Vad händer i strejken?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 579
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Earplugged »

jonasl skrev: 04 jun 2026 09:11
Och hur mår personerna som tas in och ut ur strejk som något slags verktyg, det kanske de borde ta lite hänsyn till?

Nä, jag undrar om det här är början till slutet.
Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
niklas12
Inlägg: 3596
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av niklas12 »

Earplugged skrev: 04 jun 2026 10:54
jonasl skrev: 04 jun 2026 09:11
Och hur mår personerna som tas in och ut ur strejk som något slags verktyg, det kanske de borde ta lite hänsyn till?

Nä, jag undrar om det här är början till slutet.
Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
Vad är status, är de strejkande arbetarna tillbaka på Tesla eller är de ännu i strejk?
Och om de är tillbaka vad händer med sympatiåtgärderna ?
Det är oroväckande tyst i media
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 579
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Earplugged »

niklas12 skrev: 08 jun 2026 18:38
Earplugged skrev: 04 jun 2026 10:54
jonasl skrev: 04 jun 2026 09:11
Och hur mår personerna som tas in och ut ur strejk som något slags verktyg, det kanske de borde ta lite hänsyn till?

Nä, jag undrar om det här är början till slutet.
Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
Vad är status, är de strejkande arbetarna tillbaka på Tesla eller är de ännu i strejk?
Och om de är tillbaka vad händer med sympatiåtgärderna ?
Det är oroväckande tyst i media
Bra fråga, det senaste jag läst är detta:
https://da.se/2026/06/if-metall-om-nya- ... chackspel/
Vet inte om man blir direkt klokare kring vad som händer, IF påstår att senaste draget gett bra effekt men kan inte redogöra vad effekten är...
Tesla är tysta som vanligt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 1019
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Jojo »

Earplugged skrev: 09 jun 2026 07:17

Bra fråga, det senaste jag läst är detta:
https://da.se/2026/06/if-metall-om-nya- ... chackspel/
Vet inte om man blir direkt klokare kring vad som händer, IF påstår att senaste draget gett bra effekt men kan inte redogöra vad effekten är...
Tesla är tysta som vanligt.
Enda kännbara effekten är väl att det har börjat pratas om den löjliga 'strejken' igen. Att f*cket inte kan ge tydligare besked, berättar visserligen en hel del. :twisted:
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1533
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Freez »

Earplugged skrev: 09 jun 2026 07:17
niklas12 skrev: 08 jun 2026 18:38
Earplugged skrev: 04 jun 2026 10:54
jonasl skrev: 04 jun 2026 09:11
Och hur mår personerna som tas in och ut ur strejk som något slags verktyg, det kanske de borde ta lite hänsyn till?

Nä, jag undrar om det här är början till slutet.
Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
Vad är status, är de strejkande arbetarna tillbaka på Tesla eller är de ännu i strejk?
Och om de är tillbaka vad händer med sympatiåtgärderna ?
Det är oroväckande tyst i media
Bra fråga, det senaste jag läst är detta:
https://da.se/2026/06/if-metall-om-nya- ... chackspel/
Vet inte om man blir direkt klokare kring vad som händer, IF påstår att senaste draget gett bra effekt men kan inte redogöra vad effekten är...
Tesla är tysta som vanligt.
I verkligheten har det i alla fall ingen effekt. Lämnade in bilen på service igår, några timmar senare plingar det till i appen och bilen är klar att hämtas. Kundflödet för service och provkörning rullar på som vanligt. Vinkade till några strejkvakter på vägen ut :lol: . (på denna anläggning sitter dom tydligen kvar men inte så tidigt som kl 08 då jag lämnade bilen)
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
niklas12
Inlägg: 3596
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av niklas12 »

Freez skrev: 09 jun 2026 11:48
Earplugged skrev: 09 jun 2026 07:17
niklas12 skrev: 08 jun 2026 18:38
Earplugged skrev: 04 jun 2026 10:54
jonasl skrev: 04 jun 2026 09:11
Och hur mår personerna som tas in och ut ur strejk som något slags verktyg, det kanske de borde ta lite hänsyn till?

Nä, jag undrar om det här är början till slutet.
Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
Vad är status, är de strejkande arbetarna tillbaka på Tesla eller är de ännu i strejk?
Och om de är tillbaka vad händer med sympatiåtgärderna ?
Det är oroväckande tyst i media
Bra fråga, det senaste jag läst är detta:
https://da.se/2026/06/if-metall-om-nya- ... chackspel/
Vet inte om man blir direkt klokare kring vad som händer, IF påstår att senaste draget gett bra effekt men kan inte redogöra vad effekten är...
Tesla är tysta som vanligt.
I verkligheten har det i alla fall ingen effekt. Lämnade in bilen på service igår, några timmar senare plingar det till i appen och bilen är klar att hämtas. Kundflödet för service och provkörning rullar på som vanligt. Vinkade till några strejkvakter på vägen ut :lol: . (på denna anläggning sitter dom tydligen kvar men inte så tidigt som kl 08 då jag lämnade bilen)
Nej det har nog aldrig haft någon direkt påverkan på det dagliga arbetet hos Tesla.

Så strejkvakterna är kvar det är ju intressant om alla arbetare är tillbaka igen vilka strejkvaktar de då ?
Eller är detta en anläggningen där arbetarna fortfarande strejkar?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1533
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Freez »

niklas12 skrev: 09 jun 2026 13:24
Freez skrev: 09 jun 2026 11:48
Earplugged skrev: 09 jun 2026 07:17
niklas12 skrev: 08 jun 2026 18:38
Earplugged skrev: 04 jun 2026 10:54


Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
Vad är status, är de strejkande arbetarna tillbaka på Tesla eller är de ännu i strejk?
Och om de är tillbaka vad händer med sympatiåtgärderna ?
Det är oroväckande tyst i media
Bra fråga, det senaste jag läst är detta:
https://da.se/2026/06/if-metall-om-nya- ... chackspel/
Vet inte om man blir direkt klokare kring vad som händer, IF påstår att senaste draget gett bra effekt men kan inte redogöra vad effekten är...
Tesla är tysta som vanligt.
I verkligheten har det i alla fall ingen effekt. Lämnade in bilen på service igår, några timmar senare plingar det till i appen och bilen är klar att hämtas. Kundflödet för service och provkörning rullar på som vanligt. Vinkade till några strejkvakter på vägen ut :lol: . (på denna anläggning sitter dom tydligen kvar men inte så tidigt som kl 08 då jag lämnade bilen)
Nej det har nog aldrig haft någon direkt påverkan på det dagliga arbetet hos Tesla.

Så strejkvakterna är kvar det är ju intressant om alla arbetare är tillbaka igen vilka strejkvaktar de då ?
Eller är detta en anläggningen där arbetarna fortfarande strejkar?
Vad jag vet är det ingen som strejkar här utan IF Metall hyr in/beordrar medlemmar att vara strejkvakter från andra orter.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
Macca
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 jun 2022 23:54

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Macca »

Freez skrev: 09 jun 2026 14:19
Vad jag vet är det ingen som strejkar här utan IF Metall hyr in/beordrar medlemmar att vara strejkvakter från andra orter.
De har även tagit in folk från andra fackförbund samt pensionärer och ungdomar. Vissa har till och med åkt så långt att de behövt ta in på hotell. IF Metall har haft betydligt större problem än Tesla att manna upp under denna strejk.

I Kalmar och Jönköping har aldrig någon strejkat, men "vaktat" har de gjort ändå.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 1019
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Jojo »

Macca skrev: 09 jun 2026 18:48
Freez skrev: 09 jun 2026 14:19
Vad jag vet är det ingen som strejkar här utan IF Metall hyr in/beordrar medlemmar att vara strejkvakter från andra orter.
De har även tagit in folk från andra fackförbund samt pensionärer och ungdomar. Vissa har till och med åkt så långt att de behövt ta in på hotell. IF Metall har haft betydligt större problem än Tesla att manna upp under denna strejk.

I Kalmar och Jönköping har aldrig någon strejkat, men "vaktat" har de gjort ändå.
Finns det ett bättre sätt att visa hur löjligt det hela är??? :lol:
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 579
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Earplugged »

niklas12 skrev: 09 jun 2026 13:24
Freez skrev: 09 jun 2026 11:48
Earplugged skrev: 09 jun 2026 07:17
niklas12 skrev: 08 jun 2026 18:38
Earplugged skrev: 04 jun 2026 10:54


Ja det är omänskligt hur de hanteras, ironiskt nog skickas de dessutom in i en verksamhet som pga sympatiåtgärderna saknar sophantering mm mm
Vad är status, är de strejkande arbetarna tillbaka på Tesla eller är de ännu i strejk?
Och om de är tillbaka vad händer med sympatiåtgärderna ?
Det är oroväckande tyst i media
Bra fråga, det senaste jag läst är detta:
https://da.se/2026/06/if-metall-om-nya- ... chackspel/
Vet inte om man blir direkt klokare kring vad som händer, IF påstår att senaste draget gett bra effekt men kan inte redogöra vad effekten är...
Tesla är tysta som vanligt.
I verkligheten har det i alla fall ingen effekt. Lämnade in bilen på service igår, några timmar senare plingar det till i appen och bilen är klar att hämtas. Kundflödet för service och provkörning rullar på som vanligt. Vinkade till några strejkvakter på vägen ut :lol: . (på denna anläggning sitter dom tydligen kvar men inte så tidigt som kl 08 då jag lämnade bilen)
Nej det har nog aldrig haft någon direkt påverkan på det dagliga arbetet hos Tesla.

Så strejkvakterna är kvar det är ju intressant om alla arbetare är tillbaka igen vilka strejkvaktar de då ?
Eller är detta en anläggningen där arbetarna fortfarande strejkar?
Ja hela poängen med en strejkvakt är ju att vakta så ingen går in och jobbar och är svartfot, blir ju lite märkligt om facket skickar in sina medlemmar att jobba samtidigt som det sitter andra medlemmar som skall hindra dom 😅
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av JonasH »

Vet inte om jag missat något om anläggningarna i Stockholm men det verkar som om IFM har packat ihop i Segeltorp. Inga strejkvakter eller banderoller idag i alla fall.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Earplugged skrev: 09 jun 2026 20:00
Ja hela poängen med en strejkvakt är ju att vakta så ingen går in och jobbar och är svartfot, blir ju lite märkligt om facket skickar in sina medlemmar att jobba samtidigt som det sitter andra medlemmar som skall hindra dom 😅
För en utomstående, upplevs IF Metall's agerande som klart märkligt då ingen från IF M kan redogöra för syfte, önskad påverkan och verklig påverkan.
Och uppenbarligen påverkar det inte Tesla...nu heller.

Info från IF M borde väl läckt nu efter snart 2v, eller?
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12268
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av martinot »

Macca skrev: 09 jun 2026 18:48
Freez skrev: 09 jun 2026 14:19
Vad jag vet är det ingen som strejkar här utan IF Metall hyr in/beordrar medlemmar att vara strejkvakter från andra orter.
De har även tagit in folk från andra fackförbund samt pensionärer och ungdomar. Vissa har till och med åkt så långt att de behövt ta in på hotell. IF Metall har haft betydligt större problem än Tesla att manna upp under denna strejk.

I Kalmar och Jönköping har aldrig någon strejkat, men "vaktat" har de gjort ändå.
Vad det inte just IF Metall och facken som klagar på att Tesla lånar in personal från olika orter?

Kanske jag minns fel, men är ju rätt intressant om ovan stämmer och jag minns rätt. :)
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Fosilfri2035 »

https://arbetet.se/2026/06/08/smaforeta ... retagarna/

Hur ser ni på denna debattartikel?
Användarvisningsbild
Macca
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 jun 2022 23:54

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Macca »

Fosilfri2035 skrev: 11 jun 2026 16:17
https://arbetet.se/2026/06/08/smaforeta ... retagarna/

Hur ser ni på denna debattartikel?
Trötta argument och enfaldiga resonemang. Speciellt med tanke på hur nedlåtande han var mot Lise-Lotte Argulander.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6790
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fosilfri2035 skrev: 11 jun 2026 16:17
https://arbetet.se/2026/06/08/smaforeta ... retagarna/

Hur ser ni på denna debattartikel?
Det är väl mest fria fantasier skrivet av elektrikern Marcus Ström :lol:

Enligt Ström handlar strejken om att Teslamekanikerna saknar grundtrygghet i form av tjänstepension, försäkringar och schyssta arbetsvillkor.

Varför skulle dessa eftertraktade mekaniker välja ett jobb där de har dåliga arbetsvillkor, saknar tjänstepension och går utan försäkringar, när de lätt skulle kunna få jobb på företag med IFM kollektivavtal?

Vidare delar Ström några visdomsord:
Kapitalismen strävar alltid efter att maximera vinsten på arbetarnas bekostnad.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2026 09:13

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av TeslaLeo »

Vidare säger elektrikern Marcus:
Det är dags för Tesla att packa väskan eller skriva på avtalet.
Han vill alltså driva Tesla från Sverige. Har Marcus reflekterat över hur det skulle bli för alla oss barnfamiljer som kör Tesla, med service och garanti? Tesla Model Y är den vanligaste nya familjebilen oavsett drivmedel.

Men det har väl genomsyrat hela den här strejken. Noll konsekvenstänk.

Och noll respekt för oss oskyldiga som drabbas, antingen genom att vi äger Tesla, kör annanelbil av annat märke, eller de som jobbar på småföretag som drabbats av fackets vansinniga ”sympatistrejk” och blivit av med jobbet.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Fosilfri2035 »

Nicke Nyfiken skrev: 11 jun 2026 17:08
Fosilfri2035 skrev: 11 jun 2026 16:17
https://arbetet.se/2026/06/08/smaforeta ... retagarna/

Hur ser ni på denna debattartikel?
Det är väl mest fria fantasier skrivet av elektrikern Marcus Ström :lol:

Enligt Ström handlar strejken om att Teslamekanikerna saknar grundtrygghet i form av tjänstepension, försäkringar och schyssta arbetsvillkor.

Varför skulle dessa eftertraktade mekaniker välja ett jobb där de har dåliga arbetsvillkor, saknar tjänstepension och går utan försäkringar, när de lätt skulle kunna få jobb på företag med IFM kollektivavtal?

Vidare delar Ström några visdomsord:
Kapitalismen strävar alltid efter att maximera vinsten på arbetarnas bekostnad.
Delar er uppfattning.
Men det kan väl knappast vara en slump att han skriver detta nu tänker jag.
Metall vill väl försöka hitta så många sympatipoäng som det bara går. 😅
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4740
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev: 11 jun 2026 17:08

Vidare delar Ström några visdomsord:
Kapitalismen strävar alltid efter att maximera vinsten på arbetarnas bekostnad.
Fast... det är ju det Metall försöker göra nu, tvinga Tesla att låta dem hantera tjänstepensionen så de kan tjäna massa slantar där. Även om det blir sämre för "arbetarna" i slutänden. Tror Hr Ström blandar ihop något nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Dr_bus »

Ny intervju med en föredetta strejkande


https://da.se/2026/06/tobias-var-front ... t-masters/
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1533
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Freez »

Dr_bus skrev: 22 jun 2026 09:19
Ny intervju med en föredetta strejkande


https://da.se/2026/06/tobias-var-front ... t-masters/
Oj oj oj, vilken totalsågning av IF Metall av deras fd frontfigur.

Tänk om denna unga person, bara 19 år gammal vid strejkens början struntat i att strejka och jobbat istället. Tre år på Tesla hade gett honom ett väldigt fint CV och en mycket ljusare framtid på arbetsmarknaden. Snacka om livsavgörande misstag.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Erxon
elbilist
Inlägg: 486
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Erxon »

Dr_bus skrev: 22 jun 2026 09:19
Ny intervju med en föredetta strejkande


https://da.se/2026/06/tobias-var-front ... t-masters/
Måste ha en oerhörd stark övertygelse om man går med i facket medans man fortfarande går i skolan.
Samma som att man fortfarande är med efter det man gått i pension. Vet inte om det stämmer men läste för ett tag sedan att IFM har flera tusen medlemmar som fortfarande är medlemmar.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 1019
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Jojo »

Dr_bus skrev: 22 jun 2026 09:19
Ny intervju med en föredetta strejkande


https://da.se/2026/06/tobias-var-front ... t-masters/
Tänd ett ljus för honom, stackarn 🕯️😢
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6790
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jojo skrev: 22 jun 2026 11:36
Dr_bus skrev: 22 jun 2026 09:19
Ny intervju med en föredetta strejkande


https://da.se/2026/06/tobias-var-front ... t-masters/
Tänd ett ljus för honom, stackarn 🕯️😢
Varför det?

Han fick precis som han ville och förtjänade när han fick IFM att starta en strejk mot Tesla.

Trots politiskt engagemang för Socialdemokraterna sedan han var 15 år och medlemskap i IFM sedan gymnasietiden valde han ändå att ta anställning på Tesla fullt medveten om att de inte hade kollektivavtal.

Fast han trivdes med kollegor, chefer och arbetsuppgifter tyckte han att det "gnagde" och ville ha kollektivavtal av rent ideologiska skäl, för det hade ingenting med de verkliga villkoren att göra.

Han är nog den siste jag skulle tycka synd om i denna fars. Värre är det för alla hans kollegor som egentligen inte ville strejka men som han lyckades övertala.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 1019
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vad händer i strejken?

Inlägg av Jojo »

Nicke Nyfiken skrev: 22 jun 2026 13:24
Jojo skrev: 22 jun 2026 11:36
Dr_bus skrev: 22 jun 2026 09:19
Ny intervju med en föredetta strejkande


https://da.se/2026/06/tobias-var-front ... t-masters/
Tänd ett ljus för honom, stackarn 🕯️😢
Varför det?

Han fick precis som han ville och förtjänade när han fick IFM att starta en strejk mot Tesla.

Trots politiskt engagemang för Socialdemokraterna sedan han var 15 år och medlemskap i IFM sedan gymnasietiden valde han ändå att ta anställning på Tesla fullt medveten om att de inte hade kollektivavtal.

Fast han trivdes med kollegor, chefer och arbetsuppgifter tyckte han att det "gnagde" och ville ha kollektivavtal av rent ideologiska skäl, för det hade ingenting med de verkliga villkoren att göra.

Han är nog den siste jag skulle tycka synd om i denna fars. Värre är det för alla hans kollegor som egentligen inte ville strejka men som han lyckades övertala.
Jo, Du har ju helt rätt. Det var med viss ironi jag skrev mitt inlägg. Han får väl stå för sina synder. Det är inte precis jag ligger sömnlös på natten och upprörs av hans öde.
'Som man bäddar, får man ligga.'