Skoda Peaq

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 2310
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Skoda Peaq

Inlägg av manneson »

Bygger på MEB+
Exterior
Optional Matrix LED (Standard in Sportline)
Length 4,87 m 192” (21 cm 8“ longer than Enyaq, 9 cm shorter than ID7)
19-21“ wheels (20“ standard with Sportline)
Optional DCC adaptive suspension

Interior
10“ driver display
13,6“ vertical screen
Loft design selection seats in grey fabric with black leatherette Techtona outside
Lodge Design selection seats in grey fabric/green leatherette (Techtona)
Suite Design selection seats in full Techtona leatherette in black or light grey
Sportline sport seats with integrated headrests in black microfibre/leatherette Techtona
Sportline also with three spoke steering wheel instead two spoke
Optional Sonos sound
Glass roof with electric shade
890 l trunk/boot in 7-seater with 3rd row down, 935 l in 5-seater

Powertrains and batteries

59 kWh net / 63 kWh gross

60 RWD with 150 kW
8,6 s 0-100 kmh
Vmax 160 kmh
10-80 % SoC in 27 min

86 kWh net / 91 kWh gross

90 RWD with 210 kW
7,1 s 0-100 kmh

90x AWD with 220 kW
6,7 s 0-100 km/h
Vmax 180 kmh each
10-80 % SoC in 28 min each

Estimated motorway range 400 - 500 km (250 - 300 miles)

Price from 50.000 Euro
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Skoda Peaq

Inlägg av Macki »

manneson skrev: 23 jun 2026 20:28
Bygger på MEB+
Exterior
Optional Matrix LED (Standard in Sportline)
Length 4,87 m 192” (21 cm 8“ longer than Enyaq, 9 cm shorter than ID7)
19-21“ wheels (20“ standard with Sportline)
Optional DCC adaptive suspension

Interior
10“ driver display
13,6“ vertical screen
Loft design selection seats in grey fabric with black leatherette Techtona outside
Lodge Design selection seats in grey fabric/green leatherette (Techtona)
Suite Design selection seats in full Techtona leatherette in black or light grey
Sportline sport seats with integrated headrests in black microfibre/leatherette Techtona
Sportline also with three spoke steering wheel instead two spoke
Optional Sonos sound
Glass roof with electric shade
890 l trunk/boot in 7-seater with 3rd row down, 935 l in 5-seater

Powertrains and batteries

59 kWh net / 63 kWh gross

60 RWD with 150 kW
8,6 s 0-100 kmh
Vmax 160 kmh
10-80 % SoC in 27 min

86 kWh net / 91 kWh gross

90 RWD with 210 kW
7,1 s 0-100 kmh

90x AWD with 220 kW
6,7 s 0-100 km/h
Vmax 180 kmh each
10-80 % SoC in 28 min each

Estimated motorway range 400 - 500 km (250 - 300 miles)

Price from 50.000 Euro


Känns trist att de inte har något nytt större batteri, som 7sits så funkar den dåligt lite för liten. Det går att bygga på deras svenska hemsida, om jag maxar den så går den på 857600:-.

Screenshot_20260623_210318_Chrome.jpg

Jämför jag med min Ioniq 9 som maxad (utom Performance) går på 894800:-.

Screenshot_20260623_210513_Chrome.jpg

Då känns det som ganska mycket mindre för pengarna än mot Ioniq 9, sen att jag gav 712000:- för min med samma specifikation som den vita här skadar ju inte :D

Ioniq9 är en klass större i allt men kostar inte så mycket mer.
Vag borde ha lite större batterier i deras större bilar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manneson
Inlägg: 2310
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Skoda Peaq

Inlägg av manneson »

Ptjah, ser man på Enyaq så verkar ju Skoda lyckats locka många att betala dyrt för den.
Detta är ju mer eller mindre en elektrisk Kodiaq, som varit mycket framgångsrik.
Så denna säljer nog också.
Skoda har ju gjort lite som Volvo, klivit upp i kvalitetskänsla, status och prisklass.

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Skoda Peaq

Inlägg av Macki »

manneson skrev: 24 jun 2026 06:46
Ptjah, ser man på Enyaq så verkar ju Skoda lyckats locka många att betala dyrt för den.
Detta är ju mer eller mindre en elektrisk Kodiaq, som varit mycket framgångsrik.
Så denna säljer nog också.
Skoda har ju gjort lite som Volvo, klivit upp i kvalitetskänsla, status och prisklass.

Ja jag tvivlar inte en sekund på att denna kommer sälja, men lyfter man blicken lite och börjar jämföra så är det inte så mycket Bang for the Buck.
Som sagt den funkar väldigt dåligt som 7sits och vad är poängen då?
Men som 5sits så får den bra bagage men då är det en helt annan marknad och många andra konkurrenter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skoda Peaq

Inlägg av mikebike »

Macki skrev: 24 jun 2026 09:05
manneson skrev: 24 jun 2026 06:46
Ptjah, ser man på Enyaq så verkar ju Skoda lyckats locka många att betala dyrt för den.
Detta är ju mer eller mindre en elektrisk Kodiaq, som varit mycket framgångsrik.
Så denna säljer nog också.
Skoda har ju gjort lite som Volvo, klivit upp i kvalitetskänsla, status och prisklass.

Ja jag tvivlar inte en sekund på att denna kommer sälja, men lyfter man blicken lite och börjar jämföra så är det inte så mycket Bang for the Buck.
Som sagt den funkar väldigt dåligt som 7sits och vad är poängen då?
Men som 5sits så får den bra bagage men då är det en helt annan marknad och många andra konkurrenter.
Den kan väl inte vara trängre på tredje raden än Model Y?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Skoda Peaq

Inlägg av Macki »

mikebike skrev: 24 jun 2026 09:12
Macki skrev: 24 jun 2026 09:05
manneson skrev: 24 jun 2026 06:46
Ptjah, ser man på Enyaq så verkar ju Skoda lyckats locka många att betala dyrt för den.
Detta är ju mer eller mindre en elektrisk Kodiaq, som varit mycket framgångsrik.
Så denna säljer nog också.
Skoda har ju gjort lite som Volvo, klivit upp i kvalitetskänsla, status och prisklass.

Ja jag tvivlar inte en sekund på att denna kommer sälja, men lyfter man blicken lite och börjar jämföra så är det inte så mycket Bang for the Buck.
Som sagt den funkar väldigt dåligt som 7sits och vad är poängen då?
Men som 5sits så får den bra bagage men då är det en helt annan marknad och många andra konkurrenter.
Den kan väl inte vara trängre på tredje raden än Model Y?
Troligen inte, den har ju skjutbar andra sätes rad vilket hjälper men iom andra raden inte heller har så mycket benutrymme så kan man inte sitta där om man ska kunna sitta på tredje raden.
Vet inte om model y har skjutbar andra rad men borde vara mindre plats i den.
Som sagt i ioniq9 kan jag sitta bakom mig själv på alla rader och då är jag 185cm. Och även då har den mer bagage än peaq....
garpen0
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 nov 2023 14:22

Re: Skoda Peaq

Inlägg av garpen0 »

Började bygga en Skoda Peaq med Sportline 90x, tillval som headsup, Dcc och 21" däck samt fem års garanti. Slutade på 840 000 kr och där är ju BMW ix3 neue klasse nivå. Tror inte ventilation går att få med i Sportline?

Skoda har gjort mycket rätt med Peaq, men med ix3 får jag ju upp mot 300 kw laddning. Får hoppas att VWG nya plattform Ssp släpps 2029.
manneson
Inlägg: 2310
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Skoda Peaq

Inlägg av manneson »

garpen0 skrev: 25 jun 2026 09:04
Började bygga en Skoda Peaq med Sportline 90x, tillval som headsup, Dcc och 21" däck samt fem års garanti. Slutade på 840 000 kr och där är ju BMW ix3 neue klasse nivå. Tror inte ventilation går att få med i Sportline?

Skoda har gjort mycket rätt med Peaq, men med ix3 får jag ju upp mot 300 kw laddning. Får hoppas att VWG nya plattform Ssp släpps 2029.
Peaq är väl mer tänkt att konkurrera med andra mindre 7-sits, tex Mercedes EQB, Peugeot 5008, Model Y osv.
Men ja, Skoda är inte längre något budgetmärke. Långt ifrån.
toppo
elbilist
Inlägg: 570
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Skoda Peaq

Inlägg av toppo »

garpen0 skrev: 25 jun 2026 09:04
Började bygga en Skoda Peaq med Sportline 90x, tillval som headsup, Dcc och 21" däck samt fem års garanti. Slutade på 840 000 kr och där är ju BMW ix3 neue klasse nivå. Tror inte ventilation går att få med i Sportline?

Skoda har gjort mycket rätt med Peaq, men med ix3 får jag ju upp mot 300 kw laddning. Får hoppas att VWG nya plattform Ssp släpps 2029.
Då har du klickat i ganska mycket extra, jag tycker den är fint utrustad från start. Jag får 12% rabatt på företaget, mot 2% på BMW. Så nettopriset på Peaq var väldigt mycket bättre. (Sen är tyvärr Autoplan som företaget använder värdelösa och sätter klappkast restvärde på Skoda vilket påverkar månadskostnaden en hel del.)
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21