Funderingar kring Model Y rwd

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

snowman
elbilist
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av snowman »

Efter att ha velat fram och tillbaka under en längre tid så sneglar jag återigen på en Model Y rwd/standard och ett går ju inte att komma ifrån att det är mycket vil för pengarna..

Några funderingar dock som jag behöver lite hjälp med. För att beräkna/uppskatta en rimlig räckvidd så har jag använt ABRP, men den verkar utgå från att standard kommer med 55kwh batteri och också 19" fälgar vilket gör att jag skulle behöva stanna och ladda på en resa som jag kommer göra en del, men som jag tror bilen egentligen borde klara. Finns det något verktyg man kan använda för att uppskatta detta?
Använder man Teslas egen ruttplaneringen på hemsidan så säger den att man skulle ha 19% kvar på samma rutt, dock verkar man inte göra skillnad på säsong då det blir 19% oavsett om man väljer vinter eller sommar.

Stämmer det att hatthylla/insynsskydd inte ingår i rwd/standard?
Är detta också av vikmodell och inte "rullgardin" som andra bilmärken?

Har elstolen minne som kopplas till profil/förare? Hade varit skönt då jag är längre än sambon som också kommer använda bilen till och från.

Något annat man bör vara uppmärksam kring vid ev provkörning eller ha i åtanke innan en eventuell beställning?
Har inte haft Tesla tidigare men enklare elbilar.
snowman
elbilist
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av snowman »

Gällande räckvidden och min fundering. Kollar man tex Stockholm - Karlstad, som Alrik körde och fick 9% kvar så säger ABRP att det krävs ett laddstopp och att man då behöver ladda 15% för att sedan anlända med 7%. Finns det något verktyg man kan nyttja för att uppskatta räckvidd eller om det är möjligt att köra vissa specifika sträckor som jag kör i dagsläget.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4746
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av jonasl »

Vad ställer du in för soc vid start och ankomst? Abrp brukar stämma bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
snowman
elbilist
Inlägg: 88
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av snowman »

jonasl skrev: 28 jun 2026 13:14
Vad ställer du in för soc vid start och ankomst? Abrp brukar stämma bra.
Ställer 100% och 5% vid ankomst. Antingen verkar förbrukningen vara hög eller så antar den att batteriet är mindre än vad det är. Förstått det som att den användbara kapaciteten är 60kwh medans ABRP verkar säga 55,5kwh. Det kombinerat med att det inte går att välja 18" i ABRP kanske förklarar skillnaden? Tråkigt om så är fallet, då går den inte att använda på standardversionen...
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1540
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av Freez »

Körde RWD i tre år, räckvidden funkar hur bra som helst och det finns SuC överallt där man åker. Har aldrig fått räckviddsångest tack vara Teslas navigator som planerar resan åt dig. Den stämmer alltid väldigt bra.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2271
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av pejvic »

jag brukar alltid räkna själv när jag kör olika elbilar.
Displayerna visar käpprätt åt helvete, men just teslas funkar rätt bra.

Hoppa in i en RWD på ett teslacenter och slå in i navi, (obs viktigt, ta bort ruttplaneringen innan) så ser du vad du har för Soc på målet, det stämmer rätt bra.

Eller så räknar du bara baklänges, dvs hur stort batteri har bilen, låt säga 60kwh. Sen delar du det på förbrukningen, förbrukningen väljer du själv, dvs hur fort du kör. är det 70-90 vägar så drar den ju extremt lite, men låt säga att du ligger i 100km/h tex och bilen drar 1,5kwh per mil, det lär stämma rätt hyfsat. Då kommer du exakt 40 mil, 60 delat på 1,5.

och har du tex 58% i batteriet så tar du 40x0.58 vilket då blir 23 mil.

När jag kör en bil jag inte kan, tex en VW på sommarn så brukar jag räkna 200 i förbrukning för säkerhets skull. Det blir då 30 mil från 100% till 0.

När det gäller tesla så kör jag ALLTID ALLTID UTAN deras ruttplanerare. Det har jag gjort sen något halvår sen jag köpte första 3-an i mars 2019. Det är otroligt sällan jag vill stanna just där teslan vill, och Teslan har ingen aning om jag har laddning vid ankomstmålet eller vill komma fram med tex 50%.

Kryssar man inte ur den så blir det som du säger att bilen vill ladda på vägen, vilket ofta är helt ointressant för en själv.

Man kommer längre än man tror om det inte ösregnar osv. Och ser man att ankomst-soc letar sig ner mot 0% i displayen så lättar man lite lite på högerfoten, då ser man ankomstsoc-en leta sig sakta uppåt igen.
Det hela är extremt lätt med en Tesla. Betydligt knepigare med de flesta andra elbilar
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av Teslaaa »

pejvic skrev: 28 jun 2026 15:12
Teslan har ingen aning om jag har laddning vid ankomstmålet eller vill komma fram med tex 50%.
Du kan ju ställa in önskad SOC vid ankomst?

Dessutom är det väldigt lätt att ställa om var bilen ska ladda om man önskar stanna på en specifik plats osv
Senast redigerad av Teslaaa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 1247
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av mussla »

Teslaaa skrev: 28 jun 2026 15:25
pejvic skrev: 28 jun 2026 15:12
Teslan har ingen aning om jag har laddning vid ankomstmålet eller vill komma fram med tex 50%.
Du kan ju ställa in önskad SOC vid ankomst?
Det går utmärkt. Jag brukar ställa min på 5% vid ankomst när det finns destinationsladdare.

Om man inte använder Teslas planeringsverktyg (vilket jag oftast gör). Hur får man den då att förkonditionera batteriet före laddning?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Funderingar kring Model Y rwd

Inlägg av Teslaaa »

mussla skrev: 28 jun 2026 15:41
Teslaaa skrev: 28 jun 2026 15:25
pejvic skrev: 28 jun 2026 15:12
Teslan har ingen aning om jag har laddning vid ankomstmålet eller vill komma fram med tex 50%.
Du kan ju ställa in önskad SOC vid ankomst?
Det går utmärkt. Jag brukar ställa min på 5% vid ankomst när det finns destinationsladdare.

Om man inte använder Teslas planeringsverktyg (vilket jag oftast gör). Hur får man den då att förkonditionera batteriet före laddning?
Även väldigt smidigt att planera in annat laddstopp om man får för sig att stanna någon annanstans.