Model y standard eller Model y RWD premium

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lantvallen105
Teslaägare

Model y standard eller Model y RWD premium

Inlägg av Lantvallen105 »

Vilken är bästa köp?
Val mellan LFP batteri alt. Tesla 8L
manneson

Re: Model y standard eller Model y RWD premium

Inlägg av manneson »

Beror på vad du värderar.
Standard är klart mest bang for the buck, särskilt om du får elbilsstöd.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Premium LR RWD ✅
Krasche

Inlägg av Krasche »

Om man är som jag och ogillar skinnklädsel och glastak och är snål, Standard.
Användarvisningsbild
Spjute Viking
Teslaägare

Inlägg av Spjute Viking »

Hade gärna haft det Premium erbjuder. I synnerhet glastaket, ”skinn”, ventilerade stolar, ambient och värme i baksätet. Men tycker inte att det är värt drygt 170k. Blev därför en standard. Men om priset inte hade varit en fråga hade jag gärna gått för en premium. Premium har längre wltp, men lfp kan du ladda till 100
MrTux

Inlägg av MrTux »

Jag valde en standard efter mina provkörningar.

Huvudsak pga standard:
- Är billigare i inköp ca 170K i skillnad
- Inbillar mig att värdefallet är lägre på en standard?
- Kände inte alla ojämnheter i vägen lika illa som jag upplevde att jag gjorde på Premium med 19" däck. Kanske för att standard har 55 profil (mer gummi) på sina 18" däck?
- Halvskinn klädseln föredrar jag
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Jag gissar premium kommer få en prissänkning för skillnaden är lite för stor nu.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
MrTux

Inlägg av MrTux »

Håller med Tellus. Inte minst för xpeng g6 och andra börjar briljera samtidigt. Men det är bara mitt tyckande.🙂
freddy

Inlägg av freddy »

För tillfället är standard/RWD bäst prissatt i sverige.
Att uppgradera till premium/LR RWD innebär en merkostnad på 39%
Motsvarande för andra länder är betydligt lägre: Danmark 18%, USA 15%, Norge: 21%

För premium/LR AWD är merkostnaden för oss hela 47%
Jämfört med: Danmark 31%, USA 25%, Norge: 26%, Tyskland 35%

Om vi hade haft samma skillnad/påslag som övriga länder skulle premium/LR RWD samt AWD ligga på 538,000 respektive 584,000 alternativt att standard/RWD höjs till ca 510,000
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

freddy skrev: 21 jun 2026 11:47
Motsvarande för andra länder är betydligt lägre: Danmark 18%, USA 15%, Norge: 21%

Om vi hade haft samma skillnad/påslag som övriga länder skulle premium/LR RWD samt AWD ligga på 538,000 respektive 584,000 alternativt att standard/RWD höjs till ca 510,000
Det har enbart att göra med att i Sverige är RWD aggressivt prissatt för att sälja till privatpersoner medans LR AWD prissatt för att sälja till företag som förmåns/tjänstebil där enbart förmånsvärdet spelar roll. På så vis maximerar Tesla förtjänsten på sin enda modell som säljer i volym.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

freddy skrev: 21 jun 2026 11:47

Jo, standardmodellen av MY är unikt väl prissatt i Sverige.

Tror det kanske till viss del har med den ny miljöbilspremien att göra (de har lagt sig precis 1 SEK under gränsen).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Spjute Viking skrev: 20 jun 2026 14:04
Premium har längre wltp, men lfp kan du ladda till 100
Det går alldeles utmärkt att ladda till 100 % med andra batterityper än LFP.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
closecall

Inlägg av closecall »

martinot skrev: 21 jun 2026 21:36

Tror det kanske till viss del har med den ny miljöbilspremien att göra (de har lagt sig precis 1 SEK under gränsen).
Jag vet inte om Model Y standard är så unikt prissatt i Sverige, här i Spanein ligger den på EUR 40,760 (ca 448kkr) och Premium LR på EUR 50,760 (ca 557kkr).
manneson

Inlägg av manneson »

closecall skrev: 22 jun 2026 10:56

Jag vet inte om Model Y standard är så unikt prissatt i Sverige, här i Spanein ligger den på EUR 40,760 (ca 448kkr) och Premium LR på EUR 50,760 (ca 557kkr).
Med 0 ränta? Samt möjlighet att få bonus(för vissa..)?
Krasche

Inlägg av Krasche »

manneson skrev: 22 jun 2026 13:18

Privat restvärdeslån i Spanien är för närvarande 3,29%.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

här i Spanein ligger den på EUR 40,760 (ca 448kkr) och Premium LR på EUR 50,760 (ca 557kkr).
[/quote]

Premium LR ligger på 660 KSEK här i Sverige. Det är rätt stor skillnad emot 450 KSEK. Klart större prisspann än vad du har nere i Spanien.

Så jag skulle nog ändå hålla med de i tråden som är inne på att standardversionen av MY är klart lågt prissatt här i Sverige jämfört med övriga modellutbudet, och jämfört med de flesta andra länder i världen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
closecall

Inlägg av closecall »

manneson skrev: 22 jun 2026 13:18

Jag skrev inget om räntor eller bonusar, bara kommentar på att MY standard inte är exceptionellt lågt prissatt i just Sverige, utan det finns andra länder med liknande priser. Angående bonusar och stöd kan man få det av staten på de flesta elbilar, de subventionerar allt "grönt" rätt bra här, samt att det finns väldigt många kineiska märken man i princip knappt ser i Sverige. Hörde att Spanien ska bli Kinas elbilshubb för Europa, om det stämmer vet jag inte men det har börjat flytta hit väldigt mycket kineser senaste året.

Sen är det rätt intressant, man ser inte många Tesla Y här, utan det är model 3 som gäller

https://alltomelbil.se/spanien-snart-ny ... 10-000-kr/
closecall

Inlägg av closecall »

martinot skrev: 22 jun 2026 13:47
här i Spanein ligger den på EUR 40,760 (ca 448kkr) och Premium LR på EUR 50,760 (ca 557kkr).
Premium LR ligger på 660 KSEK här i Sverige. Det är rätt stor skillnad emot 450 KSEK. Klart större prisspann än vad du har nere i Spanien.

Så jag skulle nog ändå hålla med de i tråden som är inne på att standardversionen av MY är klart lågt prissatt här i Sverige jämfört med övriga modellutbudet, och jämfört med de flesta andra länder i världen.
[/quote]

Ja jag skrev inget om skillnaden mellan modellerna, den tycker jag är alldelles för stor i Sverige jämfört med andra länder, däremot tycker jag inte Y är lågt prissatt i Sverige mot tex spanien.

Men jag stör mig på prisskillnaden, precis beställt en Y standard i Sverige för att ha där, men skulle gärna tagit en AWD då jag egentligen behöver det för min backe på tomten i Sverige när det är snö/halt. Men prisskillnaden är för stor anser jag, får bli att slänga på dubbdäck istället..
Användarvisningsbild
engan
Teslaägare

Inlägg av engan »

Jag har beställt en Standard iom att det är mest bang for the buck och jag kommer bara ha den som andrabil, dock skulle jag vilja ha awd då jag haft det på alla mina bilar senaste 15 åren. Jag tänkte gå in och byta till en premium awd idag, men det står leverans okt-nov på dem, så då får beställningen på standard ligga kvar, enkelt val =)
Model Y Performance -22
Model S 100D -19
manneson

Inlägg av manneson »

engan skrev: 23 jun 2026 07:28
Jag har beställt en Standard iom att det är mest bang for the buck och jag kommer bara ha den som andrabil, dock skulle jag vilja ha awd då jag haft det på alla mina bilar senaste 15 åren. Jag tänkte gå in och byta till en premium awd idag, men det står leverans okt-nov på dem, så då får beställningen på standard ligga kvar, enkelt val =)
Förstår inte riktigt varför alla ska ha AWD nuförtiden.
För 30 år sen hade nästan ingen det, och ändå körde folk inte fast konstant. Även i djupaste Norrland.
Jag har kört en hel del i terräng, i rejäla backar och på oplogade vägar med 2WD. Aldrig kört fast.
Detta med bilar med motorn fram och oftast bakhjulsdrift, dvs dåligt fäste(med motorn fram och fwd är det en barnlek).

Med det sagt skulle jag vara tveksam till en modern 2WD avgasbil med automat om jag hade dåliga förutsättningar. Omöjligt då att ”gunga sig” loss, och antispinn etc är ofta omöjligt att disabla, så kan vara svårt att komma igång.
Tesla däremot är ju extremt precisa i sin effektleverering, så man behöver inte vara så våldsam som med en avgasbil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 23 jun 2026 07:43
För 30 år sen hade nästan ingen det, och ändå körde folk inte fast konstant. Även i djupaste Norrland.
Jag har kört en hel del i terräng, i rejäla backar och på oplogade vägar med 2WD. Aldrig kört fast.
Detta med bilar med motorn fram och oftast bakhjulsdrift, dvs dåligt fäste(med motorn fram och fwd är det en barnlek).

Med det sagt skulle jag vara tveksam till en modern 2WD avgasbil med automat om jag hade dåliga förutsättningar. Omöjligt då att ”gunga sig” loss, och antispinn etc är ofta omöjligt att disabla, så kan vara svårt att komma igång.
Tesla däremot är ju extremt precisa i sin effektleverering, så man behöver inte vara så våldsam som med en avgasbil.
Körde fast gjorde man inte speciellt ofta, däremot fick man ofta "gunga loss". Vintertid är det lätt att se vilka av grannarna som kör tvåhjulsdrivet. Eller när man är på jakt och man parkerar där det är oskottat.

Pappa hade alltid en stor plastback med sand i bagaget vintertid när han körde bakhjulsdrivet. Både mer tyngd över drivhjulen och sand för bättre fäste. Med AWD är det bara att köra.
Dock är antispinnsystemet i en Tesla på en helt annan nivå än i en gammal Volvo (slungdiff). ;)
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
engan
Teslaägare

Inlägg av engan »

manneson skrev: 23 jun 2026 07:43

Jag håller med dig, moderna bilar har ju fantastiska antispinn system, och jag bor i Stockholm, så det känns extra löjligt att ha behov av awd. Däremot har jag en backe upp till tomten som är så gott som omöjlig utan 4wd när det snöat, så det är därför jag vill ha det. Men det blir lite larvigt när prisskillnaden blir så stor med standard mot premium awd (och det är typ 5 dagar om året det är så på..) , jag satsar på bra vinterdäck eller att återgå till dubbdäck för första gången på riktigt länge (det skulle dessutom hjälpa till när man kör ner för backen, där gör ju inte awd nån skillnad).

När jag har testat att köra upp för backen med 2wd bilar har det gått lättare med framhjulsdriva, dock har jag bara testat med bakhjulsdrivna som varit lätta i baken (och tex lagt i betongklumpar i bakluckan för att få mer tyngd, då brukar det gå), det blir intressant att testa hur testaln uppför sig och hur vikten är fördelad..
Model Y Performance -22
Model S 100D -19
Användarvisningsbild
h4nk
Teslaägare

Inlägg av h4nk »

På temat rwd vs awd, liten spoiler.. rwd fixar det mesta för de flesta. Så här i efterhand så överanalyserade jag behovet av awd, nästa gång, även om det troligen dröjer, så kommer jag gå för en rwd. Idag hade jag valt en standard utan att tveka men där och då var inte prisskillnaden lika stor
Model Y LR AWD 2024
manneson

Inlägg av manneson »

h4nk skrev: 23 jun 2026 20:57
På temat rwd vs awd, liten spoiler.. rwd fixar det mesta för de flesta. Så här i efterhand så överanalyserade jag behovet av awd, nästa gång, även om det troligen dröjer, så kommer jag gå för en rwd. Idag hade jag valt en standard utan att tveka men där och då var inte prisskillnaden lika stor
Bra video. Visar hur kompetent RWD är.
Som alltid omöjligt att få en uppfattning hur brant det är, men 25% är extremt i verkligheten.
Användarvisningsbild
engan
Teslaägare

Inlägg av engan »

h4nk skrev: 23 jun 2026 20:57
Perfekt, tack för länken/videon! Det blir bra/kul att testa med RWD när vintern kommer, då är frågan bara om man ska satsa på dubbdäck som man inte heller kört med på 10år :)

Kör man dessutom med 18"/19" vinterdäck blir det nog rätt bra, jag upplevde min MYP med 21" som att den kunde dra åt sidor ibland när man startade lugnt från stillastående på helt plana ställen, men det var däckens storlek som gjorde det skulle jag tro.
Model Y Performance -22
Model S 100D -19