Hade de bilar ni körde innan Tesla sämre farthållare?Freez skrev: ↑15 jul 2026 07:46Teslas farthållare fungerar väldigt bra. Jag är inne på min andra Tesla och har inga problem. Väldigt få felaktiga inbromsningar som du beskriver. Min fru och vuxna barn tycker bilen är magisk.mikebike skrev: ↑15 jul 2026 07:04Av teknisk nyfikenhet. Jag kan kan inte göra det när frun är med, hon skulle skrika i högan sky!Fredrik j skrev: ↑14 jul 2026 23:26Så du sitter där och väntar? Varför bromsar du inte bilen själv tidigare om det är vad du vill?mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31Teslas farthållare bromsar senare och hårdare än andra bilars farthållare och min uppfattning är att det blev värre när radarn kopplades ur.Jerker skrev: ↑14 jul 2026 11:22En incident som jag var inblandad i igår visar att iaf de grundläggande förarstöden kan ha stor betydelse:
Jag körde på landsväg (80) och hade en bil framför mig och en bakom mig. Bilen framför mig svängde av på en avtagsväg till vänster. Jag hade farthållaren på och bilen har adaptiv farthållare och autobroms, så den skötte bromsandet själv. Inga konstigheter och jag såg alltihop, så jag var beredd att ingripa om nåt hade fallerat.
Men så såg jag att bilen bakom mig i full karriär kör ned i diket till höger om vägbanan! Jag vänder så snart det går (hade släp) och kör tillbaka. Bilföraren var då redan uppe på vägen och pillade med telefonen. Han försäkrade att han mådde bra och inte var skadad. Han hade inte varit uppmärksam på att vi hade bromsat in så när han upptäckte det så ställde han sig på bromsen och och då tappade han kontroll över bilen och hamnade i diket.
Han mumlade nåt om att jag hade bromsat så tvärt, men det stämmer inte så bra för bilen framför mig bromsade in i tid för svängen och likaså jag (eller min bil) men han var väl iaf lätt chockad och hade kanske behov av att bortförklara sig.
Flera gånger har jag kommit ikapp stillastående bilköer där man nervöst väntar att bilen skall bromsa, om jag kört manuellt hade jag börjat bromsa på dubbla avståndet.
Jag förstår mig inte på den här fascinationen över att inte själv köra bil. Särskilt om den kör som man vill. Att åka bil är ju tio gånger tråkigare än att köra bil tycker jag.![]()
Ja, jag kör också helst själv, men jag vill gärna ha hjälp med att hålla hastigheten så att jag kan koncentrera mig på själva körningen.
Då är det fascinerande att Teslas farthållare fungerar så pass dåligt.
AP eller autostyrning tycker jag däremot är väldigt känslig och använder den inte men kommer definitivt skaffa FSD när TS godkänner, verkar fungera grymt bra.
Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Moderator: Redaktion
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jo, i sådana fall så bromsar jag manuellt i de situationer jag känner mig obekväm med bilens förarassistansfunktion och dess val (även om man önskar att bilen hade gjort ett bättre jobb med sin förarassistans). Personligen så väntar jag inte på bilens automatik i de lägena.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
https://www.nyteknik.se/debatt/centern- ... et/4480972Centern om Teslas FSD: ”Det här känns mer som teknikfientlighet”
Sverige riskerar att bromsa utvecklingen av självkörande fordon genom en alltför restriktiv hållning till Teslas FSD. Regler ska göra ny teknik säker – inte omöjlig, skriver Rickard Nordin och Ulrika Heie, Centerpartiet.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Håller med till 100%.mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31
Teslas farthållare bromsar senare och hårdare än andra bilars farthållare och min uppfattning är att det blev värre när radarn kopplades ur.
Flera gånger har jag kommit ikapp stillastående bilköer där man nervöst väntar att bilen skall bromsa, om jag kört manuellt hade jag börjat bromsa på dubbla avståndet.
Farthållare med Tesla Vision är den sämsta adaptiva farthållaren jag haft i någon bil. Model S med AP1 är ju helt överlägsen när man kör på enbart farthållare.
Även om vi bortser allt som har med omotiverade/spök-bromsningar att göra så är den dålig.
Hela beteendet är trögt. Bromsar för sent, accelererar för sent, klarar inte av att hålla ett konstant avstånd till framförvarande bil. Kökörning med start/stopp är ryckig och obekväm.
Det är ofta man får trampar på bromsen när man kommer ikapp långsamma bilar framför eftersom bilen fortsätter i oförändrad fart obekvämt nära innan den börjar bromsa.
Detta hände aldrig med AP1 med radar och jag har inte heller upplevt det med någon annan bil med radar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Freez
- Teslaägare
Jag körde en fullutrustad Passat GTE tidigare och har även en nyare BMW X1:a. Deras farthållare presterar varken sämre eller bättre skulle jag säga. Däremot var Passatens lane assist bättre än Tesla.mikebike skrev: ↑15 jul 2026 08:05Hade de bilar ni körde innan Tesla sämre farthållare?Freez skrev: ↑15 jul 2026 07:46Teslas farthållare fungerar väldigt bra. Jag är inne på min andra Tesla och har inga problem. Väldigt få felaktiga inbromsningar som du beskriver. Min fru och vuxna barn tycker bilen är magisk.mikebike skrev: ↑15 jul 2026 07:04Av teknisk nyfikenhet. Jag kan kan inte göra det när frun är med, hon skulle skrika i högan sky!Fredrik j skrev: ↑14 jul 2026 23:26Så du sitter där och väntar? Varför bromsar du inte bilen själv tidigare om det är vad du vill?mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31
Teslas farthållare bromsar senare och hårdare än andra bilars farthållare och min uppfattning är att det blev värre när radarn kopplades ur.
Jag förstår mig inte på den här fascinationen över att inte själv köra bil. Särskilt om den kör som man vill. Att åka bil är ju tio gånger tråkigare än att köra bil tycker jag.![]()
Ja, jag kör också helst själv, men jag vill gärna ha hjälp med att hålla hastigheten så att jag kan koncentrera mig på själva körningen.
Då är det fascinerande att Teslas farthållare fungerar så pass dåligt.
AP eller autostyrning tycker jag däremot är väldigt känslig och använder den inte men kommer definitivt skaffa FSD när TS godkänner, verkar fungera grymt bra.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Jossi
- Teslaägare
Exakt min uppfattning också. Allting gick åt skogen med Tesla Vision, punkt.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 jul 2026 17:19Håller med till 100%.mikebike skrev: ↑14 jul 2026 11:31
Farthållare med Tesla Vision är den sämsta adaptiva farthållaren jag haft i någon bil. Model S med AP1 är ju helt överlägsen när man kör på enbart farthållare.
Även om vi bortser allt som har med omotiverade/spök-bromsningar att göra så är den dålig.
Hela beteendet är trögt. Bromsar för sent, accelererar för sent, klarar inte av att hålla ett konstant avstånd till framförvarande bil. Kökörning med start/stopp är ryckig och obekväm.
Det är ofta man får trampar på bromsen när man kommer ikapp långsamma bilar framför eftersom bilen fortsätter i oförändrad fart obekvämt nära innan den börjar bromsa.
Detta hände aldrig med AP1 med radar och jag har inte heller upplevt det med någon annan bil med radar.
Haft en Model S med radar i familjen, sedan en Model Y med "Tesla Vision". Var helt otrolig skillnad på dom. "AP:n" i min nuvarande BMW är hästlängder bättre än den på min Model Y.
BMW IX3 2026
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
GammelVolvon hade en finess som jag saknar, och jag har inte sett den på någon annan bil:
Hastighetsmätaren visade förutom den egna bilens hastighet även vilken hastighet bilen framför håller.
Smidigt när man skall avgöra om man skall köra om eller ligga kvar bakom.
Hastighetsmätaren visade förutom den egna bilens hastighet även vilken hastighet bilen framför håller.
Smidigt när man skall avgöra om man skall köra om eller ligga kvar bakom.
Beställd: BMW iX3 50
-
roffe_s
- elbilist
Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
Jag är uppriktigt och genuint nyfiken på hur Tesla FSD-s kommer att fungera i riktiga förhållanden i större städer, i mindre städer, på landsvägar och i dessa miljöer under olika trafik- och väderleksförhållanden. Var drar den gränsen när det t ex gäller snöinslag och hur väl fungerar den på större och mindre vägar, när låter den föraren ta över?
Som de flesta förefaller anse har t ex nuvarande vision-only system sina begränsningar när det gäller tryggt beteende, i vilken mån kommer det att vara spårbart med det nya systemet?
Jag tycker redan nuvarande ADAS-system hos konkurrenterna kommit långt, med BMW kanske längst fram i nuläget. Även konkurrenternas system lär ju uppdateras via OTA så långt som hårdvaran tillåter men jag tycker det är spännande att följa hur Teslas system klarar sig i konkurrensen, med endast kamerabaserad hårdvara och en herrans massa maskininlärning centralt.
Som konsumenter har vi ju allt att vinna på landvinningar inom teknikområdet. Så för min del skulle jag välkomna systemet även på europeiska/svenska vägar. Om Tesla skulle tvingas begränsa eller helt plocka bort möjligheten till positiva offset måste det ju vara ett lågt pris att betala för att göra tekniken tillgänglig i närtid?!
Och kanske, kanske skulle Spacecoin till slut få någon payback på sin investering. Var är han förresten, länge sedan vi såg ett inlägg från honom? Denna fråga ligger ju honom varmt om hjärtat om jag förstått saken rätt?
Mina 2p
Jag är uppriktigt och genuint nyfiken på hur Tesla FSD-s kommer att fungera i riktiga förhållanden i större städer, i mindre städer, på landsvägar och i dessa miljöer under olika trafik- och väderleksförhållanden. Var drar den gränsen när det t ex gäller snöinslag och hur väl fungerar den på större och mindre vägar, när låter den föraren ta över?
Som de flesta förefaller anse har t ex nuvarande vision-only system sina begränsningar när det gäller tryggt beteende, i vilken mån kommer det att vara spårbart med det nya systemet?
Jag tycker redan nuvarande ADAS-system hos konkurrenterna kommit långt, med BMW kanske längst fram i nuläget. Även konkurrenternas system lär ju uppdateras via OTA så långt som hårdvaran tillåter men jag tycker det är spännande att följa hur Teslas system klarar sig i konkurrensen, med endast kamerabaserad hårdvara och en herrans massa maskininlärning centralt.
Som konsumenter har vi ju allt att vinna på landvinningar inom teknikområdet. Så för min del skulle jag välkomna systemet även på europeiska/svenska vägar. Om Tesla skulle tvingas begränsa eller helt plocka bort möjligheten till positiva offset måste det ju vara ett lågt pris att betala för att göra tekniken tillgänglig i närtid?!
Och kanske, kanske skulle Spacecoin till slut få någon payback på sin investering. Var är han förresten, länge sedan vi såg ett inlägg från honom? Denna fråga ligger ju honom varmt om hjärtat om jag förstått saken rätt?
Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
Freez
- Teslaägare
Han har inte varit aktiv på flera månader. Han har väl cashat hemroffe_s skrev: ↑15 jul 2026 19:55Nu är jag kanske inte känd som forumets meste Teslaförespråkare - men…
Mina 2p
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)