FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: FSD Beta är imponerande!
Om man åker till danmark, kommer en svensk bil med FSD att kunna aktivera den då?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17 FSD
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Om den har "riktig" FSD, men det lär den ju inte ha.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
BLKTSLA
- Teslaägare
När man är i Danmark med sin svenska Tesla visar appen fortfarande FSD-abonnemanget till svenskt pris (tillsammans med ett meddelande om att det inte är tillgängligt än). Jag testade detta i Köpenhamn idag.
Men jag föreställer mig att vi svenska Tesla-ägare inte kommer att kunna köra FSD i Danmark eftersom våra bilar inte kan få (antar jag) den nödvändiga uppdateringen som möjliggör FSD.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag misstänker att man enligt EUs regler både måste köpt bilen i ett FSDs-land, och även köra den (checkas vis bilens position) i ett FSDs-godkänt land, för att FSDs skall kunna användas.BLKTSLA skrev: ↑11 jun 2026 15:13När man är i Danmark med sin svenska Tesla visar appen fortfarande FSD-abonnemanget till svenskt pris (tillsammans med ett meddelande om att det inte är tillgängligt än). Jag testade detta i Köpenhamn idag.
Men jag föreställer mig att vi svenska Tesla-ägare inte kommer att kunna köra FSD i Danmark eftersom våra bilar inte kan få (antar jag) den nödvändiga uppdateringen som möjliggör FSD.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
mussla
- Teslaägare
Jag är sent på bollen här men nu när FSD har börjat bli godkänd inom EU så jag har kikat på YouTube på FSD från Nederländerna. Jag måste säga att jag är riktigt imponerad. Jag trodde faktiskt inte att de skulle få till det men det fungerar ju otroligt bra. Stadstrafik, cyklister, rondeller allt möjligt hanteras med bravur.
Hoppas verkligen att det kommer till Sverige snart och i någon form till HW3.
Hoppas verkligen att det kommer till Sverige snart och i någon form till HW3.
Model Y LR AWD -24
-
Autonom
- Teslaägare
Ja, det är lite svårt att föreställa sig hur bra FSD fungerar utan att titta på videoklipp, speciellt på hur den löser knepiga situationer.
Den här filmen börjar bli lite gammal nu, men den är bland de bästa att visa för att få någon att snabbt förstå att FSD gör något utanför de flesta personers referensramar:
Den här filmen börjar bli lite gammal nu, men den är bland de bästa att visa för att få någon att snabbt förstå att FSD gör något utanför de flesta personers referensramar:
-
mussla
- Teslaägare
Imponerande video. Särskilt delarna med snö. Det skall bli riktigt intressant att uppleva detta på egen hand när tillfälle ges.Autonom skrev: ↑18 jun 2026 08:25Ja, det är lite svårt att föreställa sig hur bra FSD fungerar utan att titta på videoklipp, speciellt på hur den löser knepiga situationer.
Model Y LR AWD -24
-
flamman
- Teslaägare
FSDs v14 Lite har börjat rulla ut till HW3/AI3-bilar. Ska bli intressant att se hur den står sig mot vanliga v14:
Update - en första test:
Update - en första test:
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
manneson
-
TeslaLeo
- Teslaägare
I Sverige tycker vi att hela funktionen FSD ska stoppas om den inte byggs om och profilval för hastighet tas bort.
Samtidigt är hastighet förarens ansvar. Alla farthållare tillåter föraren att redan idag ställa in högre hastighet än vad som bilen tror gäller.
Detta är faktiskt totalt orimligt av Trafikverket. Sverige kommer hamna efter i utvecklingen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/traf ... bilar-i-eu
Samtidigt är hastighet förarens ansvar. Alla farthållare tillåter föraren att redan idag ställa in högre hastighet än vad som bilen tror gäller.
Detta är faktiskt totalt orimligt av Trafikverket. Sverige kommer hamna efter i utvecklingen.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
-
Gustafsson
- Teslaägare
Jag tror att det kommer att bli godkänt snart nog. Sverige har bland de absolut lägsta olyckstalen i världen av en anledning. Jag gissar att det kommer att förbli så och att ett långsiktigt systematiskt säkerhetsarbete även i fortsättningen kommer att visa sig ge resultat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Om Tesla skulle införa att FSDs aldrig någonsin kommer kunna köra ens +1 km/h över gällande fartgräns (eller det som bilen tror är gällande fartgräns), så kommer jag aldrig någonsin prenumerera på FSDs. Då kommer jag fortsätta att köra "manuellt", eller med existerande farthållare/AP, där jag som förare fortfarande har frihet att bestämma över min egen körning.TeslaLeo skrev: ↑01 jul 2026 06:58I Sverige tycker vi att hela funktionen FSD ska stoppas om den inte byggs om och profilval för hastighet tas bort.
Om Tesla/TS inför detta så är vi halvvägs emot 1994 i ett allt mer övervakande samhälle som tar allt mer friheter och personligt ansvar ifrån oss medborgare. Jag gillar ny teknik, men inte alltid hur staten/bigtech väljer att använda den till att begränsa eller övervaka våra liv.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
Autonom
- Teslaägare
Den där artikeln är definitivt i Luddit-territorium,TeslaLeo skrev: ↑01 jul 2026 06:58I Sverige tycker vi att hela funktionen FSD ska stoppas om den inte byggs om och profilval för hastighet tas bort.
SVT verkar ha "förbättrat" vad RF säger genom lösryckta citat och tolkningar (funktionen verkar syfta på hastighetsoffset och system på självkörning):
Sedan fortsätter det med detta, som inte har något med hastighetsoffset att göra, jag vet inte vad dessa 37 km/h syftar på för tillfälle, men slutsatsen att FSD som kört 37 km/h vid 30-begränsning vid något tillfälle skulle ha dubbelt så hög risk att köra ihjäl en fotgängare som en vanlig förare (som kör i sin egen lunk) har löjligt många logiska kullerbyttor.Trafikverket: ”Väldigt negativa konsekvenser”
Trafikverket varnar för att funktionen kan undergräva både trafiklagstiftning och säkerhetsfördelarna med automatiserad körning.
– Självkörande fordon som kör för fort får väldigt negativa konsekvenser. Om vi tillåter de här systemen nu så blir det svårare att backa senare, säger Rikard Fredriksson, trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket.
Han menar också att om EU godkänner systemet, så blir det svårt att blockera andra biltillverkare i framtiden som använder liknande system.
Sedan kommer slutklämmen”Dubblar risken för dödlig utgång”
I april godkände Nederländerna provisoriskt att Teslas självkörande bilar får användas. Där har problemet med fortkörning upptäckts.
– Vi har sett exempel på att man har kört i 37 km/h i ett område som har en hastighetsgräns på 30 km/h. Det vet vi dubblar risken för dödlig utgång för en fotgängare, säker Rikard Fredriksson.
Detta rör sig om två fall 2019 (som då inte använt FSD, en rödljuskörning i 74mph och en i 62 mph rakt ut ur en T-korsning), och där respektive förare dömts som huvudansvariga. I båda fallen rör det sig om att Tesla skulle underlåtit att varnat föraren tillräckligt mycket från att ta uppmärksamheten från vägen.Dödsfall kopplade till bilarna
I USA, där systemet redan används, har flera dödsfall kopplats till olyckor som involverat Teslas självkörande bilar. Bland annat dödades två personer i Kalifornien och en person i Florida 2019.
-
TeslaLeo
- Teslaägare
Jag mailade RF. Tyvärr stämmer artikeln. Han är helt emot ens 1km/h över. Han är till och med emot nuvarande farthållare om de kan hålla över skyltad hastighet.Autonom skrev: ↑01 jul 2026 11:54Den där artikeln är definitivt i Luddit-territorium,TeslaLeo skrev: ↑01 jul 2026 06:58I Sverige tycker vi att hela funktionen FSD ska stoppas om den inte byggs om och profilval för hastighet tas bort.
SVT verkar ha "förbättrat" vad RF säger genom lösryckta citat och tolkningar (funktionen verkar syfta på hastighetsoffset och system på självkörning):
Sedan fortsätter det med detta, som inte har något med hastighetsoffset att göra, jag vet inte vad dessa 37 km/h syftar på för tillfälle, men slutsatsen att FSD som kört 37 km/h vid 30-begränsning vid något tillfälle skulle ha dubbelt så hög risk att köra ihjäl en fotgängare som en vanlig förare (som kör i sin egen lunk) har löjligt många logiska kullerbyttor.Trafikverket: ”Väldigt negativa konsekvenser”
Trafikverket varnar för att funktionen kan undergräva både trafiklagstiftning och säkerhetsfördelarna med automatiserad körning.
– Självkörande fordon som kör för fort får väldigt negativa konsekvenser. Om vi tillåter de här systemen nu så blir det svårare att backa senare, säger Rikard Fredriksson, trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket.
Han menar också att om EU godkänner systemet, så blir det svårt att blockera andra biltillverkare i framtiden som använder liknande system.
I april godkände Nederländerna provisoriskt att Teslas självkörande bilar får användas. Där har problemet med fortkörning upptäckts.
– Vi har sett exempel på att man har kört i 37 km/h i ett område som har en hastighetsgräns på 30 km/h. Det vet vi dubblar risken för dödlig utgång för en fotgängare, säker Rikard Fredriksson.
Detta rör sig om två fall 2019 (som då inte använt FSD, en rödljuskörning i 74mph och en i 62 mph rakt ut ur en T-korsning), och där respektive förare dömts som huvudansvariga. I båda fallen rör det sig om att Tesla skulle underlåtit att varnat föraren tillräckligt mycket från att ta uppmärksamheten från vägen.Dödsfall kopplade till bilarna
I USA, där systemet redan används, har flera dödsfall kopplats till olyckor som involverat Teslas självkörande bilar. Bland annat dödades två personer i Kalifornien och en person i Florida 2019.
——
-
Autonom
- Teslaägare
Häpnadsväckande.TeslaLeo skrev: ↑01 jul 2026 13:21Jag mailade RF. Tyvärr stämmer artikeln. Han är helt emot ens 1km/h över. Han är till och med emot nuvarande farthållare om de kan hålla över skyltad hastighet.Autonom skrev: ↑01 jul 2026 11:54Den där artikeln är definitivt i Luddit-territorium,TeslaLeo skrev: ↑01 jul 2026 06:58I Sverige tycker vi att hela funktionen FSD ska stoppas om den inte byggs om och profilval för hastighet tas bort.
Hastighetsoffset som är aktuell för EU är f.ö. inte samma som den i Autopilot utan "Contextual Max Speed" vilken är en in ställning på hur mycket FSD får överskrida hastighetsbegränsningen om den ser behov av det och kan justeras dynamiskt med höger scroll-hjul, förklaras här. Jag tror att Tesla kommer att motsätta sig att ändra detta, formuleringen "... preventing the maximum speed from changing in cases where it would lead to an unsafe driving speed".
Jag tror att anledningen till att det är option var en kompromiss mellan RDW och Tesla, och inställningen av denna samt hur mycket FSD utnyttjar friheten att överskrida hastighetsgränsen kommer i loggarna som RDW får. Min misstanke är att Tesla tror loggarna kommer att visa att detta överskridande av hastighetsgränsen aldrig kommer att vara en faktor i någon framtida olycka, och RDW sagt ungefär att om det stämmer får möjligheten vara kvar.
https://www.notateslaapp.com/news/3963/ ... -different
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Maetlarv
Tycker du överdriver kraftigt, du kommer fortfarande vara 100% ansvarig förare och behöva ha full uppmärksamhet och du har en gaspedal till ditt förfogande som du kan trycka hur mycket du vill på och det finns ingen övervakning på hur mycket du trycker.martinot skrev: ↑01 jul 2026 10:39Om Tesla skulle införa att FSDs aldrig någonsin kommer kunna köra ens +1 km/h över gällande fartgräns (eller det som bilen tror är gällande fartgräns), så kommer jag aldrig någonsin prenumerera på FSDs. Då kommer jag fortsätta att köra "manuellt", eller med existerande farthållare/AP, där jag som förare fortfarande har frihet att bestämma över min egen körning.TeslaLeo skrev: ↑01 jul 2026 06:58I Sverige tycker vi att hela funktionen FSD ska stoppas om den inte byggs om och profilval för hastighet tas bort.
Om Tesla/TS inför detta så är vi halvvägs emot 1994 i ett allt mer övervakande samhälle som tar allt mer friheter och personligt ansvar ifrån oss medborgare. Jag gillar ny teknik, men inte alltid hur staten/bigtech väljer att använda den till att begränsa eller övervaka våra liv.
Övervakningssamhället kommer snarare när EU eller svenska staten säger, hmm alla bilar är uppkopplade, vet vad hastighetsbegränsningen är och hur fort de kör, då beslutar vi att alla nya bilar från årsmodell 2028 automatiskt rapporterar alla hastighetsöverträdelser så att vi kan utfärda böter automatiskt. Är inte helt otänkbart!