övertolkning från diskussioner om att TCMV har formell möjlighet att godkänna det den 30 Juni.

Men allt tyder på att de kommer att godkänna inom några månader (om inte TCMV hinner före), och en annan sak är att Spanien tydligen har skapat egen nationell lagstiftning som är avsedd för att kunna godkänna självkörning utan övervakning för generellt bruk, så de ligger nog i startgroparna för när CyberCab och FSD (unsupervised) baserat på FSD V15 kommer. En kvalificerad gissning är att CyberCab-tester kommer att börja ske i Spanien senare i år.
itr888

Inlägg av itr888 »

Autonom skrev: 20 jun 2026 09:31

Har läst ett antal trådar, det verkar som källan till godkännandedatumet kom från någon diskussion med försäljningspersonal, så det är sannolikt en övertolkning från diskussioner om att TCMV har formell möjlighet att godkänna det den 30 Juni.

Men allt tyder på att de kommer att godkänna inom några månader (om inte TCMV hinner före), och en annan sak är att Spanien tydligen har skapat egen nationell lagstiftning som är avsedd för att kunna godkänna självkörning utan övervakning för generellt bruk, så de ligger nog i startgroparna för när CyberCab och FSD (unsupervised) baserat på FSD V15 kommer. En kvalificerad gissning är att CyberCab-tester kommer att börja ske i Spanien senare i år.
¨Sorgligt att politik hindrar FSD..Det borde inte vara så isf kommer ju ingenting att godkännas till slut.
Det verkar som länder som inte gillar Musk motsäger FSD.

Men vi får hoppas vi får den i Sverige.
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare

Inlägg av cicob »

Sorry, jag har inte haft tillgång till bilen på en vecka.
Beroende på land (DK, Swe) får man välja FSD-S eller "Autosteer" (EAP) för trippen. Se foton.
Nu har jag varit och provat i Danmark på smala väga söder om Helsingör. Fullt med cyklister och bilar som står parkerade ute på gatan, så man måste avvakta mötande trafik innan man kan köra vidare.

Det gick galant!!! Underbar känsla, framförallt i rondellerna. Precis som på alla youtube-videos från Holland, USA etc.

bjornnilsson skrev: 15 jun 2026 10:12
cicob skrev: 13 jun 2026 21:39
Tesla använder rimligen Geo-Blocking för att inte få skit av sVeNsKa MyndiGhEteR efteråt. Min bil är "dansk" i Teslas ögon och fick därför FSD påslaget häromdagen. Det såg först lovande ut med fyllig blå knapp för att dra igång FSD. Men senare innan jag hann ut och prova blev knappen ljusblå och går inte att trycka på. Jag får ta mig över Öresundsbron, testa lite och sen ta en dansk pilsner. ;-)
Snyggt! Tack för återkoppling! Hur funkar det i övrigt när bilen kör på svenska vägar? Någon upplevd skillnad? Eller innebär den ljusblå FSD-knappen att du inte längre kan slå på autopiloten vid långkörning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MS Plaid 2025
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Är det kommunister som driver myndigheter, riksdagspartier(?) och fackföreningar i sverige?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

itr888 skrev: 20 jun 2026 13:11
Autonom skrev: 20 jun 2026 09:31

¨Sorgligt att politik hindrar FSD..Det borde inte vara så isf kommer ju ingenting att godkännas till slut.
Det verkar som länder som inte gillar Musk motsäger FSD.

Men vi får hoppas vi får den i Sverige.
Det behöver inte (iaf. inte enbart) vara direkt emot Musk, men kan även speciellt i stora biltillverkande länder kanske vara mer beroende av nationalistiska och realpolitiska mål som man vill (tro sig) gynna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP