Följ SECC 2026 Ystad-Haparanda live!

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Följ SECC 2026 Ystad-Haparanda live!

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 04 jul 2026 19:57
Niklas Z skrev: 04 jul 2026 18:46
Electron skrev: 04 jul 2026 18:12
Ni har helt rätt att 800V spelar ingen roll. Det krävs bara ingen medpassagerare, forskningsbaserad fälgventilation, avstängd AC, millimeterjusterad hjulinställning och tre sidors mikrooptimering för att komma inom sex minuter av en bil som “spelar ingen roll”.
Ett mycket märkligt inlägg från din sida Electron. Jag vet inte om du omedvetet eller medvetet missförstod Åkes inlägg, men jag är ganska övertygad om att han menar att en Tesla inte skulle vinna i stort sett någonting på 800 V. Det beror på att Teslas celler begränsar och det kommer man inte runt med 800 V.
Att arbeta med 800 V gynnar bara laddningen om även några andra villkor är uppfyllda.
Bra poäng faktiskt, och du har helt rätt att det är cellerna som sätter taket, inte spänningen i sig och 800V hjälper bara om resten av kedjan hänger med.

Jag retades mest med att myten verkade hålla ganska bra i efterhand ändå, med tre 800V-bilar på pallen.
Men okej, jag ska erkänna: Men beskrivning av millimeterjusterad hjulinställning och avstängd AC var nog mer imponerande än något jag har att komma med härifrån soffan.
Det finns en bra tråd som avhandlar just 400V vs 800V om man vill diskutera det. Kan återkomma med länk vid behov.

Min laddkurva har fullständigt kollapsat. Bilen är exakt tre år sedan leverans (på dagen tre år när Generalbogge vinkade av mig för start)

En fullständigt kollapsad laddkurva beror definitivt inte på 400V eller 800V, utan i det här fallet med säkerhet på att Tesla använder ena jäkla skitceller i sina bilar.

Man kan anta att batterierna inte tappat all ”laddkraft” av sig själv utan att den största delen beror på damagecontrol för att inte få batterier som faller ut för garantin med > 70% degradering. Normalbilen har 15% degradering här efter tre år, och ~ 20% i varmare länder.
Det här är med all säkerhet en ny chargegate.

När min bil var ny höll den 250kW till ~ 36-37%. Idag når den precis 250kW innan kurbävan drar nedåt så den lämnar 250kW vid 13-16% eller så 🤥
De 155-160kW jag läste vid 50% är 109-110 kW idag.
Eftersom batteriet dessutom är 15% degraderat så måste jag ladda betydligt högre i SOC än när bilen var ny.

Jag har haft fullt upp sista månaden lite drygt och egentligen inte vart hemma alls, så jag har inte hunnit men jag kommer starta en tråd om Teslas dåliga batterier.

Vill man vara spydig, så kan jag kontra med att jag förlorade 4minuter på en felkörning som inte beror på 400V eller 800V, samt att effektproblemen i Skellefteå SuC (inte heller en 400V vs 800V-fråga) kostade 3minuter extra laddtid (jag hade två laddningar med identisk SOC in-ut så det är lätt att se).

Drar man bort 7 minuter från min tid står den sig rätt bra (jag vet såklart inte vilka problem och felkörningar de andra hade under loppet, de kan givetvis också tappat 7 minuter på något.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Electron

Inlägg av Electron »

AAKEE skrev: 04 jul 2026 20:36
Ni har helt rätt att 800V spelar ingen roll. Det krävs bara ingen medpassagerare, forskningsbaserad fälgventilation, avstängd AC, millimeterjusterad hjulinställning och tre sidors mikrooptimering för att komma inom sex minuter av en bil som “spelar ingen roll”.
Ett mycket märkligt inlägg från din sida Electron. Jag vet inte om du omedvetet eller medvetet missförstod Åkes inlägg, men jag är ganska övertygad om att han menar att en Tesla inte skulle vinna i stort sett någonting på 800 V. Det beror på att Teslas celler begränsar och det kommer man inte runt med 800 V.
Att arbeta med 800 V gynnar bara laddningen om även några andra villkor är uppfyllda.
Bra poäng faktiskt, och du har helt rätt att det är cellerna som sätter taket, inte spänningen i sig och 800V hjälper bara om resten av kedjan hänger med.

Jag retades mest med att myten verkade hålla ganska bra i efterhand ändå, med tre 800V-bilar på pallen.
Men okej, jag ska erkänna: Men beskrivning av millimeterjusterad hjulinställning och avstängd AC var nog mer imponerande än något jag har att komma med härifrån soffan.
Det finns en bra tråd som avhandlar just 400V vs 800V om man vill diskutera det. Kan återkomma med länk vid behov.

Min laddkurva har fullständigt kollapsat. Bilen är exakt tre år sedan leverans (på dagen tre år när Generalbogge vinkade av mig för start)

En fullständigt kollapsad laddkurva beror definitivt inte på 400V eller 800V, utan i det här fallet med säkerhet på att Tesla använder ena jäkla skitceller i sina bilar.

Man kan anta att batterierna inte tappat all ”laddkraft” av sig själv utan att den största delen beror på damagecontrol för att inte få batterier som faller ut för garantin med > 70% degradering. Normalbilen har 15% degradering här efter tre år, och ~ 20% i varmare länder.

När min bil var ny höll den 250kW till ~ 36-37%. Idag når den precis 250kW innan kurbävan drar nedåt så den lämnar 250kW vid 13-16% eller så 🤥
Eftersom batteriet dessutom är 15% degraderat så måste jag ladda betydligt högre i SOC än när bilen var ny.

Jag har haft fullt upp sista månaden lite drygt och egentligen inte vart hemma alls, så jag har inte hunnit men jag kommer starta en tråd om Teslas dåliga batterier.

Vill man vara spydig, så kan jag kontra med att jag förlorade 4minuter på en felkörning som inte beror på 400V eller 800V, samt att effektproblemen i Skellefteå SuC (inte heller en 400V vs 800V-fråga) kostade 3minuter extra laddtid (jag hade två laddningar med identisk SOC in-ut så det är lätt att se).

Drar man bort 7 minuter från min tid står den sig rätt bra (jag vet såklart inte vilka problem och felkörningar de andra hade under loppet, de kan givetvis också tappat 7 minuter på något.)
Apropå diskussionen, kul detalj från Elbilens rapport förresten: Jens vann faktiskt genom att välja en längre rutt (motorväg via Malmö) eftersom bilen laddar så snabbt att det ändå gick fortare totalt sett. Så medan du optimerade varje Wh till hundradelen, vann han genom att strunta i att minimera sträckan alls. Två helt olika filosofier till samma mållinje. Ser fram emot chargegate-tråden.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Oaktat detaljerna så tycker jag det är intressant att 800v-bilarna inte på något sätt utklassar våra gamla 400v-bilar (även om just Model Y som jag har inte direkt tog några pallplatser). Men en timme mer eller mindre på en så pass lång resa är verkligen på marginalen, det finns tusen andra saker (som vi också sett) som kan påverka mycket mer än så!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 04 jul 2026 23:45
Oaktat detaljerna så tycker jag det är intressant att 800v-bilarna inte på något sätt utklassar våra gamla 400v-bilar (även om just Model Y som jag har inte direkt tog några pallplatser). Men en timme mer eller mindre på en så pass lång resa är verkligen på marginalen, det finns tusen andra saker (som vi också sett) som kan påverka mycket mer än så!
800v handlar väl främst att kunna minska på kabelarean i bilarna. För att på sikt få ner produktionskostnaderna. Men sen har 800v bilarna enklare att få hög laddeffekt då man inte behöver lika hög ström från laddaren som 400v kräver.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Nect skrev: 05 jul 2026 00:59
800v handlar väl främst att kunna minska på kabelarean i bilarna. För att på sikt få ner produktionskostnaderna.
Det tillkommer nya problem som kostar pengar om man höjer spänningen till 800V, så det är inte riktigt så enkelt.

Jag ser 800V på bilar som laddar marginellt över 200kW som mest för att skryta med. Jag räknade ut att på min Highland AWD så förlorar man mindre än en halvminut i laddtid även i bästa fall om man begränsar laddningen till 200 kW (2 minuter för 150kW), och om man aldrig kör under 15% (30% för 150kW) så påverkar det inte alls.
wheels

Inlägg av wheels »

Electron skrev: 04 jul 2026 22:48
AAKEE skrev: 04 jul 2026 20:36

Apropå diskussionen, kul detalj från Elbilens rapport förresten: Jens vann faktiskt genom att välja en längre rutt (motorväg via Malmö) eftersom bilen laddar så snabbt att det ändå gick fortare totalt sett. Så medan du optimerade varje Wh till hundradelen, vann han genom att strunta i att minimera sträckan alls. Två helt olika filosofier till samma mållinje. Ser fram emot chargegate-tråden.
Tesla-Björn har ju en video uppe på tuben om vissna laddare och laddkablar
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Vid höga laddeffekter är 800 V en stor fördel. Det var en Zeekr med som klarade upp till 480 kW laddeffekt. Att göra det med 400 V skulle kräva över 1000 A. Effekt upp till någonstans i intervallet 200-300 kW går bra att ordna med 400 V, men ska man upp i riktigt höga effekter så är högre systemspänning önskvärd.
Sen kan man diskutera värdet av hög laddeffekt. En bil med låg förbrukning kan klara sig bra med klenare laddning. Har man en mer strömslukande bil, eller kör med släp/husvagn ökar behovet av rejäl laddeffekt.
Det beror också laddinfrastrukturen. Den har ju blivit rejält mycket bättre de senaste fem åren. Jag körde en omväg i Norrlands inland från Haparanda. Det blev 106 mil till Sundsvall. Den sträckan laddade jag tre gånger. Första gången var när vi ville gå på toa, så vi stannade på en OKQ8 mack i Jokkmokk. Jag hade inte ens förvärrat batteriet eftersom marginalerna var stora, så effekten blev inte mer än 132 kW som mest. Vi fick i alla fall 20 kWh, vilket räckte bra. Nästa gång laddade vi i Arvidsjaur på OKQ8, medan vi gick och tittade på den närbelägna kyrkan. Batteriet var återigen kallt, vilket begränsade effekten till 112 kW, men vi fick i alla fall 16 kWh. Tredje gången vi laddade var medan vi köpte glass och promenerade runt lite i Storuman, medan bilen stod vid en MER-station. Här hade vi kört en stund och det var skapligt varmt, så maxeffekten landade på 144 kW, trots att jag inte heller denna gång förvärmde. Vi fick ändå 45 kWh.
Trots dessa låga effekter väntade vi inte en sekund på att bilen skulle ladda. Jag hade mycket hellre haft accelerationsboosten än högre laddeffekt, om jag fått välja. Jag hade hellre haft adaptiva stötdämpare än högre laddeffekt, om jag fått välja.
Å andra sidan, hade jag haft en stor bil med hög förbrukning och kanske tillkopplat kåpsläp så kunde mer laddeffekt ha varit en större fördel.
Jag åker mycket utomlands. Efter att pandminrestriktionerna hävdes så har det blivit minst två utlandsresor med bilen (tidigare M3LR-20, nu M3LR-25) varje år. Mönstret från lapplandsturen är detsamma under dessa resor.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Electron

Inlägg av Electron »

Jens CLA körde med 139 Wh/km i snitt. Jojje167 och Niklas Z låg faktiskt lägre i sina Teslor, 136,3 resp 138 Wh/km. Så förbrukningen var inte det som avgjorde placeringen.

Det som skiljde var laddeffekten. Siffror för 10–80%:
Model Y: 27–32 min, max 250 kW
Mercedes CLA 250+ (1:a): 20–22 min, max 320 kW
Audi A6 e-tron (2:a och 3:a): 21 min, max 270 kW men med en bred platå som håller hög effekt länge.

Både CLA och A6 har större batteri än Model Y (85 resp 95 kWh mot 75 kWh). Så de laddar faktiskt mer energi på samma tid, inte mindre. Räknat i kWh/min: Model Y ca 1,8, CLA ca 2,8, Audi ca 3,2. Så det större batteriet gör inte jobbet lättare för dem blir snarare tvärtom.

Enligt Björn Nylands faktiska test för CLA:n fick han 349 kW topp, men bara vid 2% SOC och i ungefär två minuter. Redan vid 10 minuters laddning (44% SOC) var effekten nere på 142 kW. Så toppeffekten är kortvarig, ungefär som för Tesla. Men i slutresultatet blev CLA:n ändå 5 minuter snabbare totalt än en Tesla Model S Long Range över hela Björns 1000 km challenge.

Så samma förbrukning, men olika laddkurvor. Det förklarar nog bäst varför pallen såg ut som den gjorde i år eller om det nu inte var för alla lotsar å vägbyggen då….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Givetvis var det laddningen som gjorde att Jens CLA klarade sträckan på kortare tid.
Teslorna har genom låg förbrukning framgångsrikt kunnat kompensera att Elon Musk prioriterat bort utveckling av snabbare laddning. Mercedes CLA har dock både låg förbrukning och bra laddning, vilket gjorde att den framstod som en självklar segerkandidat när jag fick veta att Jens skaffat en sådan.
Krasche

Inlägg av Krasche »

Nybliven elbilsägare här! Model Y Standard. Mitt problem är till min förvåning att jag tycker bilen laddas för snabbt. 😄
De få gånger vi är på långresa laddar vi i samband med matpaus. Men jag hinner ju knappt få in maten innan jag måste ut och flytta på den för att undvika trängselavgiften. 😄 Har slutat lägga in Superchargern i navigeringen, så den inte förvärmer.
Mycket snack om supersnabb laddning och extrem räckvidd i media, men för Svensson som laddar hemma och sällan är på långresa känns det inte som en stor fråga? Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle då inte vilja pressa 70-80 mil utan en paus.
Men det kanske är för försäljare eller andra som kör i tjänsten detta är viktigt?
Electron

Inlägg av Electron »

Krasche skrev: 05 jul 2026 18:04
Nybliven elbilsägare här! Model Y Standard. Mitt problem är till min förvåning att jag tycker bilen laddas för snabbt. 😄
De få gånger vi är på långresa laddar vi i samband med matpaus. Men jag hinner ju knappt få in maten innan jag måste ut och flytta på den för att undvika trängselavgiften. 😄 Har slutat lägga in Superchargern i navigeringen, så den inte förvärmer.
Mycket snack om supersnabb laddning och extrem räckvidd i media, men för Svensson som laddar hemma och sällan är på långresa känns det inte som en stor fråga? Eller är jag ute och cyklar? Jag skulle då inte vilja pressa 70-80 mil utan en paus.
Men det kanske är för försäljare eller andra som kör i tjänsten detta är viktigt?
Lite off topic inlägg men SECC är ju specifikt en tävling där man kör non-stop och minimerar varje minuts stillestånd, så där blir laddkurvan plötsligt högst relevant igen. Lite som att säga att en Formel 1-bils acceleration inte spelar någon roll för pendlingen till jobbet, det är sant, men helt fel sammanhang…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Krasche

Inlägg av Krasche »

Sant! Inser att mitt inlägg var mer av allmän karaktär, inte så passande för denna tråd!
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Electron skrev: 05 jul 2026 18:25
Krasche skrev: 05 jul 2026 18:04
Lite off topic inlägg men SECC är ju specifikt en tävling där man kör non-stop och minimerar varje minuts stillestånd, så där blir laddkurvan plötsligt högst relevant igen. Lite som att säga att en Formel 1-bils acceleration inte spelar någon roll för pendlingen till jobbet, det är sant, men helt fel sammanhang…
Men frågan om hur relevant laddkurvan är i normala livet när den inte är så utslagsgivande i secc skulle jag säga åtminstone är ett närliggande ämne.

Den intressanta frågan är hur mycket (ladd- eller paus-) tid sparade egentligen de mer snabbladdande bilarna.

Teslorna verkar ju klara det på runt 65 minuter om man optimerar och inget strular, vad var de totala laddtiderna för CLA, A6 och iX3, dvs. hur mycket tid förlorade Teslorna i verkligheten på sin långsammare laddning.

Edit: Alternativ fråga, hur mycket längre tid hade de snabbladdande bilarna förlorat om man hade begränsat deras laddeffekt till 200 eller 250 kW?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Autonom skrev: 05 jul 2026 19:42
Men frågan om hur relevant laddkurvan är i normala livet när den inte är så utslagsgivande i secc skulle jag säga åtminstone är ett närliggande ämne.
För några år sedan hade nog SECC ett värde som något slags konsumentupplysning. Då skilde det en hel del mellan olika bilars laddtider, men på senare år laddar åtskilliga bilar så pass bra, samtidigt som laddinfrastrukturen blivit mycket bättre, att tiderna i SECC skiljer sig tämligen lite.
Idag är knappast resultatet i SECC är av särskilt stort värde för de som ska välja elbil.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Electron skrev: 05 jul 2026 14:42
Enligt Björn Nylands faktiska test för CLA:n fick han 349 kW topp, men bara vid 2% SOC och i ungefär två minuter. Redan vid 10 minuters laddning (44% SOC) var effekten nere på 142 kW. Så toppeffekten är kortvarig, ungefär som för Tesla.
Jag har upplevt det bättre än så faktiskt, så här kan det se ut från 10-40% ungefär.
20260620_225534.JPG
20260620_225121.JPG
20260620_225002.JPG
Kom tyvärr aldrig upp över 320ish under årets lopp. Så det finns ju lite förbättringspotential på den punkten känns det som.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Ursäkta de felroterade bilderna.

Kan dessutom tillägga att vi laddade till 60% under loppet, och då var effekten fortfarande 170-180 vill jag minnas.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Niklas Z skrev: 05 jul 2026 20:33
För några år sedan hade nog SECC ett värde som något slags konsumentupplysning. Då skilde det en hel del mellan olika bilars laddtider, men på senare år laddar åtskilliga bilar så pass bra, samtidigt som laddinfrastrukturen blivit mycket bättre, att tiderna i SECC skiljer sig tämligen lite.
Idag är knappast resultatet i SECC är av särskilt stort värde för de som ska välja elbil.
Det finns mycket att räkna in i ett laddstopp förutom tiden det tar att fylla på batteriet. Du ska av motorvägen/landsvägen, kryssa dig fram till laddaren, köra/backa in, kliva ur, koppla in/ur, ev. fippla med app/betalning, sedan omvänt ta dig tillbaka till motorvägen/landsvägen.

Hur stor del av dessa saker är detta i relation till just tiden för laddning? Min rent spontana känsla efter drygt 500mil på semester precis är att det är här du tappar tid på en långresa.
Lägg därtill att laddarna kan stå på det mest olika ställena, inte alltid lätta att se heller då de saknar tydliga markeringar som en bensinmack har.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Generalbogge skrev: 05 jul 2026 21:13
Ursäkta de felroterade bilderna.

Kan dessutom tillägga att vi laddade till 60% under loppet, och då var effekten fortfarande 170-180 vill jag minnas.
Tack för infon!

Så om jag gör ett överslag så skulle det betyda att med en tänkt 200 kW-begränsning på laddarna så skulle din totala laddtid ökat i storleksordningen 10 minuter för hela sträckan.

(Samma beräkning med en tänkt 250kW-begränsning under 5 minuter.)

Jag räknar inte då på hur mycket snabbare laddningen gick jämfört med Teslorna pga. batterierna kan svälja mer, utan beräkningen rör bara den verkliga vinsten av 800V-systemet.

Hittade en laddkurva för CLA 250+ på nätet som verkar stämma rätt bra med din beskrivning:

cla_laddkurva.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Generalbogge skrev: 05 jul 2026 21:08

Jag har upplevt det bättre än så faktiskt,
Ja. Hade tänkt posta evkx laddgraf, men den visade sig vara en beräkning. Annars brukar de ha väldigt detaljerade de fakto uppmätta laddkurvor.

Så det blev fastnedchargings laddkurva:
IMG_3494.jpeg
Laddkurvan beror inte bara på bilen, laddaren har stor inverkan. I årets SECC laddade både jag och #3 Krzysztof på Circle K Nyköping, där laddeffekten for upp och ned som en Jojo för Krzysztof redan innan jag kopplade in, Krzysztof var ensam på stationen innan. Jag såg lite av den jojjoeffekten men tappade nog inte någon märkbar tid.
Strax efter laddade #15 Jojje på Circle K i Järna och upplevde samma sak, fast värre tror jag.
Circle K har vart väldigt pålitliga och laddat snabbt innan och aldrig svajat för mig tidigare.

Precis som Niklas Z skrev så hade nog de flesta Jens med CLA 250+ som favorit i årets SECC. Med en rutinerad SECC-chaufför var det nästan solklart 😀

Vi var nog ganska många som trodde att BMW ix3 skulle göra bättre ifrån sig, men det är mer än bilen och chauffören det beror på, tur/ptur vid vägarbeten och vägval har såklart inverkan också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Autonom skrev: 05 jul 2026 23:13
Hittade en laddkurva för CLA 250+ på nätet som verkar stämma rätt bra med din beskrivning:
Evkx som gjort den där har gissat sig fram från tillverkarens info och ”andra liknande batterier”.
Uppskattade data
Laddningskurvan för denna modell är härledd från tillverkardata och insikter om laddningsprestanda för liknande batteripaket.
Den är alltså mer en fantasi än en uppmätt kurva. (EVKX brukar ha noggrant uppmätta/loggade kurvor).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 05 jul 2026 14:42

Både CLA och A6 har större batteri än Model Y (85 resp 95 kWh mot 75 kWh). Så de laddar faktiskt mer energi på samma tid, inte mindre. Räknat i kWh/min: Model Y ca 1,8, CLA ca 2,8, Audi ca 3,2. Så det större batteriet gör inte jobbet lättare för dem blir snarare tvärtom.
Ett större batteri gör det lättare att ladda energi snabbt. Anledningen är att när laddkurvan sjunker beror det i 99% av fallen på cellernas möjlighet att ta emot ström. Ett större batteri kan ta emot mer effekt. Dubbelt så stort = dubbel effekt.

Model 3 Performance på Ionity CCS. CCS-standardens max 500A begränsar där jag lagt till en blå linje. När kurvan vänder nedåt är det cellernas möjlighet att emot ström (effekt) som begränsar laddhastigheten.
Hade teslas batteri/celler kunnat ta emot 500A över 40% SOC hade inte kurvan vänt nedåt utan fortsatt på samma raka stigande linje så länge inte cellerna begränsat.

På bilden börjar batteripacket med att ta emot ungefär 350V vilket blir 350 x 500=175 000W
När kurvan dyker är batterispänningen under laddningen ungefär 375V (375 x 500 = 187500W)
IMG_3495.jpeg
Samma bil med Tesla V3, 400V laddare men som levererar 700A.

350Vx700A = 245000W, så batteriet börjar precis under 250kW och så fort spänningen stiger bara lite nås 250kW. Tesla har begränsat laddatstionen till att leverera max 250kW, därav en flat linje tills batteriets gräns nås.

Hade bilen haft ett större batteri med samma celler hade den blå delen på kurvan där cellerna begränsar flyttats ut åt höger.
IMG_3496.jpeg
Alla Y LR och P i Europa, samt 3 LR och P efter 2021/2022(lite variation på 3) har LG-celler som begränsar laddningen mycket mer än Panasoniccellerna som kom i 3 från början.

Här klarar bilarna med nöd och näppe att nå 250kW, och de flesta ser aldrig 250kW speciellt ofta.

Tesla har inte sämre kylning på dessa batteripack eller bilar. De här batteripacken fanns parallellt i model 3 2021 och det var väldigt lätt att se att laddhastigheten skiljde kraftigt beroende på vilket batteripack man fick.
IMG_3497.jpeg
Det senare Panasonicpacket (2021+) laddade långsammare än det första, och det absolut senaste Panasonic som bara funnits ett tag i USA är en total katastrof när det gäller laddhastighet. Bilarna kommer inte i närheten av 250kW och det tar en evighet eller två att ladda dem.

Tesla är inte gynnade av högre laddspänning i dagsläget på Teslas egna laddare. Det beror dels på att battericellerna är gränssättande och dels på att Teslas laddstationer kan leverera mer effekt alla tillfällen än en Tesla kan/får ta emot.
Tesla V3 som funnits ~6 år har 500V som
Max, och 700A som max (plus en total limit på 250kW).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

frippe skrev: 05 jul 2026 22:46
Niklas Z skrev: 05 jul 2026 20:33
Det finns mycket att räkna in i ett laddstopp förutom tiden det tar att fylla på batteriet. Du ska av motorvägen/landsvägen, kryssa dig fram till laddaren, köra/backa in, kliva ur, koppla in/ur, ev. fippla med app/betalning, sedan omvänt ta dig tillbaka till motorvägen/landsvägen.

Hur stor del av dessa saker är detta i relation till just tiden för laddning? Min rent spontana känsla efter drygt 500mil på semester precis är att det är här du tappar tid på en långresa.
Lägg därtill att laddarna kan stå på det mest olika ställena, inte alltid lätta att se heller då de saknar tydliga markeringar som en bensinmack har.
Ja, att hålla på med småduttande och stanna och försöka surfa på toppen på laddkurvan blir snabbt gammalt ute i verkligheten. Behövs inte mycket strul i form av rödljus och letande efter laddaren för att man ska tappa tid.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

En Tesla laddar fortare än man behöver på en sommarresa, även om den tappat lite laddfart.

Förödande i SECC, men inte på sommarresan.
SECC är ju mest på skoj tillsammans med en massa trevliga människor så det är ju ingen kris just för SECC.

Jag drar dock kåpsläp med rejält luftmotstånd på vintern, ibland i -20C. Det går mycket ström så man måste ofta ha nästan full laddning.

Redan som ny är en Tesla ordentligt långsam i de övre nivåerna och tappar bilen laddfart hela tiden (som min bil gör) så borgar det absolut inte bra för framtiden. Att laddhastigheten gått ned med ~15-20% för samma ändring i SOC blir multiplicerat med den höga degraderingen som gör att ladda från en SOC till en annan innebär att man fyller på lika mycket mindre energi som degraderingen i procent.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Om man drar släp långa sträckor blir slutsatsen en annan (och det blir troligen även billigare med en bränslebil i dagsläget om man måste köpa elen till de dyraraste snabbladdningstaxorna).

Så min slutsats är att för en sommarresa är det viktigare att kunna ladda med hyfsad fart på godtycklig laddare än att den har 800V.

I valet mellan 400V-laddning och 800V-laddning som inte kan eller är har väldigt dålig hastighet på 400V så vinner i de flesta fall 400V-laddning.

800V-bilar behöver ha fullvärdig laddning (minst 150 kW peak?) på 400V för att vara en förbättring.
manneson

Inlägg av manneson »

Nästa år kanske SECC kan köras på FSD. 😉