Under SECC väljer man laddstationer som kräver ett minimum av tid att köra till och från. Det är inte ovanligt att testladda en eller flera stationer som man planerar att ladda på under tävlingen.frippe skrev: ↑05 jul 2026 22:46Det finns mycket att räkna in i ett laddstopp förutom tiden det tar att fylla på batteriet. Du ska av motorvägen/landsvägen, kryssa dig fram till laddaren, köra/backa in, kliva ur, koppla in/ur, ev. fippla med app/betalning, sedan omvänt ta dig tillbaka till motorvägen/landsvägen.Niklas Z skrev: ↑05 jul 2026 20:33För några år sedan hade nog SECC ett värde som något slags konsumentupplysning. Då skilde det en hel del mellan olika bilars laddtider, men på senare år laddar åtskilliga bilar så pass bra, samtidigt som laddinfrastrukturen blivit mycket bättre, att tiderna i SECC skiljer sig tämligen lite.
Idag är knappast resultatet i SECC är av särskilt stort värde för de som ska välja elbil.
Hur stor del av dessa saker är detta i relation till just tiden för laddning? Min rent spontana känsla efter drygt 500mil på semester precis är att det är här du tappar tid på en långresa.
Lägg därtill att laddarna kan stå på det mest olika ställena, inte alltid lätta att se heller då de saknar tydliga markeringar som en bensinmack har.
Förutom tiden att köra till och från laddstationen kommer att man eventuellt måste backa in eller, man ska koppla in kabeln, laddaren ska skaka hand med bilen och ramma upp effekten, osv. Men totalt rör det sig om cirka två minuter för allt sådant, om man inte råkar ut för strul. För min del tappade jag tid vid OKQ8 i Tönnebro. Jag har autocharge aktiverat för OKQ8, men det ville inte fungera. Jag blev tvungen att koppla ur och använda OKQ8:s app.
Som jag nämnt ovan åker jag mycket på utlandsresor med bilen. Under dessa är laddning ett mindre problem än under SECC. Jag laddar så gott som alltid på platser där jag skulle ha stannat ändå.