BMW iX3 Neue klasse

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av mikebike »

Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

mikebike skrev: 19 jun 2026 09:32
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Inga. Har dock bara kört 100 mil, men har passerat ett ställe två gånger (där min Model Y tvärnitade varje gång) utan problem
BMW IX3 2026
Krasche
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 feb 2026 06:15

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Krasche »

Jossi skrev: 19 jun 2026 11:11
mikebike skrev: 19 jun 2026 09:32
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Inga. Har dock bara kört 100 mil, men har passerat ett ställe två gånger (där min Model Y tvärnitade varje gång) utan problem
Nej spökbromsningar verkar vara en exklusiv Tesla-feature. :)
Nybliven Teslaägare, hade VW med Travel Assist innan. Funkade perfekt. Nu får man sitta på helspänn när det är en avfart på motorvägen, riktigt uselt.
Det märks att Tesla tyvärr övergivit AP-koden och gått all in på FSD.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

Krasche skrev: 19 jun 2026 11:26
Jossi skrev: 19 jun 2026 11:11
mikebike skrev: 19 jun 2026 09:32
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18


Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Inga. Har dock bara kört 100 mil, men har passerat ett ställe två gånger (där min Model Y tvärnitade varje gång) utan problem
Nej spökbromsningar verkar vara en exklusiv Tesla-feature. :)
Nybliven Teslaägare, hade VW med Travel Assist innan. Funkade perfekt. Nu får man sitta på helspänn när det är en avfart på motorvägen, riktigt uselt.
Det märks att Tesla tyvärr övergivit AP-koden och gått all in på FSD.
FSD verkar grymt, bara hoppas det blir godkänt snart
BMW IX3 2026
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av martinot »

Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Om den är lika bra på iX3 som förarassistenten på vår i5 (skulle misstänka att det är exakt samma kod och funktion mellan iX3 och i5, och kommande i3), så förstår jag helt.

Tycker den är vida överlägsen både Teslas och alla andra förarassistenter som jag provat (inklusive Volvos). Riktigt bra. Grymt nöjd med den, och kommer vara ett starkt kort för iX3-köpare (och kommande i3 för mig).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Krasche
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 feb 2026 06:15

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Krasche »

martinot skrev: 19 jun 2026 11:58
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Om den är lika bra på iX3 som förarassistenten på vår i5 (skulle misstänka att det är exakt samma kod och funktion mellan iX3 och i5, och kommande i3), så förstår jag helt.

Tycker den är vida överlägsen både Teslas och alla andra förarassistenter som jag provat (inklusive Volvos). Riktigt bra. Grymt nöjd med den, och kommer vara ett starkt kort för iX3-köpare (och kommande i3 för mig).
Ja, har tittat på många reviews och konsensus är att BMW har den bästa assistenten.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1414
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av slugger75 »

Man kanske skulle överväga att testa någon annan elbil än Tesla. Detta låter ju lovande.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
macky
Inlägg: 1185
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av macky »

Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Kommande från en e-tron GT upplevde jag den ordentligt mycket tystare nör jag provkörde. Å andra sidan var GTn katastrof på originaldäcken när jag då kom från en e-tron 55. Så för min del ingen dealbreaker. Även tystare än min iX1 med marginal. Rent generellt är det ju mest vägljud och då gör det mycket att ha bra EV-däck.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

slugger75 skrev: 19 jun 2026 12:52
Man kanske skulle överväga att testa någon annan elbil än Tesla. Detta låter ju lovande.
Bytte från en 2023 Model Y, är mycket nöjd!
BMW IX3 2026
carlf
Inlägg: 360
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av carlf »

Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Om du tyckte den ”bullrade något vansinnigt” så var det nog något fel på den du körde.
Jag har provkört tre längre stunder med olika däckuppsättning och med 20-21” är bilen klart tystare än min Highland och min Audi q4.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5890
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av chaffis75 »

carlf skrev: 19 jun 2026 14:09
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Om du tyckte den ”bullrade något vansinnigt” så var det nog något fel på den du körde.
Jag har provkört tre längre stunder med olika däckuppsättning och med 20-21” är bilen klart tystare än min Highland och min Audi q4.
Jag upplevde den inte som tyst men säga "bullra vansinnigt" är ju samtligt kanske lite överdrivet tycker jag.
Sen var de ju en M dvs stora fälgar så de påverkar väl såklart också.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BMW IX3 2026
ObscureEconomist
Inlägg: 459
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av ObscureEconomist »

mikebike skrev: 19 jun 2026 09:32
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Det är 100% ett Tesla problem. Aldrig upplevt på min i4 eller ix3 nu. 7000 mil i i4an och 220 I ix3an.
Upplevde det på 3 mil med när jag testade en model y
BMW iX3 50 xDrive -26
BMW i4 M50 -22
Dafro
elbilist
Inlägg: 3329
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Dafro »

carlf skrev: 19 jun 2026 14:09
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Om du tyckte den ”bullrade något vansinnigt” så var det nog något fel på den du körde.
Jag har provkört tre längre stunder med olika däckuppsättning och med 20-21” är bilen klart tystare än min Highland och min Audi q4.
Bullrade vansinnigt kanske var en viss överdrift men bullrade mer än jag tyckte var ok, även säljaren höl med mig, eller sa inte emot kanske man ska säga. Har även haft Audi e-tron tidigare och den var också tyst. För mig är ljudkomforten viktig så jag sätter nu hoppet till ex60 men hoppas att det kommer en demobil av ix3 med mindre fälgar men sen verkar det öven som att frun inte riktigt accepterar utseendet så vi får väl se, ör ju nöjd med min IX så ingen brådska för min del.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2362
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av BrooklynS »

ObscureEconomist skrev:
mikebike skrev: 19 jun 2026 09:32
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18
Dafro skrev: 18 jun 2026 22:09
Ni som har kört ett tag, vad anser ni om ljudbilden, jag tyckte den bullrade något vansinnigt. Var väl 20” på bilen tror jag men min IX med 22” är ju dödstyst i jämförelse. Låter lite över 100 men överlevbart. Väntar in IX5.
Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Det är 100% ett Tesla problem. Aldrig upplevt på min i4 eller ix3 nu. 7000 mil i i4an och 220 I ix3an.
Upplevde det på 3 mil med när jag testade en model y
Nej, det finns på alla bilar även om Tesla har störst problem då de följer kartdata och har kamera för autobroms istället för kamera för skyltar och radar för autobroms…

Jag har råkat ut för spökbromsningar med alla bilar som har autobroms, men absolut inte lika ofta som med Tesla som gärna bromsar EFTER att man passerat en mötande lastbil som låg nära mittlinjen.

Så ”100% ett teslaproblem” är felaktigt, däremot ”vanligt med Tesla AP” är sant. Det lär i vart fall upphöra med FSD.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

BrooklynS skrev: 20 jun 2026 09:21
ObscureEconomist skrev:
mikebike skrev: 19 jun 2026 09:32
Jossi skrev: 18 jun 2026 23:30
Nect skrev: 18 jun 2026 23:18


Ljudnivån är helt OK, men om man som mig kommer från Q8 så är man van med en väldigt tyst kupé…

Men inget jag tycker är besvärande om jag ska vara helt ärlig. Men iX3 är en å andra sida. Inte tänkt att vara premium. Det är väl iX5 gissar jag på.

Men bara förarassistenten är värd köpet enligt mig! Alla andra jag provat är ljusår efter.
+1 på förarassistenten, grym!
Inga spökbromsningar?
Det är 100% ett Tesla problem. Aldrig upplevt på min i4 eller ix3 nu. 7000 mil i i4an och 220 I ix3an.
Upplevde det på 3 mil med när jag testade en model y
Nej, det finns på alla bilar även om Tesla har störst problem då de följer kartdata och har kamera för autobroms istället för kamera för skyltar och radar för autobroms…

Jag har råkat ut för spökbromsningar med alla bilar som har autobroms, men absolut inte lika ofta som med Tesla som gärna bromsar EFTER att man passerat en mötande lastbil som låg nära mittlinjen.

Så ”100% ett teslaproblem” är felaktigt, däremot ”vanligt med Tesla AP” är sant. Det lär i vart fall upphöra med FSD.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hade en xpeng i två dagar när jag väntade på min IX3, den spökbromsade på samma ställen som min Tesla. BMW:n gör inte det, vet inte vad som skiljer rent teknikmässigt?
BMW IX3 2026
Nect
elbilist
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Nect »

Mina tidigare Volvos, Audis och Polestar har aldrig tvärnitat när man kört med Adaptiva farthållaren.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12287
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av martinot »

Jossi skrev: 19 jun 2026 23:14
Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Ja, 100% av alla elbilar har ett lågvoltsbatteri (det är till för att kunna ge ström till grundläggande funktioner i bilens elsystem när högvoltsbatteriet är urkopplat eller i viloläge).

BMW har dock extremt bra kontroll på styrningen av LVB i sina elbilar, och är ingen biltillverkare som är känd för att det generellt strular (som tex. för Volvo/Polestar, VAG och framför allt alla KIA/Hyundai). Du kan med största säkerhet vara helt lugn.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

martinot skrev: 20 jun 2026 10:19
Jossi skrev: 19 jun 2026 23:14
Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Ja, 100% av alla elbilar har en lågvoltsbatteri.

BMW har dock extremt bra kontroll på styrningen av LVB i sina elbilar, och är ingen biltillverkare som är känd för att det generellt strular (som tex. för Volvo/Polestar, VAG och framför allt alla KIA/Hyundai). Du kan med största säkerhet vara helt lugn.
Yes var KIA/Hyundai jag läste om! För någon som inte har så bra koll...men hur svårt är det att "hålla koll på" 12V batteriet? Alltså vad är det som gör att det strular så för KIA?
BMW IX3 2026
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av mikebike »

Jossi skrev: 20 jun 2026 10:21
martinot skrev: 20 jun 2026 10:19
Jossi skrev: 19 jun 2026 23:14
Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Ja, 100% av alla elbilar har en lågvoltsbatteri.

BMW har dock extremt bra kontroll på styrningen av LVB i sina elbilar, och är ingen biltillverkare som är känd för att det generellt strular (som tex. för Volvo/Polestar, VAG och framför allt alla KIA/Hyundai). Du kan med största säkerhet vara helt lugn.
Yes var KIA/Hyundai jag läste om! För någon som inte har så bra koll...men hur svårt är det att "hålla koll på" 12V batteriet? Alltså vad är det som gör att det strular så för KIA?
Vissa har haft otur när de tänkte.
Det finns laddhybrider där 12V-batteriet bara laddas av avgasmotorn och/eller när man laddar stora batteriet och det finns elbilar där lilla batteriet bara laddas när bilen är vaken.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2362
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av BrooklynS »

Jossi skrev:
martinot skrev: 20 jun 2026 10:19
Jossi skrev: 19 jun 2026 23:14
Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Ja, 100% av alla elbilar har en lågvoltsbatteri.

BMW har dock extremt bra kontroll på styrningen av LVB i sina elbilar, och är ingen biltillverkare som är känd för att det generellt strular (som tex. för Volvo/Polestar, VAG och framför allt alla KIA/Hyundai). Du kan med största säkerhet vara helt lugn.
Yes var KIA/Hyundai jag läste om! För någon som inte har så bra koll...men hur svårt är det att "hålla koll på" 12V batteriet? Alltså vad är det som gör att det strular så för KIA?
De har väl haft för dålig styrning av laddningen av 12V-batteriet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Jossi »

mikebike skrev: 20 jun 2026 10:58
Jossi skrev: 20 jun 2026 10:21
martinot skrev: 20 jun 2026 10:19
Jossi skrev: 19 jun 2026 23:14
Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Ja, 100% av alla elbilar har en lågvoltsbatteri.

BMW har dock extremt bra kontroll på styrningen av LVB i sina elbilar, och är ingen biltillverkare som är känd för att det generellt strular (som tex. för Volvo/Polestar, VAG och framför allt alla KIA/Hyundai). Du kan med största säkerhet vara helt lugn.
Yes var KIA/Hyundai jag läste om! För någon som inte har så bra koll...men hur svårt är det att "hålla koll på" 12V batteriet? Alltså vad är det som gör att det strular så för KIA?
Vissa har haft otur när de tänkte.
Det finns laddhybrider där 12V-batteriet bara laddas av avgasmotorn och/eller när man laddar stora batteriet och det finns elbilar där lilla batteriet bara laddas när bilen är vaken.
För att undvika att man laddar ur det stora batteriet då eller? Låter inte helt genomtänkt
BMW IX3 2026
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5890
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av chaffis75 »

Jossi skrev: 20 jun 2026 11:25
mikebike skrev: 20 jun 2026 10:58
Jossi skrev: 20 jun 2026 10:21
martinot skrev: 20 jun 2026 10:19
Jossi skrev: 19 jun 2026 23:14
Hur är det med lågspänningsbatteri i neue klasse? Läser om diverse tillverkare där 12v batteriet strular. Har IX3:an också 12v? Hittar ingenting om det i manualen

Edit: hittade nu
IMG_1260.jpeg
Ja, 100% av alla elbilar har en lågvoltsbatteri.

BMW har dock extremt bra kontroll på styrningen av LVB i sina elbilar, och är ingen biltillverkare som är känd för att det generellt strular (som tex. för Volvo/Polestar, VAG och framför allt alla KIA/Hyundai). Du kan med största säkerhet vara helt lugn.
Yes var KIA/Hyundai jag läste om! För någon som inte har så bra koll...men hur svårt är det att "hålla koll på" 12V batteriet? Alltså vad är det som gör att det strular så för KIA?
Vissa har haft otur när de tänkte.
Det finns laddhybrider där 12V-batteriet bara laddas av avgasmotorn och/eller när man laddar stora batteriet och det finns elbilar där lilla batteriet bara laddas när bilen är vaken.
För att undvika att man laddar ur det stora batteriet då eller? Låter inte helt genomtänkt
För att de är lättare att implementera skulle jag säga.. och ja undersökt handlar de även om att hålla nere strömförbrukning när man står parkerad.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av Nect »

Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
macky
Inlägg: 1185
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av macky »

Nect skrev: 22 jun 2026 23:28
Denna bil har riktigt bra räckvidd!

67,5 mil. Snitthastighet 89,3 km/h (mycket motorväg 110/120)
Imponerande! Vad har du för fälgar?